Assimilyasiya, ayrı-seçkilik siyasətinin
milli və etnik kimliyə təsiri
1978-79-cu illər
inqilabından sonra Güney Azərbaycan milli hərəkatında
ana dili uğrunda mübarizənin yeri
1-ci yazı
Azərbaycan türklərinin milli kimliyi yüzillərdən
gələn etnik mənsubiyyətin üzərində
inkişaf edib və dövrə uyğun olaraq yenidən şəkillənib. Burada söhbət,
şəkillənməkdən, yəni formadan gedir. Lakin sonradan yüzillərdən gələn mahiyyəti,
məzmunu dəyişmək siyasəti problemlərin ortaya
çıxmasına gətirib çıxarıb.
Problemə konkret olaraq bugünkü İran çərçivəsində
yanaşdıqda (Türkmənçay müqaviləsindən
sonra Şimali Azərbaycan türkləri tamam başqa
ictimai-siyasi şərtlərin altında inkişaf etdi) isə
onu söyləmək olar ki, cənubi azərbaycanlıların
kütləvi şəkildə assimilyasiya olunmasına cəhd,
əgər belə demək mümkünsə, əsasən
son 100 ilin hadisəsidir. Başqa sözlə, Cənubi
Azərbaycan türklərinin milli mənsubiyyətinin
tanınması və tanıtdırılmasında
başlıca amil olan Azərbaycan türkcəsinin daha
geniş miqyasda assimilyasiya olunması XX əsrin əvvəllərindən
hesablanmalıdır. Amma burada belə bir məqamı
bir daha xüsusi vurğulamaq lazımdır ki, bu təsnifat
şərti xarakter daşıyır. Söhbət
Azərbaycan türkcəsinin funksional sahəsinin məhdudlaşdırılması
aktlarından gedirsə, bu tarix daha böyükdür. Araşdırılan mövzu inqilabdan sonrakı
dövrü əhatə etdiyinə görə problemin
yalnız tarixi köklərinə çox qısa şəkildə
nəzər salmaqla kifayətlənirik.
Cənubi
azərbaycanlıların özünüdərk, millətləşmə
prosesində problem yaradan və ona təsir edən ən
mühüm amillər məzhəb (şiəlik) və fars dilinin geniş yayılması olub. Səfəvilər dövründən başlayaraq
dövlətin farslaşması və etnik-mədəni
prosesin istiqamətinin dəyişməsində şiəliyin
böyük rolu oldu. Şiəliyin
dövlət məzhəbinə çevrilməsi millətləşmə
prosesini, milli kimliyin müəyyənləşməsini
şiəliyə bağladı. M.Ə.Rəsulzadə
İran türklərinin farslaşmasında şiəliyin
rolu haqqında yazırdı: “Şiəlik İran türklərini
o qədər farslaşdırıb ki, indi onlar özlərini
türkləşmiş fars, yəni əslən iranlı tələqqi
edərlər!”
Hələ keçən əsrin əvvəllərində
modernləşmənin aparılmasına edilən cəhdlərin
səbəblərindən biri də iranlılar arasında
iranlı kimliyi ilə yanaşı öz etnik kimliyini də təqdim
edən azərbaycanlıların olması faktıdır. “İranşəhr”
dərgisində gedən maraqlı bir yazı bu fikrin nə qədər
doğru olması haqqında təsəvvür yaradır.
İranın ən böyük probleminin millətçilik və
bölgəçilik olduğu vurğulanır: “Bu problem o qədər
ciddidir ki, ölkə xaricində hər bir iranlıdan
haralı olduğunu soruşanda doğulduğu yeri söyləyir.
Biz məhəlli qrupları, məhəlli dilləri,
məhəlli qiyafələri və həyat tərzini məhv
etməliyik”.
İranlı kimliyi yalnız ortaq tarix, ortaq coğrafiya və
ortaq dinlə deyil, eyni zamanda, yaxın keçmişin ortaq təcrübələri
ilə də formalaşıb. İranda yaşayan xalqları sadəcə
ortaq din və məzhəb, eyni zamanda keçən əsrdə
qarşılaşdıqları Qərb imperializminin təhdidi,
istibdad rejimlərə qarşı mübarizə, Məşrutə
inqilabı, Müsəddiqin rəhbərliyi ilə
başlanmış milliyyətçi hərəkat,
1953-cü ildə baş vermiş dövlət
çevrilişi, İslam inqilabı, teokratik rejimin təzyiqləri
əleyhinə etirazlar, İraqa qarşı müharibədə
yaşanan hadisələr zamanı milli kimlik duyğusuyla
bir-birinə bağlanıblar. Tarix fərqli
etnik mənşədən olanları, kəndliləri və
çoxu farsca bilməyən kimsələri tam mənada
iranlı vətəndaşlara çevirdi. Cənubi azərbaycanlıların daha inkişaf
etmiş təbəqəsi olan ziyalıların mövqeyi bu
fikri təsdiq edir. Onların
düşüncəsinə görə, “Azərbaycan
xalqı öz ana dilinə (Azərbaycan türkcəsinə)
olan sevgisi, öz ana dilində təhsil almaq istəyi ilə
yanaşı fars dili və ədəbiyyatını da qəlbən
sevir, milli birliyi fars dilində deyil, vətənpərvərlikdə,
əziz İrana məhəbbət, İslam dininə və
şiəliyə bağlılıqda görür”. İranlı kimlik bütün İran əhalisinin
siyasi mənsubiyyətinin göstəricisi, türk isə
türkdilli əhalinin ümumi etnonimini ifadə edirdi.
