Söz
bilicilərimiz
Aşıq
yaradıcılığı şifahi ədəbiyyat olaraq qərinələrlə
xalqımızın milli mənəvi dəyərlərini,
tarixi keçmişini, xalqın yaddaşını
özündə ehtiva edərək günümüzə qədər
yaşatmaqdadır. Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatının
peşəkar ədəbi yara-dıcılıq sahəsi
sayılan aşıq sənəti janr və forma əlamətlərinə
görə son dərəcə zəngin və rəngarəngdir.
Aşıq poeziyası xalqımızın milli
bədii təfəkkürünün səciyyəvi
xüsusiyyətlərini özündə əks etdirməklə
yanaşı, klassik aşıq sənətini nəsildən-nəslə
ötürmək baxımından da diqqəti cəlb edir.
Aşıq ədəbiyyatının
özünə¬məx¬sus xüsusiyyətlərindən biri də
onun kökündən qopmadan, klas¬sik ənənəyə
bağlılığını itirmədən
günümüzə qədər inkişaf edən bir xətlə
varlığını qorumasıdır. Bu
varlığı həm də aşıqlarımız qoruyub
saxlamışdılar. Aşıq sənətinin
qorunmasında ustad aşıqlarımızın rolu
danılmazdır. Aşıqlığın
ortaya çıxdığı ta¬rix¬dən bu günə qədər
aşıq sənətinin yaşanması və davamı
ustad-şəyird münasibəti ilə gerçəkləşir.
Ustad-şəyird münasibətini ilk
araşdıran Fuad Köp¬rülüdən üzü bəri
ustad-şəyird münasibətləri hələ də ənənə
baxımından tam araşdırılmayıb. Təbii ki, az-çox bu möv¬zuya toxunan tədqiqatçılar
F.Köprülüdən daha artıq fikir söyləyə
bilmədiklərindən ustad-şəyird münasibəti hələ
də öyrənilməsi vacib mövzulardan biri olaraq
qalır.
Ustad aşıqlar bir-birləri
ilə sınağa çəkildikləri halda həm də
söz biliciləri tərəfindən sınaq obyekti olurlar. Söz biliciləri
aşıqlarla bərabər aşıq sənətini
davamında və inkişafında müstəsna rolu olub.
Söz biliciləri aşıq
yaradıcılığını, klassik aşıq havalarını,
dastanları, mükəmməl bilənlərə və
aşıqları meydanda sınağa çəkənlərə
deyilir. Onlar o qədər dərin hafizəyə
malik olurdular ki, yaddaşlarında demək olar ki, klassik
dastanlarının hamısını saxlaya bilirdilər.
Hətta özlərindən çox-çox
keçmiş aşıqların yaradııcılığını
ağız ədəbiyyatı olaraq yadda saxlamaq gücünə
malik idilər. Aşığın
sınağa çəkilən dönəmləri deyildikdə
məhz həmin o sınaqçılaradan söhbət
gedirdi. Keçmiş zamanlarda xüsusi
olaraq aşıq məclisi qurulardı. Aşıqlar
səhərə qədər çalıb oxuyar, dastan
söyləyərdilər. Artıq
ustadlaşmış aşıqlar belə o məclisdə
söz bilicilərindən birini görsəydi həmin gecə
işin daha çətin olduğunu anlayardı.
Şifahi şəkildə yaşadılan qaydaya və ənənəyə
görə aşığa o halda ustad deyirlərmiş ki:
Ustaddan dərs alsın; saz havacatlarını düzgün ifa
etsin; söz ehtiyatı çox olsun; Aşıq Ələsgərin
yaradıcılığını təmiz bilsin;
dastanların hamısını bilsin; güclü
yaddaşı olsun; natiq olsun; ədəb ərkanlı olsun; məclisi
ələ almağı bacarsın; yaxşı səsi olsun;
hazırcavab olsun.
Bu sayı daha da artırmaq
mümkündür, çünki aşıqdan sınaq
meydanında çox şey tələb olunur. Bu tələbi isə hər
adam edə bilməzmiş. Gərək
ki, tələb edənin özünün hafizəsində bir
şey olsun ki, aşığın nə dərəcədə
doğu-dürüst danışdığını tuta
bilsin.
Bəzi bölgələrdə
dərin bilikli insanlara sinədəftər deyirlər. Azad Ozan Kərimli
"Göyçə aşiq məktəbi" silsilə məqaləsində
həmin insanları sinədəftər adlandıraraq
onların dərin biliyindən, meydanda aşıqlarla bərabər
fəaliyyətlərindən söz açıb. Müəllif
sinədəftər Mahmuddan söz açaraq yazır:
"Onun sinədəftərliyinə lap məəttəl
qaldıq. Niftalı Kərbəlayı
İsmayıl oğlu Süleymanov 1913-cü ildə
Ardanışda dünyaya göz açıbmış.
