Gənc Azərbaycan
“postmodernistləri”nin yaradıcılığına
yığcam baxış
Artıq neçə illərdir
ki, gənc Azərbaycan yazarları oxucuları normaldan daha
çox anormal düşüncəyə və
düşünməyə sürükləməklə onlar
belə vəziyyəti normal kimi qiymətləndirməyə
çalışırlar. Rafiq Tağı, Rasim Qaraca, Zahir
Əzəmət, Həmid Herisçi, Seymur Baycan, Nərmin
Kamal, Sevinc Pərvanə, Aqşin Yenisey, Əli Əkbər,
Kəramət Böyükçöl, Pərviz Cəbrayıl,
Şərif Lətifə, Nuranə Lətifə və
başqaları özlərini postmodernist adlandırıb, metaroman
yazıb metatarix yaratdıqlarını söyləyirlər.
Sağ olsunlar. Lakin bu əsərlərin
janrını onların özlərinin əvvəlcədən
necə müəyyənləşdirdikləri bizdə
şübhə doğurur. Birinci, ona
görə ki, bizdə hələ də postmodernist əsərlər
təmiz şəkildə mövcud deyil. İkinci,
ən vacib məsələ postmodernizmin nəzəri
bazası da bizdə açılmayıb, işlənməmiş
qalmaqdadır. Qərbi Avropa və Amerika,
Türkiyə və rus ədəbiyyatşünaslığında
problem xeyli dərəcədə işlənsə də, Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığında, fəlsəfi-estetik
fikrində məsələ
aydınlaşdırılmayıb. Adlarını
çəkdiyimiz əksər gənc yazıçılar əsasən
milli təfəkkürlü olduğundan onların mükəmməl
nəzəri bazaya yiyələnmələri də hələ
ki, inandırıcı görünmür.
Postmodernizm özündə nə qədər
«hibridlik» daşıyıb bir sənət üslubu, tərzi
kimi bütün situasiya və hallara
uyğunlaşdırılıb arzu olunan istiqamətlərə
çevrilməyə meylli olsa da, yalnız Qərb estetik fikri
onun nəzəri və praktik bazasını qurmağa daha
yaxşı müvəffəq ola bilib. Bəs
belə olduğu halda Azərbaycan postmodernistləri həmin nəzəri
bazanın postulatlarını yetərincə mənimsəməyə
biliblərmi?! Bu sualın bizdə təsdiqedici
cavabı olmayacaq. Mətni istədiyin kimi
eybəcər hala salmaq hələ də postmodernistlik hesab
oluna bilməz. Bunu biz Azərbaycan postmodernistlərinin əksəriyyətinin
əsərləri ilə tanış
olduğumuza görə söyləyirik. Azərbaycanda
cücərməkdə olan postmodernist təzahürlər, bu
estetikanın bədii-fəlsəfi strukturunu,
kompozisiyasını, məzmun və mahiyyətini hələ
nə cıza bilməyib, nə də müəyyənləşdirməyib.
Maraqlıdır ki, Azərbaycan
postmodernlərinin əksəriyyəti həm nəzm, həm
də nəsr nümunələrində “qüvvə”lərini
sınayırlar. Məsələn, H.Herisçi «Nekroloq», «Konspiroloq»
romanı ilə yanaşı, «Bu şeir Bayıl zindanında
ölümə məhkum olunmuş Əhədlə
vidalaşdığımdı…», «Ey, mənə bənzər
insan», «Mən daim səni axtarıram…», «Ağıllı
kukla» və s. kimi çoxsaylı şeirlər də
yazıb. «Konspi-roloq» kitabında müəllifin
dediyinə görə, burada qırx sirrin üstünü
açıb. Kitabda ədəbi mətnləri,
layihələri deşifrə edib. Guya əsərdə
həqiqi mətn üzdə yox, dərinlikdə, gizlindədir.
O, pərdə arxasında olan andeqraund ənənələrinə
söykənilməklə Əl Ərəbi, Rixard Zorge,
Benksi, Davud Münşizadə kimi fərqli və məxfi
fiqurların yeni portretlərini yaratmağa müvəffəq
olub. Əsərdə «Tehran 43», «İki qadın», «Sehrli xalat»,
«Pijamalı təyyarəçilər», «Bir cənub şəhərində»
filmlərindən mesajlar təqdim etməklə guya Birinci və
İkinci Dünya müharibələrinin əsl səbəblərini
öz yozumunda ortaya qoyub.
Həmid Herisçi “disput. az” saytına verdiyi müsahibədə bildirir
ki, Azərbaycana postmodernizmi o gətirib, o da aparır. Bunu necə başa düşmək lazımdır?!
Bizcə, postmodernizm ədəbi-fəlsəfi-estetik
bir istiqamət, cərəyan kimi lokal mədəni hadisə
deyil. Buna görə də onun digər sənət
cərəyanları kimi məqamı yetişəndə hər
hansı regionda, mədəniyyətdə gəlişməsi
zəruriyyətə çevrilir.
