Tənbur ifaçılığı və
hayla yaradıcılığı
1-ci yazı
Azərbaycanda vaxtilə geniş yayılmış tənbur
sənəti hazırda yalnız Zaqatala-Balakən bölgəsində
yaşayır.
Bu bölgədə tənbura dambır,
dambırla oxunan mahnılara isə hayla deyirlər.
Bölgədə həm qadın, həm də kişi
dambırçılar olmuşdur. Bəs hayla
sözünün etimologiyası nədir? Hayla deyəndə
yada ilk əvvəl “haylamaq”, “haraylamaq”, “səsləmək”,
“çağırmaq” feilləri düşür.
Maraqlıdır ki, xakaslar, altaylar, şorlar, tuvalılar,
başqırdlar dastana “kay”, “kayla”, yaxud “hay”, “hayla”, dastan
söyləyənə isə “kayçı”, “hayçı”
deyirlər. Bu sözün bir mənası da
“boğazda oxuyan”, yaxud da “boğaz oxuması” anlamını
verir. Prof. Metin Ergin “Hakas hayçıları və
hayçılık sanatı” adlı tədqiqatında qeyd
edir ki, “Hakaslar arasında nimax, yaxud da alıptıx nimaxlar
söyləməyə hayla deyilir”.
Bizim hayla sənəti və dambırçılarla
tanışlığımız 2005-ci ildən başlayır. 2005-ci ilin
avqust ayında biz Balakən rayonunun Tülü kəndində
Dabaxov Nizamla görüşərək ondan bir kasetlik material
toplamışdıq. Haylanın məhz
canlı ifada, vəziyyətə, əhval-ruhiyyəyə
uyğunlaşdırılaraq yaradıldığını
ilk dəfə onda müşahidə etmişdik. Eyni zamanda dambırçıların deyişməsini
də ilk dəfə o zaman görmüşdük. Dambırçı Nizamın oğlu İlkinlə
deyişməsinin şahidi olmuşduq. Dambırçıların
deyişməsini haylanı canlı ifada yaratmaq
baxımından bir növ meyxanaçıların deyişməsinə
bənzətmək olar. Amma meyxanadan fərqli
olaraq, haylada vulqar söz və ifadələrin işlədilməsi
halları ilə, dambırçıların aqresiya
nümayişi ilə qarşılaşmırıq. Dambırçılar, adətən, ədəb
çərçivəsindən çıxmır,
qayda-qanunu gözləyirlər. Deyişmənin
maraqlı cəhətlərindən biri də budur ki, sözə
başlayan dambırçı hansı havada
çalıb-oxuyursa, qarşı tərəf də məhz o
havanın üstündə cavab verməlidir. Əgər ikinci tərəf qaydanı pozarsa, bu,
qarşı tərəfin və dinləyicilərin
etirazına səbəb olur. 2014-cü ilin may və
avqust aylarında, 2016-cı ilin avqust ayında yenidən
dambırçılarla görüşlərimiz oldu. Biz Balakən şəhərində,
Gülüzanbinə, Hənifə, Qullar, Tülü, Qazma,
İtitala kəndlərində, Qabaqçöldə toplama
işləri apardıq. Bu səfərlərimizdə
40 saatlıq material toplaya bildik.
Balakənin dambırçı, haylaçı və meyçiləri
haqqında məlumat. Tahirə Sultanın verdiyi məlumata
görə, ötən əsrdə Tülü
dambırçıları məktəb yaratmışlar.
