Türk Qızılbaş əmirliyinin
inzibati idarə sistemində yeri
1-ci
yazı
Azərbaycan
Səfəvi imperatorluğu Fəratdan Qəndəhara,
Qafqazdan Hind okeanına qədər 2.800.000 kv.
km geniş bir ərazini əhatə edirdi.
Bu geniş ərazi təbii sərhədləri
ilə bir-birindən ayrılan vilayətlərə
bölünürdü. Mirzə Səmia
«Təzkirət əl-müluk» adlı əsərində
imperatorluğun Ərəbistan, Luristan, Gürcüstan,
Kürdüstandan ibarət dörd valiliyə və on
üç bəylərbəyiliyə
bölündüyünü qeyd edib. O yazır ki, Ərəbistan
valisi şəxsi şücaəti və elinin nüfuzuna
görə şan-şöhrətli, həm də yüksək
rütbə sahibi idi. Luristan valisi isə müsəlman
olub, dövlət qarşısında xidmətinə görə
Gürcüstan valisi ilə müqayisədə daha
etibarlı hesab edilir və ikinci yerdə dururdu. Nüfuzuna görə üçüncü yeri
tutan Gürcüstan valisindən sonra dördüncü yerdə
Kürdüstan valisi dayanırdı. Bəylərbəyiliklərdən
isə birinci Qəndəhar, ikinci Şirvan,
üçüncü Herat, dördüncü Azərbaycan,
beşinci Çuxur-Səd, altıncı Qarabağ və Gəncə,
yeddinci Astrabad, səkkizinci Kuhgiluyə (Fars), doqquzuncu Kirman,
onuncu Mərvi Şahicahan, on birinci Qələmrov-I
Əlişəkər ölkəsi (Həmədan), on ikinci Məşhəd-i
müqəddəs-i müəlla, on üçüncü
Darüssəltəney-i (paytaxt) Qəzvindir.
Müəllifin Qəzvinin həm paytaxt və həm də
on üçüncü bəylərbəyilik olduğunu qeyd
etməsi, bu inzibati bölgünün I Şah Abbasdan əvvəlki
dövrə aid olduğunu göstərir. Ona görə
ki, XVII yüzillikdə Təbriz, Qəzvin və Herat şəhəri
də «darüssəltənə» ünvanına malik idi.
Sultanın iqamətgahının yerləşdiyi
şəhər, yəni İsfahan isə «məğərərüssəltənə»
adlanırdı. Digər tərəfdən
isə XVII yüzilliyin 80-ci illərində Qəzvin xassə
olduğuna görə, birbaşa mərkəzə tabe olub,
Sansonun yazdığı kimi, darğa tərəfindən idarə
edilir, yəni buradakı darğa əslində hakim statusuna
malik idi.
Engelbert
Kempferin yazdığına görə, Səfəvi
imperiyası I Şah Abbas tərəfindən Fars, Xorasan, Azərbaycan,
Gilan və Mazandaran, İraqi-Əcəmdən ibarət beş əsas əyalətə
bölünmüşdü. Fars əyaləti
İran körfəzinə qədər uzanır. İyirmi mahala bölünür ki, onlardan ən
böyüyü əyalətin mərkəzi Şiraz şəhəri
idi. Xorasan Hindistana qədər geniş ərazini
əhatə edir, qırx mahala bölünür, mərkəzi
Məşhəd olub, eyni adlı mahaldan başqa üç
digər mahal da ona tabedir. Səfəvi
imperiyasının metropoliyası olan Azərbaycanın
Şimal-Qərbdən Osmanlı sərhədinə qədər
əhatə etdiyi və İrəvanın da onun tərkibinə
daxil olduğunu qeyd edən E.Kempfer bu əyalətin əlli beş mahala bölündüyünü,
mühüm ticarət şəhəri Təbrizin onun mərkəzi
olduğunu, eyni adlı mahaldan başqa doqquz digər
mahalın da ona tabe olduğunu qeyd edir. O, Gilan və
Mazandaranın iyirmi bir mahala bölündüyünü, əyalətin
mərkəzinin Astrabad olub, eyniadlı mahalla yanaşı, iki
digər mahalın da Astrabada aid olduğunu, İraqi-Əcəm
əyalətindəki İsfahan şəhərini
imperiyanın mərkəzi olub, eyniadlı mahal və dörd
digər mahalın da ona tabe olduğunu yazır.
