Ləzgilərin inancları
və toy adətləri
Bu yazıda Azərbaycan türkləri ilə ləzgilərin
ortaq mərasimləri haqqında danışılır,
araşdırıcıların qənaətləri təqdim
olunur.
Araşdırmaçı Sahibə Paşayeva bildirir ki, hər
iki xalqın mədəniyyət, məişət, adət-ənənə,
dini görüşlərində, folklorunda oxşarlıq olsa
da, bir sıra fərqli cəhətlər də mövcuddur:
“Əsrlər boyu bu xalqlar müxtəlif nağıllar, əfsanələr,
nəğmələr, rəvayətlər, atalar sözləri
və zərbi-məsəllərdən ibarət zəngin
folklor çələngi yaradıblar. Ləzgi
folklorunun ən məşhur əsəri xalq qəhrəmanı
Şarvili haqqında dastandırsa, azərbaycanlılar
üçün Dədə Qorqud əvəzsiz müdrik xalq
ozanıdır. Ləzgi
nağıllarında azərbaycanlılarda olduğu kimi divlər,
cinlər, pərilər, sehrli ilanlar, hiyləgər
tülkülər, insan kimi danışan qurdlar əsas qəhrəmanlar
kimi çıxış edir, əsərdə baş verən
hadisələrin gedişini müəyyənləşdirirlər.
Azərbaycan və ləzgi folklorunda təbiət
və heyvan kultları öz mövqeyini qoruyub saxlayıb.
Bu folklor nümunələrində onların
mövcud inancları öz əksini tapıb. Azərbaycanlılarda
heyvanlarla, totemik görüşlərlə bağlı,
motivlərdə isə əsasən, maral, ceyran, qurd və s.
təsvir olunur. Yəni qəhrəmanlar müəyyən
şərait nəticəsində bu heyvanlardan birinə
çevrilirlər. Qəhrəmanlar hətta
quşlara da çevrilə bilirlər. Türk,
xüsusilə də, Azərbaycan inanclarında qurd əksər
hallarda “bələdçi xilaskar” rolunda
çıxış edib təzə, daha uğurlu
yaşayış yerlərini nişan
verirdi.
Hər iki xalqın inanclarına görə dünya
bir-birinə qarşı dayanan ilkin əkiz
yaranışların əbədi mübarizəsi üzərində
formalaşıb. İşıq və Qaranlıq (Gecə-Gündüz,
Günəş-Ay) arasında mübarizə ölüm və
həyat qarşıdurması olduğu üçün həmişə
davam edəcək. Belə mifik
görüşlər Qafqazın bu qədim sakinlərinin
folklor materiallarında öz əksini tapıb. Məsələn, ləzgilərin Ay haqqında olan əfsanələrindən
birində göstərilir ki, Ay ilə Günəş
bacı-qardaşdırlar. Ay oğlan, Günəş isə
qızdır. Bacısından inciyən Ay evdən
qaçır. Günəş sonra
tutduğu işdən peşman olaraq qardaşının
dalınca qaçsa da, onu tapa bilmir. O vaxtdan Günəş
gündüzlər, Ay isə axşamlar çıxır.
Azərbaycan xalqının Ay və Günəş
haqqında olan əfsanələrindən birində də
deyilir ki, “Ay və Günəş bacı-qardaş imiş. Bir gün
onların anaları yuxa bişirmək üçün
hazırlıq görürmüş. Anası
Ayı çağırır ki, get oxlovu gətir. Ay
oxlovu gətirmir və deyir: “Günəş gətirsin”. Günəşlə Ay bir-biri ilə savaşır.
Ana acıqlı-acıqlı durur və Ayın
üzünə bir sillə vurur. Günəş
qorxusundan əsim-əsim əsir. Ay tutduğu işdən
utanır. Hər ikisi evdən qaçır.
