Multikulturalizm nədir
və nə əhməiyyəti var?
Məlumdur ki, Prezident İlham Əliyev 2016-cı ilin Azərbaycan
Respublikasında “Multikulturalizm ili” elan edilməsi haqqında sərəncam
imzalayıb.
Sərəncamda qeyd olunur ki, tarixi İpək yolunda yerləşən
Azərbaycan müxtəlif sivilizasiyaların qovuşduğu məkan
olaraq, əsrlər boyu milli-mədəni rəngarənglik
mühitinin formalaşdığı, ayrı-ayrı millətlərin
və konfessiyaların nümayəndələrinin sülh, əmin-amanlıq,
qarşılıqlı anlaşma və dialoq şəraitində
yaşadığı diyar kimi tanınıb. Ölkəmizdə
multikulturalizm artıq alternativi olmayan həyat tərzinə
çevrilib. Bakı Beynəlxalq
Multikulturalizm Mərkəzinin yaradılması müasir
dövrdə respublikada gerçəkləşdirilən siyasətin
tolerantlıq prinsiplərinə bu gün də sadiq
qalmasının bariz nümunəsidir. Birləşmiş
Millətlər Təşkilatının Sivilizasiyalar
Alyansının 7-ci Qlobal Forumunun 2016-cı ildə Bakı
şəhərində keçirilməsi barədə qərar
qəbul edilməsi dünya ölkələrinin Azərbaycandakı
multikultural mühitə olan münasibətinin real ifadəsidir.
Sərəncamla
2016-cı il Azərbaycan Respublikasında
“Multikulturalizm ili” elan edilib. Nazirlər Kabinetinə
tapşrılıb ki, Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzi,
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi, Azərbaycan
Respublikasının Təhsil Nazirliyi, Dini Qurumlarla İş
üzrə Dövlət Komitəsi və Azərbaycan Milli
Elmlər Akademiyasının təkliflərini nəzərə
alaraq, 2016-cı ilin Azərbaycan Respublikasında
“Multikulturalizm ili” elan edilməsinə dair tədbirlər
planını bir ay müddətində hazırlayıb Azərbaycan
Respublikasının Prezidentinə təqdim etsin.
Ümumiyyətlə multikulturalizm nədir və bunun nə
əhməiyyəti var?
Qeyd edək ki, hələ keçən ildən Azərbaycanda
dövlət səviyyəsində multikulturalizm siyasəti
yürüdülməyə başlandı, multikulturalizmin təbliğatı
ilə bağlı müxtəlif beynəlxalq və yerli əhəmiyyətli
tədbirlər təşkil olundu. Məhz multikulturalizm siyasətinin
qurulması üçün prezidentin sərəncamı ilə
keçən il Azərbaycan
Respublikasının millətlərarası, multikulturalizm və
dini məsələlər üzrə Dövlət
müşavirliyi, həmçinin Bakı Beynəlxalq
Multikulturalizm Mərkəzi yaradıldı.
Multikulturalizmin geniş mənada mahiyyəti ondan ibarətdir
ki, dövlət cəmiyyətdəki müxtəlif və
biri-birindən fərqli mədəniyyətlərin
daşıyıcıları olan fərdlər, yaxud sosial
qruplar arasında fərq qoymur, onların heç birini digərindən
üstün, yaxud aşağı hesab etmir və bütün
mədəniyyət daşıyıcılarına bərabər
hüquqlar tanıyır. Başqa sözlə
desək, dövlət cəmiyyətdə olan mədəni dəyərlərə
birbaşa müdaxilə etmir və dövlət tərəfindən
əvvəlcədən formalaşdırılmış mədəni
dəyərlər sistemini cəmiyyətə yeritmir. Bu məsələdə sosial subyektlərə bir
növ sərbəstlik tanıyır.
Multikulturalizm dedikdə çoxmədəniyyətlik
başa düşülür. Ancaq burada “mədəniyyət”
sözü adət etdiyimiz mənanı vermir və daha
geniş məna çalarlarını əhatə edir.
Mədəniyyət
dedikdə fərdin yaxud sosial qrupun daşıdığı,
yaxud mənsub olduğu etnik, dini, irqi, sosial, tarixi, əxlaqi və
s. dəyərlər sistemi başa düşülür. Bu dəyərlərin bir məfhumda birləşdirilməsinin
səbəbi isə cəmiyyətdə surətli fərdiləşmə
prosesinin getməsi və artıq hansısa cəmiyyət
üzvünün konkret parametrlər üzrə
qruplaşdırılmasının
mümkünsüzlüyü ilə bağlıdır.
