“Məni intihardan telefon
zəngi xilas etdi”
Şair, bəstəkar
Xanım İsmayılqızının Kult.az-a müsahibəsi
-
Heç bilmirəm necə müraciət edim. Bütün
mənalarda iki dəfə Xanımsınız.
- Necə
rahatdırsa, elə də müraciət et.
Ömrüm boyu bu mənada hamıya
narahatlıq yaşatmışam. Adım bütün
qadın adlarının yanında ikinci yerdə, məndə
birinci yerdə... Bu da onun özəlliyi... Nənəmin
adıdır.
- Ad
taledir...
- Adın
doğrudan da tale yükü, aurası, missiyası var. Kimin
adını və yaxud hansı adı daşımağın
da bildiyimiz və bilmədiyimiz mistik tərəfləri var. Bəzən
adın sənə yüklənir, bəzən sən
adından asılırsan, bəzən də adınla
doğmalaşıb yaşayırsan. Məktəbi
bitirəndən sonra bir neçə dəfə adımı
dəyişmək istəmişəm. Anamın
bir cümləsindən sonra adımla dostlaşdım.
Dedi ki, balamsan, anamın adıdır, elə bilirəm ki, anam
səndə yaşayır... Bununla da hər
şey həll olundu. Nənəmin də
ömrünü öz ömrümə bağladım.
Qismət olsa, Məşhədi ziyarət edə bilsəm, Məşədi
Xanım olaram, nənəmin də ruhu şad olar, müraciət
də rahatlaşar...
-
Atanız - yazıçı İsmayıl Qarayev haqda
çox məlumat yoxdur.
-
Xanım İsmayılqızı kimi atam, mərhum
yazıçı İsmayıl Qarayev əslinin, ruhunun,
istedadının yetirməsiyəm. Yaradıcılığımızın
qolları, yolları ayrı olsa da, ürəyi birdir. İsmayıl Qarayev öz dövrünün -
60-cı, 70-ci illərin seçilən, sevilən, mükəmməl
yazıçısı idi. O dövrün ədəbi
mühiti, onun qələmindən çıxan əsərlərin
ovsununun, dərinliyinin, dilinin, dəst-xəttinin dəyərini,
qiymətini bilirdi. Hətta atam “Gənclik” nəşriyyatında
redaktor işlədiyi zamanlarda “İsmayıl Qarayev redaktəsi”
ifadəsi formalaşmışdı. Yazıçılar
öz əsərlərini atama etibar edirdilər. Bilirdilər ki, bu redaktədən çıxan əsər
mükəmməl olacaq. Yaşadığı illərdə
“O və mənim anam”, “Aydınlıq” povestləri,
“Ömür”, “Gecə keçir”, “Dəniz və dənizçi
zarafatları” romanları nəşr olundu, həm ədəbi
mühitin diqqətini çəkdi, həm də geniş
oxucu qazandı. Televiziyada uzun illər ədəbi
verilişin müəllifi və aparıcısı olub.
Çox zəngin yaradıcılıq
ömrü yaşayıb. Amma 1976-cı
ildə dövrün haqsızlığına uğrayıb məhbəs
həyatı yaşadı. Azadlığa
çıxandan sonra çox çətinliklərlə
qarşılaşaraq, yalnız kiçik həcmli əsərlərini
dövri mətbuatda nəşr etdirə bildi. İri həcmli əsərləri qaldı. Hətta Yazıçılar Birliyindən də kənarlaşdırıldı.
1989-cu ildə dünyasını dəyişdi.
Ölümündən sonra bəraət
qazandı və ailənin müraciətinə əsasən
yenidən Yazıçılar Birliyinə üzvlüyü bərpa
olundu. Ölümündən sonra
qardaşım Qoşqar Qarayevin sayəsində 70 kitabı
işıq üzü gördü. “Sxodka”
və “Məni tanıdınmı” romanları yüksək tirajla
çap olundu. Çox təəssüf
ki, o özü bu nəticələri görmədi. Bu il, dekabrın 5-də 90 illiyi oldu. Biz övladları İsmayıl Qarayevin
seçilmiş əsərlərinin çap
hazırlığı ilə məşğuluq. Gələn
il üçün yəqin ki, hazır
olar. Bu da bizim həm övlad, həm də bir vətəndaş
kimi mənəvi borcumuzdur. Bu günün ədəbi
nəsli, oxucuları bu yazıçını
tanımalıdır, onun əsərlərini oxuyub dilini, mənəviyyatını
zənginləşdirməlidir. Bəlkə
də övladı kimi bunu deməməliyəm, amma bir vətəndaş
kimi deməliyəm. Atamdan bizə miras
qalan yaradıcılıq və naşirlik keyfiyyətləri,
elə bil ki, övladlarının arasında
paylaşdırılıb.
