Milli tarixə dini və
elmi ehkamçı yanaşmalar
“Milli düşüncə tarixi anlamında hər
hansı millətin etnik, dini və siyasi kimliyinə
yanaşmalarla, dini düşüncə və elmi
düşüncə anlamında yanaşmalar xeyli dərəcədə
fərqlidirlər. Bizcə, birinci halda hər hansı millətin
həyatında daha çox təbii və həqiqi (milli
özünəməxsusluqlar) olanlar sonradan ona həyatına
daxil olanlar (qeyri-milli özünəməxsusluqlar) üzərində
daima özlərinin üstünlüklərini qorumağa
çalışırlarsa, ikinci halda millətin həyatına
sonradan daxil olanların (qeyri-milli özünəməxsusluqlar)
onun təbii və həqiqi olanlarını (milli özünəməxsusluqları)
öz içində əridilməsinə əngəl
olmurlar”. Bunu Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının (AMEA) Fəlsəfə və Hüquq
İnstitutunun aparıcı elmi işçisi, fəlsəfə
doktoru Faiq Qəzənfəroğlu bildirib. O əlavə
edib ki, əgər məsələyə bu prizmadan yanaşsaq
görərik ki, milli düşüncə tarixi
baxımından hər hansı bir xalqın milli özüməməxsusluqlarını
(milli din, milli adət-ənənələr, milli dövlətçilik,
milli qanunlar vəs.) qeyri-müəyyən ilk
başlanğıcdan bugünədək qoruyub saxlaması demək
olar ki, inandırıcı görünmür ya da çox az
inandırıcılıq ola bilər: “Ancaq buna iddia edənlərin
olması da istisna deyildir. Hər halda milli özünəməxsusluqlarına,
yəni öz ilkin başlanğıcdakı milli, dini,
siyasi-hüquqi dəyərlərini daima qoruyub
saxladıqlarını iddia edən az sayda
da olsa, ulusların olmasını inkar edə bilmərik. Bu cür iddiadan çıxış edən uluslara
görə, onlar daima milli özəlliklərini qoruyub
saxlamış, ancaq milli özünəməxsusluqlarından
başqa ulusların yararlanmasının tamamilə əleyhdarı
olmayıb.
O zaman belə
bir fikir daha çox inandırıcı, məntiqəuyğun
görünür ki, əksər hallarda bizə bəlirsiz ilk
başlanğıcdan bugünədək qeyri-milli özünəməxsusluqlarla
(yad dinlər, yad mədəniyyətlər vəs.) milli
özünəməxsusluqlar (milli dinlər, milli mədəniyyətlər,
milli törələr vəs.) arasında daima
qarşılıqlı mübadilələr olmuş, bunun da
nəticəsində istənilən millətin etnik, dini, mədəni,
fəlsəfi və siyasi-hüquqi həyat axarında ya qismən,
ya orta səviyyədə, ya da tamamilə dəyişiklər
baş vermişdir. Yəni bu gün dünyada
elə bir millət tapa bilməzsiniz ki, onun qurduğu dövlət,
mədəniyyət, ədəbiyyat, fəlsəfə ən
cüzi şəkildə də olsa, başqa bir millətin ya
da millətlərin dini, siyasi, əxlaqi, fəlsəfi
düşüncələrinin təsirindən kənarda
qalmış olsun. Belə olduğu təqdirdə,
milli düşüncə tarixinin “elm tarix” kimi ortaya
qoyduğu tarixin özü də nisbi xarakter
daşımalıdır. Bizcə,
bugünkü Qərb ya da Avropa qaynaqlı elm tarixindən
baxdıqda milli düşüncə tarixinin bu ruhda öz əksini
tapdığını da görməmək mümkün
deyildir”.
