Su kultu ilə
bağlı inanclar
1-ci yazı
Novruz inanclar içərisində həcmcə
böyük yeri su kultu ilə bağlı inanclar tutur. Bu inanclarda
xalqımızın dünya, kainat, varlıq aləmi
haqqında ilkin təsəvvürləri öz əksini
tapıb. Bu cəhətdən su ilə
bağlı inancların tədqiqi xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Yeri gəlmişkən, qeyd etmək
lazımdır ki, su ilə bağlı Novruz inancları tədqiqatçı
Aynur Babəkin “Azərbaycan folklorunda su ilə bağlı
inamlar” monoqrafiyasının “Novruz bayramında su inam və
ayinləri” adlı fəslində tədqiqata cəlb
olunmuş, maraqlı təhlillər aparılıb. Müəllif göstərir ki, Novruz bayramı bir
çox mərasimlərlə müşayiət olunur. Həmin mərasimlərdə suya tapınmanın, pərəstişin
– su kultunun izləri açıq-aşkar müşahidə
olunur.
Novruz inanclarının təhlili xalqımızın su
kultu, yəni suyu müqəddəsləşdirmə, onun qeyri-adiliyinə
inanma ilə bağlı bir çox təsəvvürlərini
öyrənməyə imkan verir. Əzizə Cəfərzadə qeyd
edir ki, iltəhvil anlarında bəzi dindar adamlar zərif
çini kasaya müşk və zəfəranla bayram və
şəfa duaları yazır, sonra Novruzdan 40 gün
keçmiş həmin yazılı kasaya yağan leysan
yağışlarından su yığır, yağış
suyu – müşk və zəfəran bir il pozulub xarab olmur və
il boyu yeni iltəhviləcən həmin sudan türbət
qabında bir qurtum xəstəyə içirir, şəfa
umurdular. Qeyd etmək lazımdır ki, Novruz mərasim
kompleksində su ilə bağlı ayin və adətlər
xüsusi yer tutur. Dörd çərşənbədən
ilki su ünsürü ilə bağlıdır. Şəkidə
əzəl çərşənbədə sübh tezdən
bulaq başına gəlirlər:
Ağırlığım-uğurluğum
suya,
Azarım-bezarım
suya,
– deyib, su üstündən atlanırlar. Sonra əl-üzlərini yuyur, bir-birlərinin
üstünə su atır, sifətlərinə su çiləyirlər.
Xəstəliyə tutulanları da su
üstündən hoppandırırdılar. Adamlar
günah işlətməyəcəklərinə, ancaq
yaxşılıq edəcəklərinə and içib: Su
haqqı, pis əməl sahibi olmayacağam, – deyirlər.
Mərasimin təsvirindən göründüyü kimi,
burada su kultunun izləri var. Su kultlaşdırılması
dualarla bağlıdır. Buradakı nəğmə
mətni su kiltu ilə bağlı mərasimdə su ilahəsinə
oxunan duadır. İnsanlar bu mərasimdə
öz günahlarından, yəni ağırlıqdan,
uğurluqdan təmizlənirlər. Bu təmizlənmə,
paklanma su vasitəsi ilə baş verir. Lakin
hər su ilə paklanmaq olmaz. Mərasimdən
göründüyü kimi, bu su əzəl çərşənbə
suyu, yaxud A.Babəkin yazdığı kimi, “ilkin su,
kosmoqonik-yaradıcı sudur. Həmin su
olduğu üçün möcüzəlidir, xeyir-bərəkət
verir”.
Günahlardan təmizlənmə ilə bağlı
Naxçıvan bölgəsində toplanmış bir adət-mərasim
mətni xüsusilə əlamətdardır. Bu “ilin on
üçü” adlanan maraqlı bir mərasimdir. Maraqlısı budur ki, mərasimin mahiyyətində
“yalan yuma” ayini durur. Adətə görə,
bayramdan (Novruzdan – S.Q.) iki gün sonra arvadlı-kişili,
oğullu-uşaqlı yığışarlar bir
çayın qırağına. Buna da deyərlər
“ilin on üçü”. Yeyib-içərlər.
Kim də nə qədər istəyər – o qədər
yalan danışar. Gün çönənə (dönənə
– S.Q.) yaxın yuyarlar əllərini çayın suyunda, deyərlər:
Bu yalanların hamısını axıtdıq suya, bununla da
yalan qurtarır.
Bu, çox maraqlı mərasimdən iki qənaətə
gəlmək olur. Birincisi, bu ayin Novruzdan 12 gün keçəndən
sonra, yəni on üçüncü gün icra olunur. Bu, bayramın qurtarması mənasını bildirir.
İnsanlar həmin gün çoxlu yalan
danışırlar. Həmin yalanlar əylənmək
məqsədini daşıyır. Bildiyimiz
kimi, bayram günlərində adi vaxtlarda edilməyən
zarafatlara, əyləncələrə yer verilir və insanlar
da bundan incimirlər. Dünya
bayramlarında adamlar zarafatla bir-birini döyür,
üstünə su, yaxud meyvə atır, bəzən
söyüş söyür, müxtəlif zarafatlar edirlər.
