Dini dözümlülük və
tolerantlıq
Azərbaycan müxtəlif etnosların və millətlərin,
fərqli dinlərə sitayiş edən insanların tarixən
dostluq və qardaşlıq şəraitində
yaşadığı tolerant ölkədir. Ölkəmizdə
ayrı-ayrı etiqad və inanclara malik etnosların min illərlə
əmin-amanlıq şəraitində yaşamasında, etnik mədəni
müxtəlifliyin günümüzədək qorunub
saxlanmasında Azərbaycan xalqına xas olan humanizm və
çoxmillətlilik dəyərlərin müstəsna rolu
vardır.
Azərbaycanın tarixi inkişafının xüsusiyyətləri,
coğrafi mövqeyi, əhalisinin etnik tərkibi ta qədimdən
burada müxtəlif dinlərin mövcudluğuna şərait
yaratmışdır. Ayrı-ayrı dövrlərdə bütpərəstlik,
zərdüştilik, yəhudilik, xristianlıq, islam və bir çox başqa dini inanclar
ölkədə bu və ya digər dərəcədə
yayıla bilmiş, biri-birinə qarşılıqlı təsir
göstərmiş, dini həyatın özəlliyini şərtləndirmişdir.
Bütpərəstlik təsəvvürlərinin
kökləri çox qədimlərə dirənən
ölkə ərazisində məskunlaşan əhalinin
böyük qismi odu müqəddəsləşdirmiş, ona
sitayiş etmişdir.
Azərbaycanda tarixən dağ yəhudiləri ilə təmsil
olunan yəhudilərin ölkəyə gəlişi
eramızdan əvvəl I əsrə aid edilir. Onların əcdadları
yəhudiliyə ilk iman gətirənlərdən olmuş, Fələstindən
kənarda yaşamış və xristianlıq yəhudiliyin
içindən çıxan bidətçi bir firqə kimi təşəkkül
tapmağa başlayanda İsa Məsihi təqib edənlər
arasında olmamışlar.
Ölkəmizin ərazisində yaşayan dağ yəhudiləri
yerli əhali ilə sıx təmasda olsalar da, dinlərini, adət-ənənələrini,
həyat və düşüncə tərzlərini qoruyub
saxlamışlar. Xristianlıq isə Azərbaycan ərazisinə
hələ İsa Məsihin həvariləri dövründə
Qafqaz Albaniyası vasitəsilə nüfuz etmişdir. Sinayda aşkar edilmiş "Alban yazısında və
alban dilində" leksionari dünyada xristianlığın ən
qədim kütləvi qiraət kitablarından sayılır.
Azərbaycanda xristianlıq özünün
pravoslavlıq, katoliklik və protestantlıq qolları, habelə
müxtəlif sektant icmaları ilə təmsil olunmuşdur.
Bakıda ilk pravoslav kilsəsi 1815-ci ildə fəaliyyətə
başlamışdır.
Regionda tarixən dözümlülük mühitinin
formalaşmasında islamın Azərbaycanda
yayılmasının böyük rolu olmuşdur. Çünki
mərhəmət, sevgi və əxlaq dini olan islamda
tolerantlıq, dözümlülük yüksək mənəvi
dəyər və mədəniyyət kimi qiymətləndirilir.
Bu baxımdan əsrlər boyu müsəlmanlarla
yanaşı yaşayan digər dinlərin mənsubları da
regionda dinc və ayrı-seçkiliyə məruz qalmadan
yaşamışlar.
Azərbaycanda bütün dinlərin nümayəndələri
öz dini ayinlərini azad şəkildə icra etməkdədirlər. Onlar
qarşılıqlı hörmət və anlaşma, sülh
şəraitində birgə yaşayır və Milli Məclisdə
təmsil olunurlar. Ölkədə
mövcud ictimai sabitlik, vətəndaş həmrəyliyi və
etnik dini dözümlülük mühiti mütərəqqi
tarixi ənənələrdən bəhrələnən
milli siyasətin məntiqi nəticəsidir.
Son illərdə dünya xalqları arasında dialoqun təşviqi
və inkişafında Azərbaycan mühüm rol
oynamaqdadır.
Bu gün Azərbaycan həm Avropa
Şurasına, həm də İSESCO-ya üzv olan yeganə
müsəlman ölkəsidir. Azərbaycanın həm islam dövlətləri, həm də Qərb
ölkələri ilə möhkəm dostluq və əməkdaşlıq
münasibətləri vardır. Son illər mədəniyyətlər
və sivilizasiyalararası dialoq istiqamətində
keçirilmiş beynəlxalq tədbirlərin
coğrafiyasına nəzər salsaq görərik ki, bu sahədə
təşəbbüslərin çox böyük əksəriyyəti
artıq beynəlxalq aləmdə müxtəlif mədəniyyətlərin
qovuşduğu məkan statusu qazanmış Azərbaycan tərəfdən
gəlmişdir.