XX əsrin 20-ci illərindən hakimiyyətdə
türklərin farslarla əvəz olunması, yeni rejimin etnik
birliyin yaradılması istiqamətində
yürütdüyü siyasət etnik şüurun
formalaşmasını təmin etdi. İranda yaşayan azərbaycanlıların
etnik kimliyinin müxtəlif vasitələrlə əridilməsi
və aradan aparmaq siyasəti əks effekt verdi.
Bu dövrdən sonra öz milli kimliyi və
kimliyin ən mühüm tərəfi olan ana dili məsələsi
daha çox milli məsələ kimi qoyulmağa
başlandı. İranda milli məsələnin
körüklənməsinə hökumətin daxili siyasətinin
təsiri bucağından yanaşılsa, süni şəkildə
yaradılmış sosial, siyasi və iqtisadi problemlərin
fonunda etnik şüurun inkişafı və Azərbaycan
türklərinin özünüdərk, özünütəsdiq
prosesinin hansı tempdə inkişafının şahidi
olarıq.
Pəhləvilərin
hakimiyyəti dövründə fars dilinin
yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, həddən artıq yüksəldilməsi
bu dilə qarşı nifrətin artmasına səbəb oldu.
İslam Pəhləvilər dövründə
bütün xalqları təbii yolla birləşdirən
bağ olsa da, inqilabdan xeyli sonra bu bağların zəifliyi
daha çox nəzərə çarpır. Bunu sübut edən fakt kimi inqilabdan dərhal sonra hələ
İran-İraq müharibəsi zamanı şiəlikdən
bir vasitə kimi istifadə olunmasını göstərmək
mümkündür.
Marat Grebennikovun fikrincə, hazırki rejimin İran milli
kimliyi, şiəlik ideologiyasından, tarixi düşmənələrə
(ərəblərə) qarşı mübarizənin vacibliyi
təbliğatından ustalıqla manipulyasiya edə bilib. Müharibə
illərində ortaya çıxan vahid kimlik məsələsi
Azərbaycan xalqının linqvistik hüquqlarını
rahatlıqla yoluna qoymağa imkan verib.
Göründüyü kimi, müəllif haqlı olaraq
İran teokratik rejiminin İran milli kimliyi və şiəlik
ideologiyasından
Azərbaycan türkcəsinin assimilyasiyasında istifadə
etdiyinə diqqəti çəkir. Eyni zamanda, İranda yaşayan
xalqların milli məsələyə münasibətlərində
də onların şiə təriqətinə mənsub
olmalarının müəyyən qədər təsiri
haqqında rus müəllifi Olqa Jiqalinanın da fikirləri
maraqlıdır: “Milli azlıqların şiə və yaxud
sünni icmasına mənsubiyyətləri onların muxtariyyət,
öz milli hüquqlarının yerinə yetirilməsi
uğrunda mübarizəsinin xüsusiyyətini şərtləndirmiş
oldu. Onlar tamamən müsəlman nasionalizmi təsirinə
düşür və buna görə də milli azlıqlar
muxtariyyətçi hərəkatlarından kənarda
qalırdılar. Lakin müəllifin bu
fikirlərini İranda yaşayan xalqların hamısına aid
etmək doğru olmazdı. Qeyd edilən təsir
İİR coğrafiyasındakı milli və etnik
azlıqların müəyyən hissəsini əhatə edə
bilmişdi, çünki İran tarixində cənubi azərbaycanlıların
vaxtaşırı ciddi milli hüquqlar uğrunda mübarizə
apardıqlarının şahidi oluruq. Azadlıq hərəkatlarının
uğursuzluqla nəticələnməsində yuxarıda
adları sadalanan müəlliflərin qeyd etdiyi səbəblərlə
yanaşı, digər daxili amillər, bundan əlavə,
böyük dövlətlərin çoxşaxəli
maraqları, ikili siyasəti və s. bu kimi məsələlər
rol oynamışdı.