Şakir Albalıyev bu barədə yazır ki, istər
ilaxır çərşənbələrdə – çillə
mərasimlərində, istərsə də Novruz
bayramlarında istisna hal olaraq müəyyən mənada
“tabuları pozmaq” normal hal sayılırdı, eləcə də
oxumaq, çalmaq və s. qabiliyyətlərini gizlədən
utancaq gənclərimizin bu mərasimlərdə üzə
çıxıb çalıb-oxumaları da
“bağışlanılan” – qəbuledilən hal idi. Çünki bu bayramların spesifik xüsusiyyətlərindən
biri də bu cür “yasaqları” vurub-dağıtmaq idi. Bayramın sona çatması ilə bütün
bunlar başa çatır. Bu halda
“yalanların suya axıdılması” bayram vaxtı yol
verilmiş zarafatların, əyləncələrin
qurtarması, sona çatmasını bildirir.
İkincisi, yalan danışmaq həm də
günahdır. Şəkidə insanlar əzəl çərşənbədə
sübh tezdən bulaq başına gəlib, “günah işlətməyəcəklərinə,
ancaq yaxşılıq edəcəklərinə and”
içdikləri kimi, Naxçıvanda da “ilin on
üçü” adətində insanlar hər cür yalandan, yəni
günahlardan təmizlənirlər. Burada
yalanın su ilə (su başında, suya axıtmaqla) təmizlənməsi
su kultu ilə bağlıdır. Belə
ki, su təmizləyici gücə malikdir. Məsələn,
İraq-Türkman bölgəsində “birinin
günahını yumaq üçün qırx çanaq su
tökərdilər. Onda günahından
keçiləcəyinə inanardılar”.
M.Paşayeva oxşar adəti Quba bölgəsində
qeydə alıb. O yazır ki, il təhvil olunduğu
gün sübh tezdən kəndin günah işləmiş gəncləri
– dəli-dolusu, haram işə qurşananı, yolunu azanı
günahlarının təmizlənməsi üçün
çiləxana adlanan dar torpaq bir keçiddən keçirilərdi.
Yəni onların doğru yola gəlməsi
üçün bir şans verilirdi, yeni ildə həyatlarında
da yeni səhifə açılmasına imkan
yaradılırdı. Adətə görə,
günahkarlar bu çiləxanadan keçməklə kəndin
ağsaqqal və ağbirçəyindən halallıq
alır, sanki yenidən dünyaya gəlmiş kimi, bəzən
hətta adları da dəyişdirilərdi. Bu adət
Naxçıvanda keçirilən “ilin on üçü” adəti
ilə iki əsas nöqtədə birləşir: Birincisi,
burada da günahlar təmizlənir. Lakin
Naxçıvan bölgəsində su ilə, burada isə
torpaqla. İkincisi, su da, torpaq da Novruz mərasim
kompleksinin əsas dünyayaradıcı ünsürlərindəndir.
Naxçıvan bölgəsində “ilin on üçü” adətində yalan danışılması insanların sadəcə yalan danışmaq istəyi, həvəsi ilə bağlı deyildi. Bu, bir mərasim aktıdır. Ona görə ki, yalanın mərasimi kökləri, mahiyyəti və mənası var. Bu məna-mahiyyət folklorumuzda öz izlərini saxlayıb. Məsələn, K.İslamzadə göstərir ki, bir çox nağıllarımızda qəhrəman hiylə işlətməklə, aldatmaqla şər üzərində qələbə çalır, haqq-ədaləti bərpa edir. Digər tərəfdən, Azərbaycan folklorunda gülüşlə, o cümlədən yalanla bağlı janr var: qaravəlli. Qaravəlli janrını geniş şəkildə araşdırmış T.Orucova görə, o, yalan danışmaqla əlaqəli bir janrdır. Müəllif göstərir ki, qaravəlli tamaşasının qəhrəmanları arasında ayrıca Yalançı pəhləvan obrazı da var.
Novruz mərasimlərində insanların bir-birinin üstünə su atması da diqqəti cəlb edir. Təbii ki, bu, su ilə əylənmə deyildir. İnanc mətnlərinin nəzərdən keçirilməsi göstərir ki, su atmaq təmizlənmə, paklanma ayinin tərkib hissəsidir. Ağbaba bölgəsində ilin təhvil olunduğu gecə “sulaşma” deyilən hadisə də olardı. Bu vaxt evdə yatanda yatanların üzünə su çilənərdi. Bu qaramatın, yəni tənbəlliyin aradan qalxması, adamların da ayıq olmasını arzulamaq idi. Heç kəs su çiləməyə görə narazılıq edə bilməzdi, təbii ki, el adətinə xilaf çıxmaq olmazdı. Bir Göyçə inancında da olduğu kimi, su aydınlıqdır – deyiblər. Ona görə də ilin axır çərşənbəsində hamı bir-birinin üstünə su çiləyir ki, təzə il onlar üçün uğurlu olsun.
