Od kultu ilə bağlı inanclar
Novruz bayramını od-ocaqsız, gur Novruz tonqalı
olmadan təsəvvür etmək mümkün deyildir. İnsanlar
qaranlıq düşən kimi böyük tonqallar
yandırır və bu tonqalların alovları gecənin
qaranlığını işıqlandıraraq adamlarda
böyük sevinc çoşqusu, şən əhval-ruhiyyə
yaradır. Bu cəhətdən Novruzla bağlı
inanclarda od kultunun – odu müqəddəsləşdirmənin
mühüm yer tutduğunu görürük. Ümumiyyətlə,
od türklərin inanclarında
mühüm mövqeyə malikdir. Seyfəddin
Altaylı yazır ki, atəş də eynilə su kimi
türklər tərəfindən müqəddəs
sayılıb. Dünyanın
yaradılması, yaz və atəş arasında bir əlaqənin
olduğuna inanılıb. Bütün bu təsəvvürlər
öz izlərini Novruz adətlərində saxlayıb. Novruza qədərki hər bir çərşənbə
axşamı tonqal qalanır. Ağbaba
bölgəsinə məxsus inancda deyildiyi kimi, Novruza
üç çərşənbə qalanda birinci çərşənbə
axşamı günü tonqal qalanar, böyük-kiçik
tonqalın üstündən atılardı, tonqal qalama hər
üç çərşənbə axşamı yerinə
yetirilərdi. Ümumiyyətlə, bu
bayramda tonqalqalama xüsusi mərasimdir. Necə
gəldi, harada gəldi tonqal qalamaq, onunla istənilən
formada əylənmək olmazdı. Bunun
xüsusi rəsmi, qaydaları, yəni mərasimi vardır.
Məsələn, Şəkidə olduğu kimi, hər həyətdə
böyük tonqallar qalanır, ətrafında şənlənir,
üstündən tullanıb deyirlər:
Ağırlığım,
uğurluğum odlara,
Tonqaldan atlanmayan yadlara.
Yaxud:
Ağrım,
uğrum tökülsün,
Oda düşüb kül olsun.
Yansın
alov saçılsın,
Mənim bəxtim açılsın.
Belə hesab edirdilər ki, ölən baba-nənə
ruhları ildə bir dəfə ancaq həmin gecə öz
yurdlarına baş çəkirlər. Qaranlıq
düşəndə ona görə gur tonqallar qalanır ki,
bu ruhlar öz evlərini rahat tapsınlar. Baba-nənə
ruhları damda oturub həyət-bacaya tamaşa edirlər.
Görsələr ki, səliqə-sahman var, nəvə-nəticələrinin
ocaqlarında qazanlar qaynayır, üzlər gülür,
hamı “bal” deyib, “bal” eşidir, sevinərlər, səhərə
yaxın könülləri xoş gedərlər. On iki ay bu təsirlə yaşayıb, gələn
ilin axır çərşənbəsində yenə gələrlər.
Əksinə, görsələr ki, yurdda
qarma-qarışıqlıqdı, dam uçub, yerində
bayquşlar ulayır, hamı bir-birini it kimi qapır, nə
yemək var, nə içmək, evində bin-bərəkəti
itiriblər. Bərk inciyər, heç
sabahın açılmasını gözləməz,
küsüb gedər. Bir də heç
vaxt o tərəflərə üz tutmazlar.
Göründüyü kimi, axır çərşənbə
tonqalı həm də ata-baba ruhları, yəni əcdad kultu
ilə bağlıdır. Bunu Dərbənddən
toplanmış bir inanc mətni də təsdiq edir. Mətndə deyilir ki, ilaxır çərşənbədə
evin işığını sübhəcən söndürməzlər.
Deyirlər, həmin gecə uluların ruhu sübhəcən
yurda baş çəkməyə gəlir.
Lakin
inanclara görə Novruz tonqalının təkcə əcdad
ruhları ilə deyil, həm də pis ruhlarla əlaqəsi
var. Qazax bölgəsi inanclarına görə, yeni il (Novruz –
S.Q.) axşamı evdə, bayırda ocaq qalayar, şam
yandırarlar ki, qara div, şər, pis nəzər onlardan iraq
olsun. Qorxub qaçsın. Novruz
inanclarında od kultunun məna aləmi
haqqında Qaraqoyunlu bölgəsi inancları da maraqlı təsəvvür
yaradır. Həmin inanclarda deyilir ki, axır
çərşənbə axşamında yandırılan
tonqalın üstündən adamlar atlanıb qurtarandan sonra
mal-qaranı, qoyun-quzunu da adladırlar ki, çillədə
qalmasınlar. Çillə – köhnə
ilin ağrı-acısı, qada-balasıdı, ocaqdan adlayanda
hamısı tökülüb odla yanır. Adlayıb keçəndə olur anadangəlmə.
