Xalq təbabəti: dünən və bu
gün
İnsanlar xalq
yaddaşından süzülüb gələn türkəçarəliyi
yaşadıb qorumaqdadır
Xalq təbabəti ilə bağlı inancar sisteminin
araşdırılması bütövlükdə Azərbaycan
türklərinin xalq təbabəti sisteminin daha dərindən
tədqiq edilməsi baxımından aktual elmi problemdir. Türk dünyasında, eləcə
də onun ayrılmaz tərkib hissəsi olan Azərbaycanda bir
vaxtlar geniş yayılan və günümüzədək
davam edən türkəçarəlik, loğmanlıq,
hanıxçılıq, sınıqçılıq,
mamaçalıq (həbəçilik),
hacamatçılıq və s. xalq müalicə
metodlarının əsas nüvəsini təşkil edən
inancların, əsatiri görüşlərdən qaynaqlanan
ovsunların və çoxəsrlik təcrübə nəticəsində
əldə edilən bilik və vərdişlərin tədqiqi
ümumtürk xalq təbabəti sisteminin öyrənilməsi
baxımından da böyük önəm daşıyır.
Türkəçarəliklə bağlı mifik təsəvvürlərin
öz ifadəsini tapdığı magiya və ovsunlar sistemi
istənilən etnosun bütövlükdə yaşam tərzinin,
onun mentalitetinin ən əski kod və simvollarını təşkil
edir ki, bu simvollarda ifadəsini tapan həmin genetik kodlar mürəkkəb
inanc, davranış və biliklər sistemi əmələ gətirir. Bu biliklər sisteminin
semantik qatlarının, dərin məna tutumunun tədqiqi onu ərsəyə
gətirmiş ulu əcdadlarımızın etnopsixoloji, əxlaqi-mənəvi,
mədəni və s. dəyərlərinin tədqiqat obyektinə
çevrilməsi baxımından son dərəcə önəmli,
vacib bir problem kimi ortaya çıxır.
Xalq təbabəti ümumilikdə xalqın məişətinin,
onun gün¬dəlik həyatının ayrılmaz tərkib
hissəsi olduğundan onun prak¬tiki əhəmiyyətinin
araşdırılması, bütövlükdə müxtəlif
ayinlərlə icra edilən bu son dərəcə mürəkkəb
sistemin araşdırılması kimi də əhəmiyyətlidir.
Bəşəriyyət
tarixində sosial yaşamın ilkin inkişaf mərhələlərinin
məhsulu sayılan türkəçarəlik və onun
hanıxçılıq, sınıqçılıq, həbəlik
kimi tərkib hissələrinin sistemli şəkildə, digər
türk və Şərq xalqlarının xalq təbabəti
ilə müqayisəli şəkildə öyrənilməsi
ondan sonra gələn və daha çox elmi-praktik əhəmiyyətə
malik loğmanlıq sənətinin daha asan başa
düşülməsi baxımından da xüsusi önəm
kəsb edir. Daha qədim dövrlərdə
formalaşan türkəçarəliyin, eləcə də
İslamdan sonrakı dövrün məhsulu olan loğman sənətinin
öyrənilməsində, şübhəsiz ki, folklor və
etnoqrafiya təyinatlı elmi ekspedisiyalar zamanı
toplanmış zəngin materialın rolu ölçüyəgəlməzdir.
Orta əsr əlyazmalarında, eləcə də
klassiklərimizin əsərlərində qorunub
saxlanılmış tibbə aid informasiyanın rolu da əvəzsizdir.
Ortaq
türk maddi və mənəvi dəyərlər sisteminin
aparıcı tərkib hissəsi olan xalq təbabətinin əsasında
duran müxtəlif elementlər, o cümlədən ayin və
ovsunlar xalq təfəkkür tərzinin, türk mentalitetinin,
xüsusən də, xalq biliklər sisteminin sonrakı
inkişaf mərhələlərində müxtəlif folklor
janrlarına, orta əsrlərdə ərsəyə gətirilmiş
elmi traktatlara, eləcə də klassiklərimizin əsərlərinə
səpələnmiş halda olduğu müşahidə
edilir.
Xalq təbabəti
xalqımızın mərasim folkloru və etnoqrafiyası ilə
birbaşa bağlı olduğundan, onunla harmonik vəhdət
təşkil etdiyindən, başqa sözlə, xalq təbabətinin
bir sıra mərasimlərin, məsələn doğuşla
bağlı mərasimin bir parçası olduğundan, onun
araşdırılması, müəyyən mənada elə
mərasim folklorunun və etnoqrafiyanın
araşdırılaraq öyrənilməsi deməkdir. Belə ki, folklor mətnlərində etnoqrafik cizgi və
istiqamətləri aşkarlamaq, folklorla etnoqrafiya
arasındakı qarşılıqlı əlaqəni
araşdırmaq baxımından xalq təbabəti əvəzsiz
mənbə rolunda çıxış edə bilər və
edir.