Və bu məktəbin də görkəmli
nümayəndələri olub. Ata Bilal, Dabax Mehralı,
Kor Ata, Serjant Zeynalabid, Ata Kamal, Alagöz Tacəddin, Səkinə
Teyyubqızı, Diriquş İbrahim (Axverdiyev), Üneyzət
Hüseynova, Qarayev İbadulla və s. kimi məşhur
dambırçılar məhz Tülü məktəbinin
yetirmələri olublar. Bu
dambırçılar dambır çalmaqla yanaşı, həm
də ustad hayla deyənlər idilər. Dabax Zalxa, Samrat
arvad, Moca Soltan (Qarayev) və s. isə dambır çalmasalar
da, hayla deyişmələrində xüsusi fərqlənən
haylaçılar kimi bu gün də tülülülərin
xatirələrində yaşayırlar. Dabaxov
Nizamı Tülü dambırçılarının
davamçısı saymaq olar. O, yaxşı dambır
ifaçısı olmaqla bərabər, bədahətən
hayla demək qabiliyyəti də var. Tülüdə
yalnız dambırçılar və hayla deyənlər
deyil, eyni zamanda ustad mey (Balakəndə yastı balabana mey
deyirlər - L.S.) çalanlar da olub. Tülüdə
ilk mey çalan Akubayev İsrafil olub. İsrafil kişi Çolpa İdrisin, Çolpa İdris
Usub kişinin, Usub kişi isə Dabax Rəcəbin ustadı
olmuşdur. Tülü kənd sakini Teyyub kişi
həm yaxşı mey, həm də dambır
çalırmış. O, balakənlilər arasında
Meyçalan Teyyub kimi xatırlanır.
Talalar kənd sakini İlqar Padarovun ifadəsi ilə desək,
“Meysiz dambır yetim uşağa bənzəyir”. Bəzən
iri məclislərdə (əsgər qonaqlığı,
hörmətli məclislərdə və s.) saatlarla
meyçinin gəlməsini gözləyərdilər. Onun dediyinə görə, Dabaxov Rəcəb
saatlarla gözlənilən meyçi idi. Rəcəb kişi həm də yaxşı üzməyi
bacarırmış. Padarov İlqarın dediyinə
görə, Sovet dövründə balakənlilər Qanıx
çayının Gürcüstana düşən sahilində
işləyərmiş (ağac qırardılar və s.).
O zaman Qanığın üstündə körpü yox
imiş. İşçilər günorta yeməyi
zamanı trosla dartılan salla çayın bu tərəfinə
keçirmişlər. Salı trosla dartmaq olduqca əziyyətli
bir iş imiş. Odur ki, Dabax Rəcəb çayın bu tərəf
sahilində qadınların bişirdikləri yeməyi,
saldıqları maxaranı (Maxara – südlə un
çalınar, sacın üstünə tökülərək
bişirilərdi - L.S.) tək əlində tutaraq havaya
qaldıraraq qarşı sahilə keçirərmiş. Qadınlar maxaranı bişirib Rəcəb
kişini gözləyərmişlər ki, gəlib
daşısın. Qanıxda o zaman hər adam
çimməyə ürək eləmirmiş. Çay
həm dərin imiş, həm də içində iri
ağac budaqları var imiş.
Amma bu, heç də o demək deyil ki, Balakən
dambırı elə Tülü kəndi ilə məhdudlaşır. Haylaçı Sənəm
kimi azman dambırçı Gülüzən kəndindən,
Qaz Zeynalabid, Kriskom Murtuzəli, Murad Abdusalam, Mirəli Molla
Musa, İska Ramazan, Kriskom Qüdrət, Yasəmən arvad,
Daşdəmir Cavad, Yetim Ərəbiddin, Həsrətəli
müəllim Qazma kəndindən, Oruc Rəcəb, Sayıl Məhəmməd,
Sayıl Şəmsəddin, Xipi Səkinə (Xipi – Balakənlilər
suvaq çəkən malaya xipi də deyirlər. Səkinənin
mənsub olduğu nəsil Balakəndə Xipilər adı ilə
məşhurdur-L.S.), Rəşid İsgəndər oğlu,
Ayişə İsmayılqızı Qullar kəndindən, Meset
Xızrıqızı, Atbaz Əfqan Hənfə kəndindən,
Rövşən Talalar kəndindən çıxmış
