“Şah İsmayıl” dastanının
yayılma arealı
1-ci yazı
Azərbaycan xalqının yaddaşında Şah
İsmayıl bir tarixi şəxsiyyət kimi müxtəlif səviyyələrdə
obrazlaşıb. Şifahi və yazılı ənənədə
bu obrazlaşmanın lazımi qədər əsaslı, həm
də təbii görünən tərəfləri var.
Başlanğıcı isə heç şübhəsiz,
Şah İsmayılın bir şəxsiyyət olaraq fəaliyyətinin
ilkin dövrlərindən qoyulmaqla sonrakı mərhələlərdə
çoxalan istiqamətdə gedib. Hekayət,
əhvalat, hadisə, rəvayət olmadan mükəmməl
dastan nümunəsinin yaranmasına qədər gəlib
çıxıb. Çünki Azərbaycanın
ictimai, siyasi, mədəni tarixində Şah İsmayıl Xətayi
dövlət qurucusu, sərkərdə, təriqət
şeyxi, şair kimi müstəsna bir ucalıqla səciyyələnir.
Onun dastan obrazının hansı səviyyədə
yaradılması, bədii mətndə tarixiliyin nə dərəcədə
ehtiva olunması, qəhrəman prototiplərinin
dastançılıq üçün səciyyəvi
xarakterinin müəyyənləşməsi zəruri olan məsələ
kimi folklorşünaslığın qarşısında
durur.
Şah İsmayıl müstəsna keyfiyyətlərə
malik şəxsiyyət kimi bütövlükdə XV-XVI əsrlərin
ictimai həyatına mühüm təsir göstərib. Onun Azərbaycan
ictimai-siyasi, ədəbi həyatında oynadığı
rolu dəyərləndirmək bu gün çox aktuallıq kəsb
edir. Azərbaycan ədəbi-nəzəri
fikri Şah İsmayılı yaradıcı şəxsiyyət
kimi layiqincə araşdırıb. Dövrü
və mühiti, bədii yaradıcılığının
poetik özəllikləri, mövzu və ideya istiqamətləri
fundamental səviyyədə tədqiqatların probleminə
çevrilib. Bədii ədəbiyyatda
Şah İsmayılın obrazı hərtərəfli olaraq
yaradılıb. Buna görə də ədəbiyyatşünaslıq
elmi Şah İsmayıldan yetərincə danışa bilir.
Azərbaycan
dastanşünaslığında “Şah İsmayıl”ın
“Azərbaycan dastanları”nın
üçüncü cildində (1967) çap olunmuş
variantı öyrənilib. Bu varianta həsr
olun¬muş tədqiqatlar Şah İsmayıl obrazının təkcə
lirik qəhrəman kimi təhlilinə üstünlük
veriblər. Son zamanlar isə “Şah
İsmayıl” dastanının müxtəlif versiya və
variantları üzə çıxıb. “Şah İsmayıl” dastanının Təbriz,
Türkiyə, Azərbaycan variantları üzrə demək
olar ki, Azərbaycan folklorşünaslığında tədqiqatlar
aparılmayıb. Bunun səbəbi bir istiqamətdə
“Şah İsmayıl” dastanında öz əksini tapan sufi
dünyabaxışın, təsəvvüfi xarakterin, Şah
İsmayılla Gülzarın mifoloji qəhrəman səciyyələrinin,
mətn-yaddaş münasibətlərinin alt qatlarının
öyrənilməsinə sistemli cəhd edilməməsi,
yaxud az araşdırılması (M.H.Təhmasibin
araşdırmalarını çıxmaq şərtilə)
olub. Təbriz, Tehran və Türkiyə arxivlərində,
eləcə də elmi auditoriyasında olan materialların
sovetlər dönəmində təhlilə cəlb etmək
çətinliyi də bir güclü tərəf kimi
özünü göstərir.
“Şah
İsmayıl” dastanının bütün variantlarını
artıq müqayisə edib öyrənməyə imkan var.
“Şah İsmayıl” dastanının öyrənilməsi
bizə həm tarixi keçmişimizi, həm də XV-XVI əsrlər
folklor yaradıcılığının inkişaf istiqamətlərini
araşdırmağa yaxından kömək edəcək. “Şah İsmayıl” dastanının mövcud
variantlarının tipoloji təhlili təzkirələrin,
tarixi qaynaqların verdiyi bilgilərlə yanaşı, onun
folklor obrazının etnos yaddaşında hansı səviyyədə
qorunuşunun aydınlaşması baxımından
mühüm aktuallıq kəsb edir. Burada əsas
önəm daşıyan məsələlərdən biri
Şah İsmayıl şəxsiyyətini təzkirələr
üzrə öyrənməklə üst-üstə
düşən faktları, tarixi və bədii obraz
arasında olan yaxınlığın görünən və
görünməyən qatlarını araşdırmaqdan ibarətdir.
