KİV-lərdə millətlərarası
məsələlərlə bağlı məlumatlandırma
və maarifləndirmə
II yazı
Araşdırmaçı İlham Mazanlı bildirir ki,
“mətbuatın millətlərarası münasibətlərin
təkmilləşdirilməsi amili və bu sahədə yeni
siyasi təfəkkürün formalaşdırılması aləti
kimi fəaliyyətı nadir hallarda tədqiqat obyekti olub. Adları
çəkilmiş tədqiqat işlərinin milli
problematikanın öyrənilməsinə müəyyən
töhfə vermələrinə baxmayaraq, onların
böyük əksəriyyəti əsrin sonunda – ya yenidənqurma
və aşkarlıq dövründə və ya da SSRİ-nin
süqutu zamanı aparılıb. Onların
böyük bir hissəsi köhnə təsəvvürlərin
stereotipləri ilə ağırlaşıb. Ona görə də siyasi həyatın o vaxtkı vəziyyətinin
və cəmiyyətin həyatının bütün istiqamətlərinin
obyektivlik və dövrün real xarakteristikasının
açılması baxımından onların konstruktiv tənqidi
təhlilinə ciddi ehtiyac duyulur. Keçən əsrin
90-cı illərində artıq bəzi elmi
araşdırmalarda problemə yeni yanaşmalar müşahidə
olunsa da, bütün cəhdlərə baxmayaraq, milli siyasət
sahəsində mətbuatın fəaliyyətinin təhlilinə
həsr olunmuş “Millətlərarası münasibətlərin
təkmilləşdirilməsində kütləvi informasiya
vasitələrinin rolu” mövzusunda Sov.İKP MK yanında
İctimai Elmlər Akademiyası və SSRİ Jurnalistlər
İttifaqının birgə keçirdikləri, KİV-də
milli siyasətin və millətlərarası münasibətlərin
işıqlandırılmasının prinsip, metod və amilləri
ilə bağlı kompleks problemləri, yeni siyasi şüur
və təfəkkürün inkişafı və
formalaşması prosesinə siyasi rəhbərliyin gücləndirilməsi,
mərkəzi, respublika və yerli nəşrlərdə beynəlmiləlçilik
ideyalarının təbliği təcrübəsini nəzərdən
keçirən “dəyirmi masa” və s. digər onlarla tədbir
KİV-in sözügedən sahədə fəaliyyətinin
canlanmasına “əhəmiyyətli töhfələr” verə
bilməyib.
Müasir
Azərbaycan jurnalistikasının fəal tədqiqatçılarından
biri, tanınmış nəzəriyyəçi, professor C.Məmmədli
kütləvi informasiya prosesləri nəzəriyyəsinə
əsaslanaraq, jurnalistikanın sosioloji, filoloji, tarixi, fəlsəfi,
siyasi və s. aspektlərdən öyrənilməsini,
KİV-in özünün nəzəriyyəçilərinin
meydana gəldiyini, jurnalistikanın müstəqil elm
(mediologiya) və fəaliyyət sahəsi kimi
formalaşdığını və bunun etiraf edildiyini əsas
gətirərək, cəmiyyətin həyatına aid
ümumi planda nəzərdən keçirilən məsələlərin
digər sosial-siyasi problemləri də əhatə etməsinin
mümkünlüyünü vurğulayır. Bu
baxımdan, cəmiyyətdə millətlərarası və
dövlətlərarası münasibətlərin sabitliyinə
zəmanət verən faktorların tədqiqi və müəyyən
edilməsi, böhran vəziyyətinin aradan
qaldırılması üçün kütləvi informasiya
vasitələrinin birgə fəaliyyətlərinin genişləndirilməsi
və möhkəmləndirilməsi KİV-in fəaliyyətinin
politoloji təhlilinin başlıca məqsədini təşkil
edir”.
Araşdırmaçı
hesab edir, SSRİ-nin dağılmasına qədər olan
dövrdə bəzi regional və mərkəzi mətbuat
orqanlarında çap olunmuş elmi və publisistik əsərlərdə
milli problematika cəmiyyətin “reallıqları” ilə əlaqəli
şəkildə işıqlandırılsa da, onlardan bəzilərinin
kökləri böyük ustalıq və saxtakarlıqla
uydurulmuş tarixi keçmişlə əlaqələndirilirdi.