İran
İslam inqilabından sonra, 1979-cu ildən şiə məzhəbinin
iranlılığın bir hissəsi kimi təbliğ edilməsi
xüsusi bir plan kimi dövlət rəsmiləri və ali nümayəndələri tərəfindən
geniş tətbiq olunmağa başlanmışdı. Etnik millətçiliyin güclənməsini əngəlləyən
“islami milliyyətçilik” islam-şiə hökumətinin
yarandığı dövrdən bu günə qədər də
yürütdüyü ən mühüm dövlətçilik
siyasətidir. Milli ayrı-seçkilik siyasətinin davam
etdirilməsi belə qənaətə gəlməyə əsas
verir ki, islam inqilabının əzilən
xalqların hüquqları ilə bağlı verdiyi vədlər
inqilabın qələbəsindən ötrü həmin
xalqlardan istifadə üçün edilmiş siyasi gediş
idi. Əsasını farsçılıq ideologiyası təşkil
edən vahid millət və vahid dövlət siyasəti iflasa
uğradıqdan sonra bu siyasətin islam
ideologiyası adı altında aparılması qərarı əslində
farsçılıq ənənələri əsasında bir
sistemin qorunub saxlanmasının mümkünsüzlüyü
deməkdir.
Çünki farsçılıq yalnız 20-ci əsrin əvvəllərində birliyi təmin edən amil kimi qəbul edilirdisə, islam uzun əsrlərdən bəri İranda yaşayan xalqların birliyini möhkəmləndirən bir amil kimi mühüm rol oynamışdı. İslamın bu şəkildə təbliği bu dinin gözdən salınmasına və sonda demək olar, nüfuzdan düşməsinə səbəb oldu. Artıq milli birliyi möhkəmləndirən bağlar - fars dili və islam ideologiyası öz təsirini itirib. Dünyada və regionda baş verən hadisələrdə, qloballaşma prosesinin təsiri altında tədricən sərtləşən totalitar bir dövlətdə artıq siyasi cəhətdən daha çox maariflənmiş və milli şüuru dərinləşmiş azərbaycanlılar öz Azərbaycan-türk kimliyinin siyasiləşməsinə nail olmaqdadır.
İranda və Cənubi Azərbaycanda olan çoxsaylı müşahidələrin (sosial şəbəkələrdə, İrandan gələn milli azlıqların nümayəndələri ilə olan söhbətlərə, İranda olarkən müşahidə etdiyimiz əhval-ruhiyyə, gənc nəsil arasında populyar olan mövzulara və kütləvi informasiya vasitələrində dərc edilən materiallara əsasən) nəticəsi olaraq demək mümkündür ki, xalq arasında iranlı kimliyindən sonra etnik kimlik daha öndə tutulur. Hətta İrandakı Azərbaycan türklərinin özlərini iranlı saymasına baxmayaraq, digər xalqlardan, o cümlədən də Şimali Azərbaycandakı türklərdən daha güclü millətçilik (etnikçilik) hissləri ilə seçilirlər. Əgər keçən əsrin ortaları və sonunda iranlı kimliyindən sonra müsəlman kimliyi də əhəmiyyətli yer tuturdusa, XXI əsrdə dini kimlik demək olar ki, arxaya keçmiş, milli və etnik kimlik daha öndə dayanır. Azərbaycanlı siyasi kimliyinin formalaşması baş verir. Azərbaycan türklərinin tələbələr və ziyalılar təbəqəsi azərbaycanlı-türk kimliyini ön planda tutmaqla yanaşı, iranlı mənsubiyyətini də milli kimlik kimi qəbul edirdi. Onlar iranlı və azərbaycanlı kimliyinin bir-birinə zidd olmadığını düşünürlər. Etnik kimliyin dini kimliyi sıxışdırmasının əsas səbəblərindən biri yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi islamın ifrat dərəcədə təbliği və islam ideologiyasının özünü doğrulda bilməməsidir. Bu məsələylə bağlı “The Economist” dərgisində gedən material diqqəti cəlb edir: “İran bir islam dövləti olmasına, dinin və dini simvolların təsirində qalmasına baxmayaraq, getdikcə ruhanilər sinfinə qarşı olan bir ölkədir. İran bu anlamda dinin xalqa qəbul etdirildiyi və ruhanilər sinfinə qarşı şübhələrin bəsləndiyi katolik ölkələrə bənzəyir. İranlılar başlarındakı mollalarla zarafat etməyə, onlarla bağlı məzəli əhvalatlar düzəltməyə meyl göstərirlər; onların artıq “yataq otaqlarından çıxmaq istədikləri” danılmazdır. İranlılar ən çox da siyasi molla qrupundan xoşlanmırlar”.
Yeganə Hacıyeva
Mədəniyyət.- 2017.- 28
dekabr.- S.13.