KİV-lərdə millətlərarası
məsələlərlə bağlı məlumatlandırma
və maarifləndirmə
III yazı
Araşdırmaçı İ.Mazanlı
arazdırmasında bu qənaətə gəlir ki, “hər hansı
bir cəmiyyətdə bütün xalqların özünəməxsus
milli-mənəvi dəyərlərinin inkişafında və
qarşılıqlı surətdə zənginləşməsində
bu cəmiyyətdəki bütün sosial-siyasi
institutların, xüsusilə də kütləvi informasiya
vasitələrinin rolu böyükdür və onların
üzərinə xüsusi vəzifələr
düşür. Bizim fikrimizcə, KİV-in bu istiqamətdə
fəaliyyəti ayrıca, həm də fundamental elmi
araşdırmaların obyekti olmalıdır. Etnik
identifikasiyanın hüdudları, ana dilinin funksional rolu və
etnik özünüdərkin dirçəlişində
kütləvi informasiya vasitələrinin yeri və rolu
haqqında yuxarıda deyilən mülahizələri
1998-1999-cu illərdə respublikamızda AMEA Fəlsəfə
və Hüquqi Tədqiqatlar İnstitutu tərəfindən
KİV-in millətlərarası və dövlətlərarası
münasibətlərin təkmilləşdirilməsi faktoru
kimi keçirilən sosioloji tədqiqatın nəticələri
də təsdiq edir. Tədqiqat zamanı
identifikasiyanın mühüm əlaməti olan ənənəvi
milli mədəniyyətin elementləri barədə əhalinin
bilik səviyyəsini müəyyən etmək məqsədilə
sorğuya xüsusi suallar da daxil edilmişdi.
Tədqiqat milli özünüdərkin bərqərar
olmasında və dirçəlişində kütləvi
informasiya vasitələrinin əhəmiyyətini təsdiq
edir. Şəhər
əhalisinin 22,2 %-i, kənd əhalisinin isə 21,5 %-i həmişə,
bəzi vaxtlarda isə müvafiq olaraq 45,5 %-i və 43,2 %-i
radio verilişlərinə Azərbaycan dilində qulaq
asır. Bədii ədəbiyyatı şəhərlilərin
66,3 %-i, kəndlilərin isə 55,9 %-i; qəzetləri də
müvafiq olaraq 58,7 %-i və 46,6 %-i həmişə və bəzən
də Azərbaycan dilində oxuyurlar.
Kənddə
yaşayan respondentlər şəhərdə yaşayanlara
nisbətən televiziya verilişlərinə Azərbaycan
dilində daha çox baxırlar, müvafiq olaraq - 61,5 % və 40,5 %. Sorğuya
televiziya verilişlərinə Azərbaycan dilində
baxmayanlardan, radio verilişlərinə Azərbaycan dilində
qulaq asmayanlardan, qəzetləri və bədii ədəbiyyatı
Azərbaycan dilində oxumayanlardan bunun səbəbini göstərmələri
barədə də ayrıca sual daxil edilmişdi. Respondentlər bunu sadəcə ana dilini pis bilmələri
və ya da bilməmələri ilə izah ediblər. Beləliklə,
aparılmış tədqiqat işi təlim və tərbiyə
prosesinin müvafiq təşkili təqdirində, gənc nəsildə
vətənpərvərlik, vətəndaşlıq hisslərinin
tərbiyə olunmasının, milli özünüdərkin,
ölkəmizdə yaşayan bütün xalqların tarixinə
və mədəniyyətinə, insanın şəxsiyyətinə
və hüquqlarına hörmətlə yanaşmanın
mümkün olduğunu bir daha təsdiq edir”.