Təsadüfi
deyil ki, 2009-cu il oktyabrın 13-dən 15-dək Azərbaycanın
uğurla ev sahibliyi etdiyi İslam ölkələri mədəniyyət
nazirlərinin konfransı çərçivəsində “Mədəniyyətlərarası
dialoq” mövzusunda keçirilmiş “dəyirmi masa”da “Bakı
Prosesi - sivilizasiyalar arasında dialoqa yeni
çağırış” adlı rəsmi sənəd qəbul
edilmişdir. “Bakı Prosesi”nin davam etdirilməsinin
nəticəsi olaraq 2011-ci ilin aprelində Bakıda
Ümumdünya Mədəniyyətlərarası Dialoq Forumu
keçirilmişdir. UNESCO, BMT-nin Sivilizasiyalar
Alyansı, Avropa Şurası, Avropa Şurasının
Şimal-Cənub Mərkəzi və İSESCO kimi nüfuzlu
qurumların dəstəklədikləri Forum dünyada bu
istiqamətdə reallaşan ilk mötəbər tədbir
olmuşdur. Ümumilikdə 20-yə
yaxın ölkədən nüfuzlu nümayəndələrin
iştirak etdikləri tədbirdə “Dövlət-din
münasibətlərində müasir meyllər”, “Milli və
dini kimliyin vəhdəti: dövlət-din münasibətlərinin
Azərbaycan modeli”, “Tolerantlıq və ifadə
azadlığı”, “Universal dialoq axtarışında”
mövzularını əhatə edən plenar iclaslar
keçirilmişdir.
Bakı Forumu mədəniyyətlərarası dialoqun,
sülhün, əməkdaşlığın təşviqində,
irqi və dini dözümsüzlük hallarının aradan
qaldırılmasında, digər məsələlərin
müzakirəsində qlobal brend statusu qazanmaqdadır. Azərbaycanın belə
bir möhtəşəm tədbirə uğurla ev sahibliyi etməsi
və Forumun müvəffəqiyyətlə başa
çatmasının məntiqi davamı olaraq Prezident tərəfindən
“Azərbaycan Respublikasında Ümumdünya Mədəniyyətlərarası
Dialoq Forumunun təşkili barədə” 2011-ci il 27 may tarixli
Fərman imzalanmış və beləliklə, ölkəmizdə
yeni bir ənənənin əsası qoyulmuşdur. Sənədə
əsasən, 2011-ci ildən başlayaraq hər iki ildən
bir təşkil ediləcək Ümumdünya Mədəniyyətlərarası
Dialoq Forumunun məqsədi ölkəmizin İslam
dünyası ilə Qərb sivilizasiyası və eləcə
də digər mədəniyyətləri təmsil edən
xalqlar arasında dialoqun və etimadın möhkəmləndirilməsində
mühüm rolu nəzərə alınmaqla, müxtəlif mədəniyyətlər
arasında əməkdaşlıq üçün qlobal
platformanı təsis etmək və Azərbaycan
xalqının tolerant mədəniyyətini, tarixi ənənələrini
beynəlxalq aləmə tanıtmaqdır. Azərbaycan
Prezidentinin müvafiq Fərmanına uyğun olaraq bu il mayın 29-dan iyunun 1-dək Bakı növbəti
Ümumdünya Mədəniyyətlərarası Dialoq Forumuna
ev sahibliyi edəcək. Azərbaycan Respublikasının Dini
Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsi, Dialoq və
Əməkdaşlıq Uğrunda İslam Konfransı Gənclər
Forumu və bir sıra beynəlxalq qurumların birgə təşkilatçılığı
ilə ötən il dekabrın 19-dan 21-dək Bakıda
“Dövlət və din: dəyişən dünyada
tolerantlığın gücləndirilməsi” I Beynəlxalq
Bakı Forumu keçirilmişdir. Ölkəmizdə
ilk dəfə keçirilən bu tədbirdə 10-dan
artıq ölkədən qonaqlar iştirak etmişlər.
