Şah İsmayıl Xətai
dövründə yetişən xalq aşıqları
Xətai ilə
başlayan yeni ictimai-siyasi, ədəbi-mədəni yüksəliş
dövründə qədim dastanlara yeni həyat verildi
Azərbaycan
dastanlarının bədii cəhətdən zənginləşməsində
və kamilləşməsində qədim qaynaqlar – mifik və
əsatiri obrazlar, dürlü-dürlü rəvayət və
əfsanələr, qədim türk dastanları, orta əsrlərdə
geniş yayılmış «Kəlilə və Dimnə», «Min
bir gecə» nağıl silsilələri zəngin qida mənbəyi
olub. Orta əsrlərin böyük ədəbi abidələri
«Şahnamə» və «Xəmsə»yə daxil olan poemalar, Yusif
və Züleyxa, Leyli və Məcnun, Fərhad və Şirin
mövzularında yazılmış Azərbaycan və
farsdilli epik poemalar və başqaları yeni məzmunlu,
geniş səpkili xalq dastanlarının yaranmasına təkan
verdi.
XIII əsrdə
inkişafını davam etdirən Şərq intibahı, ədəbiyyat
və mədəniyyət aləmində baş verən
yeniliklər, bunlarla yanaşı Şərq xalqları
arasında müxtəlif xarakterli siyasi mübarizələr və
müharibələr, kəskin ixtilaf və təzadlar milli təfəkkürün
oyanmasına təkan verdi. Ardı-arası
kəsilməyən belə tarixi hadisələr, tarixi şəxsiyyətlərin
mübarizə yolu yeni dastanları ideya, məzmun və bədii
keyfiyyətcə daha da zənginləşdirirdi. Məhz
bu mənbələr və qaynaqlar zəminində XIII-XVI əsrlərdə
«Arzu-Qəmbər», «Əsli-Kərəm», «Şah
İsmayıl», «Tahir-Zöhrə», «Qərib-Şahsənəm»,
«İbrahim», «Novruz-Qəndab», «Sarı Aşıq» və nəhayət,
xalqımızın qəhrəmanlıq salnaməsi olan
«Koroğlu» dastanları yaranıb, uzun bir təkamül yolu
keçib. Təsadüfi deyil ki, Qurbani, Abbas Tufarqanlı,
Sarı Aşıq, Xəstə Qasım şeirlərində
məhəbbət rəmzi kimi Yusifin, Züleyxanın, Leyli və
Məcnunun, Fərhad və Şirinin, Əsli və Kərəmin
adını xatırladır, eşq cəfakeşi olmaqda
özlərini onlara bənzədirlər. Qurbani XVI əsrin əvvəlində
deyirdi:
Şirin
üçün Bisütundan daş kəsdim,
Münasib adımı Fərhad eylədim.
və
ya
Şipşirindi
dilin, məmən yeməli,
Sana Leyli,
Əsli, Şirin deməli...
Bu obrazlar xalq dastanlarında xalq təfəkkürünə
məxsus yeni-yeni kamil obrazların yaranması
üçün cığır açırdı. Deməli,
adlarını xatırladığımız məhəbbət
cəfakeşləri haqqında orta əsrlərdə
yaradılmış ədəbi əsərlər də
dövrün dastan yaradıcılığının
inkişafına təkan verib. Həm də bu proses
qarşılıqlı olub. Bəzi
yazılı bədii əsərlər xalq dastanları əsasında,
bəzi xalq dastanları isə yazılı bədii əsərlərin
süjetlərinə uyğun yaradılıb. Əlbəttə, Dədə Qorqud ənənələrinin
özünəməxsus yeni-yeni formalarda təşəkkülü
epik janrın həm təkmilləşməsinə, həm də
daha zəngin mündəricəli ozan-aşıq
dastanlarının yaranmasında zəmin rolunu oynayıb.
