Ermənilərin Qarabağı
“özününküləşdirmə” siyasətinin tarixi və
hüquqi əsası yoxdur
İnsani dəyərlərdən uzaq, heç bir bəşəri
dəyər yaratmayan, xarakteri satqınlıqdan və
minüzlükdən yoğrulmuş ermənilər
dünyanı ardıcıl yalanlarına inandırmaqla özlərinə
hər kəsdən qayğı umurlar. Çox
hallarda danışılanlara, deyilənlərə seyrçi
münasibət bəsləyirik. Əslində
söhbət burada faciənin, fəlakətin mahiyyətinə
varılmasından gedir. Fəlakətlərinin
yaranma səbəblərini anlamayan millət sözün əsl
mənasında müstəqilliyini davamlı yarada, onu qoruya,
yaşada bilməz. Təkcə keçən
yüzildə ermənilərin Azərbaycan torpaqlarının
çox hissəsini mənimsəməsi türkə
qarşı bəşəri səviyyədə cinayətdir,
soyqırımdır. Əslində
Qarabağ problemi bütün Türk Dünyasının bir
nömrəli problemidir. Nə qədər
ki, azğın, ruhsuz, soysuz erməni dünyanın halına
çox gözəl uyuşa bilir, türkü sevməyənlər
bundan bizə qarşı ustalıqla yararlanacaqlar.
Erməni “böyük Ermənistan” xüyası ilə
alışıb-yanır. Ermənilər
“Böyük Ermənistan” adıyla dünyaya cəfəng
iddialarını sırımağa çalışırlar.
Azərbaycanın əzəli torpağı olan
Qarabağla bağlı ermənilərin
“özününküləşdirmə” siyasətinin isə
heç bir əsası yoxdur. Bu yerdə
“Qarabağ” sözünün etimologiyası, tarixi ərazisi və
sərhədləri haqqında danışmaq gərəkliyi
yaranır. Qarabağ Azərbaycanın ən
qədim tarixi vilayətlərindən biridir. Azərbaycanın ayrılmaz tərkib hissəsi olan
Qarabağın adı Azərbaycan dilindəki "qara" və
"bağ" sözlərindən əmələ gəlib.
"Qara" və "bağ" söz birləşməsi
Azərbaycan xalqının özü qədər qədim
tarixə malikdir. AMEA-nın A.Bakıxanov adına
Tarix İnstitutunun araşdırmasında bildirilir,
dünyanın hər yerində bu söz birləşməsinin
Azərbaycanın konkret ərazisinə aid edilməsi də
danılmaz həqiqətdir. Azərbaycan xalqının öz
doğma torpağının bir parçasına verdiyi
"Qarabağ" sözü ilk mənbələrdə hələ
1300 il bundan əvvəl (VII əsrdən)
işlənib. Qarabağ əvvəllər bir
tarixi-coğrafi anlayış kimi konkret məkanı bildirib,
sonra isə Azərbaycanın geniş coğrafi ərazisinə
aid edilib. Yeri gəlmişkən, bu hal Azərbaycan
üçün xarakterikdir: Naxçıvan şəhəri
- Naxçıvan bölgəsi, Şəki şəhəri
- Şəki bölgəsi, Gəncə şəhəri - Gəncə
bölgəsi, Lənkəran şəhəri - Lənkəran
bölgəsi və i.a. "Qarabağ"ın Azərbaycanın
konkret bir vilayətinin, bir bölgəsinin adı kimi
formalaşması tarixi onun etimologiyasının daha elmi şəkildə
izahına imkan verir. Çünki Azərbaycan dilində (həmçinin
başqa türk dillərində) "qara"nın rəngdən
başqa "sıx", "qalın",
"böyük", "tünd" və başqa mənaları
da var. Bu baxımdan, "Qarabağ" termini "qara
bağ", yəni "böyük bağ", "sıx
bağ", "qalın bağ", "səfalı
bağ" və s. mənası kəsb edir. Beləliklə,
Qarabağın özü kimi "Qarabağ" sözü
də Azərbaycan xalqına məxsusdur.
Qarabağdan
bəhs edərkən qarşıya əvvəlcədən
belə bir sual çıxır: Qarabağ haradır, Azərbaycanın
hansı ərazilərini əhatə edir? Bu sualın
cavabı bu gün daha aktualdır və erməni
separatçıları tərəfindən törədilmiş
"Dağlıq Qarabağ problemi"nin
dərk edilməsi üçün mühüm əhəmiyyətə
malikdir. Vaxtilə bu ərazini əhatə edən
Azərbaycan dövlətinin - Qarabağ
xanlığının vəziri olmuş Mirzə Camal
Cavanşir "Qarabağ tarixi" (1847) əsərində
yazırdı: "Qədim tarix kitablarının
yazdığına görə Qarabağ vilayətinin sərhədləri
belədir: cənub tərəfdən Xudafərin körpüsündən
Sınıq körpüyə qədər - Araz
çayıdır. İndi (Sınıq
körpü) Qazax, Şəmsəddin və Dəmirçi-Həsənli
camaatı arasındadır və Rusiya dövləti məmurları
onu rus istilahilə Krasnı most, yəni Qızıl
körpü adlandırırlar. Şərq
tərəfdən Kür çayıdır ki, Cavad kəndində
Araz çayına qovuşaraq gedib Xəzər dənizinə
tökülür. Şimal tərəfdən
Qarabağın Yelizavetpolla sərhədi Kür
çayına qədər - Goran çayıdır və
Kür çayı çox yerdən (keçib) Araz
çayına çatır. Qərb tərəfdən
Küşbək, Salvartı və Ərikli adlanan uca
Qarabağ dağlarıdır".
