Bizi salamlayan qoca(lığı)mıza salam deyək...
Rzayeva Mətanət
Tumarxan qızı doğulduğu qədim yurda bağlılıq əlaməti olaraq özünə Ulu Şirvanlı təxəllüsü
götürüb. Ədəbi aləmdə
də elə bu cür tanınır.
Ulu sözündə böyüklük,
ucalıq, qocalıq məfhumları daşınır.
Bəlkə də Ulu sözünü də özünə təxəllüs seçməklə
bir az
da o sözün daşıdığı qoca
mənasından özünü
uzaq etmək istəyib. Amma nə edəsən
ki, o qocalığı
biz özümüzdən nə
qədər uzaqlaşdırmağa
çalışsaq da,
istər-istəməz o gəlib
bir gün yaxamızdan yapışacaq.
2017-ci ildə “ Mütərcim”
nəşriyyatında işıq
üzü görmüş
ədəbi-bədii-fəlsəfi düşüncələr toplusu
olan “Salam, Qoca” adlı kitabına gözüm sataşanda, özümdən qeyri-ixtiyari
Mətanət xanımdan
soruşdum ki, o Qoca kimdir? O da cavabında dedi ki, kitabı
oxuyanda biləcəksən.
Üstündə ixtiyar yaşlı
naməlum bir qocanın təsviri əks olunmuş bu kitabı alıb gözdən keçirməyə başladım.
Professor İsmayıl Kazımov kitaba “Konseptual düşüncə
mənbəyi” adlı
ön söz yazıb. “Mətanət
Ulu Şirvanlının
ədəbi-bədii – fəlsəfi
düşüncələrini janr etibarilə esse adlandırmaq olar”, - deyən İsmayıl müəllim
fikrinə belə davam edir: “Bir
həqiqətdir ki, esse janr kimi
ədəbiyyata və
sənətə açıq,
aydın münasibətdən
daha çox həyata və dövrə fəlsəfi-məntiqi
yanaşmanın ifadəsi
kimi meydana gəlib. Bu tipli
əsərlər çağdaş
tənqidin yeni janr və forma axtarışlarını əks
etdirməklə yanaşı,
həm də ədəbiyyat və zaman, sənət və həyat, cəmiyyət və onun problemləri ətrafında dövrün
ədəbi düşüncəsini,
müasir yazarın mövqeyini, bir sözlə, müxtəlif
konseptləri əks etdirir.
Esse paradoksal janrdır, bu janrda arqumentlərin
( dəlil və sübutların) harmoniyası və assosiasiyası, müəllifin
şəxsi mövqeyi
üstünlük təşkil
edir. Aydın söyləm, yaxud
paradoksal müəyyənlik
bu janrı xarakterizə edir.
Mətanət xanımın “esse” barədə düşüncəsini
inikas etdirən parça diqqətimi çəkdi. Həmin mətnin içərisindən
“həqiqəti anlada bilən rabitəsiz danışıq” kəlməsi
çox şey anladır. Bəli, bu anlayış
esse janrının mahiyyətini təşkil
edir. Əlbəttə, esse mətnləri
dilin sintaktik normalarından, qanunlarından
kənar, rabitəsiz nitq formalarını xatırladır. Müəllif düzgün müşahidə
edə bilib”.
Di gəl baş
çıxart ki, onun salamladığı qoca kimdir. Gəl bu
“həqiqəti anlada bilən rabitəsiz danışıqdan” baş
aç. Məlumdur ki,
Azərbaycan dilində
cins kateqoriyası bildirən şəkilçi
yoxdur. Alınma sözlərlə birlikdə gəlmiş şəkilçiləri demirəm.
Məsələn, elə Qoca
ifadəsinin kişiyə,
ya qadına aid olduğunu bildirən ayrıca şəkilçi
olmadığı kimi.
Hökməndir ki, qoca sözünün yanına kişi,
ya qadın ifadəsini artırasan ki, bu qocanın
kişi, ya qadın olduğunu biləsən. Bu səbəbdən
də mən rus dili vasitəsilə
dilimizə keçən
familiya bildirən Avropa mənşəli – ov(a), - yev(a) şəkilçisinin
dilimizdə işlədilməsinin
əleyhinə deyiləm.
Çünki Arzu, Hicran, Sədaqət, Şirin, Vəfa və başqa bu kimi şəxs
adlarımız həm
oğlanlara, həm də qızlara verildiyindən, onların soyad sonluqlarındakı cinsiyyət kateqoriyası
(anlayışı) ifadə
edən –ov(a),- yev(a) şəkilçisinin
işlədilməsi zərurət
doğurur.
“Salam, Qoca” essesinin
daxili mahiyyətində
gizlənən bədii
düşüncə kodu
(bədii həqiqət)
mən deyəni deyir. “Səni hər gün görürdüm. Görürdüm,
amma... Salam belə
vermək istəmirdim
sənə, Qoca.
