Ermənilərin 1918-ci ilin
mart-aprel aylarında Şamaxıda törətdikləri
cinayətlər
2-ci yazı
1918-ci ildə ermənilərin soydaşlarımıza qarşı
vəhşilikləri sırasında
Şamaxıda törətdikləri
cinayətlərlə bağlı
bilgi verən tarix üzrə fəlsəfə doktoru Vaqif Abışov bildirir ki, həmin
qətnamədə Fövqəladə
Təhqiqat Komissiyasına
(Bakı Soveti tərəfindən yaradılan
bolşevik komissiyası
nəzərdə tutulur
- A.V.) təklif olunmuşdu
ki, baş vermiş hadisələri yoxlasın və müqəssirlər aşkara
çıxarılsın. Bolşevik
Kojemyakonun rəhbərlik
etdiyi fövqəladə
təhqiqat komissiyasının
araşdırmasından sonra
Lalayev həbsə alınır: “Lakin Şaumyanın göstərişindən
sonra o, həbsdən azad olunur. 3-4
gündən sonra isə FHK ləğv edilir. Ayrı-ayrı partiya və
sovet dövlət xadimlərinin, eləcə
də 1917-1918-ci illərin
siyasi proseslərində
iştirak etmiş şəxslərin xatirələrində
də Bakı Sovetinin erməni silahlı dəstələri
tərəfindən Bakıda
və Azərbaycanın
başqa bölgələrində
türk-müsəlmanlara qarşı
törətdikləri kütləvi
qətliamlar bir daha öz təsdiqini
tapıb. Yuxarıda göstərilən
xatirələrdə, eyni
zamanda Lalayanın Şamaxıda törətdiyi
cinayət əməllərindən
də bəhs olunur. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
yaratdığı Fövqəladə
Təhqiqat Komissiyasının
sorğusuna uyğun olaraq, Bakıdakı müttəfiqlərin ingilis
qoşunları tərəfindən
Lalayan yenidən həbs olunmuşdu.
1919-cu il noyabrın sonunda Lalayan Gəncə həbsxanasında ölüb.
Bolşevik Boçarov “Şamaxı
faciəsi” adlı xatirəsində Şamaxıda
Lalayanın daşnak quldur dəstəsinin törətdikləri dəhşətli
qırğınlar və
qarətlərdən bəhs
edib. Onun xatirəsində əhalinin qətlə yetirilməsi, onların əmlakının qarət
olunması, evlərin
və meyitlərin yandırılması qeyd olunmuşdu. Boçarov xatirəsində
yazırdı ki, bizim təcrübəsizliyimizdən
istifadə edərək
Lalayev öz ətrafına soyğunçu,
quldur dəstəsi yığmış, yaşayış
məntəqələrinə basqın etmiş, yerli əhalini qorxutmuş (7 mindən çox insanın qətlə yetirilməsi
“qorxutmaq” imiş -
V.A.), onların mal-qaralarını
əllərindən almış,
qadınları təhqir
etmişdilər. Lalayev yolda
Muğanlı kəndindən
olan bir qadını iki qızı ilə birgə güllələmişdi.
Bolşevik Hacıyev öz xatirəsində “Şaumyanın və Caparidzenin tapşırığı
ilə Şamaxıda
sovet hakimiyyətini təşkil etmək üçün Məşədi
bəylə (Hacıyev
Məşədi Əzizbəyovu
bu cür cağırırdı- V.A.) Şamaxıya
getmələrindən, burada
daşnaklar tərəfindən
onları öldürməyə
cəhd göstərmələrindən,
Aram Mirzəbekyanın “Məşədi
bəy köhnə bolşevikdir” deməsi də erməniləri sakitləşdirmədiyindən, “Türkdür, deməli, öldürməliyik” demələrindən,
lakin Aram Mirzəbekyan
tərəfindən xilas
olmalarından bəhs
etmişdi. Hacıyev yazırdı ki,
Mədrəsəyə gələndə
burada insanlara əzab verildiyinin, qadınların zorlandıqlarının,
ermənilərin hamısının
sərxoş olmalarının
və dəhşətli
özbaşınalıqlar törədiklərinin şahidi
olduq. Daha sonra Hacıyev “bir aydan sonra
Şamaxıdan Bakıya
qayıdan Məşədi
bəy vəziyyətlə
bağlı Baksovetə
məruzə etdiyini, xüsusi səlahiyyətlər
verilmiş Sərdarovla
Stalinqrada getmələrini,
Stalinqradda Stalinlə görüşdüyünü, Şaumyanın məktubunu
ona verməsini” qeyd edir. Məktubda yazılırdı
ki, Şaumyan mart hadisələrinin çox
uğursuz olduğundan
Bakıda uzun müddət qala bilməyəcəyini bildirirdi.