Bütün bunlarla yanaşı, adlarını
xatırladığımız dastanların ilk variantları hələ
bugünkü dastan səviyyəsində deyildi. Bunlar hələ ozanların repertuarında
çoxvariantlı, çoxversiyalı, zəngin mündəricəli
epoxanın monumental abidəsi səviyyəsinə
qalxmamışdı. Ancaq xalq bədii təfəkkürü,
ozanın istedadlı xələfi olan aşıq bu vəzifəni
uğurla yerinə yetirdi.
Aşıq ozana nisbətən yeni
dünyagörüşünə və təfəkkürə
malik idi. Şərq intibahı aşığın da
dünyabaxışında, ictimai və bədii təfəkküründə
irəliləyiş yaratdı. Digər tərəfdən,
Xətayi dövründəki yeni ictimai-ədəbi mühitdə
yetişən Dədə Yediyar, Qurbani, Miskin Abdal,
Tufarqanlı Abbas, Dostu, Dədə Çoban, Qaracaoğlan,
Aşıq Abdulla, Aşıq Cünun kimi istedadlı xalq
aşıqları bir tərəfdən nağıl və rəvayət
şəklində qalmış dastanları təkmilləşdirir,
onları yeni milli-bədii təfəkkürə
uyğunlaşdırır, dövrün layiqli ədəbi
abidəsinə çevirir, digər tərəfdən özləri
də yeni dövrün tələbinə uyğun dastanlar
yaradırlar. Məhz belə bir tarixi zəmində
«Koroğlu» kimi möhtəşəm qəhrəmanlıq
dastanı, «Əsli-Kərəm», «Novruz-Qəndab», «Aşıq
Qərib», «Şah İsmayıl», «Qurbani», «Abbas-Gülgəz»
kimi saf məhəbbət tərənnüm edən,
insanları ülviliyə, təmizliyə səsləyən
məhəbbət dastanları, «Alı xan və Pəri
xanım», «Səlim şah», «Mahmud və Nigar» kimi pak və
müqəddəs ailə-əxlaq dastanları yarandı və
geniş yayıldı.
Bu dastanların ilk variantlarının Şərqdə
(türkmən, özbək, qazax, qaraqalpaq və b.) geniş
yayılması həm onların ilk süjetlərinin qədimliyi
ilə, həm də Azərbaycan ədəbi-ictimai
mühitinin təsir dairəsi ilə bağlı idi. Süjetlərin belə
geniş yayılmasında qədim ozan sənətinin rolu az olmayıb. Əslində bu
dastanların ilk versiyaları ozana məxsusdur.
«Kitabi-Dədə Qorqud» kimi möhtəşəm bir
abidəni yaradan ozan, şübhəsiz, məhəbbət və
ailə-əxlaq dastanları da yaratmalı idi. Əslində isə «Arzu-Qəmbər»,
«Əsli-Kərəm», «Tahir-Zöhrə», «Novruz-Qəndab», «Qərib-Şahsənəm»
kimi dastanların ilk variantını ozan yaradıb. Bu
dastanların süjetini Qafqaz və Orta Asiya variantları, xalq
nağılları, nəhayət, dastanlarda işlənən
coğrafi adlar, əsatiri surətlər, qədim qəbilə
və tayfa, tarixi şəxsiyyət adlarını diqqətlə
izlədikdə həmin dastanların ilk versiyalarının
orta əsrlərin erkən çağları ilə səsləşməsi
nəzəri cəlb edir. Məsələn, Tahir Mirzə və
Sarı Aşığın qədim Qaraman qəbilələrindən
olması, «Qərib-Şahsənəm» süjetinin Bamsı
Beyrəklə bağlı süjetlə yaxından səsləşməsi,
Kərəmin Sənan kimi donuz güdməsi və ya Beyrəyi
xatırlaması («Ağqovaqqız-Beyrək bəinin dəngi»),
«Şah İsmayıl və Gülzar» süjetinin ərəblərin
Azərbaycana yürüşləri ilə səsləşməsi,
Novruzun mağarada kəlləgözlə qarşılaşıb
vuruşması, «İbrahim» dastanının «Yusif və
Züleyxa» süjeti ilə yaxın oxşarlığı və
s. bu surət və süjetlərin daha qədim qaynaqlardan
qidalanması ehtimalını gücləndirir. Xatırladığımız
dastanların çoxunda, hətta Əli kultunun da izi yoxdur.
