Qədim
Naxçıvan – folklor beşiyi
I yazı
Qədim Naxçıvan torpağı -
xalqımızın qədim yaşayış məskəni
folklorumuzda da əksini tapıb. Bu, təkcə
naxçıvanlı soydaşlarımızın zəngin
folklor irsini özlərilə ta qədimdən bu günə
yaşatmaları ilə ölçülmür. Həm də Naxçıvan adlı ulu məmləkətimizin
adında, ünvanında folklorlaşan tariximizin
yaşaması ilə ölçülür. Bu qədim diyarın hər sakininin sinəsində
folklor xəzinəsi yaşadığı kimi, hər
bölgəsinin də ünvanında folklorumuzun
möhürü əks olunub. Bunu
Naxçıvan torpağı ilə bağlı
yaranmış saysız-hesabsız folklor örnəkləri də
təsdiqləyir. Məsələn, «Nuhun
tufanı», «Xəzinə qaya» (Şahbuz rayonu), «Cincili bulaq»
(Şərur rayonu), «Nuhdaban» (Ordubad rayonu), «İlandağ»
(Culfa rayonu), «Qırxlar» (Culfa rayonu), «İtqıran kəndi»
(Babək rayonu) və başqa bu kimi Naxçıvanın
ayrı-ayrı rayonlarını əhatə edən yer-yurd
adları ilə bağlı yaranmış əfsanə və
rəvayət mətnləri də birbaşa göstərir.
Deməli, qədim yurdun qədim sakinləri
yaşadıqları yerə-yurda öz yaşam tərzlərinə,
etnoqrafik görüşlərinə uyğun da folklor nişanı
vurublar. Eyni zamanda bu yerin sakinləri təkcə
regionun özü ilə bağlı yox, dünyanın,
zamanın yaranışı ilə də bağlı mifik
görüş və təsəvvürləri əks etdirən
örnəklərin daşıyıcılarıdır.
Məsələn, Naxçıvandan toplanmış olan
«İl adları» adlı mətndə bütün dünyada
populyar olan illərin hansı heyvan ili
üstə təhvil olmasına dair bilgilər belə əks
olunub: “Qabaxlar adamlar bilmirmiş ki, illəri necə
adlandırsınlar. Novruz bayramında bilicilər
yığışıb çıxırlar gəzişə.
Deyillər ki, qabağımıza hansı heyvan
çıxsa, o heyvanın adını verəcəyik bu ilə.
Bıların qabağına on iki adda heyvan
çıxır. O heyvanların addarıynan on iki ilə
ad verillər. Özü də il hansı
heyvanın üstündə təhvil olsa, adamlar o heyvanın
xasiyyətində olur.
Birinci siçan ilidi. İnsannar siçan
kimi olallar, hər şeyi gəmirip dağıdallar.
İkinci, öküz ilidi. İnsanlar işlək
olarlar.
Üçüncü, pələng ilidi. İnsannar pələng
kimi yırtıcı olallar.
Dördüncü, dovşan ilidi. İnsanlar
dovşan kimi qorxaq olallar.
Beşinci balıx ilidi. İnsannar suda
çox hərəkət edəllər bı ildə.
Altıncı, ilan ilidi. Bı ildə də
insannar bir-birrərin zəhərrər.
Yeddinci, at ilidi ki, bında insannar dözümlü
olullar.
Səkkizinci, qoyun ilidi, bında insannar həlim, mehriban
olarllar.
Doqquzuncu, meymun ilidi. Bında insannar meymun
kimi oyunbaz olallar.
Onuncu, toyuq ilidi. İnsannar bı ildə havada
uçallar.
On birinci, it ilidi ki, bında da insannar it kimi
boğuşallar, müharibə-zad olar.
On ikinci ili donquzunan tuşdaşmışdılar. Donquz ilində insannar salamat olallar”.
Naxçıvandan toplanmış folklor örnəyi
kimi təqdim etdiyimiz bu mətndə nələrə işarələr
yoxdur? Zamansızlıq dövründən – yəni xaotik
zaman kəsiyindən kosmik nizamlı zaman epoxasına
keçid ərəfəsi təsvir olunur. Deməli, dünya nizamının quruculuğu
prosesində birbaşa iştirak edən xalq dünyanın ən
qədim sakinidir. Bu nizamı qurmaq
üçün bilicilərin yığışıb bir
araya gəlməsi və gəzişə-səyahətə
çıxması anlamı isə həm də o deməkdir
ki, artıq bəşər nəslinin təkmil ictimai
harmoniyası – yəni böyük-kiçik yeri bilmə,
ağsaqqallar (bilici) şurası deyilən bir mədəniyyət
formalaşmış imiş. Bunun sayəsində
də yığışıb məsləhətləşib
illərin nizamını düzmək üçün qərar
qəbul edirlər. Bu, artıq xalqın
mövcud qədim mədəniyyətinin göstəricisi olan
bir folklor informasiyasıdır. Folklor
xalqın qədim keçmişinin, yaşam tərzinin
sözlü şəkildə və eyni zamanda mərasimi hərəkətlər
fonunda əks olunan görüntüsüdür. Bu mənada Naxçıvandan toplanmış
yuxarıdakı mətn bir folklor hadisəsi olaraq
xalqımızın qədim keçmişindən soraq verən
folklorlaşmış tarixin əks-sədasıdır. Özü də burada təsvir olunanların sırf
milli zəminə söykənməsinə işarət edən
bir aşkar əlamət də var. Bu, illərin sıra
düzülüşünü müəyyən etmək məqamının
məhz Novruz bayramında icra olunması anı ilə
bağlıdır. Məlumdur ki, Novruz
bayramı məhz Türk dünyasına xas olan təqvim
(zaman) bayramıdır. Biz türklər yeni ili – ilin təzələnməsini bineyi-qədimdən
ta Novruz bayramından qeyd eləmişik. Deməli, illəri
necə adlandırmaq məsələsi qarşısında
dayanıb, bu barədə ölçü götürmək
– müəyyən qərar çıxarmaq üçün
məhz Novruz bayramı günündən hərəkət
etməyin – gəzişə çıxmağın və illəri
müvafiq qaydada qarşılarına çıxan
heyvanların adları ilə adlandırmağın
özündə bir milli psixologiyaya və milli
dünyagörüşü sisteminə uyğun olan təbii
məntiq var. Bu, birbaşa bu mətnin Novruz bayramı adlı
milli möhürlə təsdiqi deməkdir.
