Cənubi azərbaycanlıların
yaratdığı ictimai-siyasi təşkilatların ana dili
uğrunda mübarizəsi
3-cü yazı
Sovetlər
birliyinin dağılması, Şimali Azərbaycanın
müstəqilliyi və Azərbaycan torpaqlarının Ermənistan
tərəfindən işğalı İranda cənubi azərbaycanlıların,
xüsusən də siyasi qüvvələrin milli haqlar
uğrunda mübarizəsinin yeni əsasda və istiqamətdə
inkişafına güclü təkan verdi.
İnqilabdan sonra həbs olunmuş milli fəalların azad
edilməsi, eyni zamanda İranın Ermənistana hərtərəfli
yardımı siyasi baxımdan fəal azərbaycanlıların
xeyli hissəsinin, xüsusən sol, sol-radikal dairələrin
milli mövqeyə keçməsinə səbəb oldu və
bu da milli qüvvələrin tərkibini həm keyfiyyət, həm
də kəmiyyət baxımından gücləndirdi. Çünki bu qüvvələr inqilabi təcrübədən
keçmiş hazır passionar qüvvələr idi. Digər tərəfdən, müharibədən
sonra başlanan quruculuq işləri dövlətin milli
azlıqların milli-mədəni fəaliyyəti üzərində
nəzarətinin yayınmasına səbəb olmaqla nisbətən
liberal mühiti təmin etdi. Bu isə
milli-siyasi qüvvələrə öz fəaliyyətlərini
genişləndirməyə şərait yaratdı.
İranda Azərbaycan türklərinin türkçülük
şüurunun güclənməsinə təsir edən
faktorlar arasında Türkiyə ilə fərdi ticarət əlaqələri
və Türkiyə televiziya proqramlarının peyk antenləri
vasitəsilə daha çox izlənməsi də az əhəmiyyətli deyildi.
Qeyd olunan dövrdə də, elə indinin özündə
də İran türklərinin nəşrlərində, məişətdəki
danışıqlarında Türkiyə türkcəsinin, gənc
nəslin davranışlarında, adətlərində
Türkiyə TV-lərində yayımlanan verilişlərin,
film seriallarının təsirini görmək
mümkündür. Belə nüanslar rəsmi İran
çevrələrində, eyni zamanda İran elmi fikrində
Türkiyənin rəsmi fəaliyyəti kimi qəbul edilərək
Türkiyə pantürkistlərinin və kamalistlərinin azərbaycanlılar
məskunlaşan məntəqələrdə təşviş
yaratmaqla “Böyük Türküstan” şüarının
gerçəkləşməsi istiqamətində fəaliyyəti
kimi dəyərləndirilir.
Bu dövrdən etibarən İranda Azərbaycan
türkçülüyü məsələsi yenidən
milli zəmində, daha güclü formada gündəmə gəldi. İrandakı
azərbaycanlılar arasında ana dilindən istifadə
hüquqlarının reallaşdırılması tələbləri
azərbaycanlıların bütün təbəqələrinin
milli hədəfinə çevrildi. Hətta
ən mühafizəkar sosial qrup olan ruhanilərin bəzi azərbaycanlı
nümayəndələrində də belə meyllər
müşahidə olunurdu. Əslən Azərbaycan
türkü olan ali rütbəli ruhanilər
1990-cı ildə Bakıda baş vermiş 20 Yanvar hadisələrindən
sonra müxtəlif mərasimlərdə Azərbaycan türkcəsində
danışırdılar. 1990-cı ilin
yanvarında ayətullah Musəvi Ərdəbili cümə
namazı zamanı xütbənin sonunda Azərbaycan dilində
danışaraq, sovet azərbaycanlılarının vəziyyəti
ilə həmdərd olduqlarını bildirmişdi. Ayətullah Xamneyi də Azərbaycan əyalətlərinə
səfəri zamanı Azərbaycan türkcəsindən
istifadə edirdi. Ali təbəqədə
təmsil olunan azərbaycanlılar da ana dillərindən
istifadə etməklə öz milli mənsubiyyətlərini
diqqətə çatdırırdılar. Dövlət strukturunda təmsil olunan nümayəndələrdə
də Azərbaycançılıq meylləri güclənmişdi.
Şəbustərdən olan məclis nümayəndəsi
“Qara Yanvar”la bağlı nitqində İran dövlətinin Azərbaycan
əyalətləri ilə bağlı ayrıseçkilik
siyasəti yeritdiyini söyləmişdi. 23 yanvar
1990-cı ildə İslam Şurası Məclisinin iki azərbaycanlı
üzvü iclas zamanı “20 Yanvar və onun qurbanları
haqqında” Azərbaycan dilində danışaraq Şimali Azərbaycandakı
soydaşlarının dərdi ilə həmdərd
olduqlarını bildirmişdilər. Onların
bu hərəkətləri dəfələrlə Tehranda
şiddətli qınaqlara məruz qalmışdı.
