EPOSDAN ROMANA DOĞRU
(“Qarlı aşırım”da epos ənənələri)
2-ci yazı
“Dəli Domrul boyu”nda ölüm məqamında qəhrəmanın
öz atının taleyi ilə bağlı qərarı bir qədər
fərqli məzmunda təzahür edir. Dəli Domrul arvadına vəsiyyətində
deyir: “Tavla-tavla şahbaz atlarım sana binət olsun!” Lakin Dəli Domrulun arvadı öz taleyini əri ilə
tərəddüdsüz paylaşmağa razı olsa da, onun əvəzində
ölməyə heç bir tərəddüd göstərməsə
də, ərinin atının (atlarının) taleyini öz
taleyi ilə paylaşmaq fikrində deyil. Dəli Domrulun
qadını “Tavla-tavla şahbaz atun binər olsam, mənim
tabutum olsun!” – deyir. Dəli
Domrulun qadınının bu andı heç də tədqiqatlarda
yozulduğu kimi, “yasaq olunmuş vaxtda atı minmək
günahdır” anlamına gəlmir. Qadının
öz ərinin, başqa sözlə, qəhrəmanın
atını minməkdən imtinası onun bilavasitə igidlik
qanunlarına əməl etməsi ilə bağlıdır.
Eposun bu boyu da ölümündən sonra da
atının taleyini paylaşmaq hüququnu qəhrəmanın
özündə saxlayır. Dəli Domrul
bu hüququ könüllü olaraq öz arvadına verirsə
də, bilavasitə mövcud cəmiyyət qanunlarından
çıxış edərək qadın bu hüququ qəbul
etmir və onu sahibinə qaytarır. Dəli
Domrulun qadınının ölümlə üz-üzə
olan ərinin atını minməkdən imtinası, atın
taleyini paylaşmaq hüququnu ərinə qaytarması həm
də türk tanrıçılığındakı
ölüb-dirilmə aktının işləkliyini işarələyir.
Geniş götürəndə, hər
üç boyda qəhrəmanın ölüm məqamında
at-qəhrəman münasibətləri ölüb-dirilmə
mərasiminin izlərini özündə saxlayır, lakin epos
qanunlarına tabe tutularaq qəhrəmanla atının öz
talelərini paylaşması şəklində təzahür
edir.
Lakin bu “paylaşma” başqa bir variantda heç də bəzi
qorqudşünasların səsləndirdiyi kimi “qəhrəman
yaralananda atın quyruğunu kəsirlər” şəklində
təzahür etmir. Söhbət “Beyrəyin
öldürüldüyü boy”da “ağ-boz atumın
quyruğını kəsin!” deməsindən gedir. Epos düşüncəsində qəhrəmanın
atı onun özü ilə eyni taleyi yaşayır. Qəhrəmanın bütün
yaşantıları – sevinci və ağrıları atın
da taleyindən keçir. Eposda “öz
adları ilə tanınan canlı personaj” (F.Zeynalov,
S.Əlizadə) rolunda çıxış edən at sədaqətli
və fədakardır. Beyrək on altı
illik dustaq həyatı yaşayanda onun atı dustaqxana ətrafında
dolaşıb, onun keşiyini çəkir. Bir növ, onunla birlikdə dustaq həyatı
yaşayır. Bu sədaqətinə
görə Beyrək atını tərifləyəndə onu
“başıma iş gələndə yoldaş deyərəm,
yoldaşımdan artıq” sözləri ilə də
öyür və bu məqamda artıq qəhrəman və
atı öz talelərini paylaşırlar. Məhz bu anda Boz ayğır öz sahibi ilə
birlikdə yaşamaq və öz sahibi ilə birlikdə
ölmək statusu qazanır. Bu statusu Beyrək
ona “atın köksünü qucaqlayıb”, “iki gözündən
öpəndə” verir. Bu status hüquqi
qüvvəsini Beyrəyin vəsiyyətində alır.