Məsələn, hansısa sosial qrupu “müsəlman”
adlandırmaq artıq doğru deyil, çünki həmin
müsəlmanlar müxtəlif təriqətlərə
görə bir-birindən fərqlənirlər. Yaxud hansısa sosial qrupun
etnik mənsubiyyətinə görə kürd, türk, erməni
və s. adlandırılması müəyyən fikir
ayrılıqlarına səbəb olur. Çünki həmin
qruplar daxilində özünü həmin etnosa aid etməyən,
etnik mənsubiyyəti önəmsəməyən, başqa
millətin nümayəndəsi ilə qarışan, yaxud həmin
etnosun dəyərlərini bölüşməyən fərdlər
ola bilər.
Yaxud, eyni milli mənsubiyyətə malik olub müxtəlif
dini inanc daşıyıcılarının olması
mümkündür. Cəmiyyətdə fərdiləşmə
prosesi ilə əlaqədar müxtəlif dəyərləri
özündə birləşdirən sosial subyektlərin
ortaya çıxması bu dəyərlər sisteminin
ümumilikdə “mədəniyyət”
adlandırılmasını ehtiva edir.
Dövlətin cəmiyyətdaxili mədəni
münasibətlərə qarışmaması, mədəniyyət
daşıyıcılarına bu mənada sərbəstlik
tanıması ilk növbədə dövləti əlavə
resurs xərcindən xilas edir. Çünki
hansısa mədəniyyətin dövlət tərəfindən
dəstəklənməsi, təbii olaraq digərinin
müxalifliyi ilə nəticələnir. Bu
zaman dövlət cəmiyyətin bir hissəsi ilə
mübarizə üçün əlavə tədbirlər
görmək məcburiyyətində qalır.
Ümumiyyətlə, hansısa dəyərlər
toplusunun dövlət tərəfindən etalon kimi qəbul
olunması dövlət üçün əlavə problem və
yükdür, eyni zamanda, ölkənin sosial-iqtisadi
inkişafına mane olan amildir.
Məsələn, İranda qəbul olunmuş
farslaşdırma və şiələşdirmə yoluyla
sosial qrupların assimilyasiya siyasəti əslində əks təsirlə
nəticələnir. Təbii olaraq, etnik azərbaycanlılar,
yaxud sünni azlıqlar buna etiraz edir. Dövlət
isə bu zaman etirazların aradan qaldırılması
üçün daha sərt tədbirlərə əl
atmalı olur. Nəticədə dövlət
əlavə resurslar (idarəetmə, maliyyə, hərbi və
s.) sərf etmək məcburiyyətində qalır. Bu zaman azlıqda olan sosial qrup elə dövlətə
qarşı mübarizəyə qalxır ki, bu da xaricdəki
siyasi qüvvələrin ölkənin zəiflədilməsi
yaxud ölkəyə təzyiq göstərilməsi
üçün təsir `rıçaqına` çevrilir.
Eyni misalı Çinə də aid etmək olar. Çində etnik türklərin və müsəlmanların
etirazları ən azı Türkiyə üçün bu
ölkəyə təzyiq göstərmək imkanı
tanıyır. Eynilə Yaxın Şərqdəki
münaqişələrin kökündə dini fərqliliklər
dayanır ki, xarici qüvvələr bundan istifadə edərək
dövləti zəiflədir, hətta məhvə
sürükləyirlər. Məsələn,
Suriya və Yəməndə münaqişənin
kökündə sünnilərin şiələrin hakimiyyətdə
olmasına etiraz etmələri dayanır.
Multikulturalizm siyasəti ilk dəfə keçən əsrin
70-ci illərində əhalisinin yarısı fransız,
yarısı isə ingilis olan Kanadada tətbiq olunmağa
başlayıb. Kanada dövləti iki etnik qrupdan heç
birinə üstünlük veməməyi, ümumiyyətlə
cəmiyyətdaxili mədəni münasibətlərə
qarışmamağı və “Kanada dövlətçiliyi”adlanan
vahid çətir altında sosial qruplara öz mədəni
seçimlərində azadlıq tanıdı.
Burada ən vacib məsələ dövlətin hüquq
institutlarının obyektivliyi və möhkəmliyidir. Yəni fərdlər
mədəni mənsubiyyətinə görə deyil qanunla təsbit
edilmiş konkret hüquq pozuntusuna görə müəyyən
edilmiş məsuliyyətə cəlb olunmalıdır.