Sözügedən tədbirlər dini etiqad
azadlığının təminatına təkcə sözdə
deyil, həm də təcrübədə geniş şərait
yaratmışdır. Zəngin mədəni-mənəvi irsə, çoxəsrlik
tolerantlıq ənənələrinə, nümunəvi
dövlət-din münasibətləri modelinə malik olan və
fərqli sivilizasiyaların qovşağında yerləşən
Azərbaycanın belə müzakirələrə ev sahibliyi etməsi təsadüfi deyildir. Çünki Azərbaycan bütün dinlərə
hörmətlə yanaşır, hətta ölkəmizə təcavüz
edənləri belə din və məzhəbə görə
fərqləndirilmir.
Bütün
bu proseslərin müvafiq qanunvericilik çərçivəsində
tənzimlənməsi, Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının vicdan azadlığı ilə
bağlı müddəalarının həyata keçirilməsi
üçün müvafiq şəraitin yaradılması,
dini etiqad azadlığı ilə əlaqədar qanunvericilik
aktlarına riayət olunmasına nəzarətin təmin edilməsi
və dini qurumların qeydiyyata alınması Dini Qurumlarla
İş üzrə Dövlət Komitəsi tərəfindən
müvəffəqiyyətlə tənzimlənir.
Hazırda mütərəqqi dünyada demokratik dəyərlərdən
biri kimi qəbul edilən etnik dini tolerantlıq Azərbaycan cəmiyyətinin
nümunəvi normalarına çevrilmişdir. Çoxmillətli
və çoxkonfessiyalı dövlət kimi Azərbaycan
Respublikası bu gün dünya birliyinə hərtərəfli
inteqrasiya siyasəti həyata keçirir. Bu
siyasətin nəticəsində hazırda ölkəmizdə
bütün dini icmalar bərabər hüquqlara malikdirlər.
Bununla bərabər, ölkənin hüquq
sistemi ekstremizm təhlükəsinin real olduğu şəraitdə,
dini təşkilatlara kənardan təsiri məhdudlaşdırır,
potensial təhlükəli radikal ideyaların təbliğ
edilməsinə imkan vermir.
Müasir dünyada baş verən müharibələrin
motivlərinə nəzər salsaq, etnik-dini
anlaşmazlıqların bir çox hallarda katalizator rolunu
oynadığını görərik. Bu mübarizələr
o həddə gəlib çatmışdır ki, bəzən
eyni dinə mənsub təriqətlər arasında belə
qanlı çaxnaşmalara səbəb olur.
Etnik təmizləmə siyasəti nəticəsində
bu gün dünyanın 21 ölkəsində 12 milyonadək
insan qaçqın və məcburi köçkün şəraitində
yaşayır.
Belə bir şəraitdə dünyanın gələcəyinin
mədəniyyətlərarası münasibətlərdən
asılı olması tam ciddiliyi ilə meydana
çıxır. Bu gün istəsələr
də, istəməsələr də xalqlar bir-birinin
varlığını qəbul etməli, bir-birinə hörmətlə
yanaşmalı və müasir dünyanın birgəyaşayış
prinsiplərinin məsuliyyətini anlamalıdırlar. Azərbaycan bu sahədə dünya dövlətlərinə
uğurlu model hesab olunur. İslamın mənəvi
dərkinə əsaslanan dünyəvi dövlət olan Azərbaycan
nəinki dini tolerantlıq ənənəsini möhkəmləndirə
bilmiş, hətta onu bir dövlət kimi öz imicinə
çevirərək beynəlxalq miqyasa çıxarmağa
çalışmaqdadır.
Bu gün Azərbaycanın müsəlman dövlətlərinin
həssas münasibəti və dəstəyini qazana biləcəyinə
baxmayaraq, Ermənistan ilə arasındakı Dağlıq
Qarabağ problemini müsəlman-xristian münaqişəsinə
çevirməmişdir. Çünki Azərbaycanın müstəqilliyini
müdafiə edən insanlar arasında müxtəlif dinlərin
daşıyıcıları - ruslar, gürcülər, yəhudilər
və digər xalqların nümayəndələri
vardır. Ermənistanla müharibədə 25 min şəhid
verməyimizə və bir milyon
qaçqınımızın olmasına, dini abidələrimizin
dağılmasına baxmayaraq, erməni kilsəsinin hələ
də Azərbaycanın paytaxtı Bakının mərkəzində
qalması xalqımızın tolerantlığına ən
bariz nümunədir.
Bu gün artıq Azərbaycanın siyasətinin tolerantlıq, dialoq mühitinin gücləndirilməsi, gənclərin və qadınların hüquqlarına riayət olunması, çağdaş dəyərlərin möhkəmləndirilməsi kimi prinsiplərə əsaslandığını bütün dünya etiraf edir. Azərbaycan tolerantlıq modeli sərt sınaqlardan uğurla çıxmışdır.
Cavid
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 12
yanvar.-S.13.