İnanclarda xüsusilə axır çərşənbə gecəsinin suyundan bəhs olunur. Bu su qeyri-adidir: o, dərd-bəlanı yox edir, xeyir-bərəkət verir. Göyçə bölgəsinə məxsus bir inanc mətnində göstərilir ki, Novruz bayramında kim gün çıxmamış hamıdan tez bulaqdan su gətirib onunla xəmir yoğursa, o evdən bin-bərəkət heç vaxt əskik olmaz. Burada əsas məsələ suyun ilkin su olmasıdır. Yəni il təhvil olandan sonra ilk dəfə gələn su pak və möcüzəli sudur. Qaraqoyunlu və Dərələyəz bölgəsi inanclarından birində deyilir ki, axır çərşənbə gecəsinin səhəri sübh tezdən durub axar su üstünə getmək, suya salam verib, üstündən üç dəfə atlanmaq, sonra da həmin sudan bir qab gətirib, həyət-bacaya, evin dörd bucağına səpmək gərəkdir. Deyirlər ki, belə edəndə ilin xoş gələr, ağrı-acı görməzsən.Bu inancı təhlil etmiş A.Babək yazır ki, inanc mətnində su kultu ilə bağlı bir çox məqamlar bir yerdədir. Onlar aşağıdakılardır:
1. Axır çərşənbənin səhərisi gününün suyu.
Bu su adi su deyil. İlkin sudur, demək, kosmoqonik – yaradıcı sudur.
2. Bu su axar sudur.
Axar su canlıdır, diridir, axmaz (yaxud lal axan) su ölüdür. Diri olmayan su canlılıq – həyat, xeyir-bərəkət verə bilməz, insanın ağırlıqlarını yuyub apara bilməz. Bu da ilkin suyun əsas xassələrindən biridir.
3. Suya salam vermək.
İnsan, əslində, suya yox, onun sahibinə salam verir, üstündən tullanmaq, yəni azar-bezarını tökmək üçün icazə istəyir.
4. Sudan hökmən evə gətirib qapı-bacaya səpmək.
Bu su müqəddəs, möcüzəli, qüdrətli sudur. “Koroğlu” dastanında Alı kişi də oğlundan xahiş edir ki, Qoşabulaqdakı sudan ona bir qab gətirsin ki, kor gözləri açılsın. Demək, bu su kor gözləri açmaq qüdrətinə malik həyatyaradıcı sudur. Axı kor insanın gözlərinin açılması onun həyata yenidən dünyaya gəlməsi kimidir. Axır çərşənbə gecəsinin qurtardığı an il təhvil olur və sular, ağaclar buna reaksiya verir. Sular dayanır. Bu an möcüzəlidir. Kim bu ana şahid olsa, onun bütün arzu-istəkləri həyata keçər. Zəngəzur inanclarından birində deyildiyi kimi, “gecə, deyillər, su dayanır. Su dayanan vaxtı görsən ki, su dayanır, niyyətin tutur, görməsən, tutmur”.
Lakin insanlar çox vaxt bu ana şahid olmaqdan məhrum
olurlar. Ancaq həmin
möcüzədən insanlara pay düşür: həmin
pay ilkin su – Novruz suyudur. Ona görə də bir
vaxtlar Zəngəzurda olduğu kimi, “hamı
çalışarmış ki, axır çərşənbə
gedib hamıdan qabax su gətirsin. Üçüngü
deyillər ki, suda peyğəmbər nəfəsi var”.
İnsanların
suyun dayanması anına şahid ola bilməməkləri
ondan irəli gəlirdi ki, onlar suyun nə vaxt
dayanacağının dəqiq vaxtını bilmirdilər. Ağdaş bölgəsindən toplanmış
inanc mətnində deyilir ki, ilin axır çərşənbəsi
su dayanır. Saat neçədə
dayanırsa, o bilinmir. Onda bəzi adamlar
oturur o suyun kənarında. Ondan tələb
eləyirsən, nə lazımdı. Allah-taala
onu sənə yetirir. Əgər bu
mümkün olmursa, obaşdandan – sübh tezdən su
üstünə getmək lazımdır. Həmin
zaman axan su müqəddəsdir. Ağdaş bölgəsi
insanlarının inancına görə, ilin-ayın axır
çərşənbəsində, il təzələnəndə
obaşdandan durub su dolduranda arxa Zəm-zəm suyu axır. Zəm-zəm suyu budur ki, dirilik suyu kimidir. Cənnətdən gələn su olur. Onunla kim yuyunsa da, içsə də, xörək
bişirsə də, o, deyir, sağlamlıq gətirir
insanlara, heyvanlara. O gecəsi, deyir, arxlara su cənnətdən
axır Allah tərəfindən.
S.Qasımova
Araşdırmaçı
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 21 fevral.-
S.14.