Tolerantlıq nədir?
I yazı
Dözümlülük hər bir ölkənin vətəndaşları
tərəfindən yüksək qiymətləndirilir. Tolerantlıq
- dini dözümlülük. Yəni digər
inanc və əqidələrə dözümlü
yanaşma. Tolerantlıq insan
hüquqları və vicdanı ilə bağlıdır.
Tolerantlıq insan azadlıqları və
hüqüqlarının təsdiqi, plüralizm və demokratiya
əsasında formalaşır. Onun
üçün həm də irqçilik, ksenofobiya, dini
dözümsüzlük, terror və ekstremizmin qəbul edilməməsi
xarakterikdir.
Dözümlülük ideyası heç də yeni
deyil, bu haqda ilk fikirlər XVI- XVII əsrlərdə Avropada
peyda olub. Bu zaman dözümlülük yalnız din və
vicdanla bağlı olub. 1648-ci ildə
imzalanmış Vestfal sülhü dini
dözümlülüklə bağlı ilk sənəddir.
Ancaq Vestfal sülhünün ardınca gələn
30-illik müharibə və bu müharibə zamanı göstərilən
dini dözümsüzlük həmin dövr üçün
dözümlülüyün yetişmədiyini sübut etdi.
Dözümlülük haqqında tam dolğun
fikirlər yalnız II minilliyin sonunda formalaşmağa
başladı.
Dözümlülük
konsepsiyası
Müxtəlif qaynaqlarda tolerantlığın bəzi əsas
izahları diskusiya üçün yaxşı
başlanğıc nöqtə sayıla bilər. Məsələn,
Etnik Ensiklopediyada Susan Mendus göstəribr ki,
"Dözümlülük beynəlxalq səviyyədə
bir şəxsin xoşlamadığı və ya əxlaqi cəhətdən
yanlış saydığı hərəkətə icazə
verməsi və ya bu hərəkətin
qarşısını almamasıdır". Buna əlavə olaraq o qeyd edir ki,
"Dözümlülük tolerant şəxsin müdaxilə
etmə gücü olmasını, yalnız onun bu gücdən
istifadə etməkdən imtinasını tələb
edir".
Digər
bir qaynaqda, Fəlsəfə Ensiklopediyasında Maurise Kranston
qeyd edir ki: "Dözümlülük xoşlanılmayan və
ya bəyənilməyən hər hansı bir şeyin
mövcudluğunda təmkinlik göstərmə siyasətidir".
İlk fikirdə dözümlülüyün aspektlərinin
insanın xoşlamadığı şeylərdən əxlaqi
inanclara qədər geniş olması göstərilir. Burada həmçinin
dözümlülüyün beynəlxalq aspektdə olması
da qeyd edilir və vurğulanır ki, bir kəsə və ya
bir qrupa dözmə müəyyən bir istiqamətdə
seçilmiş rəftar olmalıdır.
İkinci
fikirdə isə dözümlülüyün yalnız
insanın davranış siyasəti ilə bağlı
olduğu və dözümlülüyün beynəlxalq hərəkətdən
çox insanın bu gün, sabah və gələcəkdə
müəyyən qaydada davranışı olduğu
vurğulanır. Hər iki fikir
açıq-aydın göstərir ki,
dözümlülük heç də xoşbəxt dövlət
demək deyildir. Dözümlülük
baş verən hadisələrə məmnun olmamaq və eyni
zamanda bəyənilməyən hərəkətin
qarşısını almaq üçün heç nə
etməməkdir. Dözümlülük
doğru və yanlış, günahkar və ya
günahsız, pis və yaxşı kimi üç hissəli
etik konsepsiyadan fərqlənir. Burada bir tərəfdə
dözümsüzlük, digər tərəfdə isə başqalarının
inancını qəbul etmə dayanır. Tolerantlığı
başa düşməkdən ötrü tərəddüd
edən digər tərəfin konsepsiyasını anlamaq
çox vacibdir. Ümumilikdə
götürdükdə dözümsüzlük əsasən
başqasına qarşı mənfi münasibətdə olmaq
və bu münasibətə qarşı hər hansı bir hərəkət
etməməkdir.
Məşhur siyasi xadim Mahatma Qandinin qeyd etdiyi kimi,
"Günümüzün ehtiyacı yalnız bir din deyil,
müxtəlif dinlərin tərəfdarlarına qarşı
qarşılıqlı hörmət və
dözümlülükdür". Həqiqətən də
dinlər arasında dialoqun yaradılması,
qarşılıqlı hörmət göstərilməsi
müasir cəmiyyətdə demokratik stabilliyin
yaradılması üçün çox vacibdir.