Axır
çərşənbə axşamında yandırılan
tonqalın üstündən atdanıb deyərlər:
Ağırrığım,
uğurruğum,
Ağrım,
acım,
Qadam,
balam –
Hamısı tökülsün, bu odda yansın.
Yeri gəlmişkən, Şakir Albalıyev yazır ki,
çillə ağırlıq deməkdir, yaman gün deməkdir,
buna görə də şənbə və çərşənbə
el arasında ağır gün hesab olunmuş, həm də
birbaşa çərşənbə günləri çillələr
adlandırılıb.vProf. Maarifə Hacıyeva
da tonqalın ilaxır çərşənbədə
qalandığını göstərir. Beləliklə,
axır çərşənbə tonqalının
özünə məxsus olan bir çox mənaları var ki,
həmin mənaların hamısı oda inam, oda pərəstiş,
yəni od kultu ilə bağlıdır.
Onları belə ümumiləşdirmək olar: Axır
çərşənbə tonqalındakı od
əcdadların (ata-babaların) şərəfinə
yandırılır. Onlar həmin axşam
tonqalın oduna yığışırlar; Tonqalın odu həm
də şər qüvvələri, şər ruhları –
qara divi, şəri, pis nəzəri evdən-ailədən
uzaqlaşdırır. Axır çərşənbə
tonqalının odu insanları hər cür
ağırlıqdan – qada-baladan, xəstəliklərdən,
çətinliklərdən, uğursuzluqlardan təmizləyir.
İnsanlar odun üstündən tullananda
onların bütün ağırlıqları oda
tökülərək yanır. Bu, qədim
odla təmizləmə ayinidir. Lakin burada ən
diqqətçəkən məqam hansı tonqalın odunun
belə təmizləmə gücünə malik
olmasıdır. Bayramın hər hansı
günündə yandırılan tonqalın odu belə
gücə malik deyildir. Qaraqoyunlu inancı bu barədə
belə bir xəbərdarlıq edir: Bayram axşamında, ya
da bayram günündə qalanan tonqalın üstündən
atlananda bu sözləri (“Ağırrığım,
uğurruğum, ağrım, acım, qadam, balam –
hamısı tökülsün, bu odda yansın” – S.Q.) deməzlər.
Eləcə tonqalın başına
yığışıb ondan bərəkət istərlər.
Beləliklə,
axır çərşənbə tonqalı ilə Novruz
bayramı tonqalı arasında fərq var. Bu fərq ondan
yaranır ki, axır çərşənbə tonqalı
getməkdə olan yeni ili yola salmaq üçün
yandırılır, Novruz tonqalı isə artıq daxil olmuş
yeni ilin şərəfinə yandırılır. İnsanlar axır çərşənbənin odu
ilə çillədən, yəni köhnə ilin
ağrı-acısından, qada-balasından təmizlənir və
insanların bütün ağırlıqları həmin
axırıncı günün tonqalı ilə gedir (yanıb
heç olur). Novruz tonqalı isə yeni
ilin ilk gününün tonqalıdır. İnsanlar
artıq bu tonqalın ətrafına hər cür dərddən-bəladan,
ağırlıqlardan, çillədən təmizlənmiş
halda yığışırlar. Bu tonqala
agırlıq tökmək olmaz. Çünki
bu tonqal, bu od-ocaq təzə ilin tonqalıdır. Ağırlığı, uğurluğu, çilləni
isə köhnə ilin axırıncı axşamının,
yəni axır çərşənbənin odu özü ilə
aparıb.
Qaraqoyunlu bölgəsinin inanclarında axır çərşənbə
tonqalı ilə Novruz tonqalı bir-birindən ciddi fərqləndirilir. İnanca
görə, bayram axşamında, ya da bayram günündə
qalanan tonqala acı tüstülü ağac atmazlar. Ancaq quru ağacı bayram tonqalında yandırarlar,
yəni yaş ağacı həmin ocağa atsan, sənə
sədəmə toxunar, bərəkətin çəkilər.
Bu inanc özündə ruhlar haqqında qədim
təsəvvürləri qoruyur. Düşünürük
ki, ocağa yaş ağac atıldığı halda acı
tüstü ətrafı bürüyər. Bu halda ocaq ruhu, yaxud ocaq ilahəsi qəzəblənər
və ziyanlıq edər. Başqa bir inanca görə,
bayram tonqalı yanıb axıra yetəndə ocaqdakı
közlərin üstünə üzərlik səpib deyərlər:
“Odumuza, ocağımıza kəm baxanın gözləri bax
beləcə partlasın, özü də oda düşüb
çatlasın”.
Novruz mərasim
kompleksində axır çərşənbə gecəsi
göyə lopa atmaq adəti də var. Belə hesab edirik ki,
indi daha çox kənddə yaşayan uşaqların
axır çərşənbə gecəsi əyləncələrindən
biri sayılan bu adət birbaşa od kultu
ilə bağlıdır. “İrəvan
Çuxuru folkloru” kitabında təsvir olunduğu kimi, ilin son
çərşənbə axşamı küçələrdə
tonqallar çatılar, adamlar “Atıl-batıl çərşənbə,
bəxtim açıl, çərşənbə”,
“Ağırrığım-uğurruğum bu odun üstünə”
deyib tonqalların üstündən tullanardılar.