Ustad şilləsi yeyəndən sonra həm təklikdə, həm
də ara sıra qonşu kəndlərin sənətkarlarıyla,
- ən çoxu isə Cilli Aşıq Yunusla məclis
keçirərmiş. Artıq 1930-cu illərdə
o dərəcədə tanınmışdı ki, özunə
iki Kərim adlı şagird götürmüşdü.
Onlardan biri yaxşı ifaçı idi, digəri
isə sinədəftər söz deyirdi. Hər
ikisi də 1925-ci ildə anadan olmuşdu. Sinədəftən
Kərimin atası isə el şairi Mahmud idi".
Müəllifin
yazdıqlarına diqqət etsək, Kərimin atası el
şairi olub.
Bu da onu dəlalət edir ki, Kərimin sinədəftər
olması da elə ordan irəli gəlir. Bütün
bölgələrdə belə insanlar olub. Lakin sinədəftər insanlarla söz bilicilərinin
arasında fərqlər mövcudluğu böyükdür.
Sinədəftər insanlar məclislərdə
sinədən gələn sözləri söyləmələ
yanaşı həm də onlar Azərbaycan poeziyasını
mükəmməl bilirlər. Onlar
poeziyanı mükəmməl bildikləri üçün
kimin yaradıcılığından söz açsan
onların şeirlərini hazırcavablıqla əzbər
söylərlər. Xalq şairi Zəlimxan
Yaqub buna ən bariz nümunə sayıla bilər. Söz bilicisi kimi isə Məhərrəm
Qasımlını, Məhəmmədəli Məşədiyevi
göstərmək olar. Onlar olan məclisdə
aşıqlar aşıq havalarında yanlışlıq edə
bilməzlər.
Qazax bölgəsində də
söz biliciləri ustad aşıqlara bərabər tutulur. Əslində
"söz biliciləri" termini Qazax bölgəsinə məxsusdur.
Onlara da ustad deyilir. Onlar da
ağsaqqal, müdrük, sözü keçən
insanlardır. Bəzən olur ki,
aşıqların belə bilmədiklərini həmin söz
biliciləri bilirlər. Onların
yaddaşı olduqca iti olur. Şeir bilmə
bacarığı olduğundan bir qafiyəni belə
aşıq və şairlər onların yanında səhv
deyə bilməzlər. Səhv desələr
də məclisin tam ortasında söz biliciləri
"aşıq nərdivan qoyma" deyərsə, artıq
aşıq işini başa düşür ki, hardasa ya
sözü səhv deyib, ya da havanı düz
çalmayıb. Çünki həmin
söz biliciləri daim məclislərdə olur, özlərindən
böyük aşıqların məclislərində
iştirak edib, özləri də onlardan öyrənirdilər.
Onlarda fenomen yaddaş olur. Hafizələri
güclü olduğundan heç nə yadlarından
çıxmır. Belə insanların
yaddaşlarında çox sayda elmə bəlli olmayan
dastanlar, hətta klassik ustad aşıqların
yaradıcılığı da olur. Özləri
şeir qoşur, saz çala bildikləri halda bunu məclislərdə
bəyan edib, özlərindən danışmırlar. Tarixə yol yoldaşlığı edən
aşıqların həyat tərzini daim izləyirlər.
Bu tip insanlar aşqı yaradıcılığını izləyirlər.
Belə insanlardan biri Qazax rayonunun Çaylı
kəndində yaşamış Novruzov Murad olub (1928-2008).
Novruzov Muradı el arasında meşəbəyi
yaxud aşıq Murad kimi tanıyırdılar. Ömrünün sonuna qədər yaddaşı iti
olan Murad kişinin bilmədiyi dastan, havacat, ustad
aşıqların yaradıcılığı yox idi. Hardan desən ordan doğru bilgi verərdi adama.
Qeyri-adi yaddaşı olan Aşıq Muradı
firti istedadına görə “Qazax mahalının ensklopediyası”
adlandırırdılar. Sağlığında
özünün dediyinə görə Fərman Eyvazlı
"Qaçaq Kərəm "
kitabının birinci hissəsini yazarkən dəfələrlə
onun evində olub və Qaçaq Kərəm və İsrafil
ağa haqqında məlumatlar alıb. Yazıçı
Şəmistan Nəzirli "Azərbaycan generalları" kitabında
ondan müsahibə alıb, Eldar Nəsibli, Həmid Abbas, və
digər söz adamları dəfələrlə ondan
müsahibələr götürüblər. Qurbani dastanı, Tufarqanlı Abbas, Diləfruz-Məsim
dastanlarının yeni varantlarını və çox sayda
nağıl bilirdi. Onun hafizəsində Xəyyat
Mirzənin, Növrəs İmanın, Mirzə Səmədin,
Qulu Məmmədhüseynin, elmə bəlli olmayan nümunələri
vardır. Təəssüflə deyək
ki, o yaddaş söz bilicisinin yaddaşından yazıya
köçürülmədir. Murad
kişinin zil səsi vardı. Çoban Əfqanın həyatının
və yaradıcılığının ən doğru
bilicisi Murad kişi idi. Çoban
Əfqanın el arasında məhşur olan bir şeirini məhz
o bilirdi və ondan yazıya almışıq.
