Əcdadlarımız günəşi od mənbəyi
sayıblar
Təbiət kultlarının araşdırılması
dünya folklorşünaslığı qarşısında
duran mühüm məsələlərdən biridir. Kult uca və
müqəddəs sayılan varlıqlara tapınma kimi
başa düşülür. Daha
doğrusu, inanc deməkdir. Təbiət
kultlarının tərkib hissəsi olan astral kultlarla
bağlı folklor nümunələri şifahi xalq ədəbiyyatımızda
kifayət qədərdir. Günəş
kultu da Günəşə inam kimi anlaşılır. Kultlar folklorşünaslıq elmində bu və ya
başqa sferadan öyrənilir.
İbtidai insanları ilk maraqlandıran təbiət
obyekti günəş olub. Hər gün onun
doğuşu ilə təbiətin isinməsi, qürubu ilə
qaranlığın və soyuğun düşməsi
insanlarda həm marağa, həm də qorxuya səbəb olan
amil idi. Günəş astral
varlıqdır. Həm də od mənbəyi,
işıq mənbəyidir. Qədim insanlar bəzən
Günəşin yandırıcı həmlələrinə
də tuş gəlirdilər. Bundan
qurtulmaq ibtidai insana mümkünsüz
görünürdü. Ya da uzun müddət
davam edən qarlı, şaxtalı qışdan qurtulmaq
üçün müxtəlif ayinlər icra edirdilər.
Bunlardan biri də “Günəşi çağırmaq mərasimi”dir.
Məsələn:
Gün
çıx, gün çıx!
Kəhər atı min çıx.
Zaman
keçdikcə günəş, ay və s. astral varlıqlar
haqqında insanın mifoloji təfəkkürü
formalaşdı. Dünyanın əksər
xalqlarının əsatiri görüşlərində bu
varlıqlar modelləşdi. Bir qədər
sonra artıq qurbanlar kəsildi, insanlar bu varlıqlara sədaqətli
olduqlarını nümayiş etdirməyə
başladılar. Qədim Misirdə Ra (Günəş
Allahı) ən nüfuzlu allah hesab
olunurdu: “...Misirdə Günəş tanrısı kultu Şumer
və Akkad rituallarına nisbətən daha mühüm rol
oynayıb. Misirdə isə Ra ənənəyə
əsasən Misirin birinci padşahı olmuş Atum kimi
dünyanın yaradıcısı hesab olunurdu. Heliopol şəhəri Ra kultunun əsas mərkəzi
olub və yəqin ki, qədim padşahlıq dövründə
elə həmin şəhərdə Osiris kultu ilə günəş
tanrısı kultunun birləşməsi baş verib".
Bir məsələni də vurğulayaq ki, bəzən
müqəddəs insanların adlarının Günəşlə
əlaqələnməsi hallarına da rast gəlirik. Şamaxı
rayonunun Dədəgünəş kəndində yerləşən
pirin adı “Dədəgünəş”dir. Tədqiqatçı
alim M.Nemət yazır ki, “Dədəgünəş XII əsrdə
yaşayıb-yaratmış şair və mütəfəkkir
Ə.Xaqaninin əmisi Kafiəddin Ömər ibn Osmanın ləqəbi
olub. Dədəgünəş məşhur
alim, təbib və filosof idi. Rəvayətə
görə onu “Yerin və insanların günəşi”
adlandırıblar. Dədəgünəş
kəndinin adı da onunla əlaqədardır”. Lakin bu fikir özünü doğrultmayıb. Çünki “Dədəgünəş” piri islamaqədərki
dövrün inancları ilə bağlı hadisədir.
Bu insanların Göy tanrısına və
Günəşə inancları ilə yaranmış mifdir.
Müəyyən zamanlarda həmin abidə
dövrün inancları ilə bağlı
adlandırılıb.
