Azərbaycanda dinə dövlət
qayğısı
(əvvəli ötən sayımızda)
Azərbaycan hökumətinin diqqət və qayğısı sayəsində 2003-cü ildə alban-udi dini icması dövlət qeydiyyatına alınıb. 1836-cı ildə Rusiya çarının fərmanı ilə alban kilsəsi və katolikosluğu ləğv edilmiş, alban məbədləri erməni apostol kilsəsinə verilib. Azərbaycan hökümətinin dini fəaliyyət sahəsində yetirdiyi uğurlu siyasət nəticəsində udi etnosu itirilmiş hüquqlarını tam bərpa edib. Onlara məxsus tarixi abidələrin bir qismi yenidən bərpa olunub ki, bunlardan biri Qafqazda, eləcə də dünyada ən qədim xristianlıq məbədlərindən biri sayılan, vaxtilə Şəkinin Kiş kəndində inşa edilən alban kilsə-muzeyidir. Bu kilsə 2003-cü ildə əsaslı şəkildə bərpa olunaraq istifadəyə verilib. IV-V əsrlərə aid kilsənin təmirinə 2000-ci ildə başlanılmış və 2003-cü ildə başa çatdırılmışdır. Kilsənin bərpasında xarici alimlərlə yanaşı, azərbaycanlı alimlər də böyük əmək sərf edib. 2006-cı ilin may ayında Qəbələ rayonunun Nic qəsəbəsində Müqəddəs Yelisey adlı qədim alban kilsəsinin yerində Çotari adlı alban-udi kilsəsinin açılış mərasimi keçirilmiş, tədbirdə hökumət üzvləri, dini icmaların nümayəndələri, xarici ölkələrin səfirləri və qonaqlar iştirak edib.
Azərbaycanda dövlətin din
sahəsinə qayğısına dəlalət edən məsələlərdən
biri də müstəqillik illərində
dini ibadət yerlərinin, məscid, kilsə
və sinaqoqların sayının sürətlə
artmasıdır. Azərbaycan dövlət müstəqilliyin
bərpa edən zaman ölkədə 18 məscid
mövcud idi.
Hazırda Azərbaycanda 1956 məscid, 748 ziyarətgah, 13 kilsə,
7 sinaqoq və digər ibadət yerləri
fəaliyyət göstərir. Eyni zamanda 2009-cu ildə “Dini etiqad azadlığı haqqında” Azərbaycan
Respublikasının Qanununa edilən müvafiq dəyişikliklərdən sonra Dini Qurumlarla
İş üzrə Dövlət Komitəsində
588 dini icma qeydiyyatdan keçmişdir.
Onlardan 567-i islam, 21-i qeyri-islam qurumudur. Həmin icmalardan 12-i xristian,
6-ı yəhudi, 1-i krişna,
2-i bəhai icmasını
təmsil edir.
Müasir dövrdə Azərbaycan hakimiyyəti dini durumun sabitliyinin qorunması, dini dözümlülük ənənələrinin
qorunub saxalanılması
və radikallıq meyllərinin qarşısının
alınması istiqamətində
ardıcıl tədbirlər
həyata keçirir. Hazırda Dini
durumla bağlı narahatlıq doğuran məsələlərdən biri
son illər müəyyən
qüvvələrin bir
sıra ölkələrdə,
o cümlədən Azərbaycanda
dindən siyasi məqsədlər və insanlar arasında qarşıdurma yaratmaq məqsədilə istifadəyə
çalışması və
dindarlar arasında radikallıq meyllərinin artmasıdır. Həmin qüvvələr
dindar insanları siyasi proseslərə və münaqişələrə
cəlb etməyə,
dini məsələləri
siyasiləşdirməyə çalışırlar. Siyasi mübarizədə din amilindən
bəhrələnmək məqsədilə
ictimai təşkilatlar,
birliklər yaradır
və əhalinin dindar təbəqəsini siyasi proseslərdə fəal iştiraka çağırırlar. Siyasi fikirlərini əsaslandırmaq,
məqsədlərinə çatmaq
üçün isə
Quran ayələrinə və
peyğəmbər hədislərinə
istinad edirlər.
Bu məqsədi həyata
keçirmək üçün
yerli və xarici mətbuatın imkanlarından da geniş istifadə olunur. Hər hansı din və
ya məzhəb haqqında həqiqətə
uyğun olmayan, şişirdilmiş, qarşıdurma
yarada biləcək məlumatlar yayılır.
Eyni zamanda bir sıra
hallarda həmin mətbu orqanlarda Azərbaycanda dindarlara qarşı zorakılığın
göstərilməsi, hüquq
və azadlıqlarının
pozulması ilə bağlı qərəzli
məlumatlar dərc olunur. Bir çox hallarda
bu yazılar qeyri-peşəkar müəlliflər
tərəfindən sifariş
əsasında hazırlanır
və daha çox dini sahədə yaranmış
qarşılıqlı anlaşmanın,
sabitliyin və dözümlülüyün pozulmasına
xidmət edir.
