“Prezidentin sərəncamı hüquqi islahatların
keyfiyyətcə yeni mərhələsidir”
Azərbaycan Milli
Məclisinin Hüquq siyasəti və dövlət
quruculuğu komitəsinin sədri Əli Hüseynlinin APA-ya
müsahibəsi
- Prezidentin bu
günlərdə imzaladığı penitensiar sahədə
fəaliyyətin təkmilləşdirilməsi, cəza siyasətinin
humanistləşdirilməsi ilə bağlı sərəncamını
necə qiymətləndirirsiniz?
- Bu, Azərbaycanda həyata
keçirilən hüquqi islahatların keyfiyyətcə yeni
mərhələsidir. Eyni zamanda müasir
dövrün tələblərindən irəli gələn
bir sərəncamdır. Bu sərəncamın
icrası bütövlükdə məhkəmə-hüquq
sisteminin təkmilləşdirilməsinə ciddi təkan verəcək.
Sərəncamda da deyildiyi kimi, dövlət idarəçilik
sisteminin müasirləşdirilməsi və məhkəmə-hüquq
islahatları sahəsində həyata keçirilən tədbirlər
Penitensiar Xidmətin və bütövlükdə cəzaların
icrası ilə bağlı fəaliyyətin müasir
dövrün tələblərinə uyğun qurulmasını
və səmərəli idarəetmənin təşkilini zəruri
edir.
- Sərəncamda
indiyə qədər cəmiyyətdə hüquq müdafiəçilərinin,
hüquqşünasların, bu sahədəki alimlərin cəza
siyasətinin humanistləşdirilməsi, o cümlədən
həbs-qətimkan tədbiri ilə bağlı fikirləri də
əksini tapıb. Bu barədə nə deyə
bilərsiniz?
- Zaman-zaman bu
sadaladıqlarınız cəmiyyətdə
hüquqşünaslar arasında bir diskussiya mövzusu olub. Hesab edirəm ki, sərəncamda qoyulan məsələlər
ümumiyyətlə, cinayət törətmiş şəxsə
həm cəmiyyətin, həm də hüquq sisteminin münasibətini
dəyişdirməlidir. Əslində sərəncamın
ruhu, fəlsəfəsi cinayət törətmiş şəxsə
münasibəti dəyişdirməyə vadar edir. İstərdim ki, sərəncamın bir neçə
maddəsinin şərh etməklə bu fikirlərin üzərində
dayanaq. Məsələn, sərəncamın
5-ci maddəsində cəzaçəkmə müəssisələrində
mövcud istehsal sahələrinin bərpa edilməsi, yaxud yeni
sahələrin yaradılmasının
araşdırılması əksini tapıb. Həqiqətən də sovet dövründə məhkumların
islah siyasətinin vacib bir hissəsi onların əməyə
cəlb olunması idi. Cəzaçəkmə
müəssisələrində nə qədər
yaxşı şərait yaradılsa da, məşğulluq
islahın vacib bir hissəsidir. Azərbaycanda
cəzaçəkmə müəssisələrindəki vəziyyət
ən mütərəqqi Avropa standartlarına cavab verir.
Bu, həm qanunvericilik, həm də praktika
baxımından belədir. Hazırkı sərəncamda
da bir vaxtlar mövcud olmuş istehsal sahələrinin həbsxanalarda
bərpa edilməsi əsas olaraq qoyulub. Bilirsiniz
ki, hazırda həbsxanalarda lazımsız məşğuliyyətlər
də var. Amma bir də var ki, faydalı məşğuliyyət,
hansı ki, bu istehsal sahələrinə əsaslanır.