Araşdırmaçı
bu qənaətə gəlir ki, millətlərarası və
dövlətlərarası münasibətlər
çoxaspektli və daxilən mürəkkəb bir problemdir
və onun tədqiqinin elmi və praktik əhəmiyyəti
dünyanın müxtəlif ölkələrində və
regionlarında millətlərarası və dövlətlərarası,
o cümlədən, milli daxili münasibətlərin mürəkkəbləşməsi
və müasirləşməsi dərəcəsinə
müvafiq olaraq artır: “Azərbaycan bu ölkədə
yaşayan bütün millətlərin vətənidir” və
“Azərbaycan dünyəvi, ancaq burada yaşayan xalqların
öz dinindən ayrı düşmədiyi dövlətdir” –
dünyagörüşləri üzərində qurulmuş və
inkişaf etdirilmiş, dövlət-insan, dövlət-vətəndaş,
dövlət-din münasibətləri sistemləri
formalaşmış və hazırda da uğurla həyata
keçirilən bir ölkədir. Çoxmillətli
və çoxkonfessiyalı Azərbaycanda əsrlər boyu
yaranmış və formalaşmış tarixi tolerantlıq
mühiti qorunub saxlanılır və burada yaşayan
bütün xalqların millətlərarası və dövlətlərarası
münasibətlərin təkmilləşdirilməsi
müştərək milli sərvət kimi dəyərləndirilir
və inkişaf etdirilir. Bu fikri əminliklə söyləməyimizə
tutarlı əsaslarımız da var. Belə ki, burada
yaşayan bütün insanların ümumi vətəni
sayılan, çoxçeşidli etnik tərkibə malik Azərbaycan
dünyanın 80 ölkəsində əhalinin həyati əhəmiyyət
kəsb edən dəyərlərinin (World Values Survey) öyrənilməsi
məqsədi ilə keçirilmiş və nəticəsi
“The Washington Post” qəzetinin saytında yerləşdirlmiş
(16 may 2013-cü il) dünyanın ən tolerant ölkələrinin
siyahısına daxil edilib. Aparılmış tədqiqatın
qarşısında ölkənin iqtisadi inkişaf səviyyəsi,
etnik müxtəlifliyi və əhalisinin tolerantlıq dərəcəsi
arasında paralellərin aparılması və onların
bir-birindən asılılıq vəziyyətinin müəyyən
edilməsi vəzifələri qoyulsa da, araşdırmanın
nəticələri bu fenomenlər arasında hansısa ciddi
bir asılılığın olmadığını
göstərib. Respondentlərdən digər
suallarla yanaşı, “Kimlərin qonşunuz
olmağını arzu etmirsiniz?” sualına cavab verməyi də
xahiş ediblər. Tədqiqatçılar rəyi
soruşulanların böyük əksəriyyətinin bu suala
“başqa irqdən olan insanların” cavabını verən
respondentlərin aid olduqları cəmiyyətləri daha az tolerant xalqların siyahısına daxil ediblər.
Azərbaycan, əhalisinin 10-15 %-nin bu suala
“başqa irqdən olan insanların” cavabını verən
ölkələrin kateqoriyasına daxil edilib. Beləliklə, Azərbaycan regiondakı
qonşuları Gürcüstan, Ermənistan, Türkiyə,
Rusiya və İrana nisbətən daha tolerant ölkədir.
Azərbaycan cəmiyyətinin tolerantlıq
göstəriciləri bir sıra Avropa ölkələrinin
göstəricilərindən də xeyli yüksəkdir.
Maraqlı
burasıdır ki, bu ölkələrin öz göstəricilərinin
də arasında böyük fərqlər var. Tədqiqat
göstərir ki, hətta iqtisadi inkişaf və
savadlılıq üzrə yüksək göstəricilərə
malik Qərbi Avropa ölkələri belə heç də hər
zaman tolerant ola bilmirlər. Məsələn,
rəyi soruşulan və 23 %-i başqa millətlərdən
olan insanları öz qonşuları kimi görmək istəməyən
Fransa Avropanın tolerantlıq dərəcəsi zəif olan
ölkəsi kimi müəyyən edilib. Hətta
bu qiymətləndirməyə görə, keçmiş
sovet respublikaları Belarus və Latviya Avropanın bəzi
inkişaf etmiş ölkələrini qabaqlayırlar.
Hindistanlıların
43,5 %-i, iordaniyalıların 51,4 %-i, Banqladeş və Honq-Qonq
əhalisinin isə təxminən 70 %-i başqa irqlərdən
olan insanların onlara qonşu olmalarını istəmirlər.
Tədqiqatın nəticələrinə
görə, İngiltərə, Skandinaviya, Şimali Amerika və
Cənubi Amerikanın əksər ölkələri, həmçinin
Avstraliya dünyanın ən tolerant ölkələridir.
Zənnimizcə, Azərbaycanın və Azərbaycan
xalqının bütün tarixi boyunca bu ölkədə
tolerantlıq mühitinin yaradılması və qorunub
saxlanılması, etnik ədavət və ayrıseçkilik
faktlarının qeydə alınmaması (hətta, başqa
siyasi sistem daxilində olduqda belə və ermənilərin təhrikləri
istisna olmaqla - İ.M.), ilk növbədə Azərbaycan
xalqının və dövlətinin bu xalqların hər
birinin milli-mənəvi dəyərlərinə hörmətlə
yanaşması və qayğı göstərməsi ilə
bağlıdır. Ümumiyyətlə, qədim dövrlərdən
başlayaraq günü-gündən formalaşan, təkmilləşən
milli-mənəvi dəyərlərimiz, xalqımız,
