Tolerantlıq nədir?
Vətəndaşlarımızın
vicdan azadlığı hüququ birbaşa Konstitusiyamızda,
geniş şəkildə isə “Dini etiqad azadlığı
haqqında qanun”da təsbit olunub
IV
yazı
Vətənimizdə bu cür mükəmməl
tolerantlıq mühitinin yaranması dini
dözümlülüyün Azərbaycan xalqının
xarakterik xüsusiyyəti və milli-mənəvi sərvəti
olmasına dəlalət edir. Ulu Öndər bu xarakterik keyfiyyəti
çox gözəl ifadə edib: «Hesab edirəm ki, Azərbaycan
xalqı özlüyündə təbiətinə görə,
öz xarakterinə görə yüksək tolerantlıq
hissinə malikdir. Azərbaycan əhalisinin
çox hissəsinin etiqad etdiyi müsəlman dinində, onun
kökündə də tolerantlıq var».
H.Əliyev dindarlarla, din xadimləri ilə
görüşlərində, bu sahə ilə bağlı tədbir
və beynəlxalq konfranslarda həmişə diqqəti dinlərin,
xüsusilə İslamın dözümlülük
xüsusiyyətinə, insanların vəhdətinə və
birgəyaşayışın mükəmməl
harmoniyasına yönəldərdi. O deyirdi ki, «İslam dini bizi heç
vaxt işğalçılığa, qəsbkarlığa
sövq etməmişdir. Biz sülhsevər millətik.
Bizim dinimiz də insanlara dostluq, qardaşlıq,
sülh, barışıq yolu göstərmişdir. Biz həmişə bu yolla getmişik».
Heydər Əliyev Azərbaycanda nümunəvi dini
müxtəliflik modelinin formalaşmasında digər dinlərin
və xalqların xidmətlərini də nəzərdən
qaçırmır, bunu həmişə yüksək qiymətləndirirdi. O, 1999-cu il
noyabrın 16-da ölkəmizdə fəaliyyət göstərən
dini konfessiyaların başçıları ilə
görüşündə bu məqamı xüsusilə
qabartmışdır: «Əlbəttə, Azərbaycanda
mövcud olan millətlərarası, dinlərarası, etnik vəziyyət
yüksək qiymətə layiqdir. Bu,
hamının - həm azərbaycanlıların, həm
rusların, həm ukraynalıların, həm yəhudilərin,
digər millətlərdən olan insanların, o cümlədən
bizim dini konfessiyaların – Azərbaycanda başlıca dinimiz
olan İslam dininin, xristian-pravoslav, yəhudi dinlərinin səyləri
ilə əldə edilmişdir».
Sevindirici haldır ki, Azərbaycan dünyada məscid,
kilsə və sinaqoqun bir arada olduğu, eləcə də
müxtəlif dinlərin mənsublarının heç bir
ayrı-seçkilik halı ilə
qarşılaşmadıqları nadir ölkələrdən
biri, bəlkə də, birincisidir.
Vətəndaşlarımızın vicdan
azadlığı hüququ birbaşa Konstitusiyamızda
geniş, şəkildə isə «Dini etiqad
azadlığı haqqında qanun”da təsbit olunub. Həmçinin,
ölkədə tolerantlığı, dini
dözümlülüyü möhkəmləndirmək məqsədilə
insan hüquq və azadlıqları, o cümlədən
vicdan və dini etiqad azadlığı ilə bağlı
qanunvericilik beynəlxalq hüquq normalarına
uyğunlaşdırılmışdır.
Dövlət siyasətinə uyğun olaraq dini
konfessiyalar arasında dözümlülük mühitinin daha
da inkişaf etdirilməsi sahəsində dönüş
yaranmış, dövlətlə dini qurumların münasibəti
yeni mərhələyə qədəm qoymuşdur. Bunun məntiqi nəticəsi
kimi, 2001-ci ildə Konstitusiyamızın vicdan
azadlığı barədə müddəalarının həyata
keçirilməsi üçün müvafiq şəraitin
yaradılması, dövlət-din münasibətlərinin tənzimlənməsi,
dini etiqad azadlığı ilə bağlı qanunvericilik
aktlarına riayət olunmasına nəzarət edilməsi məqsədilə
Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin
yaradılması barədə Fərman
imzalanmışdır. Dövlət Komitəsini
yaratmaqla ölkədə dinlə vağlı siyasət daha
da möhkəmləndirilmiş, tolerantlıq mühitinin
inkişaf etdirilməsinə təkan verilmiş və baş
verə biləcək mənfi halların qarşısı əvvəlcədən
alınmışdır.
