Azərbaycanın milli maraqları
baxımından din-dövlət münasibətləri
(III yazı, əvvəli
ötən sayımızda)
Bugünkü Azərbaycan Respublikası 1918-ci ildə
yaradılmış Xalq Cümhuriyyətinin siyasi varisidir. 70 il
hökm sürən sovet ateist-kommunist rejimi
xalqımızın ürəyindən dini-mənəvi dəyərlərə
sadiqliyi çıxara bilmədi. Müstəqilliyimizi
bərpa etdikdən sonra sovet dövründə taxıl
anbarlarına, klublara çevrilmiş məscidlər əvvəlki
fəaliyyətini bərpa etdi. Müqəddəs
kitabımız “Qurani–Kərim” tərcümə olunmağa və
əhali arasında sərbəst yayılmağa
başladı. Pirlər, ziyarətgahlar
yenidən xalqın ixtiyarına verildi. Müstəqil
Azərbaycan dünyəvi prinspləri əsas tutaraq
dünyaya inteqrasiya edir, lakin dini-mənəvi dəyərləri
uca tutur, əsası cümhuriyyət dövründə
qoyulmuş üçrəngli bayrağımızın bir rəngi
İslam dinini dəyərləndirir. Bu,
dövlət və din münasibətlərinin əsasını
təşkil edir.
Ümumiyyətlə,
dövlət-din münasibətləri baxımından
dünya dövlətlərini iki cür qruplaşdırmaq
olar: din əsasında öz qanunvericiliklərini
formalaşdıran dövlətlər - bunlara aid etmək olar:
Səudiyyə Ərəbistanı; İran (1979-cu ilin noyabr
ayında qəbul olunmuş Konstitusiya “Qurani-Kərim”ə əsaslanır,
şəriət qanunlarını əks etdirir); Qətər
(dövlətin daimi Konstitusiyası 2004-cü ildə qəbul
olunub. İslam dövlətin əsas dinidir,
şəriət qanunvericiliyin əsas mənbəyidir);
Küveyt (1962-ci ildə qəbul olunmuş Konstitusiyaya əsasən,
İslam dini və şəriət qanunvericiliyin əsasıdır);
İraq (2005-ci ildə qəbul edilmiş konstitusiyaya əsasən,
qanunvericiliyin əsasını İslam dini təşkil edir.
Federativ-parlamentli quruluşlu demokratik respublikadır); Pakistan
(1973-cü ildə qəbul olunmuş konstitusiyaya əsasən,
ali hakimiyyət Allaha məxsusdur, insanlar
“Qurani-Kərim” və sünnə əsasında həyatlarını
təşkil edirlər); Yəmən (1990-cı ildə qəbul
olunan Konstitusiyaya əsasən hüqüqun əsasını
şəriət qanunları təşkil edir) və s.
Adları sadalanan dövlətlərin
konstitusiyalarında göstərilir ki, dövlətin rəsmi
dini İslam dinidir. 2014-cü ildə qəbul edilən Misir
Konstitusiyasında da qeyd olunur ki, İslam şəriətinin
prinsipləri qanunvericiliyin əsaslarını təşkil
edir. Yaxud da Danimarka
Krallığının Konstitusiyasına əsasən,
Yevangel Lüteran kilsəsi dövlətin əsas kilsəsidir.
İkinci qrupa isə dünyəvi dövlətlər
daxildir. Bu dövlətlərdə din əsas hakimiyyət
ideologiyası kimi qəbul olunmur və qanunvericiliyin
bazasını dünyəvi prinsiplər, sivil hüquqlar təşkil
edir. Lakin dövlət dinin himayədarı
kimi çıxış edir. Məsələn,
bizim Konstitusiyamızda yazılır ki, Azərbaycan demokratik,
hüquqi, dünyəvi və unitar respublikadır. Bundan başqa, Konstitusiyada vicdan azadlığı
haqqında qanun öz əksini tapıb. Digər bir maddədə
(dövlət-din münasibətləri) yazılır ki, Azərbaycan
Respublikasında din dövlətdən ayrıdır. Bütün dini etiqadlar qanun qarşısında bərabərdir.
Beləliklə, artıq yüz ilə
yaxındır ki, Azərbaycanda dünyəvi hakimiyyətin
elmi-intellektual resursları var və bu təcrübə
özünü doğruldur. Bu model Azərbaycanın
bu gün sivil dünyaya inteqrasiyasında vacib amildir və
dünyanın mütləq əksəriyyəti öz
dövlət idarəetmə sistemini bu cür quruluşa
uyğunlaşdırmışdır.
