“Dədə Qorqud“ eposunda şaman
görüşləri
1-ci yazı
“Dədə Qorqud” eposu üzərində aparılan
müşahidələr göstərir ki, boyların əksəriyyəti
yaranma və formalaşma baxımından oğuzların
müxtəlif dinlərə etiqad dövrlərini əhatə
edir. Abidənin mətnindən göründüyü
kimi, boyları düzüb-qoşan ozanlar ozanı Dədə
Qorquddur. Dədə Qorqud isə “Rəsul əleyhissəlam
zamanına yaqın” dünyaya gəlmiş bir Oğuz
bilicisidir. Əsərin müqəddimə
hissəsində verilmiş bu məlumata fərqli baxış
bucağından yanaşılmasına baxmyaraq, fikrimizcə,
Qorqud Ata oğuzların islamaqədərki mərhələsində,
təqribən V-VI əsrlərdə yaşamış tarixi
şəxsiyyətdir. O, oğuzlar arasında geniş
yayılmış qədim dastan və rəvayətləri
zamanın ruhuna uyğun yeni məzmunda işlədiyi kimi,
yaşadığı dövrün adlı-canlı igidlərinin
şərəfinə boylar düzüb-qoşmaqla gələcək
nəsli vahid dövlətçilik ideyası ətrafında
birləşdirmək məqsədi güdüb.
Göy Tanrı dininə tapınan qədim türklərin
baxışlar sistemidə şamanizmlə bağlılıq
problemi türkoloji tədqiqatlarda ətraflı
araşdırılmış məsələlərdəndir. “Dədə Qorqud” eposunda
islamaqədərki dini baxışlardan bəhs edən
A.İnan, M.Seyidov, J.Roux, R.Qafarlı, S.Rzasoy, K.Rüstəm və
b. tədqiqatçılar dağ, su, qurd, ağac kultu, əcdad
ruhu ilə bağlı inanclardan, ovetmə, evlənmə,
andicmə, çadırqurma, yum – xeyir-dua vermə və s.
kimi ritual xarakterli ayinlərdən çıxış edərək,
oğuzların dünyagörüşündə
şamanlığın mühüm yer tutduğunu əsaslı
dəlillərlə şərh ediblər. Əgər
eposda şamanizmlə bağlı ayinlərə bu qədər
geniş yer verilibsə, deməli, onları icra edən əsas
simanın – şamanın hansı obraz vasitəsilə
canlandırılması maraq doğurur.
Şaman ayinləri icra edən, ölənlərin ruhu
ilə onların yaxınları arasında əlaqə
yaradan, taleləri oxuyan, xəstəlikləri müalicə edən
bilici, görücü, əfsunçu şəxsdir. Abidənin
giriş hissəsində Dədə Qorqud Oğuz elinin
bilicisi, qeybdən dürlü xəbərlər söyləyən
və dedikləri gerçəkləşən,
Tanrının könlünə ilham verdiyi bir insan kimi təqdim
olunur. O, boyları düzüb-qoşan ozan olmaqla
yanaşı, sadalanan xüsusiyyətləri özündə
ümumiləşdirən bir şamandır. Şamanlar
isə “seçilmiş” insanlardır. Onlar
vəcdə gəlib ekstaz halını almaqla ruhlarını
göylərə yüksəldə və ya yeraltına endirə
bilirlər. Bu qeyri-adi xüsusiyyət Dədə
Qorqudda da özünü göstərir. “Bamsı
Beyrək” boyunda Banı Çiçəyə elçiliyə
gələn Dədə Qorqud qardaşı Dəli
Qarçarın qəzəbindən qorxub gətirdiyi atlara minərək
canını qurtarmaq istəyir. “Kitab”da sonrakı hadisələr
belə təsvir olunur: “Dədəyi qova-qova Dəli
Qarçar on yelək yer aşurdı. Dədə
Qorquduñ ardından Dəli Qarçar irdi. Dədəniñ anısı anıtdı. Tañrıya sıqındı. İsmi-əzəm oqıdı. Dəli
Qarçar qılıcın əlinə aldı. Yuqarısından öykə ilə həmlə
qıldı. Dəli bəg dilədi ki, Dədəyi
dəpərə çala. Dədə Qorqut aydır:
“Çalarsañ, əlüñ qurusun!” – dedi. Haq Taalanıñ əmriylə Dəli
Qarçarıñ əli yuqarıda asılu qaldı.
Zira Dədə Qorqut vilayət issi idi, diləgi
qəbul olurdı”.