Xalqların
tolerantlığa münasibəti
Hər bir xalqın dözümlülük haqqında
müxtəlif düşüncələri vardır. Məsələn,
Amerikalılar dözümlülüyü öz
konstitusiyalarının ayrılmaz hissəsi hesab etdiyi halda
Britaniyalılar dözümlülüyü milli xarakterlərinin
ayrılmaz hissəsi hesab edirlər.
Dözümlülük hər bir ölkənin vətəndaşları
tərəfindən yüksək qiymətləndirilir, lakin
çox zaman dözümlülük tam dərk edilmir. Bunun da əsas
səbəbi qeyri-sabit və müvəffəqiyyətsiz
azadlıq təcrübəsidir. Təcrübə
elə bir təsis edilmiş nümunədir ki, o, özündə
formal və qeyri-formal qaydaları, davranış tərzini,
qarşılıqlı münasibəti ehtiva edir. Dözümlülüyün formal qaydaları
hüquqi və konstitusional, qeyri-formal qaydaları isə sosial
normalardır. Bütün bunlar göstərir
ki, dözümlü davranış tərzi liberal cəmiyyətin
nail olmaq istədiyi əsas nailliyyətdir və
dözümlülük münasibəti də onun
açarıdır. Dözümlülük
münasibətinin möhkəm qurulmadığı cəmiyyətdə
əsasən dözümsüzlük davranışı
yararanacaqdır ki, onların ünsiyyəti də, mədəniyyəti
də dözümsüzlük davranışlarına məcbur
edəcək və beləliklə də bütün təcrübə
bu davranışlar nəticəsində puç olacaq.
Tolerantlıq
fikirlərinin yaranmasının əsasını 1948-ci il İnsan Hüqularına dair Ümumi Bəyannamənin
qəbulu təşkil etdi. Bu bəyannamədə
göstərilirdi ki, "insan ailəsinin bütün üzvlərinə
məxsus ləyaqətin etirafı və onların bərabər,
ayrılmaz hüquqları azadlıq, ədalət və
ümumi dünyanın əsasını təşkil
edir". İnsan hüquqlarına dair bəyannamənin
qəbul edilməsindən sonra dözümlülük barəsində
bir çox aktlar və bəyannamələr qəbul
edilmişdir. 1993-cü il 8-9 oktyabr tarixində Vyanada
keçirilmiş Avropa Şurasının üzv Dövlətlərinin
Dövlət və Hökumət
Başçılarının Zirvə Toplantısında
irqçiliyin yüksəlişi, xaricilərə
qarşı qərəzli münasibət və antisemitizm,
dözümsüzlük mühitinin inkişafı, əsasən,
mühacirlərə və mühacir mənşəli
insanlara qarşı zorakılıq aktlarının
artması, aqressiv millətçilik və etnomərkəzçilik
formasında xaricilərə qarşı yeni qərəzli
münasibətin inkişafı ilə bağlı həyəcan
təbili səslənmiş və bunun nəticəsi olaraq
irqçilik, xaricilərə qarşı qərəzli
münasibət, antisemitizm və dözümsüzlüyə
qarşı mübarizə üçün Fəaliyyət
Planı qəbul olunmuşdur. Bu Fəaliyyət
Planı cəmiyyətin səfərbərliyi və belə
hallarla mübarizəyə yönəlmiş təminat və
siyasətlərin təkmilləşdirilməsi və səmərəli
icrası üçün lazım olan geniş sayda
görüləcək tədbirləri özündə əks
etdirirdi.
1995-ci il noyabrın 16-da keçirilmiş UNESKO
Baş Konfransının 28-ci sessiyasında tolerantlıq
prinsiplərinə dair bəyannamə qəbul olundu. Bu bəyannamədə vurğulanır ki,
"dözümlülük, ilk növbədə insan
azadlıqları və universal hüquqların etirafı əsasında
formalaşan fəal münasibətdir", bununla
yanaşı "dözümlülük, insan
hüquqlarına dair beynəlxalq hüquq aktlarında müəyyən
olunmuş normaları iddia edən, həqiqətin mütləqləşdirilməsindən
və ehkamçılıqdan imtina edən bir
anlayışdır".
Baxmayaraq
ki, beynəlxalq hüququn əsasını hüquq bərabərliyinin
pozulmaması prinsipi təşkil edir, dərinin rəngi, irq,
cins, dil, din, siyasi və digər əqidələr, milli,
sosial və digər mənşəli əlamətlərə
dair diskriminasiya demək olar ki, dünyanın hər bir
ölkəsində mövcuddur. İnsan
Haqlarının BMT komissiyasının irqçiliyin müasir
formaları məsələlərinə dair xüsusi məruzəçisinin
məlumatlarında müxtəlif dövlətlərdə
qaradərililər, ərəblər, çinlilər, müsəlmanlar,
yəhudilər, qaraçılar, mühacirlərə
qarşı dözümsüzlük halları təhlil
edilir.