Belə bir əmək məşğuliyyəti
də islahın vacib hissəsidir. Eyni zamanda bu, müəyyən
mənada cəza çəkən şəxsin az da olsa maddi təminatıdır. Bu, hətta cəza çəkən şəxsin məşğuliyyətsiz
qalarkən meyl etdiyi zərərli vərdişlərdən
qorunması demək olacaq. Bir də, unutmaq
lazım deyil ki, müəyyən bir əmək vərdişinə
malik olan insan məhkumluq həyatı zamanı məşğuliyyətsiz
qalan zaman əmək vərdişini itirir. Bu da onun azadlığa çıxarkən cəmiyyətə
inteqrasiyasına əngəl olur. O elə bir formaya
düşür ki, azadlığa çıxandan sonra kimsə
onu işlə təmin etməkdən də çəkinir. Bir sözlə, bu sərəncam cəza çəkmiş
şəxsin reabilitasiyası baxımından çox
böyük əhəmiyyət kəsb edir. Bu, psixoloji olaraq bir dəyişikliyə gətirib
çıxarmalıdır. Hüquq-mühafizə
sistemi ilə, cəza siyasəti ilə cinayət törətmiş
şəxs, cinayətə meylli şəxs, cəzadan azad
olunmuş şəxs arasında tamamilə yeni bir münasibətlər
sistemi yaranacaq. Bu, tamamilə yeni bir
yanaşmadır. Məsələn, sərəncamın
13.3-cü maddəsində deyilir ki, “cəzanın növü
və həddini müəyyən edərkən cəzanın
sosial ədalətin bərpası, məhkumun islah edilməsi
və yeni cinayətlərin törədilməsinin
qarşısının alınması məqsədilə tətbiq
edildiyini əsas tutsunlar”. Bax, bu ifadə
özü ümumiyyətlə, cəza siyasətinə
tamamilə yeni ruh gətirir. Çünki
təcrübə, hüquq elmi göstərir ki, cinayət
törətmiş şəxsi sadəcə təcrid etmək
yolu ilə cəzalandırmaq effekt vermir. Bu,
hətta bəzən əks effekt verir. Ona
görə də bu sərəncamın icrası
bütövlükdə cinayətkarlığın
dinamikasına müsbət təsir edəcək. Yenidən cinayət törədilmənin də
qarşısını alacaq.
Burada bir məsələni də
qarışdırmamalıyıq. Biri var insanlıq əleyhinə
törədilən ağır cinayətlər, biri də var
ki, böyük ictimai təhlükə törətməyən,
az ağır cinayətlər. Biz şəxsiyyət
əleyhinə olan cinayətlərlə bağlı ötən
il Cinayət Məcəlləsindəki sanksiyaları
sərtləşdirmişik. 20 ilədək
azadlıqdan məhrum etməyə qədər
artırmışıq və düz etmişik. Yəni cəmiyyət də bilməlidir ki, bu sərəncamda
söhbət insanlıq əleyhinə olan cinayətlərdən
getmir.
- Sərəncamda
xüsusilə iqtisadi sahədə olan cinayətlərin dekriminallaşdırılması
da göstərilir.
- Bizim Cinayət Məcəlləsində
ayrıca bir fəsil mövcuddur ki, bu, iqtisadi sahə ilə
bağlı cinayətlərdir. Mülkiyyət əleyhinə
olan cinayətlər, dələduzluq, mənimsəmə və
ya israfetmə, yalançı sahibkarlıq, qəsdən
müflisləşmə, aldatma və ya etibardan sui-istifadə
etmə və sair bu kimi hallar bu fəsildədir. Sovet dövründə bəzi iqtisadi cinayət
halları var idi ki, müstəqillik dövründə onlar
azad ticarət fəaliyyəti növünə çevrildi.
İndi də iqtisadiyyatımız elə
inkişaf edir və elə hallar var ki, onları cinayət təqibi
yolu ilə yox, daha çox mülki müqavilələr yolu
ilə tənzimləmək lazımdır. Yəni mülki münasibətlərdə tənzimləmək
lazımdır. Elə hallar var ki, onlar
mülki məhkəmənin predmetidir, cinayət təqibi
predmeti deyil. Artıq dövr belə inkişaf
edir.