Mətn parçasının təhlilindən aydın
görünür ki, söyləyici ozan əski dini
baxışlara islami don geyindirməklə Dədə Qorqudun
şamanlıq keyfiyyətlərini arxa plana çəkməyə
çalışıb. Fikrimizcə, Dədənin ismi-əzəm
oxuması eposun formalaşdığı sonrakı
dövrün dini ayini olub, daha arxaik ritualı pərdələməyə
xidmət edir. Lakin bu əvəzləmə
əməliyyatı axıra qədər həyata keçirilə
bilinməyib, Dədənin “vilayət issi”, yəni elin,
obanın ruh yiyəsi, kahini olması ilkin anlamında
saxlanılıb. O, şaman olaraq çətin məqamda
ruhunu canlandırıb Oğuz elinin əski çağlardan
tapındığı Tanrıya sığınır. Araşdırma göstərir ki, “anısı
anıtdı” ifadəsi “ruhu hazırlamaq, ruhu canlandırmaq,
ruhu çağırmaq, ruhdan kömək istəmək”
anlamlarında işlənilib. Bu ifadəyə
“Andıran anıq, qurbağa tanıq” qədim oğuz məsəlində
də rast gəlinir ki, “Canlandıran ruhdur, qurbağa da
şahiddir” anlamını daşıyır. Ruhlarla
bağlantı, daha dəqiq desək, onların
çağırılması türk mifologiyasında “ang”
sözü ilə ifadə olunub ki, “Dədə Qorqid
kitabı”nın dilindəki “anmaq”, “añmaq”, “anıtmaq”,
añdırmaq” feilləri ilə kökdaş olan bu sözdən
(-n- və -nq- səslərinin fonetik variantlarından olan -ng- səsi
ilə deyilib) törənən “angışmaq” feili şaman
baxışlarının geniş yayıldığı
Yenisey çayı hövzəsində tapılan bir məzar
daşında da qeydə alınıb.
Dədə Qorqudun şaman-ozan simasında verilməsi
eposun islamaqədərki yaranma göstəricisidir. Ruhlar
dünyası ilə danışan, əlaqə quran
ağzı dualı şaman və bu oğuznamələri
düzüb-qoşan yaradıcı ozan – Dədə Qorqud
obrazının bir-birini tamamlayan əsas xüsusiyyətləridir.
Əslində ozan Qorqud tərəfindən
düzülüb-qoşulan bütün boyların ilkin
variantda şaman Qorqud tərəfindən verilən yumlarla
tamamlanması bu bütövlüyə işarədir. Lakin islamı qəbul edən sonrakı nəsil
ozanları şaman Qorqudu müsəlmanlaşdırıb onun
haqqında məzmunca yeni rəvayətlər qoşduqları
kimi, “Kitab”da getmiş bəzi boyların sonundakı yumları
da islami mahiyyət daşıyan dualarla genişləndirməyi,
yaxud əvəz etməyi lazım biliblər. Nümunə üçün bəzi boylara
müraciət edək.
Yaranma
baxımından daha qədim köklərə – Oğuz
etnosunun yaranma tarixi ilə bağlı olan və buna görə
də “Kitab”da müqəddimədən sonra birinci verilən
“Dirsə xan öğli Buğac” boyu aşağıdakı
yumla bitir:
Yarlu qara
tağlarıñ yıqılmasun!
Kölgəlicəqaba
ağacıñ kəsilməsün!
Qamın
aqan görkli suyıñ qurımasun!
Qanadlarıñ
ucları qırılmasun!
Çaparkən
ağboz atıñ büdrəməsüñ!
Çalışanda
qara polat uz qılıcıñ gedilməsün!
Dürtüşərkən
ala göndəriñ ufanmasun!
Ağ
birçəklü anañ yeri behişt olsun!
Ağ
saqallu babañ yeri uçmağ olsun!
Haq
yandıran çırağıñ yana
tursun!
Qadir
Tañrı səni namərdə möhtac eyləməsün,
xanım hey!
Məzmundan göründüyü kimi, şaman-ozan
yumlarında – alqışlarında dağ, ağac, su
(çay), çadır, at, döyüş yaraqları,
ata-ana kultu başlıca yer tutur. Sırf şaman ritualı –
“şaman sözü, şaman duası” kimi dəyərləndirilən
bu yumlar bəzi boylarda islam dininə məxsus
dualarla genişləndirilib. Məsələn, “Qazan xanın
evinin yağmalanması” boyunda eynilə təkraralanan bu yumun
davamı olaraq aşağıdakı dualar söylənilir:
Axır-soñı
arı imandan ayırmasun!
“Amin!” deyənlər
didargörsin!
Ağ
alnuñda beş kəlmə dua
qıldıq, qəbul olsun!
Allah verən
umudıñ üzülməsün!
Yığışdırsun,
dürüşdürsün günahlarını,
Adı
görklü Məhəmməd Mustafa yüzi suyuna
bağışlasun, xanım, hey!