Aqşin Yenisey «Nəsiminin
soyulmuş dərisi haqqı», «Amalyanın cib dəftəri
üçün…», «Qadınlar haqqında məruzə», «Aynurənin
ümidsizliyi», «Buludxan», «Məktub», «Yeni il tənhalığı»,
«Gecəyarısı boş küçəyə suallar», «Həmid
Herisçi ilə yolüstü söhbət», «Sabahdan
bütün cinayətkarlar mənəm…», «Sınmış pəncərədə
ay işığı», «9 ay tora-bora mağarasında»,
“Yastığa hopmuş qadın” və s. şeirlərlə
yanaşı, «Taqqulabdan sonra lella» (hekayə), «Göləqarğısancan»
(roman) nəsr nümunələri ilə oxucularla “həmsöhbət”
olmaq istəyir.
Aqşin Yeniseyin “postmodernist”
“şeirləri” şeirdən daha çox publika
üçün əxlaqsızlığı nümayiş
etdirməyi qarşıya məqsəd qoyur. Bu mətndə
estetiklikdən daha çox estetiksizlik oxucunu
qıcıqlandırır. Oxucunun (tədqiqatçının)
mətnə (onun müəllifinə) nifrəti daha çox
artır. Bunu Aqşinin “Yastığa hopmuş qadın”
“postmodernist şeir”ində illüstrasiya edə bilərik:
İlk ərindən boşanandan
sonra
tez-tez səninlə
görüşən
sonra başqa birisinə ərə gedən
qadınla
bəzən yuxuda cinsi əlaqədə
olursan
bu həmin qadının sənə, sənin
evinə, evindəki əşyalara
hopmasından xəbər verir
adamın arxasınca hopduğu əşyalar
da yox olur
Bu, nədir?! Bunu şeir
adlandırmaq olar?! Məgər müəllif
“yastığa hopmuş qadın”ın başqa xüsusiyyətlərini,
özəlliklərini oxucuya çatdıra, onun diqqətini məşğul
edə bilməzdimi?! Bu tipli mətnlər???
boşuna atılmış güllələrdir,
istifadə edilən kağızlardır. Görəsən,
bu şeirdə müəllif kimin haqqında
düşünür, kimin nostaljisini çəkir?! Fikrimizcə, elə mübhəm hisslər var ki,
onları yalnız bir, yaxud iki nəfərlə
bölüşə bilərsən. Belə
hissləri ictimailəşdirməyə lüzüm varmı?
Yeri gəlmişkən bildirək ki, Aqşinin
digər şeirləri də təxminən elə belə məzmundadır.
Məsələn, “9 ay tora-bora
mağarasında” şeirində “kişi qolları arasında
qadın üçün həmişə qaranlıqdır həmişə.
Qadının azadlığı
qaranlıqdır”, – deməklə müəllif nə istəyir?!
Və yaxud “Sınmış pəncərədə ay”
şeirində:
“Susur pişiklərin intim səsləri
sınmış pəncərədə əl
kəsir gecə
bu gecə qadınla olmağım gəlir
ruhum qoymur məni su dağıtmağa”.
Görəsən, müəllif
belə cılız sətirlərlə oxucuda nəyi
aşılamaq istəyir?! Belə fikirləri aləmə
car çəkməyə ehtiyac varmı?!
Təəssüf ki, digər
çağdaş postmodernistlərimizin də
yazdıqları Aqşinin quramalarından, “şeir”, “fikir”,
“ideya” icadından o yana getmir. Belə hal təəssüfedici
olsa da, onun bu gün ortada olduğunu da inkar etmək doğru
olmazdı.
Sevinc Pərvanənin şeir
yaradıcılığı arsenalında «Yoxsan», «Fantastik»,
«Yerli Haykular», «Ayrılıq», «Oğluma nəsihət»,
«Müəllimdən rica», «Babək», «Nifrət dolu ürəyim»,
«Döyüş alnınıza yazılıb», «Bizim dinimiz»,
«Müğənni olmaq istəyirəm», «Aldanma bu qara hicablı
qadına», «Mazoxist», «Atamın xatirəsinə», «Mənim
sirrim» və s. bərabər, həm də «Süd»,
«Qadağan saatları» kimi hekayələri və «Şəhər»
adlı romanı var. Sevinc Pərvanənin iki müxtəlif
şeirindən gətirəcəyimiz qısa parçalar onun
«postmodernist yaradıcılığı» haqqında
düşünürük ki, ümumi mənzərə
yaradacaq¬. «Mənim sirrim» şeirindən bir bəndə nəzər
salaq:
Oxucularımın ən uğurlu
saydığı şeirlər
Unitazda oturarkən ağlıma gələnlərdir…
Buyurun, bu da yeni bədii-poetik
təfəkkür, postmodernist düşüncə və ifadə
tərzi. Olsun. Müəllif fikir söyləməkdə
sərbəstdir, azaddır. O, heç bir siyasi-iqtisadi,
sosial-mədəni hədlərin və dairələrin
içində qapanıb qalmaq istəmir. O, fikrini nə
klassik, nə yeni dövr, nə XX əsr ədəbi-mədəni
ştampları içində saxlamaqda maraqlı deyil. Bir sözlə, müstəqildir. Olsun. Buna biz də heç nə
demirik. Amma azad, sərbəst fikir söyləmək
üçün məgər özünə postmodernist deyən
kəs öz fikir və düşüncəsini yalnız tərbiyəsiz
sözlərdən yoğurub, özünü çılpaq
şəkildə oxucunun gözü qarşısında
qoymalıdır?!. Bəziləri
deyə bilər ki, postmodernist düşüncə elə
tabuların faş edilməsi ilə ortada durur. Bizsə
soruşuruq: Məgər tabular aradan götürüldükdə
böyük sənət nümunələri yaranır?! Yoxsa
bizim postmodenistlər qulaqlarında sırğa ediblər ki,
postmodernist düşüncə hər yerə, hər şeyə
nüfuz etdiyindən, o belə şəkildə hər
şeydən ola bilər. Qərb
estetikasında bunun müəyyən hədləri, qəlibləri
var və bunun praktik istifadəsi nəzəri bazayla da möhkəmləndirilir.
