“Mədəniyyət hər bir xalqın
milli kimliyidir”
Elşən Nəsibov:
“Mədəniyyət xalqın məkanda tarixən
yaratdığı dəyərlər məcmusundan ibarətdir”
Məlum
olduğu kimi, Prezident İlham Əliyev Nazirlər Kabinetinin 10
yanvar toplantısında 2016-cı ildə Bakıda bir
neçə mötəbər tədbirin, o cümlədən
BMT-nin Sivilizasiyalar Alyansının VII Qlobal Forumunun
keçiriləcəyini bildirərək, 2016-cı ili Azərbaycanda “Multikulturalizm ili” elan edib. Siyasi elmlər üzrə fəlsəfə doktoru,
politoloq Elşən Nəsibov bildirib ki, hər bir şəxs
həm öz mədəniyyətinin, həm də dünya mədəniyyətinin
təmsilçisidir. Bir dövlət ərazisində
yaşayan çoxlu sayda xalqlar elə dünya mədəniyyətinin
həmin dövlətdə kiçik bir mədəni modelini
formalaşdırır. Multikulturalizm xalqlarda mədəni
və dini tolerantlılığı yaradır: “Mədəniyyət
bir obyekt olaraq insanların fəlsəfi düşüncə
ifadəsidir və bu nöqteyi-nəzərdən,
özündə kompleks xarakterli ümumiləşmiş ifadələri
əks etdirir. Mədəniyyət
konseptualdır, multikulturalizm də konseptual məzmunludur.
Dərin mahiyyətə malikdir, insanların və
xalqların özünüdərkini təcəssüm
etdirir.
Multikulturalizmdə dünyanın dərk olunması əsas
prinsip kimi qəbul olunur. Çoxmillətlilik və onun
yaratdığı çoxmədəniyyətlilik
özlüyündə dünyanın dərk olunmasını
ehtiva edir. Bu baxımdan, mədəniyyət
fərdin və kollektivin davranışlarından
(davranışlar münasibət və əlaqə fonunda
meydana gəlir, fərdin resurslara və digər fərdlərə
olan əlaqə və münasibətlərini ifadə edir),
davranışların yaratdığı adət
qaydalarından və bunların da
formalaşdırdığı xarakterdən meydana gəlir.
Xarakter fərdi və milli kimliyi müəyyən edir. Milli kimlik əsasən
dil amilindən formalaşır. Eyni zamanda,
mədəniyyətin (adət-ənənə,
yaradıcılıq və quruculuq nümunələri)
xarakterik xüsusiyyətləri burada önəmli rol
oynayır. Xarakteri meydana gətirən
kompleks elementlər fərdi və milli mədəniyyəti
formalaşdırır”.
Onun sözlərinə görə, dil, ümumən,
baza tanıtım rolunu oynayır. Sonra bu kompleksə fizioloji amillər
(xalqın nümayəndələrinin fiziki quruluşu) da əlavə
olunur: “Multikulturalizmdə isə çoxlu sayda mədəni və
fiziki elementlər dünyanın rəngarəngləşməsini
təmin edir. Bu qarışıqlıq
hesabına isə milli mədəni elementlərin bir-birini
radikal məzmunda üstələməsinin qarşısı
alınmış olur. Mədəniyyət
fərdə, xalqa, cəmiyyətə, dövlətə xas
olan dəyərdir. Dəyərdir, o
baxımdan ki, mədəniyyət yaradıcılıq,
quruculuq nəticəsidir, yaradıcılıq və quruculuq
formalarıdır. Mədəniyyət
nümunələr (burada dövlətin özü, cəmiyyətin
özü bir mədəniyyətdir - dövlət sistemi, o
cümlədən hüquq və siyasət sistemi, subyektlərin
təşkili bir mədəniyyət nümunəsidir,
xalqın yaradıcılıq və quruculuq göstəricisidir.
Xalqın siyasi məfkurəsidir. Xalqın
formalaşaraq, millət kimi təşkilatlanması da ali siyasi mədəniyyətin tərkibini təşkil
edir. Dövlətçilik mədəniyyəti
özündə iqtisadi, mədəni, sosial və siyasi təşkilatçılıq
qabiliyyətini əks etdirir. Mədəniyyət
normaları-davranış qaydalarından, milli xarakterdən,
milli və beynəlxalq davranışdan meydana gəlir) fonunda
büruzə verən dəyərlərdən ibarətdir.
Mədəniyyət də maddi və mənəvi ola bilir. Mənəvi dəyərlər,
o cümlədən əxlaq qaydaları, mədəni
davranış nümunələri (burada davranış
qaydaları), xarakter özü elə mənəvi mədəniyyətin
əsaslarını meydana gətirir. İctimai
tərbiyə, siyasi əxlaq, milli adət-ənənələr
özlüyündə mənəvi mədəniyyətin
forma və məzmununu sübuta yetirir”.
