Dağlıq Qarabağ
həmişə Azərbaycanın tərkibində olub
7-ci yazı
AMEA Tarix İnstitutunun
araşdırmasında bildirilir
ki, Dağlıq Qarabağ ermənilərinin
böyük əksəriyyətinin
Bakı şəhəri
ilə sıx əlaqələri mövcüd
idi. Onların ailə üzvlərinin
çoxu bu şəhərdə həm
də yüksək sosial-iqtisadi səviyyədə
yaşayır və işləyirdilər. Sovet
dövlətinin rəhbərliyində
təmsil olunan qatı millətçi A.Mikoyan 20 may 1920-ci ildə
yazmışdı: "Erməni
dövlətinin agentləri
olan daşnaklar Qarabağı Ermənistana
birləşdirməyə can atırlar, lakin bu, Qarabağ
əhalisini öz yaşayış mənbəyindən
- Bakıdan məhrum etmək və heç nə ilə əlaqəsi olmayan İrəvana zorla bağlamaq deməkdir".
Dağlıq Qarabağın iqtisadi cəhətdən həmişə
Azərbaycanın ayrılmaz
tərkib hissəsi olması haqqında erməni liderlərinin öz dili ilə
yuxarıda dediyi həqiqətlər bu ərazinin coğrafi mövqeyi və təbii xüsusiyyətləri
ilə bağlıdır. Belə ki,
əsrlər boyu Qarabağın Dağlıq
hissəsi düzən
Qarabağla sıx iqtisadi əlaqə inkişaf etdirib. Çay dərələri boyunca keçən yollar bu iki ərazini
iqtisadi cəhətdən
bir-birinə möhkəm
bağlayıb. Bütün bu
tarixi-coğrafi reallıqların
əksinə Yuxarı
Qarabağın ermənilər
tərəfindən işğal
olunması və onun zorla düzən
Qarabağından ayrılması
regionun əhalisi və təsərrüfatı
üçün çox
ciddi problemlər yaratdı.
Ermənistanda o vaxt kompakt şəkildə yaşayan
200 000 min azərbaycanlıya isə istər SSRİ-nin mərkəzi hökuməti, istərsə
də Ermənistan SSR
hökuməti tərəfindən
mədəni muxtariyyət
vermək¬dən belə
imtina edilmişdi. Dağlıq Qarabağın
erməni əhalisinə
qarşı ayrı-seçkilik
iddialarına gəldikdə,
tənqidi araşdırmalar
bunun əksini sübut edir: DQMV özünü idarəetmənin
bütün əsas elementlərinə sahib idi.
Dağlıq Qarabağın Azərbaycan
SSR-in tərkibində muxtar
vilayət statusu 1936 və 1977-ci illər SSRİ
Konstitusiyalarında təsbit
olunmuşdu. SSRİ və
Azərbaycan SSR Konstitusiyalarına
əsasən, DQMV-nin hüquqi statusu DQMV Xalq Deputatları Soveti tərəfindən Azərbaycan SSR Ali Sovetinə
təqdim edilmiş və 16 iyun 1981-ci il tarixində qəbul edilmiş “Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti haqqında” qanunla tənzimlənirdi. Milli ərazi
vahidi kimi DQMV inzibati muxtariyyət formasına və əhalisinin xüsusi tələbatlarının həyata
keçirilməsini təmin
edən bir sıra hüquqlara malik idi. Keçmiş SSRİ-nin Konstitusiyasına uyğun olaraq, DQMV SSRİ Ali Sovetinin
Millətlər Sovetində
5, Azərbaycan SSR Ali Sovetində
isə 12 deputatla təmsil olunurdu. DQMV-nin hakimiyyət
orqanı olan Xalq Deputatları Soveti geniş səlahiyyətlərə malik
idi. O, milli və digər xüsusiyyətləri nəzərə
alaraq, vilayətdə
yaşayan vətəndaşların
maraqları əsasında
bütün yerli məsələləri həll
edirdi. Erməni dili bütün
hökumət, inzibati
və məhkəmə
orqanları, həmçinin
prokurorluğun işində,
eyni zamanda vilayət əhalisi əksəriyyətinin dil
tələbatını əks
etdirən təhsildə
də istifadə edilirdi. Erməni dilində yerli
televiziya və radio verilişləri, qəzet
və jurnalların nəşri təmin edilirdi. 1971-ci ildən 1985-ci ilədək
DQMV-nin inkişafına
483 milyon rubl sərmayə qoyulmuşdu.