Müasir dövrdə elmin başqa sahələrində
olduğu kimi tibb sahəsində də yüksək inkişaf
müşahidə olunur. Buna baxmayaraq insanlar əsrlərin
sınağından çıxmış, xalq
yaddaşından süzülüb gələn xalq təbabətinə
xüsusi önəm verməklə türkəçarəliyi
yaşadıb qorumaqdadır.
Beləliklə, xalqın bütün yaşamı boyu
onun fiziki və mənəvi sağlamlığının
keşiyində duran türkəçarəlik tarixi
missiyasını şərəflə yerinə yetirib, bu
gün də bu vəzifəsini yerinə yetirməkdədir.
Müasir
tibbin ortaya çıxması ilə bütün dünyada
qismən də olsa geriləyən ənənəvi xalq həkimliyi
uzun zaman diqqətdən kənarda qalıb, vaxtı
keçmiş, qeyri-elmi metod kimi ciddiyə alınmayıb, əsasən
kənd yerlərində, ucqar guşələrdə, xüsusən
də tərəkəmələr arasında
yaşamını sürdürərək, günümüzədək
yetişə bilib. Yalnız son 50-60 ildə
müasir tibbin bir çox xəstəliyi sağaltmaqda aciz
qaldığı anlaşıldığında, ənənəvi
xalq həkimliyi yenidən gündəmə gəlib, minillər
ərzində təcrübədən keçirilən ənənəvi
metodlara müraciət edilib. Bu gün
dünyanın bir çox yerində olduğu kimi, ölkəmizdə
də bir neçə ənənəvi tibb mərkəzi
açılıb, bir çox xəstəliklərin müalicəsində
müasir tibblə yanaşı xalq təbabətindən də
geniş istifadə edilməyə başlanıb.
Xalqımız
özünün çoxəsrlik tarixi ərzində
yaratmış olduğu maddi və mənəvi mədəniyyət
nümunələri, adət-ənənələri, mərasimlər,
oyun və əyləncələr, ailə-məişət məsələlərində
mütərəqqi vərdişlər və s. ilə
yanaşı, həm də zəngin empirik bilik və
bacarıqlar sisteminə əsaslanan xalq təbabəti, xalq
müalicə üsulları və vasitələri
düşünüb tapıb, onları sınaqdan
keçirib təkmilləşdirə-təkmilləşdirə,
zənginləşdirə-zənginləşdirə zəmanəmizə
qədər gətirib çıxarıb.
Etnoqrafların
fikrincə, xəstəliklərin baş verməsi, heyvan,
bitki və mineral mənşəli maddələrin müalicəvi
xüsusiyyətləri, həmçinin xəstəliklərin
profilaktika və müalicəsində bir sıra praktik
üsullar, gigiyenik vərdişlər haqqında xalq tərəfindən
toplanmış empirik məlumatların cəmindən ibarət
olan xalq təbabəti nəzəri şərtlərə əsaslanmadan
aparılan müalicə vasitələrilə fərqlənib,
xalqımızın adət-ənənələrində, məişətində,
zərbi-məsəllərində, nağıllarında,
dastanlarında, əfsanə və rəvayətlərində,
eləcə də qiymətli əlyazmalarda və söz sərraflarının
yaradıcılığında öz əksini tapıb.
Xalq təbabəti
ilə məşğul olan həkimləri şərti olaraq,
iki yerə ayırmaq mümkündür: Vergili türkəçarələr.
Qədim tarixi olan xalq həkimləri və ya
türkəçarələr vardır ki, bunlardan bir
çoxunun sənəti vergi kimi aldıqlarına
inanılır. Bu xalq həkimliyi və ya
türkəçarəlik bir başqasına vərəsəlik
və ya ustad-şagird yolu ilə ötürülmür.
Buraya əsasən, hanıxçılıq, əbəçilik
// həbəçilik (mamaçalıq),
sınıqçılıq, çöpçülük və
s. daxildir.
Təcrübə vasitəsilə öyrənən
türkəçarələr – xalq loğmanları. Otlarla,
müxtəlif sularla, zəli ilə, qan almaqla və ya
başqa vasitələrlə müalicə edən türkəçarələr
var ki, bunların sənəti baxmaqla, təcrübə ilə,
vərəsəliklə özlərindən sonrakılara
keçir. Burada ustad-şagird əlaqəsi
də mühüm rol oynayır. Bu türkəçarələrə
sınıqçılıq, göbəkçəkənlik,
otlarla və ya başqa üsullarla müalicə edənlər,
qan almaqla sağaldan həcəmətçilər və b.
daxildir.