O, hesab
edir ki, maddi mədəniyyət nümunələrindən
(burada quruculuq və yaradıcılıq nümunələri)
istifadə qaydaları və maddi mədəni abidələrə,
əşyalara olan münasibət məhz özlüyündə
mənəvi mədəniyyət normalarını yaradır. Xalqın mədəniyyət tarixi və tarixi kimliyi
maddi nümunələr əsasında sübuta yetirirlir.
Bu baxımdan da bir xalq əgər öz
yaradıcılığına hörmətlə
yanaşırsa, onu qoruyursa, dəyər olaraq irsən
ötürürsə, onda o xalq öz mədəniyyətinə
hörmət edən mənəvi dəyər xalqıdır.
Bu kriteriyalar da özlüyündə xalqın
möhkəm iradəliliyini sübuta yetirir. Mədəni xalq tarixini, yaratdığı mədəniyyət
nümunələrini qorumağı bacarmaq keyfiyyətlərinə
malikdir.
Mədəniyyət yaradıcılıq və quruculuq
nümunəsidir, bu nümunələrə nisbətdə
davranış, əxlaq normasıdır. Buna görə
də quruculuq və yaradıcılıqdan ibarət olan
davranışlardan və nümunələrə qarşı
olan hörmətdən ibarətdir”.
E.Nəsibov
bildirib ki, mədəniyyət hər bir xalqın milli
kimliyidir: “Milli kimliyinin irsən qoruyucusudur. Mədəniyyət
xalqın məkanda tarixən yaratdığı dəyərlər
məcmusundan ibarətdir. Mədəniyyət
nizam və intizamdan ibarət davranış üsuludur. Mədəniyyət sosiallaşmanın, sosial
strukturlaşmanın tərkibini təşkil edir. İnsanların sosial əlaqələr və
münasibətlər forması məhz mədəniyyətin
yaranmasının əsaslarını təşkil edir. Multikulturalizm isə beynəlxalq mədəniləşmə
proseslərini təmin edir. Bu da
özlüyündə beynəlxalq sosiallaşmanı meydana gətirir.
Dövlətlərin çoxluq təşkil
etdiyi müasir zamanda xalqlararası mədəniyyət əlaqələri
də inkişaf etməkdədir. Bu gün
mövcud olan əlaqələr (elektron əlaqələr)
xalqlara məxsus olan mədəniyyətin
qarşılıqlı olaraq, mübadiləsini sürətlə
şərtləndirməkdədir. Digər
tərəfdən, bir dövlət daxilində çoxlu sayda
mədəniyyət nümunələrini özündə
daşıyan subyektlər (xalqların nümayəndələri)
mövcuddur. Mədəniyyət nümunələrinin
obrazları həm birbaşa subyektlərarası (fərdlərarası)
əlaqələr ilə, əyani şəkildə, həm də
vasitəli qaydada vizual şəkildə transfer etməkdədir.
Bu obrazlar keçidlər zamanı əks
olunur”.
Onun
fikrincə, multikulturalizmin formaları meydana gəlməkdədir:
“Bir forma dövlətlər daxilində yaşayan xalqların
yaratdığıdır. Əyani mübadilə
formasıdır. Burada davranış
qaydaları, adət-ənənələr keçidlər
edir. Digər bir forma isə qiyabi
tanışlıqla keçid formasıdır. Adət-ənənələr, musiqi, mədəniyyət
vasitələr yolu ilə keçidlər edir.
Multikulturalizm (çoxmədəniyyətlilik) bir məkanda
(burada bir cəmiyyət, bir dövlət) yaşayan çoxlu
sayda xalqlardan ibarət olan mədəni müstəvidir.
Çünki mədəniyyətin əsas
daşıyıcıları məhz fərdlər və
xalqlardır.
Multikulturalizm digər tərəfdən də
bir vahid dünya çərçivəsində yaşayan
çoxlu sayda xalqlardan ibarət olan mədəniyyət
müstəvisidir. Mədəniyyət
bütövlüyü bir dünyanı əhatə edir, eləcə
də dünyanın tərkib hissələrindən ibarət
olur. Multikulturalizm bir dövlət daxilində
olur, eləcə də dünya xalqlarının birləşmiş
mədəniyyətini əks etdirir.
Hər
iki formanın insanlar üçün əhəmiyyəti
olduqca çoxdur: Birincisi, ona görə ki, çoxlu sayda
xalq - çoxlu sayda quruculuq və yaradıcılıq subyekti
deməkdir. Çoxlu sayda xalqın
mövcudluğu fərqli yaradıcılıq və quruculuq
nümunələrinin inkişafından xəbər verir.