Azərbaycanda
dini tolerantlıq
Azərbaycanda tarixən dini tolerantlıq mədəniyyətinin
yüksək olduğunu dəfələrlə, həm
dinşünas alimlər, həm də digər dinlərin
nümayəndələri etiraf etmişlər. Azərbaycan
çox konfessiyalı bir ölkədir və burada tarixən
müxtəlif dini və mədəni abidələr
mövcuddur. XX əsrin sonunu əsasən
sosialist düşərgəsinin süqutu nəticəsində
dünyanın mövcud siyasi xəritəsinin dəyişməsi,
habelə ictimai həyatın müxtəlif sahələri ilə
bağlı bir sıra qlobal problemlərin yaranması və gərginləşməsi
ilə səciyələndirmək olar. İqtisadi,
ekoloji və demoqrafik problemlərlə yanaşı, əxlaqi-etik
dəyərlərə lazımi diqqət yetirilməməsi nəticəsində
mənəviyyat problemləri də kəskinləşmişdir.
Bundan başqa, dünya dinləri arasında
mövcud fərqlərə əsaslanan "sivilizasiyaların
toqquşması" nəzəriyyəsi meydana
çıxmış və öz tərəfdarlarını
tapmışdır. Bəzi
separatçı qruplaşmalar bir çox hallarda öz fəaliyyətlərinə
bəraət qazandırmaq məqsədilə dini amildən
istifadə edirlər.
Belə bir şəraitdə bəşər sivilizasiyanın müxtəlif mədəniyyətlərinin qorunması üçün dinlər və mədəniyyətlər arasında dialoqun yaranması böyük əhəmiyyət kəsb edir. Bu baxımdan tolerantlıq və dözümlülük ənənələri zəngin olan ölkə və regionların təcrübəsi nümunə ola bilər. Azərbaycan bir çox millətlərin və dini konfessiyaların dinc yanaşı yaşamasının unikal nümunəsidir.
Bu ənənənin kökləri tarixin dərinliklərinə gedib çıxır: Babil hökmdarı II Novuxodonosurun (e. ə. 586 il) Yerusəlimi zəbt etməsi nəticəsində talan olmuş İudeya çarlığından qaçan yəhudi köçkünləri Azərbaycan torpağında özlərinə sığınacaq tapıblar. Tarixi mənbələrə əsasən, o vaxtlar Babildə 40 minə qədər əsir var idi.
Eramızın birinci yüzilliyinin ortalarında xristianlığın ilk ardıcılları Azərbaycana pənah gətirmiş və sonradan burada yaranan Alban aftokefal kilsəsinin əsasını qoymuşlar. İslamın Azərbaycana gəlişi ilə dini dözümlülük ənənələri daha da möhkəmlənib. Müsəlman tolerantlığının əsasını Qurani-Kərimin surə və ayələri təşkil edir: "Dində məcburiyyət yoxdur". Tarixçilərin dediklərinə görə, VII-VIII əsrlərdə müsəlmanlar yəhudilik, xristianlıq və zərdüştiliyin tərəfdarlarına qarşı ehtiram və dözümlülük göstəriblər. Azərbaycan ərazisində yaşayan çoxsaylı etnik və dini qruplar arasında möhkəm əlaqələrin formalaşmasında onların tale ümumiliyi amili də böyük rol oynayıb. Tarix boyu Azərbaycanda yaşayan xalqlar dəfələrlə qüdrətli dövlətlərdən asılı vəziyyətə düşmüş və yaranmış şərait onları, dünya görüşlərindəki fərqlərə baxmayaraq, yaxınlaşmağa vadar edib.
Sovet İttifaqının dağılması regionda dini dözümlülük ənənələri üçün əsl sınağa çevrildi. Bu proseslərin nəticəsində keçmiş müttəfiq respublikaların xalqları müstəqilliklə yanaşı dini etiqad azadlığı da əldə etdilər. Azərbaycandakı mövcud tolerantlığın əsasları üçün ən böyük təhlükəni minlərlə dinc sakinin ölümünə və bir milyondan çox soydaşımızın doğma yurdlarından didərgin düşməsinə səbəb olan erməni təcavüzü yaradırdı. Azərbaycan-Ermənistan-Dağlıq Qarabağ münaqişəsi dini zəmində baş verməsə də, Ermənistanın dini lideri I Vazgen praktiki olaraq separatçı hərəkatı qızışdıran şəxslərdən biri olub.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 6 yanvar.-
S.13