İranda inqilabdan sonra Güney Azərbaycanda ana dili uğrunda mübarizə
Türklərin kompakt yaşadığı
ərazi vahidlərini
parçalamaq, başqa
xalqların yaşadığı
əyalətlərə birləşdirməklə
ana dilinin tədricən unutdurulması
siyasəti davam etdirildi
8-ci yazı
Əslində İrandakı ictimai-siyasi
mühit Azərbaycan dilinin işlənmə funksiyasının yalnız
bu istiqamətdə olmasını “təmin” edə bilmişdi. Çünki
təhsil fars
dilində olduğundan
təbii idi ki, bəzi istisnalar
xaricində Azərbaycan
türkcəsində hansısa
bir elmi, siyasi məqalə yazmaq mümkün deyildi. Bədii-ədəbi materiallara gəldikdə
isə qeyd olunmalıdır ki, bu mövzu İrandakı
yasaqlara baxmayaraq, həmişə işlənmiş
və dili qoruyan bir mexanizm
olmuşdur. Bu səbəbdəndir ki, Cənubi Azərbaycanda azərbaycandilli ədəbiyyat
da inkişaf etmişdi. Əsası Rza Şah Pəhləvi dövründə
qoyulan inzibati ərazi vahidlərinin yenidən formalaşdırılması
siyasəti İİR-də
də davam etdirilirdi. XX əsrin 80-ci illərinin ortalarından Azərbaycan,
azərbaycançılıq anlayışına qarşı
başlayan kampaniyanın
miqyasının genişlənməsi
İran Azərbaycanına
bağlı inzibati ərazi vahidləri ilə əlaqədar dəyişikliklərdə də
özünü göstərdi.
İslam inqilabına qədər ölkə ərazisi on dörd əyalətə bölündüyü halda,
sonradan onların sayı artırılaraq əvvəl 28-ə, bir qədər sonra isə 30-a çatdırılıb. Həmin illərdən
başlayan “Azərbaycan”
adının coğrafi
anlayış kimi aradan götürülməsi,
Cənubi Azərbaycanın
rəsmi coğrafi hüdudlarının daraldılması
siyasəti davam etdirilir. 90-cı illərin
əvvəllərindən Ərdəbilin
və ətraf mahalların əhalisinin Təbrizdən iqtisadi “asılılığının” aradan qaldırılması
üçün “Şərqi
Azərbaycan” ostanı
adı altında ayrılması tələbləri
hökumətin qeyd olunan siyasətinin “şərtlərinə” uyğun
həyata keçirildi.
12 yanvar 1993-cü ildə
İslam Şurası
Məclisinin Daxili işlər komissiyası yeni yaradılacaq ostana Şərqi Azərbaycan adının verilməsi və Təbriz mərkəzli ostanın Mərkəzi Azərbaycan adına
dəyişdirilməsi qərarını
elan etmişdi. Addəyişmə komissiyasının
üzvlərindən biri
bu məsələ ilə bağlı nəzərə çatdırırdı:
“Dövlət öz layihəsində “Savalan” adını yeni ostan üçün seçib. Ancaq komissiya da səsvermə
nəticəsinə əsaslanaraq
bu həqiqəti nəzərə alır ki, “Azərbaycan” adı hər zaman bütün Azərbaycanın igid, fədakar, inamlı xalqının parlaq tarixi ilə birləşib və bu ad həmişə məntəqənin şərəfli
xalqı üçün
bir çox eposu xatırladır. Bundan sonra üç
Azərbaycan ostanı
olacaq: Mərkəzi Urmiya olan Qərbi
Azərbaycan, mərkəzi
Ərdəbil olan Şərqi Azərbaycan və mərkəzi Təbriz olan Mərkəzi Azərbaycan”.
Lakin 11 aprel 1993-cü ildə İslam Şurası Məclisinin deputatları layihənin ikinci oxunuşu zamanı gözlənilmədən Ərdəbil
adlı yeni ostanın yaradılması
barədə qərar
qəbul edir.
Ərdəbil şəhəri ətrafındakı
9 şəhər, 21 rayon, 63 kənd və 2221 yaşayış məntəqəsi
ilə birlikdə Şərqi Azərbaycandan
ayrılaraq “müstəqil”
əyalət (ərazisi
17925, 5 kv. km) oldu. Rəsmi Tehranın sözügedən
qərarı azərbaycanlılar
arasında sərt etiraza səbəb olmuşdu. Göründüyü kimi, türklərin
kompakt yaşadığı
ərazi vahidlərini
parçalamaq, başqa
xalqların yaşadığı
əyalətlərə birləşdirməklə
ana dilinin tədricən unutdurulması
siyasəti İİR rejimi
tərəfindən də
davam etdirildi.
İrandakı mövcud teokratik hakimiyyət Azərbaycan türklərinə başqa
sahələrdə, o cümlədən
iqtisadi sahədə də fərqli münasibət göstərir. Farsların
yaşadığı regionlarla
müqayisədə azərbaycanlıların
çoxluq təşkil
etdikləri tarixi ərazilərə - bölgələrə
daha az
diqqət göstərilir.
Azərbaycan bölgələrinin
iqtisadi inkişafına
dövlət büdcəsindən
az maliyyə
vəsaiti ayrılır,
investisiya qoyuluşları
müxtəlif vasitələrlə
məhdudlaşdırılır. Belə ki, Azərbaycan vilayətləri sənayenin
inkişafına görə
ölkədə inqilabdan
əvvəl tutduğu
2-ci yerdən 17-ci yerə
düşüb. Azərbaycanlı mütəxəssislərin hesablamalarına
görə, mövcud
rejimin hakimiyyəti illərində farsdilli əyalətlərə qoyulmuş
dövlət vəsaiti
Azərbaycana ayrılan
məbləğdən 300 dəfə
çox olub. Bu bölgələrin iqtisadiyyatı iqtisadi qanunlarla deyil, siyasi ölçülərlə
tənzimlənir.