Bu, ötən 15 ildəkindən
2,8 dəfə artıq idi. 1981-1985-ci illərdə ötən
20 il ərzindəkinə
nisbətən adambaşına
kapital sərmayələrinin
həcmi təxminən
4 dəfə artmışdı
(1961-1965-ci illərdəki 59 rubla qarşı
1981-1985-ci illərdə 226 rubl). Əvvəlki 15 il ərzində
Azərbaycanda mənzil
tikintisi adambaşına
3.64 kv.m. təşkil
edirdisə, DQMV-də
bu rəqəm 4.76 kv.m. idi. 10 000 nəfər üçün xəstəxana
çarpayılarının sayı respublikanın digər rayonlarındakından
15 faiz artıq idi. DQMV məktəbəqədər
yerlərin sayına görə respublikanın
rayonları arasında
nisbətən yüksək
yer tuturdu. Belə ki, 1971-1985-ci illər ərzində vilayətdə 10 000 nəfərə
düşən uşaq
müəssisələrinin sayı respublika üzrə orta göstəricidən 1,4 dəfə artıq idi. Bu həmçinin ümumtəhsil məktəblərində
10 000 nəfər əhaliyə
olan yerlərin sayına da aiddir və bu məsələdə
DQMV 1,6 dəfə irəlidə idi. Ümumiyyətlə, mənzil, mal və
xidmətlərin təmin
edilməsinə görə
DQMV-nin göstəricilərinin
respublika göstəricilərindən
yüksək olması
faktı vilayətin sosial və mədəni inkişafı
üçün xarakterik
idi. DQMV mənzillərində
adambaşı yaşayış
sahəsi respublikadakı
orta göstəricilərdən
təxminən 0,3 dəfə, kənd əhalisinin yaşayış
sahəsi isə respublikada kəndlilərə
məxsus yaşayış
sahəsindən, demək
olar, 1,5 dəfə artıq idi. Vilayət əhalisinin daha böyük saylı orta səviyyəli tibbi personalın (1,3 dəfə artıq) xidmətlərindən və
xəstəxana çarpayılarından
(3 faiz artıq) istifadə etmək imkanı var idi. Mədəni və informasiya
xidmətləri göstərən
daha geniş şəbəkə (3 dəfə
artıq kinoteatr və klub və
2 dəfə artıq
kitabxana) mövcud idi. Hər 100 oxucuya 1,6 dəfə
artıq kitab və jurnal düşürdü.
Əslində DQMV bütövlükdə Azərbaycanla
müqayisədə daha
sürətlə inkişaf
edirdi. Məsələn,
1970-1986-cı illər ərzində
respublikada sənaye istehsalı 3 dəfə artdığı halda,
DQMV-də 3,3 dəfə artmışdı
(artımın sürəti
8,3 faiz yüksək idi). 1986-cı ildə vilayətdə 1970-ci ilə
nisbətən 3,1 dəfə artıq daşınmaz əmlak istifadəyə verilmişdi;
respublika üzrə bu rəqəm 2,5 idi. Əsas sosial inkişaf
göstəricilərinə gəldikdə, DQMV bu sahədə də ümumrespublika yaşayış
göstəriciləri standartlarını
qabaqlayırdı. Bütün respublikada,
o cümlədən vilayətdə
mədəniyyət müəssisələrinin
inkişafında əhəmiyyətli
tərəqqi müşahidə
olunurdu. 1988-1989-cu tədris ilində Dağlıq Qarabağda erməni dilini tədris dili kimi istifadə edən 136 orta ümumtəhsil məktəbi
(16 120 şagird) və
13 beynəlxalq məktəb
(7045 şagird) mövcud
idi. Ümumiyyətlə,
Azərbaycanda qeyd olunan tədris ili ərzində
181 erməni (20 712 şagird)
və 29 beynəlxalq
(12766 şagird) məktəb
fəaliyyət göstərirdi.
Xankəndi Dövlət Pedaqoji
İnstitutunda əksəriyyəti
ermənilərdən ibarət
2130-dan artıq tələbə
Azərbaycan, erməni
və rus bölmələrində təhsil
alırdı. Bundan başqa
Dağlıq Qarabağda
erməni və rus dillərində təhsil verən onlarla ixtisaslaşdırılmış
orta məktəb və peşə hazırlıq məktəbi
mövcud idi. Erməni dilində beş müstəqil
dövrü nəşr
çapdan çıxırdı.
Respublikanın dağlıq rayonlarında
və paytaxtdan uzaqda yerləşən Azərbaycanın digər
inzibati ərazi vahidlərindən fərqli
olaraq, DQMV televiziya və radio proqramlarının
qəbulu üçün
texniki infrastruktur ilə təchiz edilmişdi. Yuxarıda qeyd
olunduğu və DQMV-nin Azərbaycanın tərkibində mövcudluğu
və inkişafının
göstərdiyi kimi, muxtariyyət forması əhalinin spesifik iqtisadi, sosial, mədəni və milli xüsusiyyətlərini
və muxtar regionda həyat tərzini tam şəkildə
əks etdirirdi.
