İsa Cavadoğlu
yaradıcılığında təlim-tərbiyə
İnsanlar müxtəlif xarakterli olduğu kimi maraq dairələri də rəngarəngdir.
Maraqlar da müxtəlif və saysız-hesabsızdır. Əksər
insanlar vaxtında seçim edə bilmədiyindən, ya da şəraitdən asılı olaraq öz sevdiyi sənətlə məşğul
ola bilmir.
Sonra isə bu gec,
çox zaman da mümkünsüz olur. Vaxtında sevdiyi sənəti
seçə bilənlər
isə o sahədə
tanınır və sayılıb seçilir.
İsa Cavadoğlu da sevdiyi sənəti vaxtında düzgün seçə bilmiş, ömrünün 62 ilini ona sərf edərək
tanınanlar sırasında
layiqli yer tutmağa nail olub. O, 86 yaşında
da deyir: “Əgər məktəbi yenicə qurtarmış olsaydım, yenə də müəllimlik sənətini seçərdim”.
Yaradıcılığını vərəqləyərək:
Orta məktəbdə
ona dərs deyən sevimli müəllimlərinin ümumiləşdirilmiş
obrazını sözlə
rəssam kimi yaradaraq “Müəllimim” şeirini ona müraciətlə belə
tamamlayır: (nümunələr
"Ya qismət” kilabından-2014,
600 səh. götürülüb).
O vaxtdan bu vaxta zamanlar
keçib,
Sən indi hardasan, ey böyük aləm?
Şagirdin sən seçən sənəti
seçib,
Sənəti sənin
tək sevdirə biləm...
(səh. 184)
Belə ideal arzularla
yaşayan şair-pedaqoq
çox məsuliyyətli
bir yükün altına girdiyini şərəflə, məsuliyyətlə
hiss edərək “Mənim
işim” şeirində
yazır:
Hər sinfə
girəndə qoşa
ulduz tək,
Neçə göz zillənir üzümə mənim.
Baxışlar məsumdur,
şüurlar kövrək,
İnamlar bağlıdır sözümə
mənim.
Tək bircə kəlməni dolaşıq desəm.
Gör neçə ürəyə
ləkəsi qonar?
Tək bircə anımı hədər keçirsəm.
Gör neçə ömürdə
boşluq yaranar?
Hər gün kəlmə-kəlmə qurduğum
özül,
Dağılar zamanın sınaqlarında.
Neçə cavan ömür, neçə gənc könül
Məhv olar həyatın ayaqlarında!
Bəli, müəlliməm, şərəfdir
işim.
Günəş şüasıyam,
sərin mehəm mən!
İnsanlar üçündür
könül atəşim,
İnsan taleyinə
cavabdehəm mən!
(səh. 28)
İlin 9 ayını bu həvəslə, ruhla yaşayan şair-müəllim
3 ay məktəbin həyətini
də solğun, sönük görür, sentyabr ayının birini səbirsizliklə gözləyir. “İlk zəng" şeirində
bu sevincli, həyəcanlı hissləri
təsvir və tərənnüm edir:
Gəlin dəstə-dəstə
atılın, düşün,
Həyat dalğalansın coşğun
dəniz tək.
Çalınsın şeypuru
elmə yürüşün,
Qaçın siniflərə səslənəndə
zəng.
Gəlin, sinfə
girim əlimdə jurnal,
Görüm ki, boyunuz qalxıb bir az da.
Xeyli açıq söhbət,
xeyli kef-əhval.
Hazırdır kitab da, qələm, kağız da...
(səh. 202)
Bu şərəfli
işin öhdəsindən
layiqincə gələ
bilir. O, yaradıcılığının
məhsuldar dövrünü
yaşayır. Müəllimlər arasında müsbət mənada əsl rəqabət gedir. Hər kəs tədris etdiyi fənni sevdirməyə çalışır.