Deyirlər, Günəşin günahı
olmadığından o, gündüz, Ay isə
utandığından gecə gəzməyə
çıxır.”
Ləzgilərdə Tar ilahəsi bolluq və məhsul
Allahı kimi qəbul edilir. O, pirlərdə ağaclara
asılan rəngarəng parça hissələrində ifadə
olunur. Tar adını daşıyan Allah pirlər vasitəsilə
qorunur. Ağac totemi ləzgi mifoloji sistemində
böyük əhəmiyyət kəsb edir. Totem kimi götürülən və pirləşən,
yəni müqəddəsləşən söyüd,
palıd, çinar ağacları bar vermir. “Bu, tabu ilə bağlı seçimdən irəli
gəlirdi, yəni totem kimi elə ağac
götürülürdü ki, ona qarşı olan
bütün tabulara hamı əməl edə bilsin.”
Ləzgi panteonunda Ay Allahı Men qədim və
güclü müqəddəslərdən
sayılırdı. Azərbaycan və Dağıstanın toponimlərində
“men” köklü yer adları var. Məsələn,
Xaçmaz rayonunda Menceruba kəndi, Dağıstanın
Zöhrab kəndi yaxınlığında Menduq klam adlı əkin
yeri, Kukvar kəndi yaxınlığında Manadin yaqıvar
adlı örüş yeri və s. Ləzgi xalqının
Allahlar panteonuna daxil edilən müqəddəslərdən
biri də Su Allahı idi. Su Allahı Tavar
adlanır və o, güllərdən toxunmuş paltar geyirdi.
Gözəl mənasını verən Tavar
qadın adı da buradan meydana gəlib. Tavat
adı da bu sözdən yaranıb. Tavat adına
azərbaycanlılarda da rast gəlinir.
Ləzgi xalqı təbiətdə baş verən dəyişikliyi
müxtəlif mərasimlərlə qeyd edirdilər ki,
bunlardan biri də ilahə “Yar”ı tərənnüm edən
“Yaran Suvar” bayramıdır. O, martın 21-dən aprelin 4-dək
davam edir. Ləzgilərin ən yaddaqalan və
gur bayramlarından sayılan Yaran Suvar (Bahar bayramı) qədim
adətləri, xalq oyunları, folklor nümunələri,
bir-birindən maraqlı şənlikləri ilə
seçilir. Xalqın həmin bayramla
bağlı zəngin folklorunun olması da bununla əlaqədardır.
Azərbaycanlıların sevərək təntənə ilə
qeyd etdikləri Novruz bayramında papaq atmaq, qulaq falına
çıxmaq, tonqal qalayaraq üzərindən tullanmaq, səməni
yetişdirmək, qonaq getmək, işığı və
bolluğu andıran müxtəlif yeməklər və
şirniyyatlar bişirmək, rəqs etmək kimi bir sıra
ayin və adətlər həyata keçirilirdi. Xüsusi olaraq, bayram üçün
seçilmiş buğdadan qovurğa, həlimaşı və
səməni halvası bişirirdilər”.
Araşdırıcı
bu qənaətə gəlir ki, hər iki xalqın Bahar
bayramında od ünsürü ilə
bağlı bir çox adətlər mövcuddur: “Martın
21-də hər evin qarşısında, hər həyətdə
tonqallar qalanırdı ki, hər bir ailə üzvü onun
üzərindən tullanmalı idi. Xəstə
və kiçik yaşlı uşaqların adlarına məşəllər
yandırılırdı. Belə hesab olunurdu ki, od bədəni təmizləyir, keçmiş
günahları yandırır, bədəni möhkəmlədir,
insanı müqəddəs oda yaxınlaşdırır. Oda çirkli su tökmək, uzun müddət baxmaq
olmaz. Çünki o, vura, yandıra,
kül edə bilər. Keçi mifinin
rituallaşması hər iki xalqın düşüncə tərzində
rast gəlinir. Qışın Kosa, yazın Keçi
obrazında mifikləşməsi ulu əcdadlarımızın
əkinçilik məşğuliyyətinə
başlamasından qabaq olub. Keçi Azərbaycan
mifoloji görüşlərinin ən möhtəşəm
obrazı kimi rituallarda bu günədək yaşamaqdadır.