tariximiz, mədəniyyətimiz və mənəviyyatımızın
inkişafı haqqında söz demək üçün
ayrı-ayrılıqda hansısa bir fənn, məsələn,
tarix, ədəbiyyat və s. üzrə
aldığımız biliyə söykənmək yetərli
deyil. Bunlarla yanaşı, milli-mənəvi dəyərləri
fəlsəfi, psixoloji, sosioloji, politoloji, bir sözlə,
bütün humanitar problematikanı özündə əks
etdirən fənlərarası bir aspektdən yanaşaraq qiymətləndirmək
bəlkə də müəyyən səviyyədə
mümkündür. Milli dəyərlərimizə
bolşevik ictimai-siyasi sistemində - ateist sosializm cəmiyyətində
müəyyən qadağalar qoyulub, onları həyata
keçirənlərə qarşı “cəza tədbirləri”
tətbiq edilib. Ancaq bütün bunlara
baxmayaraq, Azərbaycan xalqı öz milli-mənəvi dəyərlərini,
adət-ənənələrini qoruyub saxlayıb, milli, dini əxlaq
və inamını yüksək tutaraq, humanistlik, mənəvi
saflıq, sadiqlik, mərhəmət və bütövlük
nümayiş etdirib. Azərbaycan xalqı
SSRİ dönəmində həmişə milli ruh və
milli hisslər uğrunda mübarizənin önündəkilərdən
biri olub, kommunist partiyasının tətbiq etdiyi heç bir cəza
tədbiri onu bu amaldan döndərə bilməyib. Azərbaycan
dilinin konstitusiyada (1956-cı il və
1978-ci il) dövlət dili kimi təsbit olunması, Novruz
bayramının milli bayram kimi qeyd olunması və s. ilə
bağlı hərəkatları buna misal göstərmək
olar. Azərbaycan KP MK bürosu 1956-cı il
iyulun 24-də Azərbaycan SSR-nin Konstitusiyasına Azərbaycan
SSR-in dövlət dili barədə maddə əlavə edilməsi
haqqında Azərbaycan SSR Ali Soveti Rəyasət Heyətinin təklifini
müzakirə edir. Büro Azərbaycan SSR-nin
Konstitusiyasına “Azərbaycan SSR-in dövlət dili Azərbaycan
dilidir” və “Azərbaycan SSR ərazisində yaşayıb
azlıq təşkil edən millətlərə həm
öz mədəniyyət idarələrində, həm də
dövlət idarələrində ana dilini sərbəst inkişaf
etdirmək və işlətmək hüququ təmin edilir” –
məzmunda maddələrin əlavə olunması məqsədi
ilə Azərbaycan SSR Ali Sovetinin Rəyasət Heyətinə
bu maddələrin Azərbaycan SSR Ali Sovetinin
üçüncü sessiyasının müzakirəsinə
çıxarmağı tövsiyə edir. Həmin tövsiyəyə
əsasən Azərbaycan SSR Ali Sovetinin Rəyasət Heyəti
Azərbaycan SSR-nin Konstitusiyasına Azərbaycan SSR-in dövlət
dili barədə maddə əlavə edilməsi məsələsini
1956-cı il avqustun 21-də Azərbaycan
SSR Ali Sovetinin üçüncü sessiyasının
müzakirəsinə çıxarır və Azərbaycan
SSR-nin Konstitusiyasına Azərbaycan SSR-in dövlət dili barədə
aşağıdakı məzmunda maddənin əlavə edilməsi
haqqında qanun qəbul edir: “Maddə 151. Azərbaycan
SSR-in dövlət dili Azərbaycan dilidir. Azərbaycan
SSR ərazisində yaşayıb azlıq təşkil edən
millətlərə həm öz mədəniyyət idarələrində,
həm də dövlət idarələrində ana dilini sərbəst
inkişaf etdirmək və işlətmək hüququ təmin
edilir.”
Azərbaycan SSR-in dövlət dilinin Azərbaycan dili
olmasını təsbit edən maddə 1978-ci ildə qəbul
olunmuş Konstitusiyada da öz əksini tapır. Konstitusiyanın 73-cü
maddəsində deyilir: “Azərbaycan Sovet Sosialist
Respublikasının dövlət dili Azərbaycan dilidir. Azərbaycan SSR dövlət orqanlarında və
ictimai orqanlarda, mədəniyyət, maarif müəssisələrində
və başqa idarələrdə Azərbaycan dilinin işlədilməsini
təmin edir və onun hərtərəfli inkişafına
dövlət qayğısı göstərir. Azərbaycan SSR-də rus dilinin, habelə əhalinin
danışdığı başqa dillərin bütün bu
orqanlarda və idarələrdə hüquq bərabərliyi əsasında
azad surətdə işlədilməsi təmin edilir.”
Məlum olduğu kimi, mədəniyyətin, milli
şüurun inkişafında milli-mənəvi dəyərlər
mühüm rol oynayır. Xalqın dili, dini və
adət-ənənələri onun milli-mənəvi dəyərlərini
şərtləndirən, mənəvi aləminin
formalaşmasına təsir göstərən amillərdir.
Milli-mənəvi dəyərlərin
qorunması, milli mədəniyyətin inkişaf etdirilməsi,
xalqın adət-ənənələrinin zənginləşdirilməsi
həmişə diqqət mərkəzində
saxlanılmalı, bu işdə xidmətləri olan şəxslərin
əməyi yüksək qiymətləndirilməli və təşviq
edilməlidir. Xüsusilə də gənclərin
xalqın milli-mənəvi dəyərləri, milli-əxlaq
prinsipləri əsasında tərbiyə edilməsi olduqca
vacibdir.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 21
sentyabr.- S.13.