İsa müəllim təkcə
tədris etdiyi Azərbaycan dili və Ədəbiyyatı
yox, (o təkcə bununla kifayətlənmir) orta məktəbdə tədris olunan bütün fənlərin
öyrənilməsinin vacibliyini
təlqin edir.
Təhsil təkcə dərs saatı, sinif otağı ilə məhdudlaşmır. Sinifdən və məktəbdən kənar işlər: dərnəklər, məşğələlər,
müxtəlif fənlər,
tədbirlər üzrə
şagirdlərlə şagirdlərin,
siniflərdə siniflərin,
məktəblərlə məktəblərin
yarışları, özfəaliyyət
dərnəyinin hazırladığı
tamaşalar, səhnəciklər,
oxuyanlar, tanınmış
şəxsiyyətlərlə, qəhrəmanlarla görüşlər,
müxtəlif yerlərə,
müəssisələrə ekskursiyalar... Bunlardan birinə nəzər yetirək: "Dünyaya zirvədən baxın”. 1977-ci ildə yuxarı
sinif şagirdlərini
Göygölə ekskursiyaya
aparıblar. Yuxarıdakı
adla 18 bəndlik şeirdə bu səyahət təsvir olunur:
Gəlin əzizlərim,
arxamca gəlin,
Gəlin Hacıkənddən,
Göygöldən
Bala qartallarım, qalxın, yüksəlin.
Bu dəfə Kəpəzi düşərgə
seçək!
Ay ana yurdumun, gənc oğlu-qızı,
Bütün gözəlliklər burda görüşüb.
On bir iqlim var ki,
onun doqquzu.
Odlar ölkəsinin payına düşüb.
(səh. 186)
Vətəni Yer kürəsinin zirvəsi sayan şair-pedaqoq gənclərə nələri
təlqin edir gözəlliklərindən tutmuş
Vətənin, millətin
adını ucaldan qəhrəmanlarına, dahilərinə
qədər insanlar, ağ pənbə buludların üstü ilə uçub Bakıya, Dərbəndə,
Təbrizə getməyi,
qartaldan qıy, qayadan qürur alıb cəsarətli, qürurlu olmağı, çətinliklərdən qorxmayıb
yaşamaq uğrunda mübarizə aparmağı.
Yaşatmaq eşqi
var ana dünyada,
Bir baxın aşağı, yaşıl vələslər.
Kök atıb
yaşayır yalçın
qayada
Onlar da insanı həyata səslər.
Kölgədə, bucaqda qalmamağı, hər işi vaxtında görməyi, elmli, fəhmli, hünərli olmağı, dünyaya zirvədən baxmağı:
Anamız Günəşin
hər zərrəsinin
Əlindən yapışın,
nur olub axın!
Vətən zirvəsidir Yer kürəsinin.
Dünyaya bu uca zirvədən baxın!
Vaxtında öyrənin, vaxtında duyun.
Eşidin səsini
ürəyinizin!
Dünya bir kitabdır açın, oxuyun,
Gələcək sinizdir,
əzizim, sizin...
(səh. 187)
Müəllif iştirak etməsə də, növbəti illərdə Göygölə
ekskursiyaya gedənlər
qəzetdə çap
olunmuş “Dünyaya zirvədən baxın” şeirini oxuya-oxuya gedirlər.
“30 il” şeiri 1984-cü ildə
ali məktəbi
bitirmiş tələbə
yoldaşların görüşü
münasibətilə onlara
müraciətlə yazılmışdır.
Həmin
görüşdə yoldaşları
İsanı alqışlamış
və təbrik etmişlər.
Nə qədər
ömür var yenə illərin
Zanman zirvəsindən
aşaraq, dostlar!
Nağıl deyə-deyə gənc nəsillərin.
Nağıl dünyasında
yaşarıq, dostlar!
(səh. 196)
“Son zəng" şeiri məktəbi bilirən məzunların
dilindən yazılmış
və hər ilin həmin tədbirində səslənməkdə
davam edir:
Necə də kövrəkdir son zəngin səsi.
Həzin kaman kimi incə tar kimi.