-
Bacınız da yazıçıdır?
- Bacım Vəsimə İsmayılqızı həm
yazıçıdır, həm də naşir. Atamın
ölümündən sonra “İsmayıl” nəşriyyatı
açıldı və Vəsimə nəşriyyatın
direktorudur. “Goranboy”, “Beyləqan” ensiklopedik
topluların, “Goranboyda izim qaldı” publisistik əsərlərin
müəllifidir. Mərhum qardaşım
Qoşqar Qarayev, digər bacım Rəfiqə Mirzəyeva,
qardaşım Savalan Qarayev naşirdirlər. Elə mən də yaradıcılığımla
yanaşı, ömrümün 40 ilini nəşriyyat işinə
həsr etmişəm. “Ot kökü üstə bitər”
atalar misalı bu yerdə öz təsdiqini
tapır. Atamın ruhu şad olsun.
-
Xalanız Sona Tağıyevanın büstünü 190
saylı məktəbdən götürüblər... Xəbəriniz var?
- Sona
xanım Tağıyeva haqqında elə müsahibəm yoxdur
ki, danışmayım. Çünki həm
xalam idi, həm müəllimim, həm örnək yerim idi.
Həm qürurum, həm də məktəb idi
mənimçün. Təkcə mənimçün
yox, hamı üçün. Belə
insanlar millətin işığını
yandıranlardır. Onun məktəbində,
onun bacısı qızı olaraq oxumaq çox böyük məsuliyyət
idi. Bu məsuliyyət hissi ilə oxudum və
davrandım. Yadıma düşür,
artıq imzam tanınmağa başlamışdı,
uğurlarım çox idi, 190 nömrəli məktəbimizə,
xalamın yanına getmişdim. Öz
otağında müəllimlərlə oturmuşdu.
Onlar mənim kim olduğumu artıq bilirdilər.
Sona xanıma yaxınlaşıb üzündən
öpdüm. Ayağa durdu, əlini çiynimə qoydu
və üzünü müəllimlərə tutub dedi ki, bu
mənim Pərizad bacımın qızı Xanımdır və
anamızdır. O anda elə bildim ki, mənə
ömrümün ən yüksək mükafatını təqdim
etdilər. Müəllimim məndən razı
qalmışdı.
- Bəstəkar Aygün Səmədzadə də gəlininiz
imiş. Yola gedirsiniz?
- Aygün Səmədzadə ilə dostluğumuz
qohumluqdan başladı. Sona xanım Tağıyevanın gəlini kimi tanış olduq, şair ilə bəstəkar
kimi işbirliyimiz başladı, insan kimi doğmalaşdıq
və dostlaşdıq. Aygün mənim
üçün əvəzsiz dostdur. Böyük ürəyi
var. Mən böyük ürəklərə yerləşə
bilirəm və belə ürəkliləri ürəyimə
yerləşdirirəm... Bizim
yaradıcılıq birliyimiz çox gözəl bəhrələr
verib.
-
Oğlunuz Fərid bəy...
- Ömər,
mən bu suala susmaq istəyirəm... Danışsam,
göz yaşlarım susmayacaq.
-
Efiopiyada yaşamısınız. Niyə
getmişdiniz? Nədən
döndünüz?
-
1984-cü ildə həyat yoldaşıma Moskvadan məktub gəldi.
Efiopiyada HES tikintisinə başlanırdı,
bunun üçün SSRİ-dən mütəxəssislər
dəvət olunurdu. Yoldaşım da
mühəndis kimi, - həm də yüksək maaşla, - o dəvətlilərin
siyahısına daxil edilmişdi. Baxmayaraq
ki, uşaqlar balaca idi, qızımın 6, oğlumun 5
yaşı vardı, getməyi qərara aldıq. Çünki maddi vəziyyətimizi bu yolla dəyişdirə
bilərdik. 3 illik müqavilə
bağlandı və yola düşdük. Bizim Efiopiyaya gedişimiz belə oldu.
-
Darıxırdınız?
- Bir ora
gedəndə sevindim, bir də qayıdanda. Mən
anladım ki, Bakıdan başqa heç yerdə yaşaya bilmərəm.
Həm iqlimin, fəsillərin fərqi, həm
dilin, adətlərin fərqi, həm də əzizlərindən
uzaq düşmək. Elə bilirdim ki, məhbus
həyatı sürürəm. Bir il
uşaqlar bizimlə oldu, sonra səhhətlərində problemlər
yarandı və onları Bakıya qaytarıb, yenidən
Efiopiyaya döndüm.
