Azərbaycan dramaturgiyasında “Koroğlu”
motivləri
2-ci yazı
Bizim məşhur Koroğlumuz bütün şərq xalqları arasında yalnız böyük bir qəhrəman kimi deyil, eyni zamanda, böyük bir xalq şairi kimi də şöhrət qazanıb. Bizim xalqımızın tarixində qılıncla qələmin çox gözəl bir qardaşlığı var.
Hoydu, dəlilərim, hoydu!
Yeriyin meydan üstünə!
Havadakı şahin kimi
Tökülün al qan üstünə!
Qoyun bədöylər kişnəsin,
Misri qılınclar işləsin.
Kimi tanab qılınclasın,
Kiminiz düşman üstünə.
Bəlkə də zaman gəlib keçdikcə Koroğlunun bu və ya digər hərbi məharəti unudulacaqdır. Lakin şair Koroğlunun bu qızıl sözləri xalqımızın sinəsində nəsildən-nəslə keçib yaşayacaq, özünə daha parlaq bir gələcək qazanacaq. Səməd Vurğunun xalq yaradıcılığı örnəklərindən bəhrələnməsi ayrı-ayrı tədqiqatçılar tərəfindən geniş şəkildə araşdırılıb. Mehdi Hüseyn, Məmməd Arif, Mirzə İbrahimov, Osman Sarıvəlli, Bəxtiyar Vahabzadə, Cəlal Abdullayev, Rafiq Vəkilov, Mehdixan Vəkilov və başqaları Səməd Vurğun yaradıcılığını tədqiq edərkən onun ağız ədəbiyyatından bəhrələndiyini də ayrıca vurğulayıblar. Mehdi Hüseyn Səməd Vurğunun xaq ədəbiyyatının ruhu ilə yoğrulmuş bir şeirindən misal gətirərək şeirimizdə “Dədə Qorqud” və “Koroğlu” dastanlarının yenidən canlanması ilə bağlı yazırdı: “Bu böyük və tarixi and təkcə Səməd Vurğun şeirinin deyil, ümumən müharibə dövründəki ədəbiyyatımızın fikri-bədii istiqamətini müəyyənləşdirdi, ona məğlubedilməz mənəvi bir qüdrət aşıladı. Heç də təsadüfi deyil ki, bu vaxt poeziyamızda “Dədə Qorqud” və “Koroğlu” dastanının döyüşkən və sərt üslubi xüsusiyyətləri yenidən və daha büllurlaşmış şəkildə canlanmağa başladı, köhnə ənənə yeni bir ənənənin yaranmasına səbəb oldu”.
Paşa Əfəndiyev isə “Səməd Vurğun və xalq yaradıcılığı” mövzusunda ayrıca monoqrafiya yazıb. Lakin bu tədqiqatların hamısında “Koroğlu” dastanının Səməd Vurğun yaradıcılığına təsirindən ya danışılmamış, ya da ona ötəri toxunulub. Yəni bu mövzu indiyə qədər lazımi səviyyədə araşdırılmayıb. Səməd Vurğunun “Vaqif” dramı “Koroğlu” dastanından alınmış motivlərlə olduqca zəngindir. Bu dram əsəri demək olar ki, “Koroğlu” dastanının ovqatı üzərində köklənmiş bir şairin qələmindən çıxıbr. Dastan bütünlüklə müəllifin ruhuna hopub.
Bunu dramın əvvəlindən axırına qədər duymaq mümkündür. Dramın elə ilk səhnələrində Eldarın adı çəkilir. Olayları diqqətlə izləyəndə görürük ki, “Koroğlu” dastanındakı Koroğlu-xan, bəy, paşa qarşıdurmaları eynilə Eldar-İbrahim xan və Eldar-Qacar qarşılaşmaları şəklində Səməd Vurğunun “Vaqif” dramında öz əksini tapıb. Dastanı və dramı oxuyub araşdırarkən aydın görürük ki, birincinin bütün ruhu ikinciyə hopub. Məsələn, Vaqifin İbrahim xanın adından Ağa Məhəmməd şah Qacara şeirlə yazdığı cavab əvvəldən axıra demək olar ki, Koroğlu nəfəsi ilə yoğrulub:
“Aldıq məktubunu Məhəmməd Qacar,
Tərlan oylağında sar ola bilməz!