Onun
sözlərinə görə, hər halda iki əsrə
yaxındır ki, Qərb-Avropa qaynaqlı elm tarixin ortaya
qoyduqlarının nəticəsi olaraq zor və ya xoşluqla
hər hansı bir xalqın bu gün “milli tarix” dediyi əslində
başqa bir millətin tarixi, ya da onun tarixinin bir hissəsi
olduğu halda, yaxud da tamamilə əksinə, başqa bir
xalqın tarixi hesab edilən isə, həmin xalqın əsil
milli tarixi ola bilir: “Deməli, dini düşüncə tarixi
dövründə bir xalqa aid milli tarixə dini don geyindirmək
adi bir hal idisə, son iki əsrdə isə Qərbin “elm
tarixi” adı altında bir xalqın milli tarixi yad bir xalqın
tarixinin tör-töküntüləri ilə doldurulur. Qərbin
“elm tarixi”nin
ehkamçılığıyla da xalqın böyük əksəriyyəti
“milli tarix” olaraq ona sırınmış yad bir xalqın
tarixinin bütününü ya da tör-töküntülərini,
hətta bu anlamda mədəniyyətini, ədəbiyyatını,
fəlsəfəsini də özününkü hesab
etmiş olur. Bu zaman da yalnız məsələnin əsil
mahiyyətinə varan tək-tük
araşdırmaçılar yadlaşdırılmış
milli tarixlə doğmalaşdırılmış saxta “milli
tarixi” görürlər ki, belələrinin
qarşısında da Qərbin ehkamçı elm tarixiylə
silahlanmış böyük bir “milli tarix”çi ordusuyla
mübarizə etmək vardır. Şübhəsiz,
bütün bunlardan əziyyət çəkənlər isə
doğma tarixinə, fəlsəfəsinə, ədəbiyyatına
yad, yadların tarixinə, ədəbiyyatına, fəlsəfəsinə
“doğma” gözlə baxan yeni nəsillər olur.
Bütün bunlar da ona gətirib çıxarır ki,
hətta kosmopolitizmin radikal əleyhdarları olan milli
tarixçilər belə fərqinə varmadan, ona
sırınmış sözdə “milli tarix”i qoruma
düşüncəsiylə istər-istəməz yadelli
ideologiyalara xidmət etmiş olurlar. Çünki sözdə
“milli tarix” milli tarixçilərin qələmiylə
yazılıb xalqın şüuruna yeridildikdə
inandırıcılıq birə min qat artır. Bir millət
üçün zərərli olan yadların
yazdığı tarixi-ideoliji düzməcələr deyil,
öz soyundan olan ya da belə görünən tarixçilərin,
fəlsəfəçilərin, ədəbiyyatçıların,
dilçilərin “milli tarix”, “milli fəlsəfə”, “milli
dil”, “milli ədəbiyyat” adı altında yazdıqları
çox təhlükəlidir. Milli tarixçilərin, milli fəlsəfəçilərin,
milli dilçilərin yazdığı sözdə “milli
tarix”, “milli fəlsəfə”, “milli dil”, “milli ədəbiyyat”kitablarının
əsasında xalq keçmişinə baxanda orada ona aid olan
ya da olmayan hər şeyi qəbul etmək zorunda qalır.
Bu o deməkdir
ki, böyük bir hörümçəyin hördüyü
tordan xilas olmaq nə cür mümkündürsə, hər
hansı bir xalqa hörülmüş “milli tarix”, “milli fəlsəfə”,
“milli dil”, “milli ədəbiyyat” torundan da qurtulmaq bir o qədər
mümkün görünür. Bu baxımdan millətin
içindəkilərin əliylə qələmə
alınmış sözdə “milli tarix”, “milli fəlsəfə”,
“milli ədəbiyyat” üzərində daha çox
düşünməliyik. Biz bu gün sözdə “milli
tarix”in, “milli fəlsəfə”nin, “milli dil”in, “milli ədəbiyyat”ın
hansı mahiyyətdə yazıldığını bildiyimiz
halda Manna, Sacilər, Səfəvilər, Əfşarlar,
Qacaralar dönəmlərində nədən bu qədər
dolaşıqların olmasını anlamaqda çətinlik
çəkməməliyik”. O deyib ki, əgər bu gün Qərbin-Avropanın
ehkamçı tarixşünaslıq konsepsiyası adı
altında, bir millətin tarixi gözümüzn önündə
saxtalaşdırılırsa, onun dili, mədəniyyəti, fəlsəfəsi,
ədəbiyyatı “beynəlmiləl” ya da kosmopolit bir hala gətilirsə,
o zaman Manna, Sacilər, Səfəvilər, Əfşarlar,
Qacarlar və başqalarının dönəmində dini ya
da məzhəbçilik düşüncələriylə
eyni şeylərin baş verməsi təəccüblü
deyildir: “Sadəcə, Orta çağda “milli tarixi”, “milli fəlsəfə”ni
müəyyənləşdirən bir müddət İslam
dini ya da ona aid məzhəblərin
ehkaşmçılığı idisə, iki əsrə
yaxındır bu funksiyanı Qərbin “elm tarixi” öz üzərinə
götürmüşdür. Bizlər də, bu
gün əsasən əski, antik, orta çağ dövlətlərimizə,
eyni zamanda həmin dövlətlərimiz dönəmindəki
fəlsəfəyə, ədəbiyyata, mədəniyyətə,
etnik məsələlərə ya Qərbin ehkmaçı
“elm tarixindən” ya da öz təsrini tamamilə itirməmiş
İslamlıq, Xristianlıq və onlara aid məzhəblərin
ehkamçı tarixlərindən yanaşırıq.