Heydər Əliyevin dini müxtəliflik və
tolerantlıq anlayışına spesifik baxışı var
idi. O, Beynəlxalq
Tolerantlıq Günü münasibəti ilə ölkədəki
dini konfessiyaların başçıları ilə
görüşündə tolerantlıq
anlayışının geniş məna tutumuna toxunaraq bu məfhumun
qısa və lakonik izahını vermişdir: «Tolerantlıq,
dözümlülük çox geniş anlayışdır.
O, həm insani münasibətlərin, həm cəmiyyətdə
gedən proseslərin, həm də dövlətlərarası,
millətlərarası, dinlərarası münasibətlərin
bir çox cəhətlərinə aiddir. … O təkcə dinlərin
bir-birinə dözümlülüyü deyil, həm də
bir-birinin adətlərinə, mənəviyyatına, mədəniyyətlərə
dözümlülük deməkdir». Yeri gəlmişkən,
Azərbaycanda və ümumilikdə regionda ilk dəfə 16
noyabrın Beynəlxalq Tolerantlıq Günü kimi qeyd edilməsi,
bu əlamətdar gündə ölkəmizdəki dini
konfessiyaların başçıları ilə
görüş keçirilməsi məhz H.Əliyevin təşəbbüsü
ilə olmuşdur. Bu gün Azərbaycanda
yalnız kilsə və sinaqoqlar deyil, eyni zamanda bir çox
xristian, yəhudi dini tədris müəssisələri sərbəst,
heç bir maneə olmadan fəaliyyət göstərir və
onlara dövlət tərəfindən qanun çərçivəsində
lazımi dəstək verilir. Çünki
dinlərə və dini-fəlsəfi cərəyanlara
münasibətdə tolerantlığı ilə seçilən
Azərbaycan xalqı bu spesifik keyfiyyətinə görə nəinki
Şərqdə, hətta bütün dünyada fərqlənmiş
və bu gün də fərqlənməkdədir. Bu, təkcə bizim məmnunluq və iftixar hissi ilə
söylədiyimiz fakt deyil, həm də mütərəqqi
dünyanın, beynəlxalq qurumların rəsmilərinin
etiraf etdikləri həqiqətdir.
Azərbaycanda müxtəlif dini konfessiyalar tərəfindən
ibadət evlərinin tikintisinə və bərpasına fərqli
dini icmaların nümayəndələrinin maddi və mənəvi
dəstək verməsi, ianələr toplaması tarixi
keçmişimizdən qalan mütərəqqi ənənədir. XIX əsrin
sonlarına yaxın Bakıda «Qızıllı kilsə» kimi
tanınan «Aleksandr-Nevski» kilsəsinin inşası
üçün toplanılmış ianənin böyük
hissəsinin müsəlmanlar tərəfindən verilməsi
dünya tolerantlıq tarixinin ən parlaq səhifəsidir.
Bu mütərəqqi ənənə sonrakı
illərdə də bərpa edildi. Dinlərarası
münasibətlərin gərginləşdiyi, dini-etnik
qarşıdurmaya zəmin yaradıldığı bir zamanda
uzun tarixi dövr ərzində formalaşmış bu ənənənin
bərpası bütün dünya üçün nümunə,
bizim üçün qürurverici hadisədir.
Müxtəlif dinlərin liderlərinin Azərbaycana səfərlərinin
təşkil olunması din siyasətinin tərkib hissəsi
idi. Çünki belə səfərlərin təşkil
edilməsinin əsasında təkcə Azərbaycandakı
tolerantlıq mühitini nümayiş etdirmək deyil, eyni
zamanda bu reallığı və Azərbaycan həqiqətlərini
dünyaya çatdırmaq, təbliğ etmək kimi müqəddəs
məram dayanırdı. Bir neçə il ərzində
Moskva və Ümumrusiya Patriarxı II Aleksinin, Roma Papası II
İohann Pavelin, Gürcüstan Patriarxı II İliyanın,
Rum Patriarxı I Varfolomeyin Azərbaycana yüksək səviyyəli
səfərləri təşkil olundu və bu ali qonaqlar
ölkəmizdəki tolerantlığın şahidinə, təbliğatçısına
çevrildilər.