Məsələn,
hazırkı sərəncamın 10.3-cü maddəsində
göstərilir ki, “törədilən əməlin ictimai təhlükəliliyi
maddi ziyanla bağlı olan hallarda vurulmuş ziyan tamamilə
ödənildikdə həbslə əlaqədar olmayan qətimkan
tədbirlərinin tətbiqi və azadlıqdan məhrum etməyə
alternativ cəzaların təyin edilməsi əsaslarının
müəyyən olunması”. Burada ondan söhbət
gedir ki, baş verən hadisə nəticəsində dəymiş
ziyan maddi ziyandır. Fiziki deyil, mənəvi
deyil, ümumiyyətlə, xəsarət yetirilməyib. Əgər bu ziyanı vurmuş şəxs o
ziyanı ödəyirsə, artıq onun həbsinin bir mənası
qalmır. Həbs o zaman əhəmiyyətlidir
ki, ittiham olunan şəxs yayınmasın, qaçmasın, dəymiş
ziyanı ödəmək məcburiyyətində qala bilsin.
Yəni əgər şəxs digər bir şəxsə
hansısa miqdarda ziyan vurursa, onu ödətdirmək əvəzin,
ona müəyyən müddətə azadlıqdan məhrumetmə
verib, məhkumluq xərcini dövlət tərəfindən
çəkmək müsbət deyil.
- Sərəncamda
probasiya xidmətinin (həbslə bağlı olmayan cəzaları
həyata keçirən xidmət) yaradılması da əksini
tapıb.
- Bununla bağlı müxtəlif təcrübələr
mövcuddur. Bəzi ölkələrdə o,
ancaq azadlıqdan məhrumetmə növü ilə
müşayiət olunmayan cəzanı əhatə edir, bir
sıra ölkələrdə həbsdən azad olunmuş
şəxslərin reabilitasiyasına nəzarət edir. Bu, həddindən artıq vacibdir. Bizdə daha geniş imkanlara malik probasiya xidmətinin
yaradılması daha gözəl effekt verəcək. Bu, yəqin ki, sərəncamdan irəli gələn
əsasnamədə öz əksini tapacaq. Azadlığa çıxmış şəxslərin
cəmiyyətə inteqrasiyası, onların sosial təminatı
və sair çox vacib məsələdir. Onunla məşğul olan xüsusi qurum mövcud
deyildi. Əlbəttə, müxtəlif
qurumlar bununla dolayısı ilə məşğul olurdu.
Amma onların birbaşa vəzifəsi deyildi.
Ona görə də nə baş verirdi ? Azadlığa çıxmış şəxs əmək
vərdişini itirir, yaxınları ilə əlaqəni
itirir (hətta bəzən yaxınları heç onu qəbul
etmir) və sair. Nəticədə nə
baş verir? Köhnə mühitə
qayıdış-yenidən cinayət törətmək.
Bilirsiniz, cəza siyasəti sosial ədalətin
bir hissəsidir, amma tam hissəsi deyil. Bəli,
cinayəti törətmiş şəxs cəza
almalıdır. Amma bu, işin bir hissəsidir.
Amma növbəti hissə onun
reabilitasiyasıdır, cəzadan sonra təkrar cəza törətməməsi
üçün onunla görülən işlərdir.
Burada təbliğatın, mətbuatın da üzərinə
iş düşür. Məsələn,
Ədliyyə Nazirliyi ilə Azərbaycan
Hüquqşünaslar Konfederasiyasının birgə həyata
keçirdiyi “Rezonans” telelayihəsi buna misaldır. Sərəncamdan irəli gələn bu yanaşma cəmiyyəti
cinayətkarlıqdan xilas edə bilər. Gəlin
onunla da razılaşaq ki, təəssüf ki, məişət
cinayətkarlığı dinamikası narahatedici faktora
çevrilib.
- Mövcud
qanunvericilikdə də məhkumların vaxtından əvvəl
azad olunması, rejimin dəyişdirilməsi, həbs-qətimkan
tədbirlərinin seçilməməsi ilə bağlı
müddəalar var. Belə çıxmırmı ki,
hüquq sistemi indiyə qədər qanun pozuntularına yol
verib?