Bəs bizimkilər bunu necə başa
düşürlər? Hər halda nəzərdən
keçirdiyimiz əksər nümunələrdə gənc
Azərbaycan yazarlarının postmodernist düşüncəni
nə şəkildə dərk etmələri bizim
üçün hələ də aydınlıq yaratmır.
Xaqani Hassın yazdığı guya sürrealist «Gül və Panoptikon», «Böyüməyə proloqamena» (“Panoptikon” sözünün mənasını başa düşə bilmədik. Lakin “panoptikum” sözünün olmasından xəbərdarıq. Bu söz “pan” və yunanca “optikos” birləşməsindən əmələ gəlib “unikal, nadir əşyalar yığını” mənasını verməkdədir. Panoptikon”u necə başa düşək?!, “... proloqamena” sözü də bu qəbildəndir. Onu başa düşmək üçün bəlkə falçıya müraciət etmək gərəkdir?!) şeirlər kitabı ilə bərabər, həm də “Müasir insanın iyi”, «Burdalıq», «Ən böyük cinayətin şahidi olmur», «Ölümün taleyi», «Azad seçim», «Tarixin obyektiv inkişaf meylinə etiraz», «Natürmort sevgi», «Kölgənin ölümüdür qaranlıq» və s. nümunələri hiss və duyğularımızı qətiyyən riqqətə gətirmir. Yaxud Xaqani Hass öz oxucularıyla görüşür. Onlara dövlət, cəmiyyət, hakimiyyət haqqında, müstəqil düşüncə haqqında nələrisə demək istəyir. Lakin bütün bunlar müəllifin fərdi yaradıcılıq istiqaməti ilə təsdiqlənmir. Məlumdur ki, bədii ədəbiyyat cəmiyyət həyatının barometri olmalı, onun istəklərinin, arzularının, ehtiyac və tələblərinin ifadəçisi kimi çıxış etməlidir. Gənc Azərbaycan postmodernistləri isə bunları hələ də ifadə etməkdə əziyyət çəkirlər.
Baxın, Türkiyə ədəbiyyatında nə baş verdi: Orxan Pamuka qədər (1982-ci il) bu ədəbiyyatda postmo¬dernizmi yamsılayan əsərlər yaranmışdı. Bu daha görümlü şəkildə isə məhz Orxan Pamukda özünü təzahür etdirdi. Lakin həmin postmodernist düşüncə Tənzimat təfəkkürü içində ortada dayanırdı. Bununla belə türk postmodernist romanlarının gəlişməsinə modern romanlar təkan verdi. Məsələn, Pınar Kürün, «Yarın-Yarın» (1976), «Küçük oyunçu» (1977), «Asılacak kadın» (1979) və s. kimi romanları sonra Pınarın postmodernist tərzdə yazdığı «Cinayət Romanı»nı ortaya çıxardı. Bizim “postmodernistlər” bu məqama diqqətlə yanaşmalıdırlar.
Ümumiyyətlə, sənətin bir ədəbiyyatdan, bir ölkədən digərinə daşınması yalnız şərti xarakterlidir. İctimai-siyasi, mədəni-iqtisadi şərait yaranmayınca onun ortaya çıxması müşkül məsələdir. Bununla belə ədəbiyyatımızın inkişafına kim zərrə qədər kömək etməyə səy göstərirsə, biz onları bütün hallarda dəstəkləyəcəyik. Ədəbiyyatımızın milliliyini və estetikliyini qorumaq lazımdır, dostlar. Xalqımızın milli-mənəvi dəyərlərinə sayğı ilə yanaşın. Tariximizin, mədəniyyətimizin, ədəbiyyatımızın sabahı naminə.
Nizami Tağısoy
Professor
Xalq cəbhəsi. 2017.- 10 fevral.- S.14.