Bu dünya qalmamış ulu şahlara,
Zülm də,
zalım da var ola bilməz!
Göydən
başımıza odlar yağsa da,
Bu ellər
baş əyib xar ola bilməz.
Mayan
turş ayrandır, zatın qırıqdır
Söyüd
ağacında bar ola bilməz.
Basma
ayağını bizim torpağa,
İlandan,
əqrəbdən yar ola bilməz.
Bu misralardakı Koroğlu ruhunu, nəfəsini duymamaq
mümkün deyil. Koroğlunun ayrı-ayrı şeirləri
ilə müqayisələr bunu bir daha təsdiqləyir.
“Koroğlunun Ərzurum səfəri” qolunda Aşıq
Cünun Koroğlunu Cəfər paşaya təqdim edərkən
deyir:
Yüz sar gəlsə, bir tərlana neyləyər,
Laçın tək havada süzər Koroğlu.
Göründüyü kimi, Vaqifin yazdığı
cavabın ilk iki misrası ilə dastandan
götürülmüş bu parçanın məzmunu
tamamilə eynidir. Birincidə tərlan sazla, ikincidə
laçın sarla qarşılaşdırılıb. Vaqifin yazdığı cavabdakı “Basma
ayağını bizim torpağa” misrası da Koroğlunun “Bəyazid
səfəri”ndə dediyi “Qoymaram” rədifli şeirin
aşağıdakı misraları ilə yaxından səsləşir.
Çənlibeldi
qoç Koroğlu oylağı,
Şah da gəlsə Çənlibelə qoymaram.
Vaqif
Qacara deyir ki, ayağını Şuşa
torpağına basma, səni bura qoymarıq. Koroğlu
da şahlara üz tutub deyirdi ki, Çənlibel mənim
oylağımdı, sizi ora girməyə qoymaram. Burada Çənlibel-Şuşa-Vətən,
Koroğlu-Vaqif-Vətən oğlu, Qacar-şah paralelləri
tamamilə üst-üstə düşür. Maarifə Hacıyeva da Vaqifin Qacara yazdığı
məktubun Koroğlu şeirləri ilə yaxından səsləşdiyini
xüsusi vurğulayıb. Səməd
Vurğunun “Vaqif” dramında “Koroğlu” dastanının təsiri
ilə yaratdığı obrazlardan biri də İlyasdır.
İlyasın prototipi dastandakı Keçəl
Həmzə obrazıdır. Bildiyimiz kimi,
Hasan paşa Koroğlunu tutmaq, öldürmək və ya
heç olmasa atını oğurlamaq üçün
Keçəl Həmzəni Çənlibelə göndərir.
Keçəl Həmzə yazıq cildinə girərək
Koroğlunu inandırır və Çənlibeldə
qalır. Bir müddətdən sonra namərdliklə
Koroğlunun atını oğurlayır. İlyas
da İbrahim xanın tapşırığı ilə hiyləyə
əl atıb Eldarın dəstəsinə qoşulur, onu
öldürmək istəyir. Fikrini də İbrahim xana
belə deyir:
İlyas:
Bu gündən onlara qoşulam gərək.
İbrahim
xan:
Necə?
Nə deyirsən?
İlyas:
Belədir,
bəli,
Qaçağı öldürər xəyanət əli.
Deyərəm:
“Məni də asdırırdı xan.
Qaçıb qurtarmışam dar ağacından.
İnanar...Onlara
yoldaş olaram
Bildiyim qisası sonra alaram.