Stalin isə “Siz düzgün yanaşmadınız, bir milli qrupu digərinə
qarşı qoydunuz” demişdi. Beləliklə, çoxsaylı arxiv sənədləri və elmi-tədqiqat əsərləri sübut
edir ki, erməniləri silahlandıran,
onları dinc türk-müsəlman əhalisinin
üzərinə göndərən
Şaumyan olmuşdu.
Məhz bunun nəticəsi olaraq 1918-ci ilin martında Şaumyanın
tapşırıqlarını həyata keçirən erməni silahlı dəstələri Şamaxıda
səkkiz mindən çox türk-müsəlmanı
qətlə yetirmiş,
onlara məxsus əmlaklar qarət olunmuş və ictimai binalar yandırılmışdı”.
Tanınmış araşdırmaçı Ataxan Paşayevin tədqiqatında vurğulanır
ki, ermənilərin
1918-ci ilin mart və aprel aylarında Şamaxı şəhəri
və Şamaxı qəzasının azərbaycanlı
kəndlərində törətdikləri
cinayətləri ifşa
edən çoxlu arxiv sənədləri qorunub saxlanılır: “Bu
sənədlər arasında
1918-ci il noyabrın
22-də Fövqəladə Təhqiqat Komissiyasının
sədri Ə.Xasməmmədovun
Azərbaycan Cümhuriyyəti
Ədliyyə Nazirliyinə
Şamaxı şəhəri
və Şamaxı qəzasının azərbaycanlı
kəndlərinin talan
edilməsi və müsəlman əhalisi üzərində ermənilərin
zorakılıqları haqqında
məruzəsi diqqəti
cəlb edir. "Şamaxı şəhəri
və Şamaxı qəzası üzrə ermənilərin törətdikləri
vəhşiliklər arasında
7 cild 925 vərəqdən
ibarət təhqiqat işlərində toplanmış
materiallar ermənilərin
burada törətdikləri
vəhşiliklər, erməni
rəzaləti haqqında
ətraflı məlumat
verir. Burada toplanan yüzlərlə
zərərçəkmiş və şahid ifadələri, dindirmə
protokolları ermənilər
tərəfindən yandırılmış,
dağıdılmış tikili, mədəniyyət
abidələrinə baxış
protokolları, aktlar, siyahılar və digər sənədlər
ermənilərin Şamaxı
şəhəri və
Şamaxı qəzasının
azərbaycanlılar yaşayan
kəndlərində törətdikləri
vəhşilikləri əyani
şəkildə ifşa
edir".
Komissiyanın ilkin istintaq nəticəsində əldə etdiyi məlumatlar həmin məruzədə şərh olunurdu. Məruzədə deyilirdi ki, Şamaxı şəhəri 2 hissədən ibarətdir: yuxarı və ya erməni hissəsi, aşağı və ya müsəlman hissəsi. Birincidə əsasən ermənilər və malakanlar, müəyyən qədər də müsəlmanlar, ikincidə isə yalnız müsəlmanlar yaşayırdılar. Şamaxı qəzasında əhalinin əksəriyyəti müsəlmanlardır. Erməni və malakanlar hərəsi 6 kənddə yaşayırlar. Həm şəhərdə və həm də kəndlərdə olan müsəlmanlar ermənilər və malakanlarla keçmiş zamanlardan sülh şəraitində yaşamış, onlara heç bir ziyan vurmamış, incitməmiş, daim mehriban qonşuluq əlaqələri saxlamağa çalışmışdılar. Hətta 1905-ci ildə Zaqafqaziyanın bir çox şəhər və kəndlərində ermənilərə qarşı çıxış ediləndə də Şamaxı şəhəri və Şamaxı qəzasında müsəlmanlar ermənilər üzərində zorakılıq etməmiş, onlara qarşı düşmənçilik hərəkətləri törətməmişlər. Bura baxmayaraq, ermənilər müsəlmanlara qarşı gizlində düşmənçilik hissi bəsləyir və 1905-ci ildə "incidilmiş" ermənilərin hayfını çıxmaq üçün əlverişli məqam gözləyirmişlər. 1918-ci il martın 18-də qaliblər kimi şəhərin müsəlman hissəsinə soxulan ermənilər qışqırırmışlar: "Biz bu günü 12 ildir gözləmişik. Bu, Nikolayın sizə kömək etdiyi 1905-ci il deyil. İndi sizə heç kim kömək edə bilməyəcək. Köməyə siz özünüzün müqəddəs Həzrət Abbasınızı çağırın". Həkim Sazanov 1918-ci il martın 19-u gecəsi Şamaxıda erməniləri müsəlmanlar üzərində rəhmsiz zorakılıqlar işlətməkdə günahlandırdıqda o, ermənilərdən belə bir cavab alır: "Müsəlmanlara heç bir rəhm etmək yoxdur. Onların hamısı məhv edilməlidir". Şamaxıda azərbaycanlılara qarşı ermənilərin düşmənçilik hərəkəti hələ I Dünya Müharibəsi başlandığı vaxtlardan özünü büruzə verib. Ermənilər azərbaycanlılara qarşı özlərini çox təkəbbürlü aparır, onların milli və dini heysiyyətlərini açıqca təhqir edirdilər. 