Baxmayaraq ki, sən mənə hər gün salam verirdin.
Verirdin.
Amma... Kimsən, nəçisən, buralarda nə gəzirsən? Nəyimə gərək? Düz
on il salam
verməkdən yorulmadın,
Qoca. Budur, illər keçib, sən yenə də salam
verirsən. Bu illər səni bir azda qocaldıb.
- Hə, yaman qocalmısan. Eh, Qoca, bu gün yenə
salam verdin.
Və nəhayət ki, on ildən sonra sənə Allah salamı verirəm:
- Salam, Qoca!”
Mətndən göründüyü kimi, «səni hər gün görürdüm, amma sənə salam
vermək istəmirdim»
deyir subyekt. Niyə?
Ona görə ki, hər gün
ömrümüzün üstünə
yaş gəlir, hər gün yaşadıqca bir gün boyu da
qocalığa ( içimizdəki yatıb
gizlənmiş Qoca obrazına doğru) doğru yaxınlaşırıq.
Amma yaxınlaşsaq da, boynumuza götürmək
istəmirik bir qocalığı. Ona
görə də hər il
yaş günlərimizi
ad günləri adı
altında təmtəraqla
anmaqla özümüzdə
bir şuxluq, könül xoşluğu
yaratmağa səy edirik ki, qocalıq
bizlərə yaxın
düşməsin. Bu səbəbdən
də hər gün bizə bir qədər də yaxın gələn, yaxınlaşıb
salam verən qocalığa (Qoca obrazına) daxilimizdə nə qədər etinasız yanaşsaq da , «nəhayət ki, bir gün biz həmin Qocaya (qocalığa) Allah salamı
verməyə» məcburuq.
Çünki Allah bizi qocalıq
yaşınadək öldürməyib
sağ-salamat saxlayıbsa,
biz də Allahın salamını (Allahın salamatlığını – bizi
salamat saxlayıb qocaltdığını) qəbul
edib, bu Qocanı (qocalıq yaşını) salamlayası
oluruq.
“On il salam
verməkdən yorulmayan
Qoca” bizi əslində riyazi hesablamaya görə 40 yaşında haxlayır,
on il inadkarlıq göstəririk, boyun əymək istəmirik qocalığa, Qoca obrazında görmək istəmirik özümüzü.
Görmürsənmi, el arasında “qırxında
öyrənən gorunda
çalar” deyirlər;
yəni qırx yaş artıq başqa bir deyimdə də “qırx oldun-qırxıldın”
ifadəsilə anılır,
gəncliyin libasını
dəyişməsi kimi
xarakterizə olunur.
“İllər keçib, sən yenə də salam
verirsən” dediyi Qoca obrazının şəxsində təkcə
özünə yox, hər birimizə demək istəyir ki, o salam verdiyimiz
Qoca mənəm, sənsən, biz hamımızıq.
Ömrümüzdən-günümüzdən keçən günlər
o müqəddəs Qoca
obrazına dönüb
hər gün bir qədəm də bizə doğru yaxınlaşır,
bizi salamlayır.
Hər birimizin içindən bizi salamlamaq üçün bizə doğru yol gəlir o qocalıq çağı- Qoca obrazı. Xalqımız
əbəs yerə yaratmayıb bu deyimi ki:
«Cavanlıq bir quşdur, uçurdum, tutammadım,
İxtiyarlıq bir qumaşdır, gəzdirdim, satammadım».
Hər birimiz əlimizdən uçuracağımız o cavanlıq quşunun qədrini vaxtında bilək ki, ixtiyarlığı – qocalığı bir dəyişilməz, əbədi bir qumaş kimi-libas kimi əynimizə geyinəndə təəssüflənməyək ötən illərimizə və onda özümüzə ürəkdən bəxtəvərlik verməyə dilimiz gəlsin. Çünki cavanlığımızı nə qədər qiymətli keçirə bilsək, qocalığımız da o qədər dərəcədə urvatlı olacaq. Xətir – hörmət, izzət-etibar cavanlıqda (ələlxüsus da subaylıqda) qazanılır ki, onun da mənfəətini qoca olanda görəsi oluruq. Necə ki, Mətanət xanım bu gün şəstlə və açıq-aşkar şəkildə “Salam, Qoca!” deyə bilirsə, bu salam – bu çağırış eyni zamanda onun oxucularına bir ismarıcı kimi də səslənir. Gəlin elə yaşayaq ki, hər birimiz içimizdə boy atıb böyüməkdə olan qocalığı (Qoca obrazımızı) ürəklə qarşılaya bilək və müəllifin bu səsinə biz də eyni ötkəm ahənglə, sağlam aura ilə qoşulaq: “ -Yəqin ki, bu, hələ son deyil, həyat davam edəcək! Bax beləcə: - Salam, Qoca!- deməklə”...
Şakir Albalıyev
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 29 iyul.-
S.14.