Son zəng nəğmə deyir - vida nəğməsi
Biz uçub gedirik durnalar kimi!
Açdın üzümüzə
geniş aləmi
Sağ ol doğma məktəb, mehriban ocaq!
Sənə and içirik
bir övlad kimi
Şan-şöhrət gətirək
adına ancaq!
(səh. 188)
“Müəllim adı” şeirində bu adı şərəflə
daşıyanlarla fəxr
edir, öz adının da o cərgədə çəkilməsi
ilə, ən çox onların sırasında onlara dərs deyən digər müəllimlərlə
yanaşı özünün
də adının olmasından qürur hissi keçirir:
İndi adlı-sanlı
şagirdlərim var
Köçüb ruhlarına həvəsim,
odum.
Onlara dərs
deyən həmkarlarımla
Yanaşı çəkilir manim də adım.
Müəllim-sənətim, həm
təxəllüsüm,
Onunla ömürlük yol gedən oldum.
Haqqım yox taledən inciyim, küsüm,
Öyrənə-öyrənə öyrədən oldum.
(səh. 237)
“Vida” şeiri
də “İlk zəng”də olduğu kimi uşaqlara müraciətlə yazılmışdır. Lakin bir fərqlə: orada sevinc hissləri
coşub çağlayırsa,
burada onun antonimi olan hislər
göynəyir. Artıq
o təqaüdə göndərilir,
vidalaşır:
Sizə uğur
olsun, əziz balalar
Mən burda dincimi alası
oldum.
Karvandan üzüldü qəflə-qatırım.
Səhrada tək-tənha qalası oldum.
Hanı sinfə girib dil-dil ötdüyüm?!
Dünya işlərini təhlil etdiyim.
Nəsihət verdiyim, elm öyrətdiyim.
Ürəyi kövrəlib dolası oldum.
Ömrümü, günümü sizə bağladım.
Sizin eşqinizlə coşub çağladım.
Sizdən ayrılanda,
vallah, ağladım,
Daha bir dəfəlik olası oldum.
Qaynar gözləriniz ulduz kimiydi.
Məsum nəfəsiniz
yaz nafəsimiydi
Sizin nəfəsiniz nəfəsimiydi,
Köçəri quşların
yuvası oldum...
(səh 221)
Son zamanlar
hamıya “müəllim”
deyə müraciət
edilməsi ilə İsa müəllim razılaşmır. Xüsusən camaatın gür
yerində, toy məclislərində
səs gücləndirici
ilə hamıya “müəllim” deyə müraciət etdiklərindən
o da tamadaya müraciət edir.
Əzizim tamada, bir azca yavaş,
Bir sözün məclisi hey salır çaş-baş
Hamıya müəllim
deyirsən, qardaş,
Kiməsə təklifim
gəlsə də ağır,
Sən Allah, hər
kəsi adilə çağır!
Dədə Qorqud kimi söz söylə,
boy de!
Hər kəsə
yaraşan münasib
soy de!
Əmi de, dayı
de, ağa de, bəy
de!
Bu yazıq kəlməni eyləmə
yağır,
Sən Allah, hər
kəsi adilə çağır!
(səh. 372)
Mövzumuz şair
İsa Cavadoğlu yaradıcılığında təlim-tərbiyə məsələləri
olduğundan müəllim
İsa İsayevin geniş pedaqoji fəaliyyətindən, iyirmi
ildən artıq bir müddətdə hər il təkmilləşmə
kurslarından keçərək
Tovuz rayon müəllimləri
qarşısında oxuduğu,
bəzilərini mətbuatda
çap etdirdiyi mühazirələrdən, yaxından
tanıdığı layiqli
həmkarları haqqında,
digər təlim-tərbiyə
mövzularında yazdığı
oçerk və məqalələrdən, müəllim
və ailə məsələsinə həsr
olunmuş dəyərli
“Döngə” poemasından
söz açmadıq.
Mahmud Əyyub
Xalq cəbhəsi.- 2017.-28 aprel.- S.15.