Azərbaycanda
qeyri-müsəlman inanclarının yayılması
Din və
xalqın inancları önəmli problemlərdən biri olaraq
qalmaqdadır. Bu sahədə sovetlər
sonrası dönəmdə nəzərəçarpan dəyişikliklər
baş verib. Ötən illər boyu bu dəyişikliklər
heç də birmənalı qarşılanmamış, bir
çox durumlarda ziddiyyətli olub. Bir yandan
sovet ideoloji sisteminin dağılması insanların mənəvi
yaşamlarında boşluqlar yaradıb. Əksəriyyət
kommunist ideologiyasının əsassız olduğunu
görmüş, mənəvi yaşamlarını dəyişdirərək,
çeşidli dinlərə üz tutmuşdur. Məsələ burasındadır ki, Sovet sistemi dinlərə
təpki göstərib. Din çox vaxt xalqın adətləri
və milli dəyərləri ilə qarışıq şəkildə
təqdim edildiyindən ona qayıdış mədəni və
əxlaqi köklərimizə dönüş kimi dəyərləndirilib.
Fəlsəfə üzrə elmlər doktoru Aydın
Əlizadənin fikrincə, dinə dönüş proseslərinə
Azərbaycandakı müharibə vəziyyəti də öz
təsirini göstərib. Ermənistanla savaş
çoxlu sayda qurbanların verilməsi və
qaçqınların ortalığa çıxması ilə
sonuclanıb. Elə bu olaylar da dinə
meyilliliyə yol açmışdır. Çünki
bu kimi ekstremal durumlarda bir çox insanlar faciələrin nədən
yaranmasının köklərini arayaraq, bunların səbəblərini
özlərinin və toplumun günahkar olmasında
görürlər. Belə duyğular isə
onları xilasın dində olduğu fikrinə gətirib
çıxarırdı.
Sovet sisteminin dağılması və sərhədlərin
açılması xarici dini missionerlərin ölkəmizə
gəlməsinə gətirib çıxarıb. 1980-cı illərin
sonundan etibarən azərbaycanlıların ayrı-ayrı
dinlərə və təriqətlərə axını
başlayıb. Missioner aktivliyini ilk olaraq
Beynəlxalq Krişna Şüuru Cəmiyyətinin
ardıcılları göstəriblər. Bakı və
başqa şəhərlərin mərkəzi küçələrinə
çıxaraq öz inanclarını mütəmadi təbliğ
edən krişnaçıların
yığıncaqlarında həmin dövrdə çoxlu adam iştirak edib. Adi insanlarla
söhbətlər etmək, onları
yığıncaqlarına çağırmaq, kitabları
satmaq onların təbliğat formaları idi.
1980-ci illərdə apardıqları aktiv təbliğata
baxmayaraq, krişnaçıların populyarlığı
azaldı, xalq kütlələri arasında öz
inanclarını yaya bilmədilər. Onların təlimi bir
çox məqamlarda mürəkkəb olduğundan, sadə
insanlar onu qavramaqda çətinlik çəkirdilər.
Beynəlxalq Krişna Şüuru Cəmiyyətinin
vitse-prezidentinin sözlərinə görə,
günümüzdə Bakıda yerləşən
krişnaçıların yığıncaqlarına 350 nəfərdən
artıq insan qatılmır. Onlardan isə inanclarında
aktiv olanların sayı 150-dən çox deyildir
.
Qeyri-xristian dinlərdən yalnız Yəhudilik
(İslam istisna olmaqla) Azərbaycanda ənənəvi din hesab
olunur. Bu dinin ardıcıllarının sayı respublikada
on minlərlədir, onların əksəriyyətini tatlar təşkil
edir. Quba rayonunun Qırmızıkənd qəsəbəsində
kompakt halda yaşayan tatlar Oğuzda və respublikamızın
digər şimal rayonlarında da məskunlaşıb. Paytaxtımızda isə onlardan başqa Avropa yəhudiləri
də yaşayırlar. Bakıda, Qubada, Oğuzda müstəqillik
dönəmində bir neçə yeni sinaqoq tikilmiş, bəzilərində
isə əsaslı yenidənqurma və bərpa işləri
aparılıb.
Müstəqillik illərində bəhai icmaları da Azərbaycanda
fəaliyyətlərini bərpa etmişdir. Bəhailik XIX
yüzilliyin sonu - XX yüzilliyin ilk illərində indiki Azərbaycan
Respublikası ərazisində yayılmağa başlayıb.
Bu inancın kökləri o zaman İranı
bürümüş Babilər hərəkatından gəlir.
Bəhailər XX əsrin 90-cı illərində
Gəncə, Bakı, Sumqayıt və Salyanda öz
dayaqlarını yaradıb. Hazırda
respublikamızda 9 bəhai icması fəaliyyət göstərir.
Onların fəaliyyəti rəsmi dövlət
qurumları ilə razılaşdırılıb.