Fars əyalətində
Luristan, Xuzistan, Kürdüstan və Sistan; Xorasanda Məşhəd,
Herat, Xorasan, Qəndəhar; Xəzər sahilində Astrabad; Azərbaycanda
Təbriz, İrəvan, Dağıstan, Azərbaycan,
Qarabağ, Gürcüstan və Şirvan; İraqi-Əcəmdə
Kuhgiluyə və Həmədan bəylərbəyilik idi. Müəllifin yazdığına görə bəylərbəyilik
arasında bir neçəsi nüfuzu və qədimliyi
baxımından digərlərindən üstün olub,
onların hakiminə vali deyə müraciət edilirdi.
Gürcüstan, Xuzistan, Luristan, Dağıstan valiləri əsilzadə
olub, Səfəvilərdən əvvəl adları çəkilən
nahiyələrə başçılıq etmiş hakimlərin
nəslindən idilər.
Sansona
görə, bu ölkədə valilər tərəfindən
idarə olunan on nahiyə vardı ki, onlar Gürcüstan,
Luristan, Həvize (Ərəbistan), Bəxtiyari,
Zeytun-Ərdalan (Kürdüstan), Mazandaran, Çərkəz,
Herat, Qəndahar, Kirmandan ibarət idi. Sanson
sonralar valilərin sayının Şah tərəfindən
azaldıldığını və onların yerinə bəylərbəyi
təyin edildiyini yazmışdır. Səyyaha
görə əvvəl vali tərəfindən idarə olunan
Kirmana, Luristana bəylərbəyi təyin olunmuşdu.
Sanson qeyd edir ki, valilər tərəfindən idarə olunan
nahiyələrdən başqa on iki bəylərbəyilik də
vardı ki, onlar Təbriz, Kərəc (Çors), Ərdəbil,
Lar, Məşhəd, Astrabad, Kirmanşah, Həmədan,
Şüştər, Gəncə, Şamaxı, İrəvan
vilayətlərindən ibarət olub, hakimləri bəylərbəyi
statusuna malikdir. Ancaq Azərbaycan Səfəvi dövlətinin
inzibati və ərazi bölgüsü haqqında istər
E.Kempfer və Sansonun, istərsə də dövrün
başqa avropalı müəlliflərinin məlumatları ilə
müqayisədə «Təzkirət əl-müluk»un verdiyi məlumatlar
daha mükəmməl olub, tarixi gerçəklikləri
özündə əks etdirir. Mirzə Səmianın
«Təzkirət əl-müluk» adlı əsərinin sonunda,
ikinci məqalədə vilayət və onların tərkibindəki
mahallar, ulkalar haqqında müfəssəl məlumat verilib.
Qaynaqda
Astara, Marağa və Müqəddəm eli ulkası
(Marağada), Əfşar eli ulkası (Urmiyada), Qaracadağ,
Çors, Kavərd, Qapanat, Vərgəhan, Gərmrud, Adərba
eli ulkası, Həştrud və Tabtaba, Mədək, Lahican,
Dünbülü eli ulkası (Xoyda), Ucarud, Abdallı eli
ulkası, Sərab, Şəqqaqi eli ulkası, Zunuz və
Qarnıyarıq, Meşkin, Muğanın əkin yerləri
(çaylar) ulkası, Peşək qalası, Salmas Lək sultanlığı,
Qaraağac (Talışda), Şahsevən İnallı
ulkası, Sultaniyyə və Zəncanın Azərbaycan vilayətinin
tərkibinə daxil olduğu qeyd edilib. Azərbaycan şəhərlərindən
Qəzvin 1555-ci ildən xassə əmlakı olub, Şah tərəfindən
təyin olunan hakim statusuna malik darğa tərəfindən
idarə edildiyi və şəhərin hakimi Azərbaycan bəylərbəyinə
deyil, birbaşa Şaha tabe olduğu üçün qaynaqda
bura darussəltəney-i Qəzvin adı ilə ayrıca
inzibati vahid kimi göstərilib. Ancaq Qəzvin Azərbaycan
şəhəri idi və bu barədə Pyetro della
Valle də yazır «Qəzvin böyük şəhər
olub, Azərbaycan vilayətinin bir hissəsinin mərkəzidir».