Bəzilərində isə Əli kultunun sonralar əlavə
olunduğu aydın hiss olunur.
Dastanların ideya-məzmununa xidmət edən, onu bədii
cəhətdən zənginləşdirən,
dolğunlaşdıran, qəhrəmanın dar günündə
ona kömək edən elə xeyirxah qüvvələr
vardır ki, onlar, əlbəttə, qədim əsatiri
görüşləri ifadə edən əfsanə və
fantastik nağıllardan gələn fiqurlardır. Məsələn,
Xızır, nurani dərviş, Ağ atlı,
Simurq, göyərçin, ceyran libasına girmiş qız,
qarı, bəzirgan, xoca, çoban və başqa xeyirxah
qüvvələrdir. Əks qütbdə dayanan, qəhrəmanın
yolunu kəsən, ona tor qu¬ran kəlləgöz, təpəgöz,
div, küpəgirən qarı, həramilər, əjdaha,
saray mühitindəki vəzir və s. isə mənfi qüvvələrdir.
Dastanlarda elə problemlər var ki, tədqiqatçılar
hələ də onlar haqqında qəti fikir söyləməyiblər. Onlardan
birincisi dastanın əsas qəhrəmanının şəxsiyyəti
məsələsidir. Bu, xüsusilə
real tarixi hadisələrlə səsləşən dastan qəhrəmanlarına
aiddir. Bu da bəllidir ki,
dastanlarımızın əksəriyyətinin qəhrəmanı
aşıqdır, o, butasının arxasınca gedir. Bəs bu aşiq yaratdığı qəhrəmanın
özüdürmü? Ədəbi qəhrəmandır,
yoxsa həqiqi tarixi şəxsiyyətdir? «Kitabi-Dədə
Qorqud» dastanının qəhrəmanlarından
başlamış sonrakı məhəbbət və qəhrəmanlıq
dastanlarımızın əsas surətləri olan Məcnun,
Kərəm, Şah İsmayıl, Novruz, Tahir Mirzə, Qərib,
Sarı Aşıq, Qurbani, Abbas, Koroğlu və b.
aşıq, şair, şahzadə, el qəhrəmanları,
tacir oğlu olduqları halda həm dastan qəhrəmanları,
həm də dastan müəllifləridirlər.
Dastanşünasların da fikrincə, nağıl və
digər janrlardan fərqli olaraq dastanın mövzusu həyati
zəminə bağlıdır, süjet olmuş əhvalatı
əks etdirir.
Belə olduqda, deməli, real hadisənin zəminində
dayanan iştirakçı da real şəxsiyyətdir, əhvalat
da onun ətrafında cərəyan edir. Şübhəsiz,
dastanın müəllifi qəhrəmanı bizə həyatda
olduğu kimi yox, öz arzusu və məramına uyğun təqdim
edir. Yəni tarixi şəxsiyyət ədəbi
qəhrəman kimi yeni keyfiyyətlərdə təqdim olunur.
Bizim dastan qəhrəmanlarımızın bəziləri
qeyri-adi, fövqəladə hissetmə, duyma qabiliyyətinə
malik olub. Qorqud Atada qaibdən xəbər vermək, onun
qarğışının da, alqışının da hasil
olmaq qüdrəti var. Kərəm insanların fikirlərini
oxuya bilir (cənazədəki ölünün diri olduğunu
xəbər verir), Qurbani dərvişlərin ürəyindən
keçənləri üzlərinə deyir,
Yaxşının diləkləri Sarı Aşığa əyan
olur. Sarı Aşıq adamların itiyini
də tapır, hətta şəyirdlərinin dediyinə
görə keçən əsrə qədər
yaşamış Aşıq Ələsgərdə də
ürəkləri oxumaq hissi çox güclü olub. Deyişmə zamanı bəlli olur ki, bu qəhrəmanların
əksəriyyəti tarixdə baş vermiş hadisələrə
yaxından bələddir. Bir meracnamədə
onlarla, bəzən yüzə yaxın hökmdarın və
ya tarixi şəxsiyyətin adını sayırlar. Bu ənənə indiki ustad aşıqlar
arasında da davam edir. Görünür,
bu yol sənətin əsas şərti və meyarıdır.