dambırçı və haylaçılardır. Onlar arasında Azərbaycan aşıqlarının
birinci qurultayının iştirakçıları olanlar da
vardır. Haylaçı Sənəm və
Sayıl Məhəmməd həmin qurultayın
iştirakçılarından olmuşlar. Bunlardan
başqa Qazma kəndindən Miralıların Möhüddin
mey ifaçısı kimi, Miralı Mazan və Əlisoltan
kişi zurna ifaçıları kimi, Doka Əziz qoşa
nağara ifaçısı kimi, Hənifə kəndindən
Ziyo kişi qoşa nağara ifaçısı kimi məşhur
olublar. Biz bir neçə kəndin adını
çəkdik. Balakənin adını
çəkmədiyimiz digər kəndlərində də
dambırçılar olublar. Qeyd edək
ki, Balakən hayla sənətini yalnız
dambırçılarla məhdudlaşdırmaq olmaz. Burada dambırçılarla yanaşı mey
çalanlar, zurna çalanlar, qoşa nağara çalanlar
da olub. Yəni dambır meyin, zurnanın,
qoşa nağaranın müşayəti ilə
çalınıb. Qazma kəndindən olan Miralı
Mühiddin mey ifaçısı kimi, Qazmalı Əlisoltan,
Miralı Mazan zurna ifaçıları kimi, yenə həmin kənddən
olan Doka Əziz, Hənfəli Ziyov qoşa nağara
ifaçısı kimi bütün ətraf kəndlərdə
məşhur olublar. Həmçinin dambır
çalmadan da hayla söyləyənlər Balakən rayonunda
çox olmuşdur və indi də var. Söyləyicilərin
verdikləri məlumatlara görə, hayla deməyi bacaranlar hətta
sini (məcməyi) də çalıb oxuyarmışlar.
Meşəşambul kənd sakini 1951-ci il
təvəllüdlü Osbanov Hacı Nurmahama oğlununun
dediyinə görə, Qaysayev Ömər özü diş həkimi
olsa da, həm dambır çala bilirmiş, həm də
yaxşı sini çalırmış. Eləcə
də, dambır ifaçıları dambırsız da hayla
dediklərini etiraf edirdilər. Məsələn,
Dambırçı İbadullah deyir ki, xəstələnib
yatanda o qədər hayla fikirləşirəm ki, məclisdə
belə deyəcəm, elə deyəcəm. Amma qalxandan sonra biri də yadıma
düşmür.
Dambırın auditoriyası. Söyləyicilərin
dediklərinə görə, əvvəllər dambır kənd
iməciliklərində daha çox
çalınarmış. Balakən
rayonunda sovet dövründə böyüklü-kiçikli
on səkkiz kolxoz var imiş. Kiçik
kolxozlarda yeddi-səkkiz, böyük kolxozlarda isə on
üç-on dörd briqada birləşirmiş. Hər briqada da sezon vaxdı tütün düzmə
iməcilikləri keçirirmiş. Yəni
heç olmasa, bir evdə iməcilik keçirilirmiş.
Bəzən də bir briqadaya aid
üç-dörd evdə iməcilik olurdu. Bütün qızlar yığışıb bir
yerdə – sarayda oturardı. Sarayın
altına çəkilən işıq gecənin
yarısına kimi orada işləmək imkanı verərdi.
Qızlar gecənin bir yarısına kimi
tütün düzər, düzülən tütünü
ipə boşaldar, iplərə boşaldılmış
tütünü seyrəldər, sonra isə seyrəldilmiş
ipləri onlar üçün sarayda xüsusi
hazırlanmış yerlərə bağlayardılar (Buna el
arasında ramka deyərdilər -L.S.). Tütün
becərmək həm sahədə, həm də sarayda olduqca
ağır zəhmət tələb edir. Balakəndə
tütünün elə ilk mərhələlərindən iməciliklər
təşkil olunmağa başlayır. “Balakən
rayonunun Katex kəndindən Şəkinin Baqqal kəndinə
gəlin gəlmiş bir söyləyici ilə söhbətimizi
olduğu kimi veririk: “Balakəndə tütün əkərdik.