Azərbaycanın ənənəvi xristian kilsələrindən
biri Rus Pravoslav Kilsəsidir. Onu təmsil edən ən
böyük və nüfuzlu qurum Bakı və Azərbaycan
Yeparxiyasıdır. Ölkəmizdəki
pravoslavların sayı müsəlmanlardan sonra ikincidir. Son zamanlar respublikada bir çox əski pravoslav kilsəsi
təmir olunub ibadət üçün açılıb.
Rus Pravoslav Kilsəsinin və digər pravoslav
kilsələrin yüksək nümayəndələri
vaxtaşırı Azərbaycana gəlir, onların ölkə
başçıları və müsəlman xadimləri ilə
çox yaxşı münasibətləri vardır. Azərbaycanda yaşayan pravoslavların fəaliyyəti
ölkə qanunvericiliyinə tam uyğundur.
2003-cü ildə Alban-Udin xristian icması rəsmi olaraq
qeydiyyatdan keçmişdir. Bu da keçmişdə
mövcud olmuş Alban kilsəsinin yenidən qurulması
yönündə ilk addım kimi dəyərləndirilir.
Alban kilsəsinin varlığına XIX
yüzilliyin birinci yarısında son qoyulmuş, onun strukturu və
əmlakı erməni kilsəsinə verilib. Bu səbəbdən də erməni kilsəsi
bütün Azərbaycan ərazisini öz kanonik yeri saymaqla bərabər,
erməni təcavüzünü dəstəkləyir və
Ermənistanın Azərbaycana qarşı ərazi
iddialarını haqlı hesab edir. Bundan
başqa, yenidən qurulması planlaşdırılan Alban
kilsəsinin ardıcıllarının sayı o qədər
də çox deyildir. Bunlar yalnız Azərbaycanın
quzeyində yaşayan, sayı 4 minə yaxın olan udinlərdir.
Respublikamızda katolik və lüteranlar azlıq təşkil
edir. Lüteranlar yığıncaqlarını Rusiya
imperiyası dönəmində paytaxtımızda inşa edilən
Kirxada keçirirlər. Bundan başqa,
vaxtilə böyük alman icmasının
yaşadığı Xanlar rayonunda da tarixi lüteran kilsəsi
təmir edilmiş, ibadət üçün
açılıb. Katoliklər
üçün isə Bakıda kilsə
ucaldılmışdır. Onlar, həmçinin kimsəsizlər
üçün ev də saxlayırlar.
Digər xristian təriqətləri isə Ermənistanla
savaşın qızğın çağlarında Azərbaycanda
xüsusi fəallıq göstərməmişlər. Bu da
onların təhlükəsizliyi baxımından doğru
addım olmuşdur. Çünki həmin
dövrdə xristian yönümlü inancların
yayılmasına cəhd edilməsi düşmən təbliğatına
dəstək vermək kimi dəyərləndirilə bilərdi.
Əslində Azərbaycan-Ermənistan
savaşı heç zaman dinlərarası qarşıdurma
halını almayıb. Buna baxmayaraq,
savaşın aktiv fazası zamanı Xristian təbliğatçıları
öz inanclarını açıq şəkildə yaymaqdan
çəkiniblər. Bəzi xristian təriqətləri
isə hələ o çağlarda öz işlərini
yarıgizli olaraq həyata keçiriblər.
1994-cü ildə Ermənistanla atəşkəs
anlaşması bağlanandan sonra Azərbaycan onu
bürümüş dərin böhrandan çıxmağa
başladı.
Bu yeni durumda xarici ölkələrdən gəlmiş
missionerlər Azərbaycan əhalisi arasında
genişmiqyaslı açıq təbliğata
başlamışdılar. Xüsusilə
Qərb ölkələrindən gəlmiş çeşidli
protestant kilsələrinin dəvətçiləri Bakı,
Gəncə və başqa şəhərlərdə öz
yığıncaqlarını keçirmiş, bu məqsədlə
geniş konsert zallarını icarəyə
götürmüş, orada dualar, moizələr və dini məzmunlu
mühazirələr oxuyublar. Həmin dövrdə xaricdən
ölkəmizə gəlmiş xristian-protestant mühazirəçilər
və din xadimlərinin səyləri nəticəsində dini
təriqətlərə çoxlu adam cəlb
edilmişdi. Bir çox dini dəvətçilər
kəndlərdə, eləcə də sadə insanların
yaşadıqları yerlərdə evləri icarəyə
götürərək xalqla ünsiyyətə girib, orada təbliğat
aparmış, gəncləri öz təriqətlərinə
cəlb ediblər.
Onların missioner çalışmaları nəticəsində,
bir çox həmyerlimiz bu təriqətlərin
inanclarını mənimsədilər. Bunun bir
çox subyektiv və obyektiv səbəbləri var idi. Birinci növbədə sosial səbəblər gəlirdi.
