Avarlar etnik kimliklərini
günümüzədək qoruyub saxlayıblar
II yazı
Avarlar Azərbaycanda əsasən Balakən və Zaqatala
rayonlarında yaşayırlar. Araşdırmaçı Məhəbbət
Paşayevanın tədqiqatlarında bildirilir:
“Tarixçi-professor Yaqub Mahmudov da müasir avarların qədim
avar türklərinin varisləri olması ilə bağlı
haqlı olaraq qeyd edir ki, Qafqaz avarlarını türk
avarlardan, saxurları saklardan, balkarları bulqarlardan
ayırmağa, bunların bir-birindən tamamilə fərqli
etnoslar olduğunu təsdiq etməyə tələsməməliyik.
Bu konsepsiya avarların etnik tarixinin daha dərindən
və fərqli istiqamətdə tədqiq olunması zərurətini
ortaya çıxarır. Belə
baxış, eyni zamanda Azərbaycanın saxurlar, udilər,
ingiloylar kimi digər etnik qruplarının da tarixinin daha fərqli
istiqamətdə tədqiqinə yol açmış olur.
Görünür, hun birliyinə daxil olan bulqar türkləri,
macarlar kimi bir sıra türk tayfaları doğma Altay
mühitindən ayrı düşdükdən sonra
assimilyasiyaya uğrayaraq əvvəlki etnik mənsubiyyətlərini
itirdikləri kimi, avarlar da Baş Qafqazın xarici aləmdən
təcrid olunmuş mühitinə - iberqafqaz xalqlarının əhatəsinə
düşərək assimilyasiyaya uğrayıblar. Məlumdur ki, V əsrdə Avropada Hun imperiyası
dağıldıqdan sonra Mərkəzi Asiyadan Şərqi
Avropaya tərəf hərəkət edən bir çox
türk boyları 558-ci ildə qüdrətli türk dövlətini
- Avar İttifaqını yaratmışdılar. Mənbələrin də yazdığı kimi,
568-ci ildə avarların hakimiyyəti Elbrusdan Volqayadək
uzanırdı. Avar ittifaqının
yaranması ilə avarların Qafqaza axını daha da
güclənərək kütləvi hal almışdı.
Qədim mənbələr də bir çox
türk tayfalarının, o cümlədən avarların V-VI
əsrlərdə Azərbaycan ərazisinə tez-tez
yürüşlər edərək getdikcə daha
böyük kütlələrlə Azərbaycana
axışaraq burada məskunlaşdığını
yazırdılar. Lakin VII əsrdən
etibarən avarlar müxtəlif xalqlarla müharibələr
apararaq tədricən zəifləməyə və qüdrətini
itirməyə başladılar. Nəticədə
bu dövlət 805-i ildə franklar tərəfindən
dağıdıldıqdan sonra, görünür, avarların
bir qismi Qafqazda həmişəlik məskunlaşdı.
XIX əsrdə Abbasqulu ağa Bakıxanov yazırdı
ki, qüdrətli avar xalqının bir tayfası indi də
Qafqaz dağlarında yaşayır və öz dilinə, adət-ənənəsinə,
hökmdarına malikdir. Qafqaz avarlarının xanı Avar usmisi
adlanırdı. Avarların Dağıstan
ərazisində XII-XIX əsrlər boyu mövcud olan Avar
xanlığını yaratdıqları məlumdur və
1803-cü ildə bu xanlıq Qafqazın bütün bölgələri
kimi işğal edilərək Rusiyaya
qatılmışdı. Görünür,
Avar İttifaqının qüdrətinin azaldığı bu
mərhələdə ayrı-ayrı tayfaların ondan
ayrılması nəticəsində parçalanan avarlar
tamamilə dağılaraq Qafqaz dağlıları arasında
tədricən öz dillərini itiriblər. Antik mənbələrdə
eranın ilk əsrlərindən hunların tərkibində
avar, bulqar, xəzər, suvar, katak kimi bir çox türkmənşəli
tayfaların Şimali Qafqazda məskun olması və həmçinin
Qafqaz Albaniyası ərazisində yerləşməsi barədə
məlumatlar var. Ümumiyyətlə, Qafqazda hun ittifaqına
daxil olan avarların məskunlaşma tarixi ilə bağlı
mənbələrdə verilən məlumatlara daha diqqətlə
nəzər saldıqda aydın olur ki, avarların Qafqaza nə
zaman gəldikləri barədə mənbələrdə dəqiq
məlumat verilmir. Belə ki, mənbələrdə V əsrin
sonu - VI əsrin əvvəllərində Dərbənd
yaxınlığında 13 türkdilli tayfa, o cümlədən
savirlər, avarlar ... və s. tayfaların yaşaması barədə
məlumat verilsə də, avarların Qafqaz ərazisində nə
zamandan bəri məskun olmaları barədə dəqiq
söz deyilmir. Bunu nəzərə alsaq, hunlar kimi avarların
da Qafqaz ərazisində məskunlaşma dövrünün
daha erkən mərhələlərdən
başladığını, eranın ilk əsrlərindən
bəri Qafqazda yaşayan hunlarla bərabər bu bögədə
tədricən məskunlaşmağa
başladığını, bəlkə də bir qisminin daha
erkən dövrlərdən bu əraziərdə
yaşadığını ehtimal etmək olar. Maraqlıdır
ki, hələ II əsrdə yunan müəllifi Bizanslı
Stefan avarların adını çəkərək
onların udilərlə qonşuluqda
yaşadığını qeyd edirdi. Bu məlumat
avarların Qafqazda daha erkən dövrdə də
yaşaması ehtimalını gücləndirir.