Bizcə,
bu günün rəsmi xarakterli Rusiya tarixi, İran tarixi, Azərbaycan
tarixi və başqa xalqların tarixlərində dini
düşüncə və “elm tarixi”nin
izləri sürməkdədir. Şübhəsiz, “dini və
elmi” ehkamçı kosmopolit mahiyyətli bu tarixlərdəki
“milli çalarlar” isə onun bəlirsiz başlanğıcdan
bu günədək izlənən bir ulusun tarixiylə deyil,
dövrün siyasi, dini və qlobal şərtlərinə
uyğun olaraq öz əksini tapmışdır. Bu
baxımdan bizi xüsusilə maraqlandıran “dini və elmi”
ehkamçı kosmopolit mahiyyətli “Rusiya milli tarixi” və
“İran milli tarixi” konsepsiyasının təsir dairəsindən
kənara çıxa bilməyn yarımçıq “Azərbaycan
tarixi” deyil, bütöv Azərbaycanın, Oğuzun ya da
Turanın milli tarixidir.
Biz, bunun üçün əsasən milli düşüncə
tarixi baxımından etnik, dini və siyasi tariximizə
yanaşmalıyıq. Çünki yalnız milli düşüncə tarixi
baxımından bəlirsiz zaman başlanğıcından
günümüzədək yaşanmış olan Oğuz ya
da Turan tarixi, o cümlədən onun ayrı-ayrı
budaqları olan Türkiyə Türk tarixi, Azərbaycan
Türk tarixi, Türküstan Türk tarixi, Tatarıstan
Türk tarixi, Kırım Türk tarixi və başqa tarixlərimiz
bizə doğru yol göstərə bilər. Çünki
orta çağın dini (islam,
xristianlıq vəs.) düşüncəli, ya da indi Qərbin
“elm” düşüncəli tarixləri bizləri
yanlış yerlərə sürükləyir. Hər ikisində milli nüvədən uzaqlaşma,
yad nüvələrə (kosmopolitizmə) əsaslanma
vardır. Bizim, milli düşüncə
tarixi anlamındakı milli nüvəmiz nə dini məzhəbçi,
nə də Qərb əsaslı “elm” tarixi olmamlıdır.
Çünki vaxtilə din düşüncəli
tarixin “milli nüvəsi” Türk dövlətlərini idarə
edən sülalələrin mənşəyini
dolaşdırdığı kimi, indi də Qərbin “elm
tarixi” eyni rolu başqa bir formada təkrarlamaqdadır.
Bu anlamda Quti, Manna, Atabəylərə,
Baharlılara, Bayandurlulara, Səfəvilərə, Qacarlara, Əfşarlara
və digər dövlətlərmizə Qərbin elmi mahiyyətli
“milli tarix” konsepsiyasından yanaşmaq da nisbidir.
Çünki “milli tarix”in özü də bir çox hallarda
zahiri xarakter daşıyıb əslində burada siyasi-ideoloji
amillər aparıcı rol oynayır. Bütün
hallarda hazırda bir dövlətin etnik, siyasi və dini kimliyi
Qərbin ehkamçı “elm tarixi”nin nisbiliyi fonunda “milli
tarix”lə ifadə olunur. Ona görə də,
islamlığın dini ehkamçılığıyla qərbçiliyin
elm ehkaşmçılığı arasında milli tarix
yazmaq heç də asan deyildir. Ancaq bu indiyə
qədər başqa xalqların adına yazılmış Azərbaycan
Türk dövlətlərinin (Quti, Manna, Atabəylərə,
Baharlılara, Bayandurlulara, Səfəvilərə, Qacarlara,
Əfşarlara və b.) tarixinə yenidən nəzər
salınmasına əngəl olmamalıdır”.
Əli
Xalq Cəbhəsi.-2016.- 1 sentyabr.-
S.9.