“Ettelaat” qəzetində “Azərbaycan dilində söhbət?!”
adlı məqalədə deyilirdi: “Əgər məclisdə
başqa dillərdə danışmaq bir qaydaya çevrilsə,
bunun sonu olmayacaq və davam edəcək. Əgər
ərəbdilli nümayəndə ərəb dilində,
kürddilli nümayəndə kürd dilində danışarsa,
öz məzlum həmvətənlərini bu dildə
müdafiə edərlərsə, bu, adət halını
alacaq. Bu isə siyasi nöqteyi-nəzərdən
əsas qanuna və milli vəhdətə ziddir”.
Bu cür meyllər hökumət tərəfindən
böyük təhlükə hesab edilir və dövlətə
xəyanət kimi qiymətləndirilirdi. 1988-ci ili sonlarından
başlayaraq Şimali Azərbaycanda canlanan yeni dövr Azərbaycan
türkçülüyünün lideri Əbülfəz
Elçibəyin (prezidentliyi dövründə - 1992-1993)
Bütov Azərbaycan ideyasını irəli sürməklə
Cənubi Azərbaycan problemini gündəmə gətirməsi
İran hökuməti tərəfindən bir təhlükəsizlik
məsələsi kimi qəbul olundu. Eyni zamanda
İranda belə fikir formalaşdı ki, Azərbaycan
Respublikası iqtisadi, siyasi çətinliklərlə üzləşdiyi
üçün radikal millətçilərin “Vahid Azərbaycan”
şüarlarından ölkədə hakimiyyətdən
narazılıqları yayındırmaq üçün
istifadə edir. Qərb tarixçiləri də Azərbaycanın
şimalında baş verən ictimai-siyasi hadisələrin
İran Azərbaycanına ciddi təsirinin olduğunu,
İİR prezidenti Rəfsancaninin Azərbaycan milliyyətçiliyinin
İslam hökuməti olan İran üçün problem
yaradacağından ehtiyat etdiyini vurğulayır,
İranın Qarabağ konfliktində xristian Ermənistanına
yardımlarına diqqəti çəkərək qeyd edirlər
ki, İİR öz yeni şimal qonşusunu kiçik və
gücsüz qalmasında maraqlı olduğundan Qarabağ
konfliktini Azərbaycanın zəifləməsi
üsullarından biri hesab edərək xristian Ermənistanına
açıq dəstək verməkdən belə çəkinmir.
Qonşu
ölkələrlə bərabərhüquqlu münasibətləri,
bir-birinin daxili işlərinə qarşmamaq prinsipini dövlət
doktrinası
səviyyəsinə qaldırmaq iddiasında olan, xarici ölkələrlə
münasibətlərini müəyyənləşdirərkən
islami dəyərlərə “önəm” verən İİR
Azərbaycan Respublikasından ola biləcək “təhlükəni”
(milli məsələ ilə bağlı)
neytrallaşdırmaq üçün Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinə münasibətdə
milli mənafeyi dini mənafedən üstün tutaraq Ermənistanı
müdafiə edir. Qlobal və regional hadisələrin
təsiri altında milli qüvvələr əsas fəaliyyətlərini
sosial-siyasi istiqamətdə deyil, milli-siyasi, milli-mədəni
sferada gücləndirməyə başladılar. Artıq daha konkret ideoloji hədəfləri olan
milli qurumlar yarandı. Bu qurumlar müxtəlif
sosial təbəqələrin mədəni və siyasi tələblərini
əks etdirirdi. Şimaldakı siyasi təşkilatların
adlarına bənzər və bəzən də eyni
adlısı İranda da cənubi azərbaycanlılar tərəfindən
yaradılırdı.
Cənubi Azərbaycanın istiqlalını öz
mübarizəsinin əsas məqsədi seçən Azərbaycan
Qurtuluş Təşkilatı (AQT) 1990-cı ildə Təbrizdə
Eldar Qaradağlının rəhbərliyi ilə
yaradılmışdı. Qurumun əsasnaməsinə
görə,
onun strateji məqsədləri Cənubi Azərbaycanın
istiqlalı, iki Azərbaycanın vəhdəti, demokratik və
milli yüksəliş, müştərək iqtisadi, siyasi və
mədəni fəaliyyətin sadələşdirilməsi,
bütün türk millətləri arasında işbirliyinin
genişləndirilməsi, azad bazar iqtisadiyyatı sistemi ilə
maddi-texnoloji bünövrənin yaranması idi. Maarifləndirmə işlərində, Çöhrəqanlını
seçki kampaniyası zamanı, 1998-ci ildə Azərbaycanşünaslıq
simpoziumunun təşkilində bu təşkilatın üzvləri
yaxından iştirak etmişdilər.
AQT 1997-ci
ilin sonunda azərbaycanlılara xitabən
yayımladığı “31 dekabr - Azərbaycan və Azərbaycan
türklərinin yenidən dirçəlməsi və
ayrılıqlara qarşı yürüş
günüdür” başlıqlı müraciətində
İrandakı 30 milyonluq azərbaycanlının milli
hüquqlarından məhrum olmasına və fars şovinizmi tərəfindən
əsarətdə saxlanmasına diqqət çəkirdi.