- Əlbəttə, həbs-qətimkan
tədbirlərinin daha çox seçilməsinin həm
obyektiv, həm də subyektiv tərəfləri olub. Amma gəlin
razılaşaq ki, son illər ölkəmizdə informasiya
texnologiyalarının tətbiqi artıq imkan verir ki, həbs-qətimkan
tədbirlərini minimuma endirək. Bəzən
həbs-qətimkan tədbirləri ona görə seçilirdi
ki, cinayət törətməkdə ittiham olunan şəxsin
yayınmasının qarşısını almaq yolları
çox çətin idi. Məsələn,
məhkəmə həbslə bağlı olmayan bir
hökmü seçir və ittiham olunan şəxs
yayınır, sərhədi rahatlıqla keçib ölkədən
gedə bilir. Amma bu gün artıq vahid
İKT sistemi yaranıb. Şəxs
yayına bilməz. Onun axtarılıb
tapılması mümkündür. Bir
sıra hallarda isə məhkumların şərti
azadlığa buraxılmasında, rejimin dəyişdirilməsində
sui-istifadə hallarına yol verilirdi. Bu barədə
də sərəncamda var. Hətta Məhkəmə-Hüquq
Şurasında həmin hakimlərlə bağlı intizam tədbirləri
görüldü. Həmin hakimlər
faktiki olaraq ağır cinayət törətmiş, islah
yoluna qədəm qoymamış şəxsin şərti
azadlığa buraxılması ilə bağlı qərar qəbul
etmişdilər. Bu baxımdan bəlkə
də digər hakimlər şərti azadlıqdan çəkinirdilər,
həbs qətimkan tədbirlərinə üstünlük
verirdilər.
- Sərəncamdan
irəli gələrək qanunvericilikdə dəyişikliklər
gözlənilirmi?
- Bəli. Artıq
bununla bağlı Baş Prokurorluğa və Ali Məhkəməyə
tövsiyə olunub ki, qanunvericilik təşəbbüslərindən
çıxış edərək təkliflər
hazırlasınlar. Çünki praktik
olaraq onlar daha çox bilə bilərlər ki, zəruri dəyişiklik
harada lazımdır. Ədliyyə
Nazirliyinə də eyni tapşırıqlar verilib. Yaxın iki ay ərzində onlar öz təkliflərini
Milli Məclisə təqdim etməlidirlər. Eyni zamanda çox yaxşı olardı ki, sərəncamla
bağlı ictimai müzakirələr də keçirilsin.
Tək hüquqşünaslar yox, lap
iqtisadçılar da bu məsələdə iştirak etsinlər.
Çünki iqtisadi sahədə baş verən
cinayətlərin dekriminallaşdırılması onların
da münasibətlərini zəruri edir. Bəlkə
biri ortaya qoyacaq ki, gömrük ödənişlərindən
yayınma halı niyə kriminallaşdırılıb?
Yaxud qəsdən müflisləşmə niyə
dekriminallaşdırılmayıb? Ona
görə də onların da fikri maraqlıdır.
- Siz
özünüz komitə rəhbəri olaraq hansı
halların dekriminallaşdırılmasını təklif edərdiniz?
- Məsələn, şərəf
və ləyaqətin təhqir olunması ilə bağlı
məsələnin dekriminallaşdırılması –
“Diffamasiya haqqında” qanunla bağlı məsələ hələ
də gündəmdədir, bu, gündəmimizdən
çıxmayıb. Onu deyim ki, indiki halda Cinayət
Məcəlləsinin bununla bağlı nəzərdə
tutulan 147 və 148-ci maddələrindəki həbs bəndi
çəkindirici xarakter daşıyır, tətbiq olunmur.
Bundan başqa, dediyim kimi,
iqtisadi sahədə olan halların
dekriminallaşdırılmasını təklif edərdim.
Ekoloji cinayətlər, aldadaraq əmlaka zərər vurma, əmlaka
qəsdən zərər vurma və sair. Yəni zərər
maddi cəhətdən vurulubsa, günahkar zərəri ödəyir,
vəssalam. Daha onu azadlıqdan məhrum etməyə nə
ehtiyac var?
Xalq cəbhəsi.-
2017.- 17 fevral.- S.12.