Onu da vurğulayaq ki, Azərbaycan dövlət müstəqilliyini
bərpa etdikdən sonra dövlət-din münasibətlərində
yeni bir mərhələ başladı. Ölkə vətəndaşlarının
dini etiqad və vicdan azadlığı təmin olundu, bu sahə
ilə bağlı qanunvericilik aktları beynəlxalq hüquq
normalarına uyğunlaşdırıldı. Uzun illər ibadət ocaqlarının, dini
icmaların fəaliyyətinə, dini ayinlərin icrasına,
dini təyinatlı ədəbiyyatın nəşrinə və
yayılmasına qoyulmuş qadağalar aradan
qaldırıldı, yeni ibadət evlərinin və dini təhsil
müəssisələrinin əsası qoyuldu. Azərbaycan xalqı öz milli və dini
bayramlarını azad, sərbəst qeyt etmək hüququ əldə
etdi, ölkə vətəndaşlarının müqəddəs
yerlərə ziyarətinin təşkili üçün
şərait yaradıldı. İllər
boyu baxımsızlıqdan uçub dağılmış pir
və ziyarətgahlar fəaliyyətini yenidən bərpa etdi,
gənc nəslin sağlam ruhda, milli-mənəvi dəyərlərə
sadiq yetişməsi istiqamətində ardıcıl tədbirlər
həyata keçirildi.
Qeyd olunan müsbət dəyişikliklərlə
yanaşı dini durumda narahatlıq doğura biləcək məqamlar
da müşahidə olundu. Dövlətin dini
etiqad və vicdan azadlığının təmin olunması
istiqamətində həyata keçirdiyi tədbirlərdən
öz məqsədləri üçün istifadə etməyə
cəhd edən qüvvələr meydana çıxdı.
Onlar bütün imkanlarını səfərbər
edərək qeyri-ənənəvi dini təlimləri təbliğ
edir, dini durumun gərginləşdirilməsinə, radikal dini
təriqətlərin Azərbaycanda yayılmasına
çalışırdılar. Belə bir
ağır şəraitdə Azərbaycan hökumətinin
üzərinə ciddi vəzifələr
düşürdü. Dövlət nəsillərdən-nəsillərə
keçən dini dəyərlər sistemini kompleks şəkildə
öyrənməli, olduğu kimi xalqa çatdırmalı,
dözümlülük ənənələrini qorumalı,
dini fəaliyyət sahəsində cərəyan edən hadisələri
təhlil etməli və dini durumu nəzarətdə saxlamalı
idi. Ancaq həmin dövrdə cərəyan
edən hadisələr, iqtisadi və siyasi durum bu vəzifələrin
uğurla həyata keçirilməsinin bir o qədər də
asan olmadığını söyləməyə əsas
verirdi.
Müstəqilliyin ilk illərindən başlayaraq Azərbaycanda
dini etiqad azadlığının təmin olunması, dövlət-din
münasibətlərinin hüquqi müstəvidə tənzimlənməsi,
radikal təriqətlərin və missioner təşkilatların
fəaliyyətinin nəzarətə götürülməsi
istiqamətində ardıcıl tədbirlər həyata
keçirildi.
1995-ci ildə qəbul edilən Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına dini etiqad
azadlığını təmin edən, dövlət-din
münasibətlərini tənzimləyən müddəalar
daxil edildi. Dövlət quruculuğunun dünyəvi
mahiyyət daşıması, dinin dövlətdən ayrı
olması, bütün dini etiqadların qanun
qarşısında bərabər sayılması, dövlət
təhsil sisteminin dünyəvi xarakter daşıması,
insan ləyaqətini alçaldan, insanpərvərlik prinsiplərinə
zidd dinlərin yayılmasının və təbliğinin
qadağan olması barədə müddəalar həmin sənəddə
əksini tapdı. Eyni zamanda hər kəsə
fikir və söz azadlığı verildiyi, ölkə vətəndaşlarının
dinə münasibətini müstəqil müəyyənləşdirmək,
hər hansı dinə təkbaşına və ya
başqaları ilə birlikdə etiqad etmək, yaxud heç
bir dinə etiqad etməmək, dinə münasibəti ilə
bağlı əqidəsini ifadə etmək və yaymaq
hüququ olduğu bəyan edildi.