Müraciətdə düşmən qüvvələrə
qarşı mübarizədə bütövlük uğrunda
çalışma əzmi 45 milyonluq dünya azərbaycanlılarını
birləşdirə biləcək amal, ideya kimi irəli
sürülür: “Dünyanın hər hansı yerində
yaşayarkən tarix, dil, milli varlıq, din və adət-ənənələrimizi
mənimsəməklə bir daha 45 milyonluq millətçilik
iradəmizi irəli sürüb hər zaman daha güclü
düşmənlərimizə sinə gərmək əzmindəyik”.
90-cı illərin sonunda təşkilatın ən fəal
üzvləri Ümid Ergən, Hüseyn Əhmədiyan və
Aşıq Qafar İbrahimli təzyiqlərə məruz
qaldıqları üçün mühacirət etməli
olmuşdular.
Bu mərhələdə yaranmış digər
qurum 90-cı illərin əvvəllərində təsis
edilmiş Güney Azərbaycan Fədailər Təşkilatı
idi. Təşkilatın məqsədləri
qurumun Urmiya şəhərində keçirilən plenumunda təsdiqlənmiş
məramnaməsində əks olunub. Məramnamənin
giriş hissəsində təşkilat özünü 21 Azər
hərəkatının həqiqi davamçısı elan
edir və bu varisliyin əsas məqsədini belə ifadə
edirdi: “Azərbaycan xalqının 21 Azər hərəkatının
həqiqi varisi olaraq Azərbaycan Fədailər Təşkilatı
İslam Cümhuriyyətinin devrilməsinə və Azərbaycan
milli dövlətinin təşkilinə kimi hərtərəfli
mübarizəsini davamlandıracaq”.
Güney Azərbaycan Fədailəri Təşkilatının həyata keçirdiyi bir sıra tədbirlərlə bağlı əldə edilən sənədlər bu siyasi qurumun məramnaməsi, fəaliyyəti, onun kütlələrlə əlaqələri haqqında müəyyən təsəvvür yaradır. Həmin sənədlərdən biri Azərbaycan Fədailəri Təşkilatı Rəhbərlik Şurasının 1994-cü il avqust ayının 19-da yaydığı “Təbriz, Azərbaycan inqilabının möhkəm qalası” adlı bəyanatıdır. Təşkilatın möhürü ilə təsdiqlənmiş bəyannamədə həmin il avqustun 18-də baş vermiş, Təbrizin irtica və şovinizmə nifrətini nümayiş etdirən iğtişaşlar haqqında xəbər verilir. Xəbərdən bəlli olur ki, avqustun 18-də Təbriz stadionunda futbol matçı zamanı tamaşaçılar arasında olan gənc fədailər “Yaşasın Azərbaycan!”, “Fars şovinizminə ölüm!”, “Siz Səttarxanın oğulları deyilsinizmi?” və s. şüarlar söyləməklə kütlənin milli hisslərini oyatmağa çalışmış, bu etirazları küçə iğtişaşlarına çevirə bilmişdilər. Azərbaycan Fədailəri Təşkilatı sözügedən hadisələrlə bağlı belə bir bəyanat yaymışdı:
“Biz Azərbaycan fədailəri Təbriz cavanlarının bu qoçaqlığını təbrik etməklə Azərbaycan xalqına bildiririk ki, 21 Azər hərəkatının yeganə varisləri kimi özümüzün amansız və hərtərəfli mübarizəmizi Azərbaycan xalqının qüdrətinə və İranın digər xalqlarının hərəkatının nümayəndələri ilə inqilabçı işbirliyinə söykənməklə xalqa zidd və istismar mərkəzi olan bu rejimi yıxana və Azərbaycan istiqlaliyyətini qazananadək davam etdirəcəyik”. Qeyd olunan təşkilatların fəaliyyəti tədqiqatçı Brenda Şaffer tərəfindən şübhə altına alınır: “... Xaricdəki mühacir cənubi azərbaycanlıların nəşr etdiyi, eyni zamanda Azərbaycan Respublikasındafəaliyyət göstərən mətbu orqanlara istinadən İranda “Azərbaycan Fədailər Təşkilatı”, “Azərbaycan Qurtuluş Təşkilatı”nın yarandığını qeyd etmək olar, lakin bununla yanaşı bu təşkilatların varlığı ilə bağlı dəqiq fikir söyləmək çətindir”.
Mərkəzi Təbrizdə olan Vahid Müstəqil Azərbaycan Cəbhəsi (VMAC) 1993-cü ilə qədər gizli fəaliyyət göstərmiş, Şimali Azərbaycan müstəqillik əldə edəndən sonra öz varlığını elan etmişdi. VMAC-ın nizamnaməsindən də məlum olur ki, təşkilatın əsası 1979-cu il İran İslam inqilabı dövründə qoyulub. Cəbhənin ən fəal üzvləri əvvəlcə Müsəlman Xalq Partiyasının tərkibində mübarizə aparmış, uğursuzluqdan sonra isə belə qərara gəlmişdilər ki, Güney Azərbaycan öz haqlarını yalnız İrandan ayrılıb müstəqil olandan sonra əldə edə bilər.
Yeganə
Hacıyeva
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 30 dekabr.-
S.14.