Son illər bir sıra müsəlman dövlətlərində baş
verən hadisələr
dindən siyasi məqsədlər və qarşıdurma yaratmaq məqsədilə istifadənin
ölkədə sabitliyin
pozulması, vətəndaş
müharibəsinin baş
verməsi ilə nəticələndiyini göstərir. Hazırda xüsusilə
islamdan siyasi məqsədlərlə istifadəyə
cəhd edildiyi ölkələrdə vəziyyət
gərgin və mürəkkəb olaraq qalmaqdadır. Bu ölkələrdə baş
verən hadisələr
islamın siyasi proseslərə cəlb olunmasının, dindən
qarşıdurma yaratmaq
məqsədilə istifadənin
hansı fəsadlarla nəticələnəcəyinə açıq nümunədir.
Belə bir şəraitdə dinlərarası qarşılıqlı
anlaşma, hörmət
prinsiplərinin qorunub
saxlanılması və
dindən siyasi məqsədlər üçün
istifadənin qarşısının
alınması üçün
düzgün dini maarifləndirmənin aparılması
xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Müasir dövrdə
bir çox müsəlman ölkələrində
baş verən münaqişələrin əsas
yaranma səbəblərindən
biri dini maarifləndirmənin zəif
aparılması, dini şüur səviyyəsinin
aşağı olmasıdır.
Bu məsələ bizi də ciddi
surətdə düşündürməlidir.
Bu baxımdan dini
durumun sabitliyinin qorunması məqsədilə
dini vəziyyət daim nəzarətdə saxlanılmalı, qarşıdurma
meyllərinin qarşısı
alınmalı və sağlam dini maarifləndirmənin aparılması
istiqamətində səylər
daha da gücləndirilməlidir. Dövlət dini maarifləndirmə prosesindən kənarda qalmamalı, bu prosesin aktiv iştirakçısı olmalı
və dini maarifləndirmənin Azərbaycan
dövlətçiliyi konsepsiyası
çərçivəsində aparılmasına nail olmalıdır.
Dini maarifləndirmənin xarici
dairələrin vasitəsilə,
təəssübkeşlik, dini dözümsüzlük
ideyalarının təsiri
altında aparılması
ölkədə din sahəsində
yaranmış sabitliyin,
dini dözümlülüyün
pozulmasına gətirib
çıxara bilər.
Eyni zamanda bu məsələdə
bütün sağlam
qüvvələr vahid
mövqedən çıxış
etməlidirlər.
Sonda qeyd olunanlara istinad edərək hazırda dövlətin ölkədə
milli-mənəvi dəyərlərin
qorunub saxlanılmasına
xüsusi önəm verdiyi, dini etiqad
azadlığı, dini
qurumların dini ayin və mərasimləri
sərbəst yerinə
yetirməsi üçün
şərait yaratdığı
və onlara qayğı göstərdiyini
qeyd etməliyik. Müasir dövrdə
dövlətin qarşısında
duran əsas vəzifələrdən biri
Qərbə inteqrasiya
ilə bərabər mənəvi dəyərlərin,
tolerantlıq ənənəsinin
qorunması və gənc nəslə aşılanmasıdır.
Dövlət milli-mənəvi dəyərlərin,
dini və tarixi abidələrin qorunması sahəsində
böyük işlər
görürüb. Bu gün dinindən, dilindən, milli mənsubiyyətindən asılı
olmayaraq Azərbaycanın
bütün vətəndaşları
ölkəmizdə mövcud
olan vicdan və dini etiqad
azadlığından, dövlət-din
münasibətlərindən və demokratik-hüquqi şəraitdən lazımınca
yararlanırlar. Azərbaycanda müsəlmanlarla yanaşı,
pravoslav, katolik, yəhudi, alban-udi və digər dini icmalar da
milli-mənəvi dəyərlərdən
sərbəst istifadə
edir, ölkəmizin ictimai həyatında yaxından iştirak edirlər.
Bu gün müstəqil
və demokratik Azərbaycan Respublikası
beynəlxalq aləmlə
hərtərəfli inteqrasiya
siyasəti həyata keçirir, nüfuzlu beynəlxalq və regional təşkilatlarda təmsil
olunur. MDB müsəlmanları
Məşvərət Şurasının,
Qafqaz xalqları Ali Dini Şurasının
iclasları, Dünya Dini liderlərinin beynəlxalq Sammiti Bakıda keçirilir və dinlərarası dialoqu, multikulturalizmi, sivilizasiyalararası əməkdaşlığı
təcəssüm etdirir.