2001-ci
ilin may ayında Azərbaycanda səfərdə olan II Aleksi
ölkəmizdəki tolerantlıq mühitinə, necə deyərlər,
heyran qaldı və səmimi etiraflar etdi:
«Burada pravoslavlar heç bir sıxışdırmaya məruz
qalmadan öz dinlərinə və əqidələrinə
etiqad edirlər. Hətta bu cür şərait
təəssüf ki, bəzi pravoslav ölkələrdə
belə yoxdur».
Azərbaycana
səfəri zamanı - «Siz bu torpaqlarda yaşayan insanların
bərabərhüquqlu olmaları, öz dinlərinə etiqad
etmələri, bərabər işləmələri və
bir-birilərinə qarşı durmamaları üçün
səy göstərmiş və buna nail olmusunuz» - deyən
Moskva və Ümumrusiya Patriarxı II Aleksi, əslində, bu
sözləri ilə həm də Azərbaycanda insan
hüquqlarının, o cümlədən vicdan
azadlığının qorunduğunu və ölkəmizdə
nümunəvi birgə yaşayış mühitinin
formalaşdığını təsdiqlədi.
Roma Papasının katoliklər, ümumiyyətlə,
xristianlar arasında böyük nüfuza malik olduğuna, yəqin
ki, heç kimin şübhəsi yoxdur. O da məlumdur ki, «ermənilərin
yazıq, müsəlman türklərin
zorakılığına və soyqırımına məruz
qalmış xalq» obrazı yaradan erməni lobbisi xristian aləmində
ictimai rəyi və siyasi dairələri müəyyən qədər
çaşdıra bilib. Təsəvvür edin ki, belə bir
dövrdə Roma Papası Bakıya səfərə gəlir
və «Azərbaycanda dinlər arasında mövcud
tolerantlıq və dözümlülük münasibətləri
dünyanın bir çox ölkələri üçün
yaxşı nümunə ola bilər» -
deyir və bu fikirlər dünyanın ən nüfuzlu mətbuat
orqanlarında yayımlanır. Bu, Azərbaycanın
azərbaycanlılar yox, Roma Papası səviyyəsində təbliğ
olunması və onun Azərbaycan həqiqətlərinin təbliğatçısına
çevrilməsi deməkdir.
Vaxtilə ölkəmizdə səfərdə olan dini
liderlərin hər birini yüksək səviyyədə qəbul
etmiş Heydər Əliyev istər Azərbaycan həqiqətlərinin
dünya ictimaiyyətinə çatdırılmasında, istərsə
də Qarabağ münaqişəsinin həllində
onların imkanlarından maksimum istifadə edilməsinə
çalışırdı. Bu gün baş verən
hadisələr və proseslərin gedişi təsdiqləyir
ki, müəyyən mənada bu istəyə nail olunub.
Bu mənada Rum Patriarxı I Varfolomeyin ölkəmizə səfəri
zamanı buradakı tolerantlığa verdiyi qiymət də
çox maraqlıdır: «Azərbaycanda hər kəs istədiyi
dinə etiqad edir, istədiyi kimi ibadət edə bilir. Azərbaycanı çox sevdim. Bu
ölkənin rifahı və xoşbəxtliyi
üçün hər zaman dua edəcəyəm».
Təəssüflə qeyd edək ki,
xalqımızın tolerantlıq keyfiyyətindən sui-istifadə
edən, dövlət səviyyəsində etnik təmizləmə
və işğalçılıq siyasəti aparan Ermənistanın
Azərbaycana qarşı təcavüzü davam edir. Bu təcavüzün
qurbanları arasında tarixi-dini abidələrimiz, fərqli
dini konfessiyaların və müxtəlif xalqların mənsubları
da vardır. Azərbaycandakı dini
konfessiyaların nümayəndələri Ermənistanın təcavüzkarlıq
və etnik təmizləmə siyasətindən əl çəkməsi,
qaçqın və məcburi köçkün həyatı
yaşamağa məhkum olmuş bir milyondan artıq Azərbaycan
vətəndaşının öz yurd-yuvasına
qayıtması tələbi ilə dəfələrlə
beynəlxalq təşkilatlara və dünya ictimaiyyətinə
müraciət edib. Lakin
işğalçı Ermənistan hələ də məkrli
planlarından əl çəkmək istəmir. Bununla belə dini konfessiyaların
başçıları Azərbaycan xalqının sülh
istəyini və dövlətin apardığı sülhpərvər
siyasəti təqdir edərək dəstəkləyir və
uğurlu, müdrik siyasət nəticəsində
işğal olunmuş Azərbaycan torpaqlarının azad ediləcəyinə
əmindir.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 9 yanvar.-
S.13.