1618-ci ildə ispaniyalı elçi Don Qarsiya de Silva İsfahan
şəhərini tərk edib Qəzvin istiqamətində beş gün ərzində hər gün 2-3 fərsəh
yol qət edərək Azərbaycan vilayətinin sərhəddindəki
kiçik dağlara çatıb, yazır: «Nə bir
ağacı, nə də kolu olmayan bu dağlar Farsı Azərbaycandan
ayırır».
Müəllifə görə, Kaşan şəhəri
Azərbaycanla Fars vilayəti arasında sərhəddə yerləşir
və Azərbaycan şəhəridir. Ən azı Kaşan Azərbaycan
şəhəri deyil, Azərbaycanla Fars arasında sərhəd
şəhəri olsa belə, onda onun Şimal-Qərbindəki
Qəzvinin və bu bölgədəki digər şəhərlərin,
kəndlərin Azərbaycana aid olması heç bir
şübhəyə səbəb olmamalıdır. Azərbaycan bəylərbəyiliyi əsasən
indiki Güney Azərbaycanın ərazisini əhatə etməklə
Zəncan, Sultaniyyə, Muğan, Talış və Qapan
mahalı da ona tabe idi. Mahmud Nətənzi
Azərbaycan vilayətinin ərazisi haqqında yazır ki,
Sultan Məhəmməd (1578-1587) dövründə Əmir
xan Əbhər və Sultaniyyə sərhəddindən
tutmuş Aran vilayətinin sərhəddinə qədər
bütün Azərbaycanın hakimi idi. 1683-1685-ci illərdə
İran və Azərbaycanda olmuş Engelbert Kempfer isə
yazırdı: «Azərbaycan Səfəvi imperiyasının
şimal-qərbi, Şimali Midiya və ondan Şimal-Qərbdə
yerləşən torpaqların bir qismini əhatə edir. Bu vilayət 55 inzibati vahidə bölünüb.
Ən mühüm ticarət mərkəzi olan Təbriz
onun mərkəzi şəhəridir. Doqquz
digər inzibati vahid də ona tabedir».
Azərbaycan bəylərbəyliyi Səfəvi dövlətinin
ən böyük vilayətlərindən biri olub, əsasən
Güney Azərbaycan torpaqlarını əhatə edirdi. Şah
İsmayıl 1501-ci ildə hakimiyyətə keçdikdən
bir qədər sonra Azərbaycanın idarəçiliyi Xan Məhəmməd
Ustaclıya tapşırılır. Çox
keçmir ki, onu Əhməd xan Şamlı əvəz edir.
H. 935 (1528-29)-cu ildə isə Ulamə Sultan Təkəli Azərbaycan
və Təbriz hakimi təyin edilir. O, Şah İsmayıl
dövrünün sabiq yasavullarından olub, sonralar
bacarığı sayəsində əmir rütbəsinə
layiq görülmüş və Cövhə sultan vəkil
olduğu vaxtlarda Azərbaycanın əmir ül-ümərası
vəzifəsinə yüksələ bilmişdi. Cövhə Sultan öldürüldükdən sonra
isə onun yerinə vəkil olmaq istəyirdi. Lakin məqsədinə
nail ola bilmədikdə Şaha
qarşı çıxır. 1530-cu ildə Təbrizə
gələn Ulamə bəy burada Şahın və ona
yaxın adamların əmlakına yiyələnir. Ancaq Şah qoşunu ilə döyüşdə məğlub
olan Ulamə Təkəli 1531-ci ildə Osmanlı dövlətinə
qaçır və onun yerinə Musa bəy (sultan) ibn İsa
bəy Mosullu Azərbaycana əmir əl-üməra təyin
edilir və darüssəltənə Təbrizdə qüvvətli
hökumət yaradılır.