1992-ci ildə
qəbul olunan, sonrakı illərdə bir sıra ciddi dəyişikliklər
edilən “Dini etiqad azadlığı haqqında” Azərbaycan
Respublikasının Qanunu ilə dini mərkəzlərin, idarələrin,
qurumların və tədris müəssisələrinin fəaliyyəti
tənzimləndi. Dini qurumalrın dövlət qeydiyyatına
alınması və fəaliyyətinə xitam verilməsi
qaydaları müəyyənləşdirdi, onların
mülkiyyət hüququ, istehsal və təsərrüfat fəaliyyəti,
beynəlxalq əlaqələri, dinin məktəblə
münasibəti, dini icmaların xeyriyyə və mədəni-maarif
fəaliyyəti ilə bağlı məsələlərə
aydınlıq gətirdi.
Həmin dövrdə missioner təşkilatlar Azərbaycan
xalqının humanistliyindən, ölkədə
yaranmış qeyri-sabit sosial-iqtisadi vəziyyətdən və
Qarabağda ağır döyüşlərin getməsindən
məharətlə istifadə edərək Bakını digər
müsəlman ölkələrində təriqətçilik
təbliğatı aparacaq mərkəzə çevirməyi
qarşılarına məqsəd qoymuşdular.
Həmin dövrdə missioner təşkilatlarının
Azərbaycanda fəaliyyətlərini və təsir dairələrini
genişləndirməsində insanların sosial-iqtisadi
durumunun ağır olması, Azərbaycan torpaqlarının
erməni təcavüzünə məruz qalması, ərazisinin
20%-nin işğal olunması və dini maarifləndirmənin
zəif aparılması böyük rol oynadı. Həmin təşkilatlar
ölkənin düşdüyü ağır sosial iqtisadi
durumdan və müharibə şəraitindən məharətlə
bəhrələnərək, insanlara maddi yardım paylamaqla
yanaşı, dini təbliğat da aparırdılar.
Bu təşkilatların bir qismi gənclər
arasında dini təbliğatı gücləndirmək məqsədilə
xarici dil kursları təşkil edərək çoxlu sayda -
əsasən rus dilində təhsil almış gəncləri
bu kurslara cəlb etməyə nail olmuşdular. Onlar əsasən
yetim, kimsəsiz və əlil insanların məskunlaşdığı
yerlərdə geniş təbliğat aparmağa
üstünlük verirdilər. Həmin təşkilatlara
kimsəsiz və əlil insanların yeməyə olan
ehtiyaclarının ödənilməsi müqabilində dini təbliğat
aparmaq üçün imkan və şərait
yaradılmışdı. Bu imkandan istifadə
edən bir neçə humanitar təşkilat dini təbliğat
aparmaq məqsədilə xeyli sayda uşaq və kimsəsizlər
evini himayəyə götürüb.
Bakıda əsas mərkəzlərini yaradan missioner təşkilatlar
Azərbaycanın böyük şəhərlərindən
başlayaraq regionlarda da təlimlərini yaymağı
qarşılarına məqsəd qoyublar. O dövrdə əhatə
dairələrini genişləndirmək məqsədilə həmin
qurumlar böyük şəhərlərdən Gəncə və
Sumqayıtda, respublikanın şimal rayonlarından
İsmayıllı, Zaqatala, Qax, Balakən, Quba, Qusar və
Xaçmazda geniş dini təbliğat aparırdılar. Azərbaycanda fəaliyyət göstərən bəzi
ölkələrin səfirlikləri də müxtəlif
yollarla missoner təşkilatlara dəstək göstərir,
dövlət qurumlarının dövlət-din münasibətlərinin
tənzimlənməsi, radikallıq meyllərinin
qarşısının alınması istiqamətində həyata
keçirdiyi tədbirləri Azərbaycanda insan hüquq və
azadlıqlarının pozulması kimi qələmə verməyə
çalışırdılar.
Sözügedən missioner təşkilatlar müəyyən
vaxtdan sonra qanunsuz fəaliyyətlərinin qarşısının
alınacağını öncədən düşünərək
onlardan sonra ölkədə dini təbliğat apara biləcək
davamçılar yetişdirirdilər. 1997-ci ildə
əcnəbilər və vətəndaşlığı
olmayan şəxslərin ölkədə dini təbliğat
aparmalarına qanunla qadağa qoyulduqdan sonra onların uzun
müddət hazırladıqları insanlar təbliğat
aparmaq missiyasını öz üzərlərinə
götürdülər. Bununla da həmin
təşkilatlar yerli əhalinin köməkliyi ilə yenidən
dini təbliğat aparmaq imkanı əldə etdilər.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 25 noyabr.-
S.13.