Görünür, onların Qafqazda məskunlaşması erkən
dövrlərdən etibarən mərhələlərlə
davam edib, orta əsrlərdə isə bu proses bir sıra
tarixi hadisələrlə əlaqədar olaraq daha da güclənərək
kütləvi hal alıb”.
Araşdırmadan
məlum olur ki, avarların Azərbaycanın şimal-qərb
bölgəsində məskunlaşması XV-XVI əsrlər
boyu mərhələlərlə davam edib: “Məlumdur ki,
avarlar döyüşkən tayfa olduğu üçün
vaxtaşırı olaraq müxtəlif müharibələrə
cəlb edilirdilər. Məsələn, hələ
erkən orta əsrlərdə avarlar Qafqaz uğrunda gedən
Bizans- İran müharibələrinə cəlb edilmişdilər.
V-VI əsrlərdə olduğu kimi XV-XVI əsrlərdə
də Azərbaycanın şimal-qərb bölgəsində
gedən bir sıra hərbi əməliyyatlara cəlb edilən
(məsələn, XV əsrdə kaxetiyalıların
onları düşmən basqınlarından qorumaq
üçün dəvəti, daha sonra XVI əsrdə (1616) Səfəvi
hökmdarı hökmdarı I Şah Abbasın dəvəti)
avarlar tədricən bölgədə kütləvi şəkildə
məskunlaşmağa başlamışdılar. I Şah Abbasın Azərbaycanın şimal-qərb
torpaqlarında apardığı mərkəzləşdirmə
siyasəti nəticəsində isə avarlar bu ərazilərdə
birdəfəlik məskunlaşmışdılar. Cənubi Dağıstan ərazisindən avarların
və saxurların ümumiləşdirilmiş “ləzgi”
adı ilə Şəki-Zaqatala bölgəsinə
köçməsi barədə ilk dəfə XIX əsr rus
müəllifi A.I.Fon-Plotto məlumat verib. O yazır ki,
“ləzgilər dağlardan Car dairəsinə enərək ...
Car əyalətində Car, Balakən, Tala, Muxax, Cınıx
icmalarını təşkil etdilər. Tarixi ədəbiyyatda
bu icmalar Car-Balakən icmaları adlanırdı. Baharlı da Azərbaycan avarlarının
Avarıstandan gəldiyini (Dağıstan ərazisi) qeyd edərək
onların XV əsrdən etibarən Azərbaycanda məskunlaşması
barədə məlumat verir. XIX əsr rus müəlliflərinin
verdiyi məlumata görə, Azərbaycanın şimal-qərb
ərazilərində yerləşən “ləzgilər”
(burada da “ləzgi” avar, saxur, rutulların ümumiləşdirilmiş
adı kimi qeyd olunub) bir neçə ittifaq yaratdılar:
Car_Balakən ittifaqı Car-Balakən müstəqil
icmalarını özündə birləşdirirdi; Tala
ittifaqı Tala, Muxax və Cınıx müstəqil icmalarından
ibarət idi; İlisu ittifaqına İlisu
sultanlığının tərkibində olan İlisu,
Qaradolaq, Baş Suvagil və Saxur daxil idi. Bu
ittifaq İlisu sultanı tərəfindən idarə olunurdu.
XVII əsrin sonu üçün bu avar-saxur azad
icmaları Car ittifaqına daxil idi. Yazılı
mənbələrin araşdırılması ilə bərabər
avar etnoniminin türk dilləri ilə izah olunması da bizə
bu gün Şimali Qafqazda, həmçinin Azərbaycanın
şimal-qərbində yaşayan avarların qədim türk
tayfalarının, qüdrətli avarların varisləri
olduğunu söyləməyə əsas verir. “Avar” sözü türk dillərindəki “avara”, və
ya “ayara” sözündən olub “çılğın,
dikbaş, döyüşkən, dalaşqan” və ya “dirənən,
qarşı gələn” kimi izah edilir. Görünür,
yuxarıda da qeyd etdiyimiz kimi, tarixin bütün mərhələlərində
döyüşkən xalq kimi tanınan avarların tez-tez
müharibələrə cəlb edilməsi də məhz bu
xüsusiyyətləri ilə bağlı idi və
xüsusiyyətlər onlara verilən etnik adda da öz
adını tapmışdı.