Fəzli İsfahani yazır ki, Şah İsmayıl Azərbaycanın
bütün ixtiyaratını ona
tapşırmışdı. Müəllif Musa
Sultanı bir yerdə Təbriz, digər yerdə isə Azərbaycan
bəylərbəyi kimi qeyd edir. Azərbaycan
bəylərbəyi təyin edilmiş hər bir əmirə
«sultan» və ya «xan» titulu da verilir və o həm də Təbriz
hakimi hesab olunurdu. Qeyd edək ki, bu qayda təkcə
Azərbaycana aid deyildi. Qarabağ bəylərbəyi
Gəncə, Şirvan bəylərbəyi Şamaxı,
Çuxur-Səd bəylərbəyi isə İrəvan
hakimi idi. Qaynaqların verdiyi məlumata
görə h. 940-941 (1534-1535)-ci ildən h. 985 (1577)-ci ilə qədər
Təbriz xassə əmlakı olmuş və bu zaman kəsiyində
vilayət bəylərbəyi deyil, Şah tərəfindən
hakim statusu ilə təyin olunan darğa tərəfindən
idarə edilirdi.
H.985 (1577)-ci ildə Təbriz yenidən divan ərazisi tərkibinə
daxil edilir və vilayətə elə həmin ildə I
Şah Təhmasibin qızı Fatma Soltan bəyimin əri,
Mosullu əsilzadələrindən Əmir xan Türkman bin
Gülabi bəy bin Əmir bəy Mosullu bəylərbəyi vəzifəsinə
təyin olunur.
O, bu vəzifəyə təyin olunana qədər on iki il Həmədan, sonra isə Simnan hakimi
olmuşdu. Əmir xan 1577-ci ildə Simnandan Qəzvinə
gəldikdə, sarayda Azərbaycana bəylərbəyi təyin
olunması ilə bağlı müzakirə gedirdi. Baş vəzir Mirzə Salman bu vəzifəyə
Pirə Məhəmməd xanın namizədliyini irəli
sürmüş, ancaq o, Azərbaycana bəylərbəyi vəzifəsinə
getməkdən imtina etmişdi. Bu hadisədən
sonra Mirzə Salmanın köməyi ilə Azərbaycana bəylərbəyi
vəzifəsinə Əmir xan göndərilir. İsgəndər bəy Münşi yazır ki,
Sultan Məhəmməd 1577-ci ildə məmaliki məhrusənin
Qızılbaş tayfalarının böyük əmirləri
arasında bölünməsini buyurur. Bu
buyruğa əsasən Əmir xan Mosulluya darossəltəne-ye
Təbriz verildi. Əmir xanın məsləhəti
və razılığına görə oğlu Murad xana,
qardaşları İsmayıl sultana, Şahqulu sultana və
İbrahim sultan Piyada Türkmana Azərbaycanda ulkalar verilir və
onlar əmirlik rütbəsi ilə təltif olunur. Beləliklə, Əmir xanın qardaşları,
oğulları, qohumları da əmir rütbəsi alıb, vəzifə
sahibi olurlar. Onun Türkman və digər
oymaqlardan 12 min nəfərlik qoşunu var idi. Ancaq Əmir xan tutduğu vəzifədən istifadə
edib, Təbriz əhalisini çox incitdiyinə, onlardan əlavə
vergilər aldığına görə, əhali dəfələrlə
ondan Şaha şikayət ərizəsi yazıb göndərmişdi.
Nəhayət, 1585-ci ildə Həmzə Mirzənin göstərişi
ilə Əmir xan Qəhqəhə həbsxanasına
salındı və elə həmin il orada
edam olundu. Əmir xanı əvəz edən
Ədhəm xandan sonra Əliqulu sultan xan rütbəsi
alıb, Azərbaycan bəylərbəyi və Təbriz hakimi
oldu. Sultan Məhəmməd ona
«qardaş», «yoldaş» deyə müraciət edirdi. Sultan Məhəmməd 1585-ci ildə isə Məhəmməd
xan Toxmaq Ustaclını Azərbaycan bəylərbəyi və
Təbriz hakimi təyin edərək ona tapşırır ki,
Təbriz əhalisi ilə ədalətlə rəftar etsin.
Zabil Bayramlı
tarix üzrə elmlər doktoru,
professor
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 18 noyabr.-
S.14.