Göyə, səmaya böyük önəm verən,
Göy tanrını tanrılar tanrısı olaraq görən
qədim türklər yer üzündəki bütün
canlıların Günəş sayəsində
yaşadığını, günəşsiz həyatın
mövcud olmayacağını dərk etmişdilər. Günəş
gecə ilə gündüzün, fəsillərin bir-biri ilə
əvəzlənməsində mühüm rol oynayır.
Xalq yaradıcılığında, eləcə də
şifahi ədəbiyyatda Günəşlə bağlı
onlarla mətn mövcuddur:
...Gün
özün yetirəcək,
Qarı
tez götürəcək,
Keçəl
qızı aparacaq,
Saçlı qızı gətirəcək.
Xalq təfəkküründə
özünə yer almış bu nümunə elmi ədəbiyyatda
polemika yaradıb: “Günəşin “keçəl” və
“saçlı” qızları qış və yazın təbiətinə
uyğun şəkildə təsəvvür edilib. Buradan belə nəticəyə gəlmək olur ki,
onlar günəşlə bağlı əkslikləri təmsil
edirlər. Nəğmədən aydın
olur ki, başlanğıcların – yazın (saçlı
qızın) qışın (keçəl qızın)
kökü birdir – günəşdir”.
“Gəmiqaya təsvirlərində və arxeoloji əsərlərdə
Günəş təsvirlərinin geniş yayılması Azərbaycanda
Günəşlə bağlı inancların geniş yer
tutduğunu göstərir. Günəşə,
şüaya inam türk xalqlarının, o cümlədən
Azərbaycan türklərinin mifologiyasında əks olunub.
Azərbaycan folklorunda günəş və ayla
bağlı xeyli əfsanələr var. Bu nümunələr
günəşə tapınmanın qədim tarixi kökləri
olduğunu göstərir. M.Seyidov
apardığı araşdırmalara dayanaraq qeyd edir ki, bir
çox xalqlarda olduğu kimi azərbaycanlılarda da Günəş
Tanrısı – şüa, zoomorfik onqon və insan kimi təsəvvür
edilib. Günəşin mifləşdirilməsi,
Günəş tanrısına inam şübhəsiz ki, onun
təbiətin məhsuldar qüvvəsinin
başlanğıcı olması ilə bağlıdır.
Bu, günəşli günlərin insanların
həyatında mühüm yer tutduğunu göstərir”.
Q.Sayılov
“Azərbaycan etnokulturoloji sistemində xalq bayramlarının
yeri” məqaləsində ilk dəfə olaraq Günəşin
dünya modelini təqdim edib: “İbtidai insanlar Günəşə
qeyri-adi varlıq kimi baxırdılar. Elə əslində
indi də qeyri-adi varlıqdır. Elm nə
qədər inkişaf etsə də, bir çox müəmmalar
açılmamışdır. Əcdadlarımız
isə Günəşin Dan oğlu, yəni Dan ilahəsinin
oğlu olduğu iddiasında idilər. Qədim
türklər Tanq Uiri, daha sonra Tenqri kimi
çağırdıqları Günəş Tan oğlu
anlamını verirdi. Günəşin
doğması insanlara sevinc bəxş edirdi, çünki
Günəş doğarkən təbiət oyanır, ərzaq
bolluğu yaranırdı. İbtidai
görüşə malik insanlar Günəşin şərəfinə
qurbanlar kəsirdilər. Qobustan
qayalarındakı 25 min illik mədəniyyətin təsvirləri
də insanların Günəşi kutlaması ilə
bağlıdır. Eləcə də Kəlbəcər
qayaüstü rəsmlərində Kəhər atın
Günəşə qurban verilməsi təsvir olunub”.
Günəş həyat verməklə, torpağı
canlandırmaqla, bitkiləri cücərtməklə
yanaşı, həm də yandırıb-yaxır. Məhz buna
görə qədim insanlar günəşə yalvarıb,
ona sitayiş ediblər. Bəlkə bu
yolla da olsa canlarını günəşin
yandırıcı şüalarından qoruya bilsinlər.