Mənim bacım da zvena (manqa)
başçısıydı. Hərəmiz
bir cızın (cərgə, lək, kərdi) başında
dayanardıq, əlimizdə də toxa, lapatka. Birinci cızın başında dayanan qız işləyə-işləyə
bir bayatı çəkərdi, yanındakı da ona cavab verərdi,
sonra da növbəylə hamı bir-bir bayatı deyərdi,
yenə sıra hərlənib gələrdi birinci
qızın üstünə. Belə-belə
işin nə vaxt qurtardığını bilməzdik. Sonra bura gəldim. Habırda,
tütünnuxda bayatı disanı diyəllər ki, bax hələ,
filankəsin hağlı qaçıfdı, mahnı
oxuyü. Adama ayif eliyəllər”. Deməli, folklor mətnlərində olduğu kimi,
folklor məclislərinin özündə də regional fərqlər
müşahidə etmək mümkündür”.
Əhali bu çətinliyi aradan qaldırmaq
üçün iməciliklər təşkil edər,
görülən işin səmərəliliyini artırmaq
üçün sarayda şənliklər də keçirərdilər. Bu cür
şənliklərdə isə təbii ki, dambır
çalınıb oxunardı, dambır musiqisinin sədaları
altında cavan qız və oğlanlar rəqs edərdilər.
İstədiyi havanı sifariş verən
oğlan ortaya girər, bir neçə dəfə dövrə
vurduqdan sonra bacısını, nişanlısını,
qonşu qızlarını və s.-i rəqsə dəvət
edər, birgə oynayardılar. Bəzən
belə iməciliklər gələcək ailələrin də
təməlini qoyardı. Bəzən iməciliklər
gecə saat ikiyə kimi, üçə kimi davam edərdi.
Balakən iməcilikləri tütünlə məhdudlaşmazdı.
Barama təmizləmək üçün, yun didmək
üçün, qarğıdalı ovmaq üçün,
fındığı qərzəyindən ayırmaq
üçün, doşab bişirmək üçün və
s. iməciliklər də təşkil olunardı. Söyləyicilərin dediyinə görə, bu iməciliklərin
hər birində deyib-gülmək, çalıb-oxumaq da
olardı. Bu cür iməciliklərin təbii
ki, hər birinə dambırçılar dəvət
olunardılar. Hətta bəzi
dambırçıların dediklərinə görə, onlar
ilk dəfə iməciliklərdə dambır çalmağa
başlamışlar. Məsələn, Qarayev
İbadullah Zeynalabdin oğlunun dediyinə görə, o, ilk dəfə
on beş yaşında qarğıdalı
ovmaq üçün təşkil olunmuş iməcilikdə
dambır çalıb oxumuşdur. Məşhur
dambırçıları Balakənin müxtəlif kəndlərində
keçirilən iməciliklərə və digər tədbirlərə
dəvət edərmişlər. Orada
onlara pul verərmişlər. Bundan
başqa iməciliklərdə və başqa tədbirlərdə
yaxşıca yeyib-içmiş cavanlar da
dambırçılara xeyli şabaş verərmişlər.
Elə buradaca onu da qeyd edim ki, dəfələrlə
müşahidə etdik ki, dambırçılar yeyib-içəndən
sonra daha şövqlə çalıb-oxumağa
başlayırlar. Onlar adətən, belə
hallarda rəsmiyyətdən bir növ kənara
çıxır, daha sərbəst olurlar. Söyləyicilərin dediklərinə görə,
əvvəllər dambır məclislərində içki
içilməzdi. Rəhmanov Əfqan Zeybəddin
oğlu bizim rast gəldiyimiz tək-tük dambır
ifaçılarından biridir ki, onun yaxşı oxuması
üçün içki məclisinə ehtiyac yoxdur.
Ləman
Vaqifqızı (Süleymanova)
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 14 dekabr.-
S.14.