- İşləyirdiniz orda?
- Orda
evdar qadın missiyasındaydım. Yoldaşım
işə gedirdi, mən də bütün günü evdə
tək. Torpaq sahəmiz var idi,
darıxdığımdan orda hər şey əkmişdim.
Əlimə hansı toxum düşürdü əkirdim.
Sonra onlara qulluq edirdim, hər gün necə
böyüdüklərini seyr edirdim. Bu da
bir başqa həzz idi. Həm də mənə
lazım idi. Həsrətdən
bağrım yarıla bilərdi. Efiopiyanın
çox ecazkar təbiəti var idi. Gecələr
çox böyük və çox rəngarəng kəpənəklər
işığa gəlirdi. Mən o
böyüklükdə kəpənək görməmişdim.
Qərara aldım ki, bu kəpənəklərin
kolleksiyasını yığım. Bu kəpənəkləri
tutub ehtiyatla qurudurdum, sonra xüsusi qutularım vardı, ora
yığıb bərkidirdim.
- İlham pərilərinizi də
aparmışdınız, yoxsa efiopiyalı pərilərlə
yazırdınız?
- Başımı qatmaqla məşğul idim.
Bütün toxumalar, tikmələr, yeni bişmə növləri
Efiopiyada yarandı. Amma
orda nə bir misra şeir, nə də musiqi yazdım.
Müqaviləmizin 2-ci ili tamam olanda
ağır əməliyyat keçirdim və əməliyyatdan
sonra Azərbaycana qayıtdıq. O illər mənim həyatımda
elə izlər buraxdı ki, nəticəsini uzun illər
aradan qaldıra bilmədim. Yalnız bir şeyə
görə Efiopiyada keçirdiyim o illərə minnətdaram
- oralar beynimdə elə nöqtələri oyatdı, ürəyimdə
elə hissləri tərpətdi, ruhuma elə qapılar
açdı, məni elə hallara atdı ki, Bakıya gələn
kimi musiqimin və sözümün üzünü
gördüm. İlk mahnımı
yazdım və bulağın gözü açıldı.
- Bəs
indi yaradıcılıq işləri nə yerdədir?
-
Yaradıcılığımın musiqi qolu yavaş-yavaş
hərəkətə gəlib. Bir neçə
yeni mahnı yazılıb, bir neçəsi lentə
alınıb. Yeni şeirlər
çoxdur. Şeirlərim türk dilinə çevrilir
və çox güman ki, gələn il
üçün Türkiyədə nəşr olunacaq. Yaradıcılıq və yaradıcı insan
gözlənilməzdir. Ona görə də
yaradıcılıqda planlı hərəkət, əksər
halda alınmır. Öz səsimlə
şeirlərimi lentə almağı düşünürəm.
Türkiyədə türk dilində çap
olunacaq kitabımı Azərbaycan dilində nəşr etdirmək
olar. Müxtəlif fikirlər gəlir və
gedir. Hansının bəxti gətirəcəksə
reallaşacaq.
-
Heç intihara cəhd etmisiniz?
- İntihara cəhd etmişəm. Bir yox, bir
neçə dəfə. Hər dəfə
də alınmayıb. Hər dəfə də
peşman olmuşam. Telefon zəngi,
qapının döyülməsi məni ayıldıb və
xilas edib.
- İşləyirsinizmi?
-
Hazırda heç bir yerdə işləmirəm. Bir ildir evdəyəm. Yoldaşım
işləyir.
- Ailə-məişət
yaradıcılığınıza mane olurmu?
- Yazmaq
halında olanda hər şey - hətta adamın özü də
özünə mane olur.
-
Açıq-saçıq şeirlərə necə
baxırsınız? Məsələn, Aysel
Əlizadə bu yaxınlarda elə bir şeir
paylaşmışdı. Qınaq atəşinə
tutdular. Yoxsa intim məqamları nəzmə
çəkmək doğru deyil?
-
Açıq-saçıqlığı sevmirəm. İstər geyimdə, istər davranışda.
Amma sənətdə bu, başqadır. Yazdığını, yaratdığını -
istər poeziyada, istər nəsrdə, istər rəssamlıqda,
istər kinoda - elə formada çatdırırsan ki, o,
çılpaqlıq kimi deyil, sənət nümunəsi kimi
cəlbedici olur. Oxucu, dinləyici, tamaşaçı, sənin
yaratdığından həzz almaq əvəzinə diksinir və
utanırsa, demək ki, alınmayıb... Aysel
Əlizadə istedadlıdır, gözəl qələmi var,
bu şeiri, təbii ki, müzakirə olunası şeirdir.
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 15 dekabr.-
S.15.