Araşdırmalardan məlum olur ki, uzun
illərdən bəri
Dağlıq Qarabağın
ərazisində yerləşən
müəssisələrin böyük
əksəriyyəti Azərbaycanın
rayonlarından gətirilən
yanacaq, xammal və materiallar əsasında işləyirdilər,
bir çoxları isə Bakının iri müəssisələrinin
filialları kimi fəaliyyət göstərirdi:
"Keçmiş Dağlıq
Qarabağla Azərbaycanın
aşağıdakı istiqamətlərdə
hərtərəfli əlaqələri
mövcud olmuşdu:
1) İstehsalın kooperasiya əlaqələri - yəni,
xalis istehsal əlaqələri, o cümlədən,
xammal - yanacaq mənbələrinə görə;
2) Əmtəə-mal dövriyyəsi;
3) Maddi-texniki təchizat;
4) Nəqliyyat-yük əlaqələri ;
5) Elmi-texniki əlaqələr;
6) Dövlət idarəetmə
əlaqələri;
7) Mədəni-maarif əlaqələri
və s.
Beləliklə, göstərilən bu əlaqələrin hər birinin dərindən təhlili aparılarsa, o zaman Dağlıq Qarabağın Azərbaycanla sıx əlaqədə olduğunun real mənzərəsini görmək olar. Təkcə onu qeyd etmək kifayətdir ki, 1985-ci ildə Qarabağın Xankəndindəki iri İpək Kombinatına daxil olan barama xammalının cəmi 8 %-i Dağlıq Qarabağın özündə istehsal olunurdu. Yerdə qalan 92 %-i isə Azərbaycanın digər rayonlarından gətirilirdi. Dağlıq Qarabağ Vilayətinin 1986-cı ildə həyata keçirdiyi xarici iqtisadi əlaqələrin həcminin cəmi 0,3 %, idxalının isə 1,4%-i Ermənistanın payına düşdüyü halda, Azərbaycana onun ixracatını 33,3% düşürdü, idxalat payı isə daha yüksək idi".
Zəbt olunmuş rayonlarda illərdən bəri fəaliyyət göstərən vahid nəqliyyat- kommunikasiya sistemi Ermənistanın təcavüzü nəticəsində hazırda dağıdılıb: "Bu dağıntılardan həm də Qarabağ zonasından kənarda yerləşən və Ermənistan tərəfindən blokadaya alınan Naxçıvan Muxtar Respublikası daha çox əziyyət çəkir. Nəqliyyat-kommunikasiya baxımından Dağlıq Qarabağın ərazisi Ermənistanın paytaxtı Yerevandan və digər iri iqtisadi mərkəzlərdən çox uzaqda yerləşir; onları birləşdirən dağ yolları təbii fəlakətlər və iri həcmdə yük daşınmaları baxımından o qədər də əlverişli deyildilər.
Beləliklə, hazırda Ermənistanın işğalı altında olan rayonların hamısı Azərbaycanla sıx bağlı olub. Nəqliyyat-kommunikasiya sistemləri, iqtisadi meyl etməsi bu bağlılığın əsasını təşkil edib. Ona görə də, ermənilərin təkcə milli özünütəyinetmə prinsipindən çıxış edəcək sosial-iqtisadi baxımdan həmişə Azərbaycanın ayrılmaz tərkib hissəsi olan Dağlıq Qarabağa qarşı irəli sürdükləri iddiaların heç bir əsası yoxdur. İşğalçılar Azərbaycanın artıq özününküləşdirilmiş hesab etdikləri tarixi Qarabağ xanlığının paytaxtı olmuş Şuşa şəhərinin qiymətli tarixi abidələrini dağıdarlar, milli arxitekturasını silib, istədikləri kimi yenidən qururlar. Azərbaycanın Laçın dəhlizində hərbi-mühəndislik baxımından başdan-başa yeni tikililər aparılır.
Ermənistanın güc tətbiq etməklə Azərbaycan torpaqlarını ələ keçrməsi və istədiyi kimi orada dəyişikliklər aparması müasir beynəlxalq hüquq baxımından yolverilməz hesab olunur. Beynəlxalq hüquq baxımından bu ərazilərdə olan bütün resurslar Azərbaycanın mülküyyəti olaraq qalmaqda davam edir, həmin mülkiyyət yalnız müvəqqəti olaraq işğal altında hesab olunur və mütləq öz qanuni sahibi olan Azərbaycana qaytarılmalıdır. Bütün bu deyilənlər bir daha təsdiq edir ki, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinə xalis milli azlıqlarının öz müqəddəratını sərbəst təyin etməsi kimi ibarəli sözlərlə ört-basdır etməyin heç bir hüquqi, sosial-iqtisadi əsasları yoxdur".
Elçin Qaliboğlu
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 26 dekabr.-
S.13.