Burada məqsədlər və əməllər tamamilə
bir-birinin eynidir. Hasan paşanın və İbrahim
xanın, Keçəl Həmzənin və İlyasın məqsədləri
Koroğlunu və Eldarı aradan götürməkdir. Onların bu işi görəcək bütün əməlləri
də xəyanət üstündə qurulub. “Vaqif” dramında “Koroğlu” dastanı ilə səsləşən
bu cür səhnələr yetərincə çoxdur. Əlibəyin dustaq olduğu səhnə Eyvazın,
Bəlli Əhmədin və Dəmirçioğlunun
Bağdadda Aslan paşa tərəfindən tutulduqları səhnəni
xatırladır. Qacarın Vaqifi zindana
saldırdığı səhnə də Aşıq
Cünunun Cəfər paşa tərəfindən zindana
salındığı səhnənin eynidir. Onların zindandan qurtarma motivləri də bir-biri ilə
yaxından səsləşir.
“Vaqif” dramındakı “Koroğlu” təsirini,
“Koroğlu”dan bəhrələnmələri Eldar obrazında
daha qabarıq görürük. Adama elə gəlir ki, Səməd
Vurğun Eldar obrazını yaradarkən bir an
da olsa “Koroğlu” dastanından ayrılmamış, onu daim
göz önündə tutmuşdur. Hətta belə
demək olar ki, Eldar Səməd Vurğunun Koroğlusudur.
Hələ səhnəyə
çıxdığı ilk andan Eldarın özünü
aparmağı, danışmağı, cəsarəti,
hazırcavablığı haqqında verilən bilgilər də
bunu deməyə əsas verir.
Bütün
bunlar Eldarın gələcəkdə kim
olacağı haqqında irəlicədən vurulan
eyhamlardır. Koroğlu xanların,
paşaların, xotkarların əlindən qaçıb
Çənlibeldə yurd saldığı kimi, Eldar da
İbrahim xanın zülmündən qaçıb dağlara
pənahlanır. Koroğlu da, Eldar da
xalqın tərəfində dayanıb, zalımların
zülmünə qarşı dururlar. Əli bəy
Eldarı dağlarda gördüyünü atası Vaqifə
xəbər verərkən onu Koroğluya bənzədir:
Əli bəy:
Gördüm
Eldarı!
Toplayıb
başına qəhrəmanları
Dağlarda yurd salıb Koroğlu kimi.
Hər
iki əsərdə eyni mənzərəni görürük:
dağ, qəhrəman və başında igidləri. Eldarın özü ikinci dəfə səhnəyə
artıq Koroğlu kimi çıxır. Burada
İlyasın bir qarının inəyini
oğurladığı bəlli olur. Eldar
qarının ovucuna pul qoyur ki, gedib inək alsın. Koroğlu da həmişə belə eləyirdi.
Bundan sonra İlyasın üzünə tüpürüb onu
qovur və deyir:
Eldar:
Axmaq! Koroğlunun
bir təmiz adı
Xanlarda, bəylərdə tutar qoymadı.
Bu misralardan göründüyü kimi, Eldar təkcə
igidliyi, qəhrəmanlığı ilə deyil, mənəvi
dünyası ilə də Koroğluya bənzəyir. Onun ideyası
və idealı da, məqsədi və amalı da, hətta
duyğusu, düşüncəsi də Koroğlu
obrazından qidalanır. “Vaqif” dramında
Qacar Qarabağa gəlir. Kəndləri,
evləri, eşikləri, hətta körpə uşaqları
yandırır. Bir qoca kəndli onun yanına gəlir:
Yanır od içində körpə uşaqlar.
Bizim kəndlilərin nə təqsiri var?
Əmr
edin dayansın yanğınlar , barı,
Xaraba
qoymayın bu obaları!
Bu
dağlar qoynunda aslan yatmışdır,
Burda Koroğlular at oynatmışdır.