Eynilə ABŞ-da keçən əsrin 70-ci illərin
sonundan başlayaraq, multikulturalizm siyasəti aparılmağa
başlayıb. Avropanın bir çox ölkələrindədə
də, multikulturalizm ideyalarıpopulyarlaşdı və
dövlətlər bu siyasətin tərəfdarı kimi
çıxış etməyə başladılar. Lakin 2010-cu ildən sonra Britaniya, Almaniya və Fransa
kimi dövlətlərin liderləri Avropada multikulturalizm siyasətinin
uğursuzluğa düçar olduğunu və bu siyasətdən
imtina etdiklərini bildirdilər.
Multikulturalizm siyasəti yürüdülərkən bir
tərəfdən mədəniyyətlərə azadlıq təmin
edilsə də, əslində dövlətin əsas məqsədi
mədəniyyətlərin inteqrasiyasına nail olmaq və
vahid çətir altında monolit cəmiyyət qurmaqdır. Buna görə,
multikulturalizm siyasəti yürüdülərkən dövlət
tam mənasıyla cəmiyyətə təsir
rıçaqlarından özünü məhrum etmir.
Qeyri-hökumət təşkilatları kimi dövlətin
cəmiyyətə dolayı təsir mexanizmlərinin fəaliyyəti
belə olan halda genişlənir. Dövlət öz
maraqlarına uyğun dəyərlərin ictimayi süura
yeridilməsi üçün elə ictimayyətin nümayəndələrindən
istifadə edir. Qərb dövlətləri
öz maraqlarına uyğun dəyərlərinin zəif
ölkələrdə təbliğatı üçün də
bu üsuldan istifadə edirlər.
Avropada multikulturalizmin böhranının səbəbi
onunla bağlıdır ki, mədəniyyətlərarası
təbii intiqrasiya prosesində miqrantların gətirdiyi mədəniyyət
daha güclü oldu. Avropa iki problemlə qarşılaşdı: Birinci
müsəlmanlar yerli mədəniyyətlə inteqrasiyaya getmədi.
Əksinə avropalılarda islama yönəlmə
prosesi başlandı. Üstəgəl,
müsəlmanlar arasında təbii artım səviyyəsinin
yüksək olması Avropa liderlərini narahat etməyə
başladı. Müsəlman
icmasının sayının artmasında əsas təhlükə
ondan ibarətdir ki, islamın mahiyyətində dövlətin
islamlaşdırılması dayanır. Hər bir
müsəlman cəmiyyətinin yekun hədəfi islam dövlətində yaşamaq istəyidir.
İkinci
problem isə get-gedə ağ dərili
irqin azalması və təbii artım hesabına qaradərililərin
sayının durmadan artması idi. Bu tendensiya perspektivdə
Avropada ağ dərili irqin yoxa
çıxması təhlükəsini yaradır.
Qərbin əhalinin humanist yolla azalmasına istiqamətlənmiş
təbliğatı Avropanın köklü əhalisində
öz təsirini göstərdi. Ailə
planlaşdırılması, qadın kişi
bərabərliyi, cinsi azlıqların hüquqları, gender
problemləri, qadının cəmiyyətdə rolunun
artması və s. kimi məsələlər əslində
doğum səviyyəsinin aşağı salınmasına
hesblanıb. Lakin miqrantlar bu dəyərləri
istənilən səviyyədə mənimsəmədikləri
üçün nəticədə Avropa əhalisi
azalmağa, miqrantların sayı isə artmağa
başladı. Bu isə qərb mədəniyyətinin
get-gedə assimilyasiya olunmasına gətirib çıxara bilər.
Rusiya özü də ideoloji böhranla üz-üzə
qalıb. Dövlət rəsmi səviyyədə
multikulturalizmdən imtina edir və millətçi, rusofil
siyasətin tərəfdarı olan qüvvələr hakimiyyətdə
çoxluq təşkil edir. Nəticədə
dövlət daxilində ruslaşdırma siyasətinə
qarşı milli identifikasiya prosesləri güclənir və
milli azlıqlarda separatçılığa meyillər
artır.
Azərbaycana
gəldiktə multikulturalizm siyasəti hələ Heydər
Əliyevin dövründən bu yana
yeridilməyə başlamışdı. Prezident
İlham Əliyev isə multikulturalizmi rəsmi dövlət
siyasəti səviyyəsinə qaldırdı, sistematik fəaliyyətini
təmin etdi. Heydər Əliyevin irəli
sürdüyü “Azərbaycançılıq məfkurəsi”
ölkədə mədəniyyətlər üçün
vahid çətir rolunu oynayacaq...
Əli
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 15 yanvar.-
S.9.