Bu “vəsiyyət”də iki məqam diqqəti xüsusilə cəlb
edir: birincisi, Beyrəyin “ağ-boz atımın
quyruğını kəsin”, ikincisi “Ağca yüzlü
görklümi oğluna alı versün” –
deməsi. Aşkar görünür ki, Beyrək
öz ölümündən sonra sevdiyi qızın Qazan
xanın oğluna getməsini arzulayır və əslində,
bununla ona yeni həyat – yaşamaq hüququ verir. Beyrəyin atına münasibətində isə
hadisələr tamam başqa bir istiqamətdə cərəyan
edir. Ata münasibət burada əski
türk inancından gəlir, ancaq onun icrası cəngavərlik
qanununa tabe tutulur. Eposda baş verənlər
Oğuz cəmiyyətində qüvvədə olan “namus məcəlləsi”nə
tabe tutulur. Əski türk
inancındakı ölümün motivi ilə və hətta
yuxarıda haqqında danışdığımız
üç boyda qəhrəmanların ölüm motivi ilə
Beyrəyin ölüm motivinin fərqliliyi haqqında
düşünmək lazım gəlir. Əski
inancda və haqqında danışdığımız
üç boyda ayin qəhrəmanın hansı səbəbdən
ölməsindən asılı olmayaraq yerinə yetirilir.
Burada ölümün motivi maraqlı deyil.
Fikrimizcə, Beyrəyin “ağ-boz atumın
quyruğını kəsin” deməsi onun
ölümünün motivini işarələməyə xidmət
edir. Bu, mahiyyətcə, xəyanətə
uğramış qəhrəmanın atının da onunla
birlikdə ölməsi imkanını reallaşdırır.
Quyruğu kəsilən və öz igidinin
meyitini üstündə daşıyan at yaşaya bilməz və
yaşamaz. Bu zaman atın funksiyası dəyişir.
At igidin tabutu missiyasını yerinə yetirir.
Beyrək and içəndə deyir:
Qaraqucda
Qazlıq atına coq yılmışəm,
Bilməzsəm,
mana tabut olsun!
Beyrəyin
dilindən səslənən bu and qorqudşünaslıqda yəhər-tabut
(T.Hacıyev), at=tabut (Ə.Tanrıverdi) modelləri ilə
bağlı düşüncələrə əsas verir.
Eposda cərəyan edən hadisələrin mahiyyətinə
varsaq, düşünmək olar ki, at=tabut modeli
reallığı daha dəqiq ifadə edir. “At=tabut” modeli
müasir düşüncə tərzinə uyğun deyil”sə
(Ə.Tanrıverdi) də türkün cəngavərlik tarixi
üçün tamamilə uyğun və məntiqidir. Çünki türkün cəngavərlik tarixində
at tabut funksiyası daşımamışdan öncə həyat
funksiyasını yerinə yetirir. Türkün
yəhər üstündə keçən həyatı onun
bütün varlığını ata bağlayır. Nə
qədər ki, qəhrəman yaşayır, at=həyat modeli
qüvvədədir. Qəhrəmanın ölümü ilə
birlikdə atının həyatının da sona varması (o
mənada ki, sahibinə sədaqətli at sahibi olmadan həyatı
yox, ölümü seçəcək) nəticə
etibarı ilə at=tabut modelinə reallıq gücü
qazandırır.
“At və qəhrəmanının vəhdətdə
olduğunu arqumentləşdirən” (Ə.Tanrıverdi) bu
model çağdaş roman düşüncəsində epik
təfsilatı ilə öz yerini alır və eposdakı
at-qəhrəman münasibətlərinin davamı kimi səslənir
(“Roman eposdan gəlməlidir” məntiqi bizim
qarşımıza başqa bir məntiq də
çıxarır: eposa romandan gəlmək. Çünki
roman təfəkkürünün daxili mahiyyətinə hopan
epos düşüncəsi müəllifə eposda bizim
görmədiklərimizi görmək və onu bədii təsvir
arsenalına daxil etmək imkanı verir. Buradan
belə bir nəticə çıxır ki, biz epos təfəkkürü
ilə düşünə bilən romançının
ardınca düşüb getsək, eposda təfsilatına
varılmayan hadisələrin romandakı taleyini izləyə
bilərik). “Qarlı aşırım” romanında
Abbasqulu bəyin ölümü milli varlığın inqilab
tərəfində dayanan nümayəndələrini də –
Şabanzadə, Şıxəlioğlu, Alı Əliyev,
Əli Tağızadə və başqalarını, eyni
zamanda, Kərbəlayını və onun ətrafındakı
adamları da ürəkdən yandırır və onlar
“ölümsüzlüyü”nə inandıqları bu igidin
ölümünə göz yaşı tökürlər.