Məhz yuxarıda qeyd edilən səbəblərdən
bir çox Azərbaycan əyalətlərinin
əhalisi başqa bölgələrə getmək
məcburiyyətində qalırdı. Cənubi
Azərbaycan bölgələrinin
əhalisi iş tapmaq üçün Tehrana, İsfahana, Kermana, Yəzdə və digər əyalətlərə üz
tutmalı olurdular. Xüsusilə də aqrar bölmədə hökm sürən ayrı-seçkilik,
kəndlilərdə öz
əməyinin nəticəsinə
marağın azalmasına,
onların iqtisadi cəhətdən dəstəklənməməsi
və digər səbəblər Azərbaycan
kəndlərində infrastrukturun
dağılmasına, kəndlərin
boşalmasına səbəb
olurdu. 1997-ci ilə aid olan rəsmi statistikada Azərbaycan kəndlərində
yüzlərlə yaşayış
məntəqəsinin tam və
ya qismən sakinsiz qaldığı qeyd olunurdu.
Hətta azərbaycanlıların daha
çox məskunlaşdığı
şəhərlərdən biri, hətta birincisi Tehrandır. Tehrana təkcə
Şərqi Azərbaycandan
1965-ci ildə 101 min nəfər
köçmüşdüsə,
1986-cı ildə bu rəqəm 224 min nəfərə
yüksəlmişdi. 2005-ci
ildə Ərdəbil
ostanı Şərqi
Azərbaycandan ayrılandan
sonra köçənlərin
sayı 153 min nəfər
olmuşdu. İranın
rəsmi statistikasına
görə, yaşadığı
əraziləri tərk
etmək məcburiyyətində
qalmış köçkünlərin
sayına görə Şərqi Azərbaycandan
sonra ikinci yerdə Ərdəbil, üçüncü yerdə
kənd sakinlərinin
81 faizini və ostan sakinlərinin 59 faizini türkdillilər təşkil edən Həmədan, dördüncü
yerdə Qərbi Azərbaycan və nəhayət, beşinci yerdə Zəncan dayanır. Bu mühacirlərin
əsasən Tehran və
onun ətrafında məskunlaşdığı qeyd
olunurdu.
İran türklərinin 14-i Tehranda
yaşayır. Tarixçi Paul Rouxun ifadəsi
ilə desək, Tehran
bir azərbaycanlı şəhəridir. İranın milli və etnik
azlıqlara qarşı
yürütdüyü siyasətdən
biri də etnik bölgələrin yerli xalqlarının köçürülməsidir. Bu, bir tərəfdən
bölgədə oftoxton
və çoxluq təşkil edən xalqın sayını azaldaraq onların milli etirazlarının qarşısını almaq,
digər tərəfdən
isə qeyri-fars xalqlar arasında ədavət və potensial münaqişə
ocağı yaratmaq, lazım olduqda onları bir-biri ilə vuruşdurmaq və milli mübarizələri
öz məqsədindən
yayındırmaq məqsədi
güdür. Məsələn, kürdləri Cənubi Azərbaycanla Şimali Azərbaycan və Türkiyə sərhədlərində
yerləşdirmək siyasəti
Pəhləvi dönəmindən
başlamış bu günə qədər də davam etməkdədir.
Son dövrlərdə bu əraziyə 3 milyon etnik kürdün
köçürüldüyü, yerli əhalinin 50 faizdən çoxunun qeyd olunan etnik
azlığın təşkil
etdiyi bildirilir. Tehran hökuməti də kürdlərin müxtəlif sferalarda antitürk fəaliyyətini
dəstəkləyir və
bu oyunu davam etdirir.
İİR hakimiyyətinin Azərbaycan türklərinin
yaşadığı bölgələrə
münasibətdə tətbiq
etdiyi həm ədalətsiz inzibati-ərazi
bölgüsünün, həm
də iqtisadi ayrı-seçkilik və
bunun nəticəsi olaraq türkdilli əhalinin yaşadığı
məntəqələrin boşaldılmasının
Azərbaycan dilinin sıradan çıxarılması
siyasətinin tərkib
hissəsi olduğu qənaətinə gəlməyə
əsas verir. Belə ki,
Cənubi Azərbaycan
əyalətlərində kompakt
şəkildə yaşayan
Azərbaycan türkləri
qeyri-türklər yaşayan
ərazilərə köçməklə
tədricən təbii
olaraq həm doğma dillərini unudur, digər tərəfdən isə ana dilindən istifadə hüquqları
uğrunda mübarizədə
təşkilatlanmaq imkanlarından
məhrum edilirlər.
Göründüyü kimi, etno-milli hüquqlar çox məhdud şəkildə
təmin olunur. İran
İslam hakimiyyəti
dövlət-millət quruculuğu
siyasətini yeni şəraitdə köhnə
və aşağıda
qeyd edilən vasitələrlə davam etdirir:
- qeyri-fars dillərin
funksiyalarının genişləndirilməsinin
qarşısının alınması;
- qeyri-fars dillərin
leksik-qrammatik strukturunun
dəyişdirilməsi;
-əhalinin savadlılıq
səviyyəsinin yüksəldilməsi
adı altında əslində milli azlıqların assimilyasiya
siyasəti;
- bölgələrin etnik mənzərəsinin
dəyişdirilməsi, etno-milli
bütövlüyün inzibati,
iqtisadi və s. əsasını zəiflətmək.
Yeganə
Hacıyeva
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 2 dekabr.-
S.14.