Rusiya
işğalı və müstəmləkəçiliyinin
ilk dövründə Qarabağın ərazisi və sərhədlərinin
belə dəqiq təsvir edilməsi onunla izah olunur ki, bu
faktı bilavasitə Qarabağın idarəsilə məşğul
olan dövlət adamı yazır, başqa sözlə, həmin
fakt rəsmi sənədlərə əsaslanır,
Rusiyanın xidmətində olan dövlət adamının rəsmi
sözüdür. Başqa tərəfdən bu
fakt yalnız reallığa, təcrübəyə əsaslanmaqla
qalmayıb ilk mənbələrlə də sübut olunur.
Mirzə Camalın mövqeyinin doğruluğunu
göstərmək üçün qədim tarix
kitablarına istinad etməsi təsadüfi deyil.
Göründüyü kimi, siyasi-coğrafi məkan olaraq,
tarixdə həmişə "Dağlıq Qarabağ"
deyil, bütöv halda, yəni Qarabağın bütün ərazisini
- dağlarını, düzənlərini əhatə edən
ümumi bir "Qarabağ" anlayışı olub. Başqa sözlə, "Dağlıq
Qarabağ" anlayışı çox sonraların "məhsuludur",
separatçılıq niyyətilə Qarabağın bir hissəsinə
verilmiş addır. Əgər Dağlıq Qarabağ
varsa, deməli, düzən və ya aran Qarabağ da var.
Reallıq da belədir: bu gün Azərbaycanda həm
Dağlıq Qarabağ var, həm də Aran Qarabağ (yəni
düzən Qarabağ). Özü də həm
düzən (aran), həm də dağlıq Qarabağ həmişə,
bütün tarixi dövrlərdə bir xalqın - Azərbaycan
xalqının Vətəni olub. Azərbaycan
xalqının yüzlərlə ən qədim, ən nadir
folklor nümunələri, musiqi inciləri məhz
Qarabağda yaranıb, Qarabağla bağlıdır.
1894-cü
ildə ABŞ-ın Nyu-York şəhərində Century Co.
("Əsr") şirkətində çalışan
müəllif Benjamin E.Smith "The Century Cyclopedia of Names",
yəni "Century Adlar Ensiklopediyası"nı
dərc etdirir. Bu ensiklopediayada Qarabağ
toponiminin (səh. 561-də) türk dilləri mənşəli
olduğu göstərilir. "Qarabağ"ın
Azərbaycanın konkret bir vilayətinin, bir bölgəsinin
adı kimi formalaşması tarixi onun etimologiyasının
daha elmi şəkildə izahına imkan verir.
Çünki Azərbaycan dilində (həmçinin başqa
türk dillərində) "qara"nın rəngdən
başqa "sıx", "qalın",
"böyük", "tünd" və başqa mənaları
da vardır. Bu baxımdan, "Qarabağ" termini "qara
bağ", yəni "böyük bağ", "sıx
bağ", "qalın bağ", "səfalı
bağ" və s. mənası kəsb edir.
Qarabağın tarixinə varsaq,
araşdırmaçılar göstərir ki, Qarabağ ərazisində
ən qədim dövrlərə aid yerlər aşkar olunub. 1968-ci ildə
Azıx mağarasında Azıxantropun çənə
sümüyü tapılıb. Çox guman ki, Azıx
adamları burada 250-300 min il bundan əvvəl
yaşayıblar. Bütün tarix boyu Qarabağ
Azərbaycanın ayrılmaz hissəsi olub. Ərəb xilafətinin işğalı və
Qafqaz Albaniyası dövlətinin süqutu ilə VII-IX əsrlərdə
Qarabağın tarixində əhəmiyyətli dəyişikliklər
baş verib.