Murad kişinin səsi-soraği
aləmə yayıldığından hamı onun oturduğu
məclisdə iştirak etməkdən çəkinirdilər. "1953-cü
il oktyabr ayının 21-də Nov-ruz¬lunun şəyirdi Nəsir
Qazaxda Çaylı Novruzov Muradla ye¬mək¬xanada oturub
çörək üstə höcətləşirlər.
Murad kişi deyir:
– Nəsir,
sənin ustadın Şair Novruzlu mə¬nim qabağımda tab
gətirə bilməz. Nəsir evə qayıdıb
usta¬dına belə yazır:
Nəsir
Başına döndüyüm, ay
Şair Temraz,
Bir aşıx sazını
alajax sənin.
Çalandı,
çağırandı, tutur yaxşı saz,
Bir sutqa qulluğunda qalajax sənin.
Novruzlu
Al cavabın verim, ay Nəsir sənin,
O kimdir sazımı alajax mənim.
Ola bilsin tanış
olax, dost olax,
Yəqin ki, qonağım
olajax mənim.
Nəsir
Özünnən deyən döy
sözləri çoxdu,
Bələdəm halına
sözləri çoxdu.
Hərbə, zorba gəl sən onu
qorxut,
Yoxsa ki, saqqalın yolajağ
sənin.
Novruzlu
Özünnən nə dedi o
çayxanada,
Olmuya toxundu sənə, mənə
də.
Kefi saz olarmış o dəmxanada,
Bildim ki, əhvalım sorajaq
mənim.
Çaylı Murad kimi digər söz bilicilərindən biri də Qasım kişi olub. Deyilənə görə Qasım kişinin əyləşdiyi məclisdə aşıqlar məhz onun sorğu-sualından çəkinərmişlər. Dərin hafizəyə malik olduğundan elə bir yerdə aşığı imtahan edərmiş ki, aşıq çaşıb qalarmış. Aşıqlar daha çox dastanlardan, Aşıq Alıdan, Sarı Aşıqdan, Aşıq Ələsgərdən, Növrəs İmannan, Molla Cümədən imtahan olunarmışlar. Havacatların doğru-dürüst ifa edilməsinə də söz biliciləri həssaslıqla yanaşarmışlar. Belə insanlar bütün bölgələrdə olublar. Onlar bir növ ustadların yetişməsində, aşıq yaradıcılığının doğru-dürüst inkişafında xalq arasında müstəsna rol oynayıblar. Məclis idarə edən aşıq həm xalqın qarşısında, həm də söz bilicilərinin qarşısında imtahan edilirmişlər.
Söz bilicilərini aşıq yaradıcılığı kontekstində öyrənilməsi məqsədəuyğundur. Çünki tamlığı ilə aşıq yaradıcılığını özlərində ehtiva edən söz biliciləri sinədəftər insanlardan bu üstünlüklərinə görə bilavasitə fərqlənirlər. Aşıq yaradıcılığının toplanması ilə məşğul olan zaman təbii ki, hər bir bölgənin birinci psixologiyasını öyrənmək lazım olur. Bununla yanaşı həmin bölgədə söz ehtiyatı çox olan, yaddaşı iti olub, aşıq yaradıcılığını dərindən bilən adamlarla maraqlanmaq lazım gəldikdə onlar da söz bilicilərinə yönəldirlər. Onlar hətta XIX əsrin və ondan qabaqkı əsrlərin də yazıb yaradanlarının yaradıcılığını bilməklə yanaşı həm də şəkillərini yığıb saxlayırlar. Söz biliciləri sözün fəlsəfəsini, sözün məhvərini dərindən bildikləri üçün sözə sahib çıxırlar. Qazax aşıq mühitinin ustad aşıqlarından olan Məhəmmədəli Məşədiyevi söz bilicisi kimi dəyərləndirmək olar. Çünki aşıq Məhəmmədəli Məşədiyev aşıq havalarının düzgün yazılış qaydalarını, dastanları, uştad aşıqların yaradıcılığını, Azərbaycan poeziyasını, klassik ədəbiyyatı mükəmməl bilir. Onun fenomen yaddaşı var.
Söz biliciləri arasında qadınlar olsa da onlar məclislərə getməz yeri gəldikdə bildiklərini əsirgəzəmlər. Belə qadınlar əsasən evdar qadınlardır.
İlhamə Qəsəbova
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Xalq cəbhəsi.-
2017.- 2 fevral.- S.14.