Məhz bu məqam Abbasqulu bəyin ölümünü
Beyrəyin ölümü ilə müqayisə müstəvisində
dərk etməyə ciddi əsas verir. Lakin dastanda
igidin hətta ölüm ayağında atına münasibəti
önə çəkildiyi halda, atın öz sahibinə
münasibətindən söz açılmır. Bu, birmənalı həqiqətdir ki, eposla romanı
hər ikisində atın xüsusi statusda iştirakı da bir
araya gətirir. Məlumdur ki, dastanda Qazan xanın Qonur
atından, Beyrəyin Boz ayğırından, həmçinin
ayrı-ayrı qəhrəmanlara məxsus Qazlıq at, Boz at,
Al ayğır və b. atlardan söhbət gedir və
onların hər birinin qəhrəmanın taleyində
oynadığı rola diqqət yetirilir. Tədqiqatlarda qeyd
edildiyi kimi, “atın hünəri xüsusi olaraq
vurğulanır: “Yoq, at işləməsə, ər
ögünməz, hünər atındır” deyilir.
Yeri gəlmişkən, qeyd edək ki, eposdakı at-qəhrəman
münasibətlərinin qorqudşünaslıqda yeni
yozumları da meydana çıxıb. Tədqiqatlarda “Oğuz cəmiyyətində
at oğuldan, qardaşdan, yoldaşdan üstün tutulduğu
kimi, qəhrəmandan da üstün tutulur” və yaxud
“atın igidin uğurlarında aparıcı mövqedə
olması, atın igiddən üstün tutulması “Dədə
Qorqud” eposunda yeni xətt kimi ortaya çıxır” tezislərində
polemika üçün kifayət qədər yer var. Hər
iki tədqiqatçı tezislərinin doğruluğunu
sübut etmək üçün “Bəkil oğlu
Əmranın boyu”nda cərəyan edən hadisələrə
daha çox istinad edirlər. Hətta prof. K.Əliyev hesab edir
ki, “folklorşünaslıq tarixində at obrazına
yardımçı qüvvə kimi yanaşmaq
tendensiyasına təzədən baxmaq, mövcud və sabit¬ləşmiş
müddəalar üzərində təshihlər aparmaq
ehtiyacını da ortaya qoyur” prof. K.Əliyev “hünərin
igidə deyil, ata verilməsi”nin qəhrəmanlıq ənənəsinə
zidd olduğunu qəbul etsə də, “Kitab”ın mətninə
istinadla hünərin atda olmasını təsdiqləyən,
sübut edən faktlar təqdim etməyə
çalışır. Əks tezisin sübutu mənasında
Basatın Təpəgözü öldürdüyü boydan,
“Salur Qazanın evinin yağmalandığı boy”dan,
“Qanlı Qoca oğlu Qanturalı boyu”ndan istənilən qədər
fakta diqqət çəkmək olar ki, qəhrəmanın
atsız da qəhrəman olduğunu əsaslı şəkildə
arqumentləşdirsin. Bu zaman söhbət ondan
gedir ki, epos qəhrəmanları heç də hər vaxt, hər
situasiyada öz igidliklərini at belində sübut etmirlər.