Novruzda Kosa qışın, Keçi isə
yazın carçısıdır. Kosa uzun
səfərə hazırlaşır.
Mərasim iştirakçıları bilirlər ki,
qış gedir, yaz gəlir. Ancaq Kosa öz
mövqeyini asanlıqla vermək istəmir. Axırda Keçi-yazı Kosa-qışı vurub
öldürür. Mərasim
iştirakçıları sevinirlər, Keçini
alqışlayırlar. Bu mərasimdə
Kosa - qışın mifik obrazı, xalqın dünyanı dərk
etməsinin əski görüşləri ilə
bağlıdır. Azərbaycanlılar
hesab edirdilər ki, Keçi yaz bayramında
aparıcıdır, Günəşlə bağlıdır.
Keçi yaxşılığı təmsil
edib, insanlara ruzi verib.
Ləzgilərdə də keçi müqəddəs
heyvan sayılır. Ya 22 sentyabr, ya da 22 martda ləzgi ailəsi
7 erkək keçi kəsir. Məhz bu ay və
günlərin seçilməsinin özəlliyi var. 22 mart
yeni ilin gəlişi, sentyabr isə ilin yarı olması və
məhsul yığımının başa çatması ilə
əlaqədardır. Kəndli bu il də
ailəsinin ac qalmayacağına görə şükür
edir və ilin məhsulu olan keçidən 7-ni
şükranlıq rəmzi olaraq kəsir. Kəsilmiş
yeddi keçidən yeddi orqan çıxarılır və
bir daşın üzərində yandırılır. Həmin keçilərdən birinin buynuzu evin
divarından asılır. Hər il
yenisi kəsiləndə əvvəlki buynuz yenisi ilə əvəzlənir.
Ləzgi
xalqında İslama qədərki qədim adətlərin
sırasında “Ay günləri”nin qeyd
olunması da var. “Vatsrakar” adlanan bu bayramda yeni Ay doğduğu
gündə çubuqlardan Ayın maketini hörür, onu
güllər və al-əlvan parçalarla bəzəyər,
çəmənlikdə qoyardılar. Gənclər
əl-ələ tutaraq səmada əsl Ay tam çıxanadək
rəqs edərdilər. Beləliklə, hər
iki xalqın poetik yaradıcılığı olan folkloru
onların həyati təcrübəsini, istək və
arzularını ortaq və fərqli şəkildə əks
etdirib. “Azərbaycan folklorunun özəlliklərindən
biri onun başqa türk xalqlarının folkloru ilə ortaq cəhətlərə
malik olmasıdır. Bu xalqların
şifahi söz sənətində bir çox mətnlərin
üst-üstə düşməsi həmin örnəklərin
vahid etnocoğrafi məkanda meydana gəlməsini göstərir.”
Ləzgi folklor nümunələrində də nəinki
Dağıstanda və Azərbaycanda yaşayan ləzgilərin,
o cümlədən, digər Qafqaz xalqlarının təsiri
duyulmaqdadır. “Xalqın gözü güzgü olar” -
deyiblər. Məhz buna görə də
o, yaxşı nə varsa seçərək bundan
faydalanıb. Bu folklor nümunələri
həmin xalqların tarixi ilə yaşıddır”.
Araşdırmaçı
Afət Həbibova isə ləzgilərin toy adətləri
haqqında bilgi verir: “Ləzgi kəndlərində qədim
toy adətlərinə xüsusi önəm verilir. Ləzgilərdə inama görə toy ilahələrin
nəzəri altında keçir. Toy
insanları tanıdır, yaxınlaşdırır. Ləzgi toylarını digər xalqlardan fərqləndirən
bir sıra özəllikləri var. Ləzgilərdə
oğlan əgər əsgər getməyibsə, ona qız
vermirlər. Qədim adətə görə
isə subay qızlar saçını bir hörük hörərlər.