Həmin illərdə ölkənin durumu olduqca
pisləşmiş, insanların bu günə və gələcəyə
inamları yoxa çıxmışdı. İqtisadi problemlər, əhalinin yoxsulluğu da bir
çoxların dini təbliğatlara uymağa məcbur
edirdi. Çünki tarixin bu kimi
çağlarında xalqlar sakrallığa meyilli olur, ideal
dünyada xilaskar axtarışında olur, möcüzələrə
inanır, məsih-xilaskarı gözləyirlər. Elə
təriqət təbliğatçıları da onlara psixoloji
təsir göstərərək ardıcıllarını
dini trans hallarına salır, vədlər
verirdilər. Xarici təriqətlərin dəvətçiləri
göylərdən gələn xilas vədləri ilə kifayətlənməmiş,
həm də dünyəvi vasitələrdən də istifadə
etmişlər.
Əhalinin o zamankı yoxsul durumundan yararlanaraq, azərbaycanlılara
maddi yardımlar etmiş, yaşamlarında olan
çeşidli problemlərini çözmüşdülər. Bu və ya
başqa təriqətin üzvü olmaq bəziləri
üçün çox əlverişli olmuşdur.
Bundan başqa, onlar dini təriqətlərin vasitəsilə
ingilis və başqa Avropa dillərinə yiyələnmə,
xarici təhsil ocaqlarında oxuma, yaxşı iş tapma
şanslarını əldə edirdilər. Həm
də təriqətlərə üzv olmaq insanların xarici
ölkələrə köçmək imkanlarını da
asanlaşdırmış olurdu. Bu isə
o zamankı ağır durumda çox adamın arzusu idi.
Bəzən isə yabançı din təriqətçilərinin
təbliğatı siyasi xarakter daşımışdır. Onlardan bəziləri
öz dinlərinin ermənilərlə azərbaycanlıların
barış əldə etməsinə yardımçı
olacağını iddia edirdilər. Onların
fikrincə, bu halda azərbaycanlılar da ermənilər kimi,
xristian olacaq və xristian qardaşlığı ideyaları
ilə bu savaşı çözmək mümkün
olacaqdır. Eyni zamanda azərbaycanlılara,
onların yurdlarının əslində ərəb, sonra isə
türk "istilaçıları "tərəfindən
sıxışdırılıb çıxarılan tarixi
xristian ölkəsi olduğu fikri aşılanırdı.
Deməli, İslam dini Azərbaycana xas olmayan yad
inanc kimi qələmə verilirdi.
Azərbaycanda Xristianlığın "bərpa"
edilməsi mövzusunu qaldıran xarici təriqətçi
qurumların nümayəndələri millətlərarası
problemlərə də toxunurdular. Öncədən
onların hamısı azərbaycanlıların
İslamın praktiki tələblərini icra etməsələr
belə, kütləvi şəkildə Xristianlığa
üz tutmalarının mümkünsüz olduğunu bilirdilər.
Çünki İslam dini bu xalqın
şüuraltı qatında yer almış və azərbaycanlılar
öz milli kimliklərini və mədəniyyətini bu dinlə
bağlayırlar.
Bu səbəbdən də təriqətçilər
ölkədə özəlliklə milli azlıqlara yönəlmiş
təbliğat aparmışlar. Təşviqatda
prioritet yönüm kimi, onlar respublikanın şimalında
yaşayan Qafqaz mənşəli xalqlara önəm veriblər.
Onlar bu xalqları Qafqaz Albaniyasının
birbaşa varisləri kimi qələmə verərək, bu
fikri onlara yeritmişlər. Azərbaycanın türk və
iran mənşəli əhalisini isə gəlmə,
qafqazlılara yad olan İslam dinini aşılayan xalqlar kimi təqdim
ediblər. Beləliklə, xarici missioner təriqətlərinin
Azərbaycandakı fəaliyyəti bəzi durumlarda millətlərarası
gərginlik yaratmış və əhalinin bir hissəsində
separatist əhval-ruhiyyənin yaranmasına təkan verib.
Bu kimi problemlər üzrə Azərbaycan mətbuatında
vaxtaşırı materiallar yayımlanıb .
Erməni tərəfi də Xristianlığın Azərbaycanda
yaşayan etnik azlıqların arasında
yayılmasını dəstəkləmiş, etnik qarşıdurmalar
yolu ilə ölkəni parçalamaq istəyində
olmuşlar. Həmin mövzular üzrə İrəvanda bu
günədək konfranslar keçirilməkdədir. Həm də çeşidli missioner
qurumlarının üzvləri və təbliğatçıları
İslam əleyhinə təşviqatlar aparmışlar.
Ayrı-ayrı təriqətlərin təlimlərini
qəbul etmiş azərbaycanlılara onlara uyğun gəlməyən
cəmiyyətlə və ailələrlə ixtilafa girmək
aşılanırdı. Missionerlərin
dilə gətirdikləri amacları bütün Azərbaycanın
xristianlaşması olmuşdur. Bu yolda,
ilkin olaraq, hər beşinci azərbaycanlını xristian etmək
planı açıqlanırdı. Təriqətçilər
gənclər arasında daha fəal olmuş, ordu
sıralarında da öz təbliğatlarını
aparmağa cəhd göstəriblər.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 30 noyabr.-
S.13.