Dini icma rəhbərləri və dindarlar bu müstəvidə qarşılıqlı münasibətlərin
inkişafına müsbət
təsir göstərən
bütün səyləri
təqdir edirlər.
Konfessiya
rəhbərləri əmindirlər
ki, hər zaman təbliğ etdiyimiz və dünyaya multikulturalizmin bariz nümunəsi kimi təqdim etdiyikləri Azərbaycanın
tolerantlıq modeli bəşəri dəyərlərin
təşviqinə və
təkamülünə öz
töhfəsini verəcəkdir.
Onu da qeyd edək
ki, Azərbaycan dövləti digər sahələr kimi, din və dövlət münasibətlərinə də
xüsusi diqqətlə
yanaşır. Din siyasətini
pozitiv dünyəviçilik
əsasında quran Azərbaycanın həyata
keçirdiyi daxili siyasət fundamental azadlıqlardan
olan dini etiqad azadlığının
qorunmasına, bütün
dini icmalara bərabər imkanların
yaradılmasına və
ölkəmizdə əsrlər
boyu formalaşmış
tolerantlıq ənənələrinin
daha da möhkəmlənməsinə
yönəlib. Dövlətin bilavasitə qayğısı
nəticəsində ibadət
evlərinin təmiri,
bərpası və əsaslı şəkildə
qurulması istiqamətində
həyata keçirilən
işlər məhz bu sahəyə olan diqqətin təzahürü olmaqla bərabər dövlətin
din münasibətlərinin konstruktiv xarakter daşıdığını və bərabərlik prinsipinin üzərində
qurulduğunu göstərir.
İnkişaf etmiş cəmiyyətlərə
xas olan tolerantlığın cəmiyyətimizin
başlıca üstünlüklərindən
olması qürurvericidir.
Azərbaycanda dini dözümlülük
və tolerantlıq ab-havasının saxlanılmasının
təmin olunması olduqca vacib məsələdir.
Çünki bu amil dövlətçiliyimizin qorunmasında
və inkişafında
əhəmiyyətli rola
sahibdir.
Fəlsəfə elmləri namizədi, ilahiyyatçı-filosof Elsevər
Səmədovun fikrincə,
dövlətimizin vətəndaşı
ilə münasibəti
dini və ideoloji deyil, ədalət çərçivəsindədir. Həmçinin dövlətimiz cəmiyyətin
mənəvi dəyəri
olan dinə hörmətlə yanaşır.
Dövlət içində din və vicdan azadlığı hakimdir və hər bir şəxs istədiyi dinə etiqad edə bilər. Eyni dini qəbul
edənlər öz aralarında dini icmalar qura bilərlər.
Dövlət, ictimai ədəb
və əxlaq, hüquqi nizam və təhlükəsizlik
baxımından problem yaratmadıqca
heç bir dini qadağan etmədiyi kimi heç bir dinə qarşı xüsusi bir himayə də göstərə bilməz.
Dövlətimiz dinlərə qarşı
tamamilə qərəzsizdir.
Unutmaq lazım deyil ki, dövlət cəmiyyətin siyasi üstqurum hadisəsi olaraq dinlərin fövqündə duran bir sistemdir. Konstitusiyamızda din və
vicdan azadlığı,
din-dövlət münasibətləri
bu anlayış üzərində qurulub. Azərbaycanda dövlət iki
qurumla vətəndaşların
dini hüquqlarını
təmin edir, bu sahədəki məsələləri tənzimləyir.
Birincisi,
Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsidir.
Bu qurum daha
çox dövlətin
din sahəsindəki rəsmi
mövqeyini təmsil etməklə, dövlətin
dinlə bağlı siyasətinin qurulmasına
xidmət edir. Bu rəsmi dövlət
qurumu din-dövlət
münasibətlərini əsaəs
üç amillə tənzimləyir - azərbaycançılıq,
dünyəvilik və
milli-mənəvi dəyərlər.
Bu kontekstdə inkişaf etdirilən din-dövlət münasibətləri
cəmiyyətimizin müsbət
istiqamətdə inkişafına
təkan verir. Dövlət-din
münasibətlərini tənzimlənməsində
ikinci qurum isə Qafqaz Müsəlmanları İdarəsidir.
Qafqaz Müsəlmanları İdarəsi
rəsmi dövlət
qurumu olmasa da dövlət maraqlarına bağlı olaraq ölkədə dini həyatın inkişafında birbaşa
təsiri olan bir qurum kimi
böyük əhəmiyyət
daşıyır. Əminliklə deyə bilərik ki, Azərbaycanda din-dövlət münasibətləri
demokratik dəyərlərlə
nizama salınıb".
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 29 noyabr.- S.13.