Günəşin bu xüsusiyyəti nəhayətdə
ona tapınmağa gətirib çıxarıb. İbtidai insanlar günəşin böyüklüyünü
və gücünü qəbul edib ona pərəstiş ediblər.
Bütün xalqlar, eyni zamanda azərbaycanlılar da odu,
atəşi müqəddəs sayıblar. Müqəddəs
saydıqları üçün də odun şəninə
müxtəlif mərasimlər keçiriblər.
Əcdadlarımız günəşi od mənbəyi
sayıblar. İnsanlarda belə etiqad yaranıb
ki, günəşə, oda həmişə inam gətirmək
gərəkdir. Odla zarafat etmək, oda su
atmaq, odla oynamaq günah sayılıb.
Xalqıımızın Novruzda od
yandırması da Günəş kultu ilə əlaqədardır.
Araşdırmalardan məlum olduğu kimi,
“Novruzla bağlı ilkin inanclar və mərasimlər (od
kultu, günəşin ilahiləşdirilməsi, xeyir və
şər arasında mübarizə ideyası və s.)
qədim İran mənbələrində “sana”, yunan mənbələrində
“skit”, “Avesta”da “tur” və ya “turanlı”, müasir rus elmi ədəbiyyatında
isə “skif” adlandırılıan etnoslar arasında
yayılıb”.
Miladdan
öncə I minilliyin birinci yarısında sana
tayfaları Baykal gölündən Qara dənizə qədər
uzanan Avrasiya çöllərində məskunlaşıblar.
İranlıların “tur”lar
adlandırdığı bu xalqların Günəş kultu
ilə bağlı bir çox inancları mövcud idi. Onlar
Günəşin şərəfinə Novruz ərəfəsində
çərşənbələrdən birini od
çərşənbəsi adlandırıblar. Od çərşənbəsinin səhəri
insanlar sübh tezdən durar, Günəşin
doğmasını səbirsizliklə gözləyərdilər.
Tədqiqatlarda oxuyuruq ki, qədim dövrlərdə
hətta Günəşi salamlamaq üçün xüsusi nəğmələr
oxuyar, tonqallar yandırıb ətrafda dövrə vurar, sonra
da o tonqaldan hərə bir məşəl götürüb
öz ocaqlarını alışdırmaq üçün
evlərinə tələsərdi. Günəşin
şəninə qoşulan el nəğmələrində dərin
bir inam əks olunardı:
Göydə
uçar bir maya,
İşıq salar dünyaya.
Göydən
durar qızıl daş,
Dünya əyər ona baş.
Bayatıda Günəşin obrazı
canlandırılıb. Günəşin milli folklorumuzda simgəsindən
biri də “qızıl yaylıq”dır. Bu
yaylığın sahibi isə dünyadır. Bu deyimlərdən gələn mənanı
araşdırdıqca xalqımızın hələ qədimdən
sülhsevər, bəşəri hisslərlə
çırpınan böyük ürəyə malik
olduğu duyulur. Od-ocaq sevgisi insanlar
arasında bir sınağa, inanca çevrilib. Andlar, alqışlar, qarğışlar insanın
oda münasibətidir. İnandırmaq
üçün “Od haqqı” deyiblər. Alqışlarda
“ocağın odlu, qazanın qaynar olsun” söyləyiblər.
Qarğışların ahəngindən isə
vahimə tökülüb. “Ocağın
qazan görməsin”, “İçinə od düşsün”,
“Od-ocağa həsrət qalasan” – deyiblər.
İlkin mədəniyyətlərdə odun ilk simvolu
günəş sayılıb. Çünki günəş
həyatın və varlığın
yaradıcısıdır. Bu səbəbdən də
törənən inanclarda, bilməcələrdə qətiyyətlə
bildirilib: “Günəş düşən yerdə xəstəlik
olmaz”, “Günəşə and olsun”, “Gün güzəranlıq
gətirər”, “Ocağın odlu olsun, qazanın qaynar”.