Bəzi
boylarda, xüsusilə “Qañlı qoca oğlu Qan
Turalı”, “Bəkil oğlu Əmran”, “Uşun qoca oğlı
Səgrək” boylarında isə şaman
baxışlarının ifadəsi olan həmin yumlar tamamilə
əvəzlənib ki, bu da islam etiqadının, ayinlərinin
oğuzlar arasında yayılması ilə izah oluna bilər. Lakin boyların məzmunundan göründüyü
kimi, yeni dini baxışlar yüzillərlə oğuz
düşüncəsində kök atmış əski
inancları bütünlüklə unutdurmaq gücündə
deyil. Beləliklə, Dədə Qorqudun
yaşadığı Oğuz zamanını Gök Tanrı
dininə, şaman baxışlarına tapınılan
dövr kimi səciyyələndirmək mümkündürsə,
yeni nəsil ozanlarının yaradıcı müdaxiləsi
ilə əski boyların zənginləşdirilərək
formalaşdırılma və ilkin olaraq yazıya alınma
tarixini islam dininə keçid dövrü kimi dəyərləndirmək
olar. Məhz buna görə də əslində bir-birini
hardasa təkzib edən hər iki baxış boyların məzmununda
bəzən yanaşı verilib, bəzən isə biri digərinin,
konkret desək, şaman baxışları, inancları islam dini ayinləri daxilində əridilib. “Kitab”ın şaman baxışlarını ifadə
edən qədim sözləri bu mülahizənin
doğruluğuna əminlik yaradan dəlillərdəndir.
Təbii ki, bu kontekstdə yanaşdıqda diqqəti
çəkən ilk fakt “şaman” anlıyışı
bildirən “qam” sözüdür.
Araşdırma göstərir ki, abidənin mətnində
şaman görüşlərindən bəhs edən əksər
qorqudşünaslar Oğuz elinin başçısı
Bayındır xanla bağlı işlədilmiş “Qam
Ğan oğlu” ifadəsi üzərində dayanıblar. Bu addakı “Ğan”
sözü abidənin mətnində “qan” və “xan”
variantlarında işlənilmiş eyni sözün deyiliş
variantı olmalıdır. Məlumdur ki,
q-ğ-x səs keçidi dilimizin tarixi inkişafı prosesində
qabarıq nəzərə çarpan fonetik hadisələrdəndir
və “Kitab”ın mətnində neçə-neçə
sözdə özünü göstərir. Məsələn:
“Banı Çiçək otaxdan baqırdı. Amma sormaq eyib olmasun, bu otaq kimündür?” –
dedi. Qısırca yengə aydır: “Bəg yigidim, bu otağ
Bay Becan bəg qızı Banı Çiçəgiñdir”,
– dedi. “Qara polad uz qılıcı çalmayınca
qırım dönməz. Mərə kafir, səniñ
qızıñdan oğlı toğsun, siz anı Qazan bəgə
qırım qoyasız”, − dedi. “Yayxan
Keşiş oğlından oğlı toğar, biz anı
saña ğırım qoruz”, − dedilər. Əvvəl
Dəmür Qapu Dərvəndiñdə bəg olan ,
qarğu süñü ucında ər bögürdən,
ğırıma yetdügində “kimsən?” deyü
sormıyan Qıyan Selcük oğlı Dəli Tondar səniñlə
bilə varsun! – dedi. Cılasun qoç yigitlərə qalaba
ülkə verdi, şalvar, cübbə,
çuqa verdi. Ğalaba toyum oldu.
“Qam” sözü, ondan bəhs edən əksər alimlərin
qeyd etdiyi kimi, ilk dəfə M. Kaşğari lüğətində
4 dəfə işlədilərək “şaman, kahin”
anlamında izah edilib. Burada verilmiş nümunələrdən
aydın olur ki, qamlar əfsun oxuyan, fala baxan şəxslərdir.
Ulu dilçi ilə eyni əsrdə yaşamış
Y.Balasaqunlunun “Qudatqu bilik” əsərindən belə məlum
olur ki, qam xəstə insanların ruh dünyası ilə təmas
etmək gücünə qadir kahindir:
Kerek tut
otaçı kerek erse kam
ölüglüke hergiz asığ kilmaz em.
(Çevirməsi:
İstər həkim gətir, istər qam,
Ölməkdə olana heç bir əlac fayda verməz).
Gətirilən beytdən belə çıxır ki, otaçı,
yəni həkim insanın bədənini, qam isə ruhunu
müalicə edə bilir. Lakin əcəl gələndə
bunların heç birinin faydası olmur. Ümumiyyətlə,
həmin sözün işlənildiyi digər beytlərdə
xaqanın “xalqa qam olmasından bəhs edilir”. Aydın olur ki, qam-şaman xəstə insanları mənəvi
baxımdan müalicə edən bir ruh adamıdır və
dövlət başçısı olmaq istəyən hər
kəsbu keyfiyyətlərə yiyələnməlidir. Məntiqi
yanaşdıqda, “Dədə Qorqud” eposunda “Qam Ğan oğlu”
ifadəsi dövlət başçısının xalqın
ruhani, mənəvi dünyasını anlayıb ona əlac
etməyi bacaran nəsildən olması fikrinə işarədir.
Asif Hacıyev
pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 22 dekabr.-
S.14.