Ümumən epos qəhrəmanları öz
düşmənləri ilə at üstündə
döyüşməklə bərabər (bunu mübarizənin
birinci mərhələsi də hesab etmək olar), atsız da
qarşılaşırlar (bu mərhələ daha çox əks
tərəflərin güləşməsi şəklində
reallaşır) və öz qəhrəman statuslarını
ya qazanırlar, ya da yenidən təsdiq edirlər. “Dirsə xan oğlu Buğacın boyu”nda Dirsə xan
oğlu öz adını və qəhrəmanlıq statusunu
atsız qazanır. Basat Təpəgözü
üzbəüz açıq, lakin atsız döyüşdə
məhv edir. Qanturalı qəhrəmanlıq
statusunu aslan, buğa və buğra ilə
qarşılaşmada qazanır. Eposda
igidin öz qəhrəmanlıq statusunu qazanmasında
atın, ümumiyyətlə, istirak etmədiyi məqamlara
dair başqa faktlar da gətirmək olar ki, bu faktlar birmənalı
şəkildə qəhrəmanlığın məhz igidə
məxsus olduğuna heç bir şübhə yeri qoymur.
Bununla belə, qorqudşünasların fikrincə,
“atın qəhrəmandan üstün tutulması”nı birmənalı
şəkildə işarələyən “Bəkil oğlu
Əmranın boyı”nda məsələnin mahiyyətinə
bir qədər təfsilatlı diqqət yetirək. Professor K.Əliyev “Bəkil oğlu Əmranın
boyı”nda cərəyan edən hadisələrin Qazan
xanın “Yoq at işləməsə, ər ögünməz.
Hünər atındır” fikrini təsdiq etməsi qənaətinə
gəlir və yazır: “Amma boyda təsvir edilən sonrakı
hadisələr Bəkilin deyil, Qazan xanın lehinədir”.
Tədqiqatçıya görə, hətta “nəhayət,
Bəkilə də tam aydın olur ki, hünər atın
imiş”. Yenə də tədqiqatçıya görə, “əslində
hünərin atda olmasını Oğuz elinin düşmənləri
də çox yaxşı bilirdilər”. Amma
boyun mətninin diqqətli mütaliəsi bizi belə bir qənaətə
gətirir ki, “Bəkil oğlu Əmranın boyı” heç
də eposda atın qəhrəmandan üstün tutulması
tezisini arqumentləşdirmir. Əksinə,
boyda süjetin bütövlükdə inkişafı və məntiqi
“hünər qəhrəmanındır” tezisini əsaslandırır.
Birincisi,
Bəkilin atı boyda “qəhrəmanın
yardımçısı” statusunda çıxış edir:
“Al ayğır qaçan kim yağı
qoxusunu alsa, ayağını yerə dögərdi, tozı
gögə çıqardı”. Atın
düşmənin gəlişindən qəhrəmanı xəbərdar
etməsi epos düşüncəsində birmənalı şəkildə
ata verilən “qəhrəmanın yardımçısı”
statusunun gerçəkləşməsidir. Lakin Al ayğır bu “rol”da da xüsusi bir fövqəladəlik
nümayiş etdirmir. Hətta müəyyən
məqamda qəhrəmanı pis vəziyyətə salır.
Ov zamanı yorulması, bunun nəticəsi
olaraq sürüşərək büdrəməsi nəticə
etibarı ilə qəhrəmanı çətin bir vəziyyətə
salır, qəhrəmanın ayağı sınır. Boyda cərəyan edən hadisələrin alt
qatından belə bir fikir keçir ki, düşmən məhz
Bəkilin igidliyindən, cəngavərliyindən qorxub
Oğuz sərhəddinə yaxın düşmür. Bəkilin ayağının
sındığını cidd-cəhdlə gizlətmək
istəməsi xəbərin kafər elinə yetişməməsi
üçündür. Bəkilin yenilməz
qəhrəman olduğu, hər cür düşməni yenmək
qüdrəti arvadının dili ilə xüsusi şəkildə
təsdiqlənir.
Təyyar
Salamoğlu
filologiya üzrə
elmlər doktoru, professor
Xalq cəbhəsi 2017.- 5 iyul.- S.14.