Günəşlə bağlı bayatı və tapmacalar da
maraqlıdır:
Oturmuşdum
səkidə,
Ürəyim səksəkədə.
Göydən
bir alma düşdü,
Bir qızıl nəlbəkidə. (Günəş)
Qazdım,
qazdım qum çıxdı,
Qumdan miyanə çıxdı.
Şər
vaxtı ölən oğlan
Sübhdən bazara çıxdı. (Günəş)
Təbiətin oyanmasını, yazın şahlıq
çağını özündə təmsil edən yaz
bayramı xalqın təsərrüfat məişətindən,
iqtisadi güzəranından yaranıb. Bu barədə
mənbələrdə qiymətli məlumatlar var. 1637-ci ildə
Şamaxıda olmuş və Novruz bayramında iştirak
etmiş Adam Oleari yazır ki, “Astroloq stolun arxasından tez-tez
öz üstürlabı ilə Günəşi
müşahidə edir, saata baxır, beləliklə günəşin
gecə ilə gündüzün bərabərlik nöqtəsinə
çatdığı anı müşahidə edirdi. Elə ki gözlənilən dəqiqə
çatdı, o, ucadan yeni ilin gəlişini elan etdi. Dərhal yaylım atəşi açıldı.
Şəhərin qala divarları və bürclərin
hər yerindən gəranay çalındı, təbillər
səsləndi. Beləliklə də
böyük şənlik bayramı başladı”.
Çox qədimdən üzü bəri bayram şənliklərində
mahnılar oxunar, rəqs edilər, yallı gedilərmiş. Novruz
bayramı ilə həmahəng səslənən, xalqın
sevincinə səbəb olan Novruz musiqi avazı olub. Xalqımızın “Novruzu” rəqs melodiyası da
bayramla əlaqədar yaranıb. O da tarixən məlumdur
ki, Novruzxan adlı müğənnilər (ozanlar) yaz
bayramı şənliklərinin yaraşığı
olmuş, bu mərasimi vəsf etməklə dinləyicilərə
sevinc, şadlıq bəxş ediblər. Yəqin
ki, tarixi bayram şənliklərində ibrətamizliklə
dolu bayatı söyləmək, mahnı oxumaq və deyişmələrlə
yanaşı, müxtəlif rəqslər, güləş,
tutaş, dirədöymə, cıdır və onlarla
başqa əyləncələr icra olunub.
Novruz bayramı həm də od-atəş, yanar Günəş
bayramıdır. Havalar mülayimləşdikcə güllər-çiçəklər
yarpaqlayır, çiçəkləyir, ləçək
tökür. Bu zaman novruzgülü kimi
göz oxşayan, könül xoşlayan zərif yarpaqlı,
incə saplaqlı, xoş ətirli, kövrək qəlbli
bitkilər öz adlarını yaz bayramından – Novruzdan
götürüblər. Tər bənövşələr,
yasəmənlər bu yazda oyanır, ətir saçır.
Od çərşənbəsində
açılan süfrələr də zəngin
olmalıdır. Burada quru meyvələr,
müx-təlif şirniyyatlar, süd, su mütləq
qoyulmalıdır. Bütün çərşənbələrdə
süfrənin şahı plovdur. Buğda
Su çərşənbəsində
isladıldığı üçün səmənini ancaq
Axır çərşənbədə və Novruzda süfrəyə
qoyarlar. Od çərşənbəsində
də insanlar bir-birinə qonaq gedər, “Çərşənbən
mübarək” – deyərlər. “Ağrın-acın
odda yansın, yel dərd-qəmini aparsın” söyləyərlər.
Bu alqışlar həm də ona işarədir
ki, qarşıdakı əziz gün Yel çərşənbəsi
olacaq.
Vüsal
Abıyev
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 8 dekabr.-
S.14.