Nəticədə adamların – bilicilərin
qabağına çıxan on iki adda heyvanın sayına
uyğun on iki ilə ad verilməsi qərara alınır. Beləliklə,
12 sayı əvvəl-axır münasibətlərini
simvollaşdırır. Tsiklik bir zaman
vahidi formalaşdırılır, davamlı şəkildə
bu 12-li say sistemi qapalı dövrə ətrafında təkrarlanır
və bu əsasda da insanlar öz zaman sistemini qururlar. Olumdan ölümə və təzədən
doğulmaya – təzədən yaradılmağa gedən qapalı
həyat zənciri illərin (zamanın) simasında da bu
cür kodlaşdırılır. Burada bir cümlə də
diqqəti çəkir: «İl hansı heyvanın
üstündə təhvil olsa, adamlar o heyvanın xasiyyətində
olur» cümləsi. İnkarolunmaz həqiqətdir
ki, mifoloji düşüncə tarixən həm də insanların
şüurunda bədii-poetik düşüncəyə yol
açıb. Bu mənada insanın
hansısa heyvanın xasiyyətinə uyğun tutulması
alleqorik düşüncə tipi üçün, «Ezop dili»
üçün bir zəmin hazırlayıb. Bu gün
artıq bədii ədəbiyyatda təmsil janrında mənəvilik
qazanmış heyvan obrazları – məsələn,
tülkünün hiyləgərliyi simvolizə və alleqorik
obraz kimi hiyləgər simanı ifadə etməsi, yaxud
canavarın acgözlük, ayının axmaqlıq, şirin
güclülük və s. rəmzləri özlüklərində
daşıması artıq öz rişəsini
yuxarıdakı məlum mifik mətndə işarə olunan
mifik dünyagörüşündən aldığı
şübhəsizdir.
Eyni zamanda elə burdaca onu da qeyd edək ki, obrazlı
danışıq dili hansı xalqa daha çox xasdırsa, o
xalq da dünyanın ən qədim mədəni
xalqlarından hesab olunmalıdır. Bu mənada «İl
adları» adlı mifik mətn təkcə bir əski
şüur, düşüncə hadisəsi olaraq yox, həm
də bir məcazi deyim mədəniyyətinin
mövcudluğunu göstərən fakt olaraq da
xalqımızın qədim tarixə malik xalq olduğununun
göstəricisi kimi qavranılmalıdır.
Digər
bir mətnə üz tutaq: «Deyilənə görə, Nuh Nəbi
bilirmiş ki, tufan baş verəcək, dünyanın
üzünü su alacaq. Odur ki, böyük bir
gəmi düzəltmək qərarına gəldi. Günbatanda bir meşə var idi. Gün arxasına keçəndə kölgəsi
günçıxanı tuturdu. Ağacların
gövdəsinə qırx arşın ip-kəndir
çatmazdı.
Meşədə Ac adlı bir pəhlivan
yaşayırdı. Biləyində öküz zoru var idi.
İşi-peşəsi el-obanın
ilxısına, naxırına zərər
vurmağıydı. Hər öynədə
bir öküz yeyir, üstündən üç tuluq su
içib doymurdu.
Nuh Nəbi
pəhləvanı yanına çağırdı:
- Sənə
doyunca yemək verərəm, - dedi. Günbatandakı
meşədən bir xeyli ağac kəs.
Ac təəccüblə
Nuhdan soruşdu:
-
Kişi, sən məni necə doyduracaqsan? Bilirsən
ki, mən nə qədər yesəm də, elə acam.
Nuh Nəbi
dedi:
- Səbr
edib mən deyənə əməl etsən, mən deyən də
olar.
Ac razılaşdı.
Nuh onun gücünə görə də balta düzəltdiridi.
Pəhləvan baltanı götürüb ac qurd kimi
meşəyə girişdi. On gün bəs deyincə
kəsib tökdü.
Nuh pəhləvana bir öküz kəsdi. Ətini
qızardıb qabağına qoydular. Pəhləvan
öküzün bir budunu yedi, üstündən də bir
tuluq su içib geri çəkildi. Doymağına
heyrət etdi.
Nuh Nəbi
dedi:
- Pəhləvan,
bu halal zəhmətin qazancıdır. Onun
üçün də doydun. Haram yemək
səni doyurmaz.
Pəhləvan o gündən əvvəlki peşəsindən
daşındı».
Şakir
Albalıyev
fəlsəfə
doktoru, dosent
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 6 sentyabr.-
S.14.