Bu, bizim dastan qəhrəmanlarımıza xas
olan xüsusi bir keyfiyyətdir.
İkinci vacib məsələ dastanın hansı
coğrafi ərazidə cərəyan etməsi ilə
bağlıdır. Dastan qəhrəmanının şəxsiyyətini
müəyyənləşdirmək üçün dastanda
baş verən hadisənin harada, hansı tarixi şəraitdə
cərəyan etməsini bilmək də əsas şərtlərdəndir.
«Əsli-Kərəm» dastanında əhvalat Gəncədən
başlayır. Ona görə də Kərəmin
gəncəli olması ehtimalını irəli sürmək
olar. Qurbaniyə, Abbasa, Sarı
Aşığa, Qəribə də bu meyarla yanaşmaq
lazımdır. Bizim bir çox dastançı
aşıqlarımız öz dastanlarındakı hadisələri
vətəndən uzaqlaşdırıb Yəmənə,
İsfahana, Şama, Ruma, Hindistana, Çinə, Misirə,
islam dünyasının qədim tarixi mərkəzlərinə
köçürür, qəhrəman öz butasını bu
yerlərdə axtarır. Şübhəsiz, bu,
qəhrəmanı çətin səfər
sınaqlarından çıxarmaq üçün əlverişli
vasitədir. Digər tərəfdən də
bizim bir çox aşıqlarımızın, başqa
şair və ziyalılarımızın da ömürlərinin
səfərlərdə keçməsi tarixi faktdır. Orta əsrlərdə aşıqlığın
birinci şərti el-el, oba-oba, yurd-yurd, diyarbədiyar gəzmək,
adamlar arasında olmaq, onları öyrənməkdir. Məhz elə buna görə də yuxarıda qeyd
etdiyimiz kimi, aşıqlar çox gəzib, çox
görüb, çox biliblər. «Çox
gəzən çox bilər» misalını da güman ki,
aşıqlar üçün deyiblər.
Şah İsmayıl Xətayi ilə başlayan yeni
ictimai-siyasi, ədəbi-mədəni yüksəliş
dövründə qədim dastanlara yeni həyat verildi. Aşıqlar
öz dövrlərinin zəngin, mühüm hadisələrini
əks etdirən monumental dastanlar yaratdılar.
«Yaxşı-Aşıq», «Qurbani», «Koroğlu» dastanları,
«Abbas-Gülgəz», «Şəhri və Mehri», «Mahmud və
Ağcaquş», «Əzətinli Əmrah», «Məsum və Diləfruz»,
«Heydər bəy», «Nəcəf və Pərizad», «Mahmud və
Nigar», «Qul Mahmud», «Səlim şah», «Şahzadə Əbülfəz»,
«Seydi və Pəri», «Müğüm şah», «Abdulla və
Cahan», «Məhəmməd və Güləndam», «Bəhram və
Gülxəndan», «Qulam və Kəmtər», «Səyat bəy-Sayalı
xanım», «Baxış-Leyla», «Məhəmməd xan və Səlbi
xanım», «Alı xan və Pəri xanım», «Xəstə
Qasım» və onlarca başqa dastan aşıq və el
şairlərinin yeni epik yaradıcılıqlarının məhsulu
olub.
Azərbaycan
xalq dastanlarının sonrakı XVII-XVIII əsrlərdə də
belə sürətlə yaranıb yayılması, hətta
qohum dilli xalqlara və qonşu xalqların şifahi ədəbiyyatına
sirayət etməsi, «Koroğlu» kimi qəhrəmanlıq eposu,
rəngarəng bəşəri ideyaları tərənnüm
edən romantik ailə-məhəbbət dastanları elə
bir vüsətlə inkişaf etdi ki, hətta yazılı ədəbiyyat
üçün də meyar oldu.
Qara Namazov
Professor
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 6 yanvar.-
S.14