Uşaqlar isə neçə gündən bəri
hazırladıqları lopaları (əski parçaları
bürülüb-bükülər, sonra məftillə
möhkəm sarınıb, həmin məftildən ona uzun qol
qoyular və lopa adlanan bu məşəl bir neçə
gün qabaqdan ağ neftin içinə
salınardı ki, nefti canına yaxşı çəksin)
od vurub, var gücləri ilə fırladıb göyə
uçurardılar. Göy üzü
işığa qərq olardı.
Bizcə bu, bir oyun yox, axır çərşənbə
ayinidir. Axır çərşənbə günü
tonqalı ilə hər kəs və hər şey çillədən
təmizlənir. İnsanlar göyün
üzünə lopa atıb onu işığa qərq etməklə
göyü – səmanı da hər cür pisliklərdən,
köhnə ilin ağırlıqlarından təmizləmək
istəyirlər. İlin axır çərşənbə
ayinləri od kultunun ruhlarla bağlı
olduğunu göstərir. Məsələn,
Ağdaşdan toplanmış inanc mətnində deyilir ki,
ilin axır çərşənbəsində hava təmiz
qaralandan sonra güzgü olan otağa girirsən, əlində
də lampa. Otaq da zülmət qaranlıq
olmalıdır. Lampa
işığından başqa içəri işıq
düşməli deyil. Lampanı tutursan
güzgüyə. Bir az keçəndən
sonra sənə qismət olan qız güzgüdə
görünür. Bu inanc mətnində bir
neçə mühüm element var. Birincisi, bu ayin ilin axır
çərşənbə gecəsində icra olinur. Başqa vaxt bu ayin baş tutmaz. İkincisi,
otağa lampanın işığından başqa heç
bir işıq düşməməlidir. Burada
lampa işığı axır çərşənbə
tonqalındakı odun rəmzlərindən biridir. Üçüncüsü, bu ayin eyni zamanda
güzgü inancı ilə bağlıdır. Lakin burada güzgü od-işıq kultundan kənarda
düşünülə bilməz. Güzgünün
üstünə işıq düşməsə, o göstərməz.
Dördüncüsü, güzgüyə tutulmuş
lampanın işığında qızın şəklinin
görünməsi od kultunun bəxt, qismətlə
bağlı olduğunu, tale verdiyini göstərir. Beşincisi, qızın güzgüdəki şəkli,
təbii ki, onun ruhudur. Güzgü
dünya inanclarında da ruhlarla bağlıdır. Bu da
öz növbəsində od kultunun ruhlarla
bağlılığını bir daha təsdiq edir.
Quba-Şabran
bölgəsi inancları təsdiq edir ki, lampa, şam od kultunun rəmzləri olub. İnanclardan
birində deyilir ki, axır çərşənbə gecəsi
ürəyində niyyət tutub yat. Gecə
yarısı yuxudan durub şam yandır. Şamı
götürüb güzgüyə yaxınlaş. Güzgüdə gələcək
nişanlını görəcəksən. Güzgüyə yaxınlaşanda qorxsan, niyyətin
baş tutmaz. Şamla bağlı başqa bir inanc mətnində
deyilir ki, axır çərşənbə günü hərənin
adına bir şam yandırırlar. Kimin şamı tez yanıb qurtarsa, onun ömrü
gödək olur. Digər bir inancda deyilir ki,
çərşənbə axşamı otuzluq lampanın
altına qıfılı bağlayıb qoyurlar. Niyyət edib gözləyirlər. Kim qapını açıb birinci evə girsə,
onun birinci sözünü niyyətlərinə görə
yozurlar. Başqa bir inanca görə,
axır çərşənbə gecəsi hamı yatandan
sonra qaranlıq evdə qabda böyük kağız
yandırıb evin küncünə tutursan. Bu zaman divarda sevdiyin adamın hansı sənətdə
işlədiyini görərsən.
Göründüyü
kimi, bütün bu inancların hamısında od
elementi mütləq şəkildə iştirak edir. Burada odun insan ömrü, taleyi, qisməti ilə
bağlı olduğu açıq görünür. Bir
sıra inanclarda od kultu başqa kultlarla
birgə iştirak edir. Naxçıvan bölgəsinə məxsus
bir inanc mətnində göstərilir ki, ilaxırda od qalanır. Səhər
külü yığıb yağış axan novdanın
altına tökmək lazımdır. Tökəndən
sonra arxana baxmadan getməlisən. Bu inanc mətnində
qədim türk mifologiyasının üç əsas
ünsürünü görürük: od
elementi – axır çərşənbə tonqalı; torpaq
elementi – kül; su elementi – yağış.
S.Qasımova
Araşdırmaçı
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 28 fevral.-
S.14.