Uzun illərdir ki, “Şah İsmayıl” dastanı
repertuar həyatını yaşayır. İfaçılıq
xüsusiyyətinə görə qəhrəmanlıq, həm
də məhəbbət dastanları kimi ifa oluna bilir. Bu bir istiqamətdə oradakı qəhrəmanlıq
ruhunun və məhəbbət xəttinin bir-birini əvəz
etməsi ilə bağlı özünəməxsusluq hadisəsi
təsiri bağışlayır. “Şah
İsmayıl” dastanının bir çox variantlarında bu
tipik hadisə kimi özünü göstərir. Məsələn, dastanın Təbriz variantında
qəhrəmanlıq ruhu məhəbbət pafosundan qat-qat
güclüdür. Məhəbbət
lirikasının da Təbriz variantında xüsusi yeri var.
Amma başqa variantlarda məhəbbət məzmununun
açıq-aşkar üstünlük təşkil etməsi
də danılmazdır.
“Şah İsmayıl” dastanı Azərbaycanda ilk dəfə
“Dastanlar və nağıllar” (1937) kitabına daxil edilib. Zəyəmli Aşıq
Alının, lerikli Aşıq Qurbanəlinin ifaları ilk
repertuar nümunəsi kimi mühüm əhəmiyyət kəsb
edir. SMOMPK məcmuəsində N.Kalaşevin,
A.Zaxarovun və başqalarının toplayıcılıq fəaliyyəti
ilə yanaşı, ilkin tədqiqatçılıq meylləri
də başlanğıc olaraq xüsusi maraq doğurur. “Xalq dastanları”nın (1961) ikinci cildində, “Azərbaycan
dastanları”nın (1965-1970) beşcildliyinin
üçüncü cildində, “Azərbaycan ədəbiyyatı
inciləri” kitabında (1987) çap olunub. “Şah İsmayıl” dastanının öyrənilməsində
H.Araslı və M.H.Təhmasibin xüsusi xidmətləri var.
M.H.Təhmasib “Azərbaycan xalq dastanları (orta əsrlər)”
(1972) kitabında Şah İsmayılla bağlı bir
çox mətnlərə toxunub, elmi-nəzəri kontekstdə
konseptual mülahizələr irəli sürüb.
P.Əfəndiyev ali məktəblər
üçün yazdığı “Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatı”
(1970, 1981, 1992) dərsliyində “Şah İsmayıl”
dastanı” adlı oçerk verib. V.Vəliyevin
“Azərbaycan folkloru” (1985) dərsliyində də “Şah
İsmayıl” dastanı geniş şəkildə təhlil
olunub. M.Allahmanlı “Türk dastan
yaradıcılığı” (1997) monoqrafiyasında “Şah
İsmayıl”la bağlı ciddi təhlillər aparıb.
İran və Türkiyədə Şah
İsmayılın həyatı, fəaliyyəti, “Şah
İsmayıl” və ya “Mənakib-i Şah İsmail və
Gülzar” hekayəsi üzərində çoxlu tədqiqatlar
aparılıb. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
və folklorşünaslığında son onillər Şah
İsmayıl və onun adı ilə bağlı dastan
haqqında mühüm elmi əhəmiyyət kəsb edən
əsərlər yazılıb. M.Qasımlının
“Şah İsmayıl Xətainin poeziyası”, O.Əfəndiyevin
“Azərbaycan Səfəvilər dövləti”, Y.Babayevin “Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi”, Ş.Bədəlovun “Şah
İsmayıl Xətai və folklor” əsərlərində və
s. Şah İsmayıl haqqında olduqca qiymətli, elmi-nəzəri
baxımdan mühüm əhəmiyyət kəsb edən
mülahizələr irəli sürülüb. Bədii ədəbiyyatda Şah İsmayılla
bağlı yaranan roman, povestləri də buraya əlavə
etdikdə məsələnin mahiyyəti daha da
böyüyür. Ankarada “Şah İsmayıl Hatai”
uluslararası simpozium (9-11 oktyabr 2003-cü il)
və s. Şah İsmayıl Xətainin yaradıcı şəxsiyyət
kimi gördüyü böyük işlərə
marağın dönməzliyinin göstəricisidir.