Tarix bu cür əsərlərin nəzəri,
xüsusilə də praktik nəticələrinin cəmiyyəti
acınacaqlı sonluqlara gətirib
çıxardığını dəfələrlə
sübut etdib. Ona görə də milli siyasət və
beynəlxalq həyat reallıqlarının nəzəri və
praktik aspektlərinin ictimaiyyətə
çatdırılması, xüsusilə də jurnalistlərdən,
həddən artıq ehtiyatlı olmağı, nəzəri
diskursların KİV-in dövrlə əlaqədar dəyişib
siyasi və hüquqi statusuna uyğun
düşünülüb-daşınılmasını tələb
edir. Ümumiyyətlə, təəssüf hissi ilə millətlərarası
və dövlətlərarası münasibətlər sistemində
KİV-in yerinin və rolunun, problematikanın həllində
iştirakının, stabilləşdirici və birləşdirici
imkanlarının və mahiyyətinin dərindən və hərtərəfli
təhlilinə həsr olunmuş ayrıca elmi-tədqiqat
işlərinin olmadığını deyə bilərik.
Azərbaycan
Respublikası öz müstəqilliyini yenidən bərpa
etdikdən sonra dövlətin və hökumət
orqanlarının ciddi əhəmiyyət verdiyi məsələlərdən
biri də məhz ölkədə yaşayan bütün
xalqların, xüsusilə də azsaylı xalqların və
KİV millətlərarası və dövlətlərarası
münasibətlərin təkmilləşdirilməsi faktoru
kimi etnik qrupların hüquq və azadlıqlarının
qorunmasına, dil və mədəniyyətlərinin
inkişafının təmin edilməsinə zəmanət
verən milli inkişaf siyasətinin
formalaşdırılması və həyata keçirilməsi
məsələsidir. İnsan Hüquqları haqqında
Ümumi Bəyannamənin, Mülki və Siyasi Hüquqlar
haqqında Beynəlxalq Paktın və Azərbaycan
Respublikasının dövlət müstəqilliyi haqqında
Konstitusiya Aktının 19-cu maddələri əsas
götürülərək, “Azərbaycan Respublikasında
yaşayan milli azlıq, azsaylı xalq və etnik qrupların
hüquq və azadlıqlarının qorunması, dil və mədəniyyətinin
inkişafı üçün dövlət yardımı
haqqında” Fərman imzalanıb (16 sentyabr 1992-ci il). Fərmanda
sözügedən məsələ ilə bağlı
dövlət və hökumət strukturlarının
qarşısında duran aşağıdakı vəzifələr
müəyyən edilib: milli azlıq, azsaylı xalq və
etnik qrupların mədəni, dil və dininin qorunub
saxlanması və inkişaf etdirilməsi; milli ənənə
və adətlərə əməl, dini mərasim və ayinlərin
tam azad icra edilməsi, ibadət yerlərinin qorunub
saxlanılması və onlardan istifadə olunması; milli sənətkarlığın,
peşəkarlıq və özfəaliyyət
yaradıcılığı və xalq sənətlərinin
sərbəst inkişaf etdirilməsi; bütün millətlərin
tarix və mədəniyyət abidələrinin qorunması; əhali
üçün əhəmiyyəti olan yerlər, qoruqlar,
parklar və digər təbiət obyektlərinin mühafizə
olunub saxlanılması. Fərmanda, həmçinin
aparıcı elmi-tədqiqt və ali təhsil müəssisələri
qarşısında Azərbaycanda (güney bölgəsi də
daxil olmaqla) yaşayan bütün xalqların qədim köklərinin,
tarixi inkişafının, dil və ədəbiyyatının
tədqiqinin təmin edilməsi üçün semitologiya,
antik dillər, qafqazşünaslıq kafedra və şöbələrinin
açılması, qədim etnosların tarix və mədəni
irsini araşdırmağa qadir olan mütəxəssislərin
hazırlanması və s. vəzifələr qoyulub.