1917-ci il fevral çevrilişindən sonra ermənilər daha cəsarətlə hərəkət etməyə başlayırlar. Ermənilər çar hakimiyyəti orqanlarının yerli komandası oradan getdikdə gizli surətdə silah anbarını ələ keçirərək bu haqda nə qəza komissarına, nə də yerli müsəlman Milli Şurasına heç bir məlumat verməmişdilər. Onlar ermənilərdən və malakanlardan ibarət hərbi qarnizon təşkil edib, ora müsəlmanları buraxmamışdılar. Azərbaycanlılar qarnizona girməyə nail olduqda isə erməni əsgərləri onlara qarşı düşmənçilik edir, təhqir edir və incidirdilər. Elə bu vaxtlar ermənilər öz kəndlərinə müxtəlif yollarla silah və sursat gətirib sürətlə silahlanmağa başlayırlar. Silahı əsasən cəbhədən qayıdan əsgərlər gətirirdilər. Onların hərəsi özü ilə bəzən 3 tüfəng gətirmişdi. Həm Şamaxı şəhərində, həm də qəzanın kəndlərində azərbaycanlılar görürlər ki, ermənilər onlara qarşı sürətlə silahlanırlar. Müsəlmanlar bütün qüvvələrini sərf edirdilər ki, ermənilərlə dil tapsınlar və yaxınlaşmaqda olan qırğının qarşısını alsınlar. Altdan-altdan sürətlə silahlanan ermənilər üzdə özlərini belə göstərirdilər ki, guya müsəlmanlara qarşı heç bir düşmənçilik hissləri bəsləmirlər. Şamaxı şəhərindən 6 verst aralı Mədrəsə erməni kəndində gizli surətdə Zaqafqaziyanın digər qəzalarından erməni əsgərləri sürətlə toplanmağa başlayırlar. Martın birinci yarısında məlumat alınır ki, Bakıdan Şamaxıya böyük miqdarda hərbi sursat, top və pulemyotlarla silahlanmış 3 minədək Bakıdakı bolşevik hakimiyyəti adından erməni qoşun dəstəsi gəlir. Şamaxıdan dəstənin qabağına müsəlman (Azərbaycan türkləri-red.) və ermənilərdən ibarət nümayəndə heyəti göndərilir. Nümayəndə heyətinin dəstə ilə görüşü malakan kəndi Qozlu-Çayda (Xilmilli) olur. Dəstəyə silahı Şamaxı qarnizonuna təhvil vermək təklif olunur. Onlar bundan qəti imtina edir və bildirirlər ki, başlıca məqsəd Şamaxı qəzasını quldur dəstələrindən təmizləmək, qəzada anarxiyaya son qoyub normal həyatı bərpa etməkdir. Dəstənin rəhbərləri Şamaxı şəhərindən yan keçərək Mədrəsə kəndinə gedəcəklərinə söz verirlər. Martın 15-də dəstə Şamaxının yanından keçərkən şəhərin kənarında öz evlərini qoruyan müsəlmanlar dəstənin şəhərə hücum etdiyini güman edib atəş açırlar. Dəstə də cavab atəşi açır. Tezliklə bütün şəhəri atışma bürüyür. Bu atışma nəticəsində hər iki tərəfdən tələfat olur. Ancaq axşama yaxın şəhərdə tam sakitlik yaradılır. Elə həmin gün erməni yepiskopunun təşəbbüsü ilə Şamaxıdakı bütün millətlərin və onların ruhanilərinin nümayəndələri bir yerə yığışaraq and içirlər ki, sülh şəraitində yaşayacaq və qayda-qanunu pozmayacaqlar”.
Ancaq ermənilər vədələrinə çox az sonra xilaf çıxırlar: “1918-ci il martın 18-də Şamaxının azərbaycanlı sakinləri top atəşlərinin sədaları altında oyanırlar. Görürlər ki, şəhər güney tərəfdən ermənilər, şimal-şərqdən isə malakanlar tərəfindən mühasirə olunub. Şəhərin tamamilə azərbaycanlılardan ibarət aşağı hissəsi top və pulemyot atəşlərinə tutulur, şəhərin yuxarı hissəsində yaşayan ermənilər isə azərbaycanlılar yaşayan məhəllələri tüfənglərdən atəşə tuturlar. Yanğınlar bütün bölgəyə yayılır və o biri günün səhərinə qədər şəhərin ən zəngin məhəlləsindəki evlərdən yalnız xarabalıqlar qalır. Ermənilər insanları evlərdə, həyətlərdə, küçələrdə qətlə yetirirlər. Şəhərin küçələrində meyidlərdən qalaqlar yaranır. Qaniçən ermənilər azərbaycanlı əhalinin qətlini eşidilməmiş və ağlasığmaz qəddarlıq və işgəncə ilə həyata keçirirlər”.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 4 aprel.- S.13.