Ərəblərin gəlişilə Albaniyanın xristian əhalisinin əksəriyyəti İslamı qəbul etdi, qalanları, xüsusilə Albaniyanın Qarabağ yüksəkliklərində yaşayan əhali isə IV əsrdə Albaniyanın dövlət dini elan olunmuş xristianlıqdan imtina etmədi. XIX əsrin əvvəllərində Şimali Azərbaycan ərazilərinin Rusiya tərəfindən işğalından sonra Eçmiədzinin təzyiqi və israrlı müraciətləri nəticəsində Rus çarının Alban Katalikosunun ləğvi barədə qərarı Qarabağ yüksəkliklərinin Alban əhalisinin gürcüləşdirmə və erməniləşdirmə prosesinin başlanğıcını qoydu. Qarabağ Sacilər, Salarilər, Şəddadilər, Atabəylər, Hülakilər (Elxanilər), Qaraqoyunlu, Ağqoyunlu kimi ərəblərin işğalından sonra Azərbaycanda biri birini əvəz etmiş müxtəlif müsəlman dövlətlərinin tərkibində olub. Azərbaycan Səfəvilər Dövlətinin (1501) yaranması bütün Azərbaycan torpaqlarının mərkəzləşdirilməsinin əsasını qoydu. Səfəvilər tərəfindən yaradılmış dörd əyalətdən birinin adı Qarabağ və ya Gəncə idi. Səfəvilər Dövlətinin mövcudluğuna son qoymuş Nadir şahın ölümündən sonra Azərbaycanda yeni müstəqil və yarı-müstəqil dövlətlər, xanlıqlar və sultanlıqlar yarandı. Onlardan biri Qarabağ xanlığı idi.
Qarabağ xanlığı Azərbaycanın görkəmli dövlət xadimlərindən biri olan Pənahəli Bəy Cavanşir tərəfindən yaradılıb. Onun oğlu İbrahim xanın dövründə Qarabağ xanlığı daha da gücləndi. 1805-ci ildə İbrahim xan Rusiya silahlı qüvvələrinin komandiri P.D.Sisianovla Kürəkçayda müqavilə imzaladı. Kürəkçay müqaviləsinə əsasən Qarabağ xanlığı Azərbaycan torpağı kimi Rusiyaya birləşdirildi. Kürəkçay müqaviləsi Qarabağın, onun dağlıq bölgəsi də daxil olmaqla, tarixi Azərbaycan torpağı olduğunu sübut edən ən mühüm sənədlərdən biridir. Şimali Azərbaycanın işğalından sonra bu torpaqlarda mövqeyini möhkəmləndirmək məqsədi ilə çarizm erməniləşdirmə siyasətini tətbiq etməyə başladı. 1828-ci il Türkmənçay müqaviləsi və 1829-cu il Ədirnə müqaviləsinə əsasən İran və Türkiyədən köçürülmüş ermənilər Qarabağ da daxil olmaqla Şimali Azərbaycanda məskunlaşdırıldılar. 1918-ci il mayın 28-də, təxminən 100 illik Rusiya müstəmləkəsindən sonra Azərbaycan xalqı Şimali Azərbaycanda yeni müstəqil dövlətini yaratdı. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Qarabağ üzərində də siyasi hakimiyyəti saxladı. Eyni zamanda, yeni yaranmış Ermənistan (Ararat) respublikası da Qarabağa qarşı əsassız ərazi iddiaları ilə çıxış etdi. Qarabağı ələ keçirmək məqsədi ilə bu dövrdə ermənilər əvvəllər də həyata keçirdikləri soyqırım aktlarını törətməyə davam etdilər. Vəziyyətlə əlaqədar olaraq, 1919-cu ilin yanvarında Azərbaycan hökuməti Şuşa, Cavanşir, Cəbrayıl və Zəngəzur qəzalarını əhatə edən Baş Qarabağ Əyalətini yaratdı. 1920-ci il aprelin 28-də Azərbaycanda Sovet dövlətinin bərqərar olmasından bir neçə il sonra, 1920-1923-cü illərdə həyata keçirilmiş məqsədyönlü tədbirlər nəticəsində keçmiş Qarabağ xanlığının tərkibində olmuş Azərbaycan torpaqları özlərinin ənənəvi tarixi və geocoğrafi bütövlüyünü itirdi. Sovetləşdirildikdən sonra Azərbaycan Dağlıq Qarabağa muxtar vilayət statusu verməyə məcbur edildi. Beləliklə, Azərbaycanın ayrılmaz hissəsi olan Qarabağ süni şəkildə aran və dağlıq hissələrə bölündü.
Bütün bu tarixi ədalətsizliklərə baxmayaraq, Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin siyasi, sosial, iqtisadi və mədəni inkişafını təmin etmək üçün Azərbaycan bu bölgədə kompleks islahatlar həyata keçirdi. Amma yenə də erməni separatçıları mənfur siyasətlərini həyata keçirməyə və bununla da Azərbaycana ciddi ziyan vurmağa davam etdilər. SSRİ-nin süqutu ərəfəsində onlar öz fəaliyyətlərini sürətləndirdilər. Azərbaycana qarşı təcavüzkar müharibə başlandı. SSRİ-nin süqutu ərəfəsində onlar öz fəaliyyətini sürətləndirdilər. Ermənistan Azərbaycana qarşı təcavüzkar müharibəyə başladı. 1992-ci il fevralın 25-dən 26-na keçən gecə erməni terror qruplaşmaları 366-cı motoatıcı alayın dəstəyilə Xocalıda XX əsrin ən dəhşətli qırğınlarından biri olan Xocalı Soyqırımını törətdi.
Uğur
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 21 fevral.-
S.13.