Quruculuq və yaradıcılıq nümunələrinin
çoxluğu cəmiyyətlərdə və dövlətlərdə
dəyər zənginliyini meydana gətirir. İkincisi, multikulturalizm insanların zəngin
davranış numunələrini formalaşdırır. Üçüncüsü, milli eqoizmin
qarşısını alır və xalqların assosiativ
inteqrasiyalarını meydana gətirir. Dörüdüncüsü,
beynəlmiləlçiliyi və kosmopolitizmi yaradır, sosial
holizmin yaranmasını zəruri edir.
Multikulturalizm məkanda (burada bir dövlətdə, bir cəmiyyətdə)
mövcud olan dəyərləri çoxaldır. Bu dəyərlər
yaradıcılıq və quruculuq elementlərini
artırır. Multikulturalizm məkana xarici
mədəni elementlərin axınını təmin edir.
Bu axın sayəsində regional mədəni
inteqrasiya formalaşır və mədəniyyət regionu
meydana gəlir. Xaricdən transfer edən nümunələr
hesabına məkanda sosial strukturlaşma güclənir. Sosial strukturlaşmanın güclənməsi
hesabına isə elementlərin sayı artır və
dinamiklik genişlənir. Bu proseslər sayəsində
sistemdə mövcud olan mədəniyyət elementlərinin
sayı çoxalır və dəyərlər artır.
Dəyərlər sistemi zənginləşir.
Multikulturalizm sayəsində dünyanın mədəniyyət
potensialı bir məkana cəlb olunur. Multikulturalizm
xalqın və dövlətin dünyəviliyini təmin edir
və xalqın, millətin, dövlətin dünyada sürətlə
tanıdılmasını həyata keçirir. Multikulturalizm dünyanın əksər
xalqlarından ibarət olan bütövü yaradır və
ümummədəniyyət müstəvisini meydana gətirir”.
E.Nəsibov
deyir ki, multikulturalizm fərdin beynəlmiləlləşməsini
təmin edir, xalqların mədəni
bütövlüyünü meydana gətirir: “Burada milli mədəniyyətin
inkişafını digər mədəni çalarlar
hesabına təmin edir.
Multikulturalizm monoton dövlətlərin və cəmiyyətlərin
yaranmasının qarşısını alır və
kasıb mədəni regionların formalaşmasına mane
olur. Bu
baxımdan da regionlarda müharibələrin
qarşısını alan faktorlar rolunda
çıxış edir.
Multikulturalizm mədəniyyət sisteminin regional
formasını yaradır və bu da özlüyündə
regionun maddi-mənəvi resurslarından istifadədə
yumşaq yanaşma metodlarının formalaşmasına gətirib
çıxarır.
Multikulturalizm milli mədəniyyətin
qarışıq mədəniyyətlər hesabına sürətlə
tanıdılmasını təmin edən zəngin sistem
rolunu oynayır.
Multikulturalizmin formalaşması sayəsində mədəni
cəhətdən bir-birinə bağlantılar yaranır ki,
bu da özlüyündə yaradıcılıq və quruculuq
bütövlüyünün yaranmasını şərtləndirir.
Multikulturalizm millətlərin və onların nümayəndələrinin
birliyini şərtləndirir və mədəni dəyərlərin
transferini təşkil edir. Bu da milli mədəniyyətin
məkanlar üzrə sürətlə yayılmasını
şərtləndirir.
Multikulturalizm xalqın və dövlətin beynəlxalq
təhlükəsizliyini təmin edir. Regional
qarışıq mədəni elementlər bu elementlərə
xas olan dövlətlərin gücünü artırır, əlaqələrini
genişləndirir və sərhəd təhlükəsizliklərini
təmin edir. Məsələn, bir dövlət
ərazisində yaşayan digər xalqlar hesabına (qonşu
xalqlar nəzərdə tutulur) həmin dövlətin beynəlxalq
təhlükəsizliyi təmin olunur və iqtisadi əlaqələri
də genişlənir.
Multikulturalizmin əhəmiyyəti həm də ondan ibarət
olur ki, kiçik saylı xalqlar mədəni inteqrasiya şəraitində
böyük xalqların mədəni elementlərindən
faydalanmaq imkanları əldə edirlər.
Bu da özlüyündə kiçik xalqların ruhunu zənginləşdirir.
Multikulturalizm çoxlu sayda xalqların adət-ənənələrini,
vərdişlərini ümumiləşdirir.
Bunun da sayəsində yaradıcılıq və quruculuğun genişlənməsi prosesləri baş verir. Multikulturalizm özünün müəyyən inkişaf mərhələsində siyasi inteqrasiyaya keçidlər edir…”.
Əli
Xalq Cəbhəsi.- 2016.- 28 yanvar.-
S.9.