Hər hansı qadının saçı iki
hörülübsə, bu o deməkdir ki, o ailəlidir. Bu xalqda qohum evliliyinə üstünlük verildiyi
üçün, ən çox əmiuşaqları
arasında nikahlar təqdir edilirdi. Hətta
“əvvəllər ləzgilərdə nikah ailə quracaq gənclər
hələ uşaq ikən qohumlar arasında
bağlanırdı”. Ləzgilərin də
toy mərasimləri bütün azərbaycanlılarda
olduğu kimi çox mərhələlidir. Eyni zamanda ləzgilərin toy mərasimlərini ifadə
edən sözlərin əksəriyyəti Azərbaycan dilindədir.
Ləzgilərdə də elçi “ilçiyar”, elçilərə
şirin çay təklif edilməsi “şirin çay”,
elçilərin razılığı gəlməsi
“meçi yarui” adlanır.
Ləzgilərdə
elçilikdən sonra toy məclisinin başlanğıcı
olan nişan məclisi xeyir – dua ilə,
mahnı ilə başlanır. Qıza nişan
aparılması “nişan ktun” adlanır. Burada
musiqiçilərə ehtiyac yoxdur. Onları
iştirakçılar əvəz edir. Qəlblər
riqqətə gəlir, ürəklərdən gələn
sözlər şən bayatılara, mahnılara çevrilir.
Belə nəğmələrdən biri olan “Pərizada”
mahnısının ləzgi toylarının aparıcı
ritmi olmasını hamı bilir.
Toy ərəfəsində oğlan evinin qız evinə
başlıq pulunun ödənilməsi adəti də
mövcud idi.
Bu ləzgicə “niged pul” , yəni “yol pulu”
adlanırdı. Əvvəl ləzgi toyları 7 gündən
az olmazmış. Sonradan bu say
3 günə enib. Günümüzdə bəzi
kəndlərdə bu adətlər saxlansa da, əksəriyyət
bir gün edir.
Toydan əvvəl oğlan evi illərdir bəslədiyi qoç və ya cöngəni kəsir. Bu prosesdə nəslin kişilərinin hamısı iştirak etməlidir. Əgər əmioğlu gəlməyibsə, heyvan kəsilə bilməz. Bu həm də qohumlara verilən dəyəri göstərir. Ləzgilərdə toy olacaq günün səhəri evin qapısının üstünə qırmızı şal bağlamaq adətdir. O zaman kənd camaatı xəbər tutur ki, o evdə toy var. O andan etibarən heç kim toya dəvət gözləməzdi. Çünki qırmızı örpək hamı üçün dəvətnamə idi. Bəzi adətlərə görə bu şal daha sonra toy məclisinin hədiyyəsi kimi ən yaxşı iştirakçılardan birinə bağışlanır. Toydan qabaq ilk növbədə qohum-qardaşı yığıb hərəsinə bir iş tapşırarlar. Kiməsə qonaqları qarşılamaq, kiməsə yeməklərə baxmaq həvalə olunur. Hətta qalmaqalın qarşısını almaq üçün nəzarət işinə baxan da müəyyənləşdirilirdi. Keçmişdə isə ləzgilərdə toy ərəfəsində oğlan evinə maddi yardımla bağlı bir “Payar” adlı ənənə də mövcud idi. Bütün yaxın qohumlar, kənd camaatı toy edənin ailə qurmasına və təsərrüfat yaratmasına yardımçı olmaq üçün oğlanın ailəsinə pay gətirərdilər. Belə olan halda toy əsl bayrama çevrilir.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 2 noyabr.-
S.13.