Ancaq bunların hər ikisini birləşdirən
başlıca nöqtə bu türkəçarəliyin
fiziki simptomları - əlamətləri olan hər hansı
bir xəstəliyi, narahatlığı müalicə etmələridir. Xəstəliklərin
özləri müxtəlif olduğu kimi, onların müalicə,
sağaltma metodları da dəyişikdir. Təbii
ki, oxşarlıq və fərqlilik,
çoxnövlülük və çoxyönlülük
türkəçarəliyin zənginliyindən xəbər
verir. Xalq təbabətinin zənginliyinə
və müalicə edənlərin qabiliyyət
baxımından fərqliliyinə baxmayaraq bütün
türkəçarələr güclərini,
istedadlarını Allahdan aldıqlarına inanırlar. Ona görə də sağaltmağa başlamadan əvvəl
dua oxuyur, “Əl məndən, ətək Allahdan”, “İş
məndən, səbəb Allahdan” deyirlər. Türkəçarəlik bir inamdır. Belə olmasaydı, müasir tibbin aciz
qaldığı və ya anlaya bilmədiyi (məsələn,
çöpçülük, qorxunu götürmək kimi)
bir çox xəstəlikləri heç bir tibbi təhsili
olmayan sadə insanların sağaltması, müalicə etməsi
mümkün olmazdı. Xalq da tarixin
qaranlıq çağlarından başlayaraq bu gün elmin
yüksək inkişaf və texnika əsri olmasın baxmayaraq
hələ də türkəçarələrə inanmaz,
onlara müraciət etməzdi.
Əldə olan təkzibedilməz faktlar qədim
türklərin hələ e.ə. IV-III minilliklərdə dərman
bitkilərindən istifadə etdikləri, ənənəvi
xalq təbabətinin türklər arasında hələ o
dövrlərdə üstün səviyyədə olduğunu
və hətta mükəmməl reseptlər tərtib
edildiyini söyləməyə əsas verir. Belə ki,
İranın Konar Sandal ərazisində aparılmış
qazıntılar zamanı bir neçə yazılı
lövhə əldə edilib. Bu lövhələrin
oxunması dünyada tanınmış elamşünas
François Vallata tapşırılmışdı. O,
eləcə də Pioter Stain Kler və Yakob Dahil kimi daha iki
tanınmış elamşünas bu yazıların elamca
olduqlarını ehtimal etsələr də, onları Elam
dilinin köməyi ilə çözə bilməyiblər.
Ona görə çözə bilməyiblər ki, qədim
türk yazıları ilə tanış
deyildilər.
Lövhədəki yazı işarələrini diqqətlə incələyən, əslən Güney Azərbaycandan olan türkoloq alim M.R.Yengi onların izini proto-Elam yazılarında deyil, qədim türk damğalarında və onlardan törəmiş Orxon-Yenisey abidələrində axtarmaq lazım olduğunu söyləyərək göstərib ki, bu lövhələrin araşdırılması əski türk əlifbasının təşəkkül və inkişaf tarixi ilə məşğul olan alimlərimizə çox yardımçı ola bilər. Əski türk əlifbasındakı işarələrin bəzilərini damğa formasında Son Eneolit və Erkən Tunc dövrünə aid qaya rəsmlərində, o cümlədən Qobustan və Gəmiqaya təsvirləri içərisində görmək mümkündür.
Sözügedən yazıları tapıldığı yerin adı ilə şərti olaraq “Ciroft yazısı” adlandıran alim mətnlərdəki işarələrin səslənişini Orxon-Yenisey əlifbasının işarələrinin köməyi ilə müəyyən etməyi bacarıb və onların qədim türk yazıları olduğunu ortaya qoya bilib. Nəticədə həmin yazılardan birinin qədim bir “resept” olduğu və onlarda aşağıdakıların yazıldığı üzə çıxıb:
“Sak-şak: Saq-saq; bilin, xəbəriniz olsun.
Maş : Baş, başçı. Qədim Şumer mətnlərində dövlət idarəçiliyində “Maş-maş” kahin-vəzir vəzifəsi anlamında işlənib.
İzçi: izi ; sahib, ağa, sərvər . Bu üzdən tanrıya da izi deyilir. Bu mətndə hökmran mənasında işlədilib. Burada “çi” sözdüzəldici şəkilçisidir.
Zakant Qan: Şəxs adı. Çox ehtimal ki, həmin vilayətin
hakimi olub. Göründüyü kimi,
sözün sonundakı “qan” kəlməsi “kan, xan”
sözünü ifadə edir və türklərdə ən
qədim titullardan sayılır. Elə həmin dövrlərə
aid Elam şahlarından “Tiri Kan” şah adına
da rast gəlirik.
Mad Mad:
Bat-Bat , Bəng otu. (Dərman bitkisi)
Əm: Dərman,
Əlac.
Kəmsiz:
Ağrısız , dərdsiz . Kəm ; xəstəlik.
Əməq:
Əlac etmək. Əm sözündən yaranan
feil. Əmləmək; dərman etmək.
az:
Sağalmaq. Yaxşılıq və uğurluluq
əlaməti.
Zokan Zokan; Soğan-Soğan (soğanlar). Şumer dilində
ismin cəm şəkli bu formada, yəni onun iki dəfə təkrar
edilməsilə yaranırdı. Çağdaş
Azərbaycan dilində də bu hal hələ qalmaqdadır.
Məsələn: ev-ev gəzmək // evləri gəzmək
(ev-ev // evlər); damcı-damcı göl olar // damcılardan
göl olar (damcı-damcı // damcılar) və s.
Nübar Həkimova
bilologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.-
2016.- 14 yanvar.- S.14