“Şah İsmayıl” dastanı xalqın milli, bədii,
estetik, fəlsəfi, ədəbi düşüncəsinin
hadisəsi olaraq möhtəşəm fakt və struktur
özünəməxsusluqları ilə səciyyələnir. Məlum
olduğu kimi, dastan özünün əlahiddə
imkanlılığı, türk ədəbi-fəlsəfi təfəkküründə
ictimai-kulturoloji prosesləri izləmək, ictimai-mədəni
inkişafın tendensiyasını aydınlaşdırmaq
baxımından ciddi zənginliklərlə müşahidə
olunur. Etno-ideoloji idrak formalarının
ilkin elementlərinin günümüzə qədərki mənzərəsi
müxtəlif səviyyələrdə dastanlarda
özünün ifadəsini tapır. Ona
görə də bu formaya geniş mahiyyətli hadisə kimi
yanaşmaq, onun ifadə etdiyi məzmunu müxtəlif səviyyələrdə
təhlil etmək ciddi məsələ olaraq həmişə
maraq kəsb edib. Türk dastan
yaradıcılığının möhtəşəm abidələri
“Oğuz Kağan”, “Bozqurd”, “Törəyiş”, “Köç”,
“Manas”, “Alpamış”, “Kitabi-Dədə Qorqud”, “Koroğlu”,
“Korabatır”, “Edige”, “Qurbani”, “Abbas və Gülgəz”,
“Aşıq Qərib”, “Valeh və Zərnigar” və s. dastan
nümunələri üzərində aparılan təhlillər
məsələlərə sinxron və diaxron müstəvidə
daha geniş yanaşmağı zəruruləşdirir. “Şah İsmayıl” dastanı da məhz etnos təfəkkürünün
fundamental hadisəsi kimi mahiyyətə yönəlikli nəzəri
araşdırmalara ehtiyaclılığı aktual
görünür. M.H.Təhmasib bu
dastanı “ən çox sevilən, buna görə də ən
geniş yayılmış dastanlarımızdan biri” kimi qiymətləndirib.
Dastan Azərbaycanda, Türkiyədə, Güney Azərbaycanda,
eləcə də Avropada yayılmış və dəfələrlə
nəşr edilib.
Elmi-nəzəri fikrin son qənaətlərinə
görə, dastanın formalaşma başlanğıcı Təbrizlə
bağlı olub. Lakin onu da əlavə edək ki, dastan
olmayana qədər Şah İsmayılla bağlı
çoxlu əhvalat, hadisə, rəvayət, qoşqular xalq
arasında yaranıb. Əlbəttə,
bunun başlanğıcında Səfəvilərə və
onun ayrı-ayrı nümayəndələrinə olan sonsuz rəğbət
dayanırdı. XIV əsrdə A.Ərdəbili
Şeyx Səfini “xalq və millət hamisi”
adlandırırdı. Şah Qasım
Ənvarın, M.Füzulinin, Həbibinin, M.Abdalın, Qurbaninin
və başqalarının bu nəsil haqqında dedikləri,
eləcə də xalq təsəvvüründə
yaşananlar, heç şübhəsiz, etnik mədəniyyətin
daha möhtəşəm forması olan dastanlaşmanı
aktuallaşdırırdı. Ona görə
də dastanlaşmanın başlanğıcını Təbrizdən,
Ərdəbildən götürməsi qənaəti daha
inandırıcı görünür. Lakin
dastanın Təbrizdəki nəşrləri haqqında əlimizdə
məlumat çox azdır. Dastanın Təbriz
toplayıcılarından biri Əli Təbrizlidir (1929-cu il Təbriz – 1998-ci il Tehran). Xalqın
zəngin mənəvi mədəniyyətinə böyük
sayğı göstərən Ə.Təbrizli şah rejiminin
bütün təzyiqlərinə baxmayaraq, türk folklor
nümunələrini toplamağa xüsusi maraq göstərib.
İranda çap olunmuş “Şah
İsmayıl” dastanı da belə bir əziyyətin məhsuludur.
Dastan Abadi Mahmud tərəfindən 2000-ci ildə
Təbrizdə “Zər Gelem” nəşriyyatında nəşr
edilib.
Azərbaycanda dastanın ilk nəşri 1847-ci ildə
daşbasma şəklində edilib. Məlum olduğu kimi,
ağız ədəbiyyatımızın yaranmasının
kökləri çox qədim dövrlərə, xalqın
ilkin təsəvvürlərinin formalaşdığı
zamanlara gedib çıxır. Əfsanələr, rəvayətlər,
nağıllar, əmək nəğmələri, mərasim
folkloru, bayatılar, atalar sözləri, məsəllər,
inamlar, etiqadlar və s. öz bətnində kifayət qədər
qədimlərlə bağlanan informasiyaları qoruyub
saxlayırlar. Folklorun toplanması prosesi isə
çox-çox sonraların hadisəsidir. Bu təkcə Azərbaycan üçün deyil,
bütünlükdə dünya xalqlarında özünü
göstərən məsələdir. Ancaq onu da etiraf edək
ki, XIX əsrdə fransızlar, almanlar, finlər və digər
Avropa xalqları öz folklor nümunələrini toplayıb
nəşr etdirdikləri halda, Azərbaycanda bu proses bir qədər
gecikmişdi.
Kəmalə
İsmayılova
Araşdırmaçı
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 7 iyul.-
S.14.