Sonuncu iki misrada Qacara xəbərdarlıq edilir ki, bura
Koroğlu yurdudur, onu unutma. Nəhayət, Eldar
Qacarla döyüşə girir. Hər
yerdən axışıb onun dəstəsinə
qoşulurlar. Zülmlə, zalımla
barışmayan, vətənin azadlığı uğrunda
canından keçməyə hazır olan bütün igid
oğlanlar Eldarın başına toplaşırlar. Eldar onların hamısına qılınca and
içdirir. Ġgid və qəhrəman
oğulların Eldarın başına toplaşması da,
onların qılınca and içmələri də
“Koroğlu” dastanından gələn motivlərdir.
Koroğlu kimi, Eldarın da şöhrəti hər yana yayılır. Bir qoca kişi
onun yanına gəlir və Eldara deyir:
Sənə
qiymətli bir baxşayışım var,
Mənə
də atamdan qalıb yadigar...
Görəsən nədir bu qiymətli
baxşayış? Atasından bu qocaya nə yadigar qalıb
ki, indi onu elin-obanın xilaskarı bilib üstünə gəldiyi
Eldara bağışlamaq istəyir? Qoca
yapıncısının altından bir qılınc
çıxarır və Eldara uzadaraq deyir:
Buyur!
Misri qılınc deyərlər buna,
Sadiq yaşamışdır ana yurduna.
Böyük Koroğludan qalmış yadigar.
Budur, dəstəsində barmaq yeri var.
Al,
oğlum! Göz üstə saxla sən bunu,
Yaşat ürəyində qoç Koroğlunu!
Sənə bata bilməz nə xan, nə paşa,
Yalnız yoxsulların eşqilə yaşa!
Vur, vuran əllərin görüm var olsun,
Qacarın
başına dünya dar olsun!
Şeirin ruhu büsbütün “Koroğlu” dastanından
gəlir.
“Koroğlu” dastanında Misri qılıncı Koroğluya qoca
atası Alı kişi verir. Dramda da bir qoca yapıncısının altından
çıxardığı qılıncı Eldara verir və
onun Koroğlunun Misri qılıncı olduğunu deyir. Hər iki əsərdə Misri qılınc və
qocaların məqsədi eynidir. Onda Alı kişi də Misri qılıncı Eldara verən
qocanın prototipidir. Hətta qocanın Eldara
verdiyi qılıncdakı barmaq yeri də Koroğlunundur.
Şeirdəki çox önəmli bir məqamı
da açmaq lazımdır. Bunun
üçün “Sənə bata bilməz nə xan, nə
paşa” misrasını Alı kişinin Misri
qılıncı Koroğluya verərkən dediyi sözlərlə
yanaşı qoymaq yetər. Qoca Misri
qılıncı Eldara verərkən ona deyir ki, nə qədər
bu qılınc sənin əlindədir, sənə nə xan,
nə də paşa bata bilməz. Alı kişi
də Misri qılıncı Koroğluya verərkən ona
deyir:
–
Rövşən, al bu qılıncı belinə bağla. Bu qılınc sən gördüyün
qılınclara bənzəməz. Bu
qılınca ildırım qılınc deyirlər. Bu elə bir qılıncdır ki, qabağında
heç bir şey dayanmaz. Hər nəyə
vursan, kəsər, tökər. Bu
qılınc ilə sən xanlara, bəylərə,
paşalara qan udduracaqsan. Bu qılınc ilə
müxənnətlər, namərdlər sənin əlindən
dad çəkəcəklər. Bu
qılınc ilə sən qalalar sındıracaqsan. Ancaq bunun ildırım qılınc olduğunu
heç kimə bildirmə. Bundan sonra bunun adına Misri qılınc deyərsən. Nə qədər ki, sən Qıratın belindəsən,
bu qılınc da sənin belindədir, heç bir
düşmən sənə bata bilməyəcək.
İslam SADIQ
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 21 iyul.-
S.14.