Ümumiyyətlə,
avarların dilində bir çox türkmənşəli kəlmələr,
məsələn, “kibil”-qəbilə, nəsil, “raxat” - rahat,
rəvan, “pax” - paxır, “koy” - qoyun kimi bir çox kəlmələr
qorunub saxlanıb. Keçmişdə
avarların Qanıq çayını da Raxat
adlandırdıqları məlumdur. Yuxarıda
da qeyd etdiyimiz kimi, qədim avarlar türk tayfalarının
mühüm rol oynadığı böyük tayfa ittifaqı
yaratmışdılar. Avarlar qərbə
döğru hərəkət etdikləri zaman onlara müxtəlif
tayfalar qoşulduqları üçün Avar tayfa
ittifaqının etnik tərkibi müxtəlif olub.
Bölgədə yaşayan avarların
başlanğıc, ulu əcdadla bağlı mifik rəvayətlərində
də türk xalq inaclarının izləri özünü
göstərir. Avarların geneologiyası ilə
bağlı əfsanələrində də qədim türk
inanclar sisteminin əsasını təşkil edən qurd
mifinə rast gəlinir. Zaqatala rayonunun Car kəndinin
avarları öz əcdadlarının ağ
qurddan (avarca batsa-kakov) törədiklərini söyləyirdilər.
Həm yazılı abidələrdən, həm
də dastanlardan məlumdur ki, türklər öz əcdadlarını
qurda bağlayıblar və bu inam xüsusilə hunlar
arasında geniş yayılmışdı. Türk
tayfaları üçün hər zaman əcdad, xilaskar olan
boz qurdun funksiyasını Hun dövləti dövründə
məhz “ak Tuğan” (ağ qurd) yerinə
yetirib. Türk xalqlarından buryatlar da ağ
qurdu müqəddəsləşdirərək onu göy-səma
iti adlandırırdılar. Göründüyü kimi, qədim
türk tayfalarında əcdad kimi çıxış edən
qurd, ağ qurd avar xalqının da
geneoloji miflərində mühüm yer tutur. Bu
da onların türk avarların nəslindən olduğunu bir
daha göstərir. Hazırda Zaqatala rayonunun Paşan kəndində
“Bats” (Qurd) və “Kaxov” (Ağ kişi)
adlı iki toxum (nəsil) də mövcuddur. Göründüyü
kimi, bu nəsil adları da qədim türk
mifologiyasının izlərini daşıyır. Qeyd etmək
lazımdır ki, həm türk, həm də Azərbaycan
mifologiyasında qurdla yanaşı “Ağ oğlan”, “Ağ
atlı oğlan” adlı mifik qəhrəman mövcud olub.
Məlumdur ki, qədim türk qəhrəmanlıq
dastanları və nağıllarımızda “Ağ oğlan”
obrazı həm də qurdun simvolu kimi çıxış
edir. Kaxov (ağ kişi) nəslinin kökünün
ağ hunlarla da əlaqəli olması ehtimalı da
mümkündür. Məlumdur ki, hunların bir qismi ağ hunlar adlanırdılar və “tile”
adı ilə Qafqazda məskunlaşmışdılar. Ptolomey də Albaniyada Tilbida adlı
yaşayış məntəqəsinin adını çəkir.
Hazırda Zaqatala rayonundakı Tsilban, Balakən
rayonundakı Tsolban-Çolban kimi avar kəndlərində də
“tile” etnoniminin izləri öz əksini tapıb. Maraqlıdır ki, bu gün Dağıstan ərazisində
də avarların kompakt yaşadığı bir bölgə
məhz Tilyarat adlanır. Göründüyü
kimi, həm yazılı mənbələr, həm də
etnoqrafik məlumatlar müasir avarların türk
xalqlarından ayrılıb Qafqaz dağlarının xarici aləmdən
təcrid olunmuş mühitinə - iberoqafqaz xalqlarının
əhatəsinə düşərək tədricən
assimilyasiyaya uğrayaraq əvvəlki etnik mənsubiyyətlərini
itirmiş türk avarların varisləri olduğunu söyləməyə
əsas verir. Beləliklə, apardığımız
araşdırmalar bu gün Azərbaycanın şimal-qərb
bölgəsində, həmçinin Şimali Qafqazda
yaşayan müasir avarların qədim hun və ağ hunlarla
etnogenetik bağları olduğunu, eyni zamanda hun-türk
tayfaları arasında mühüm yer olan qədim, qüdrətli
avarların varisləri olması qənaətinə gəlməyə
imkan verir”.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 23 yanvar.-
S.13.