Eyni
zamanda, aidiyyəti qurumlara azsaylı xalqların sənətkarlığını,
bədii peşəkarlıq və özfəaliyyət
yaradıcılığını, qədim sənətlərini
yaşatmağa, milli mədəniyyət mərkəzlərində
kitabxanaların, bədii özfəaliyyət kollektivlərinin,
xalq incəsənəti studiyalarının və
emalatxanalarının yaradılmasına yardım göstərilməsi
barədə tapşırıqlar verilir: “Fərmanda, həmçinin
bu prosesdə kütləvi informasiya vasitələrinin yerini,
rolunu və fəaliyyət istiqamətlərini müəyyən
edən müddəalar da öz əksini tapır. Ölkəmizdə bütün xalqların həyat
və yaradıcılığını, əməyini, mənəvi
dünyasını işıqlandırmaq, dil və mədəniyyətlərinin
inkişafına və yayılmasına dövlət
yardımı göstərmək məqsədilə yeni
kütləvi informasiya vasitələrinin yaradılması məqsədəuyğun
hesab edilir. KİV millətlərarası və dövlətlərarası
münasibətlərin təkmilləşdirilməsi faktoru
kimi Azərbaycan Televiziya və Radio Verilişləri Qapalı
Səhmdar Cəmiyyətinə, fəaliyyətdə olan digər
kütləvi informasiya vasitələrinə azsaylı
xalqların və etnik qrupların ədəbiyyatını,
folklorunu, əmək və həyatını
işıqlandıran publikasiyaların dərc edilməsi,
teleradio-proqramların təşkil edilməsi, habelə ləzgi,
talış və kürd dillərində “Respublika yenilikləri”,
həmçinin yerli radio qovşaqları ilə azsaylı
xalqların dillərində gündəlik verilişlərin
getməsinin təmin edilməsi və s. barədə
tövsiyələr və tapşırıqlar verilir. Bu Fərmanın
müddəaları Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 18
iyul 2005-ci il tarixli 260 nömrəli Fərmanı
ilə müəyyən əlavə və dəyişikliklər
edildikdən sonra daha fəal şəkildə həyata
keçirilməyə başlanıb. Xüsusilə
də son on ildə ölkə ərazisində yaşayan
bütün azsaylı xalqların və etnik qrupların
sosial-siyasi, iqtisadi, mənəvi sahələrdə fəaliyyətləri
və inkişafı üçün bütün lazımi tədbirlər
həyata keçirilir. Respublikada milli
inkişaf siyasətinin əsasını təşkil edən
“Azərbaycanın varı, dövləti təkcə onun
pambığı, yeraltı, yerüstü sərvətləri
deyil, onun ərazisində yaşayan xalqlardır” prinsipi
davamlı şəkildə uğurla davam etdirilir. Hazırkı Azərbaycan etnosunun tarixinə
retrospektiv nəzər göstərir ki, əhalinin
böyük əksəriyyətini təşkil edən azərbaycanlılardan
başqa, bu etnosun təşəkkülündə hələ
lap qədim dövrlərdən bu torpaqlarda yaşayan müxtəlif
azsaylı xalqlar, etnik və milli qruplar da yaxından iştirak
ediblər. Azərbaycan əhalisinin əsas
hissəsi azərbaycanlılardan və ölkənin bəzi ərazilərində
yığcam halda yaşayan 30-dan artıq azsaylı millət
və etnik qruplardan ibarətdir. Onların arasında
türk dil qrupuna daxil olan tatarlar, ahısqa türkləri, həmçinin
hind-avropa (tatlar, talışlar, dağ yəhudiləri,
kürdlər), qafqaz (udinlər, ləzgilər, avarlar,
saxurlar, buduqlular, ingiloylar, qrızlar, xınalıqlar), slavyan
(ruslar, malakanlar, ukraynalılar) və s. dil qruplarının təmsilçiləri
də var.
Azərbaycan hökuməti insan haqları, o cümlədən
milli azlıqların hüquqlarının müdafiəsinin
yüksək səviyyədə və beynəlxalq normalara
uyğun təmin edilməsi məqsədi ilə bir çox
nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlarla yaxından əməkdaşlıq
edir, insan haqları və milli azlıqların müdafiəsi
ilə bilavasitə bağlı 50-dən çox beynəlxalq
konvensiyaya qoşulub. Ölkəmizdə milli azlıqların məsələləri
ilə məşğul olan xeyli sayda qeyri-hökumət təşkilatları,
mədəniyyət mərkəzləri, xeyriyyə cəmiyyətləri
və s. ictimai birliklər fəaliyyət göstərir.
YUNESKO-nun
2005-ci il oktyabrın 20-də qəbul etdiyi “Mədəni
özünüifadə müxtəlifliyinin qorunması və
təşviqi haqqında” Konvensiyaya uyğun olaraq, ölkəmizdə
yaşayan milli azlıq və etnik qrupların mədəniyyəti
Azərbaycan mədəniyyətinin tərkib hissəsi kimi
qorunur və inkişaf etdirilir. Ölkəmizin
azsaylı xalqlarının milli mədəniyyətlərinin,
incəsənətlərinin, adət-ənənələrinin
və dillərinin qorunub saxlanılması təcrübəsi
bir çox ölkələr üçün paradiqma rolunu
oynaya bilər. Əsrlər boyudur ki, Azərbaycanda
müxtəlif etnosların nümayəndələri əminamanlıq
şəraitində dinc-yanaşı yaşayırlar. Bu tarixi təcrübə azsaylı etnosların və
etnik qrupların yoxa çıxması təhlükəsinin
aradan qaldırılmasının, etnik və konfessional fərqlərdən
asılı olmayaraq, insanların sülh və həmrəylik
şəraitində yaşamalarının parlaq nümunəsidir.
Etnik çoxluqla yan-yana yaşayan digər
xalqlara münasibətdə tolerantlıq ölkə əhalisinin
əksəriyyətinin ortaq milli, mənəvi və dini dəyərlərinə
xas dözümlülüklə, müxtəlif etnik
icmaların vahid ərazidə tarixən təşəkkül
tapmış birgə yaşayışı ilə izah olunur”.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 20
sentyabr.- S.13.