“Akademiyada institutların bağlanması
gündəmdə deyil”
İsa Həbibbəyli:
“Əksinə akademiyada mövcud ştat vahidini saxlamaqla əlavə
maliyyə vəsaiti tələb olunmadan yeni elmi-tədqiqat
institutlarının açılması prosesi gedir”
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının
vitse-prezidenti, Milli Məclisin Elm və Təhsil Komitəsinin
sədri İsa Həbibbəylinin APA-ya müsahibəsini təqdim
edirik.
- İsa müəllim, söhbətimizə sədri
olduğunuz Toponimiya komissiyasının fəaliyyəti ilə
başlamaq istərdik. Adların dəyişdirilməsi ilə
bağlı komissiyaya müraciətlər daxil olurmu?
- Milli Məclisin nəzdində fəaliyyət göstərən
Toponimiya komissiyası parlamentə ərazi idarəetmə
qurumlarından olan müraciətlər əsasında
adların dəyişdirilməsi, yenidən mənalandırılması
məsələlərinə baxır. Əvvəlki
illərdə bu istiqamətdə xeyli müraciətlər
olub. Demək olar, bütün təkliflər
komissiya tərəfindən dəyərləndirilib. Ad dəyişmək
zəruri hallarda ola bilər. Adların hər biri ölkənin tarixi və milli
düşüncəsi ilə bağlıdır. Ona görə də indiki halda müraciətlərin
sayı təbii olaraq azalıb. Müraciət
olduğu təqdirdə Toponimiya komissiyasında baxıb dəyərləndiriləcək.
Mövqeyimiz bundan ibarətdir ki, yeni adlar təklif
olunarkən yerin tarixi mənbələrdəki qədim adının
nə olduğu müəyyənləşdirilməli, yaxud
adın əhatə etdiyi coğrafi ərazinin
toponimiyasından seçilmiş örnəklər əsas
götürülməlidir. Kənardan gələn,
süni adlara yol vermək olmaz. Bu istiqamətdə
işimizi aparırıq və ciddi problemimiz yoxdur.
- Şəxs adları ilə bağlı məsələnin
Terminologiya komissiyasından alınması gündəmdə
idi. Siz təklif etmişdiniz ki, Rəyasət Heyətində
bu məsələ ilə bağlı ayrıca komissiya
yaradılsın. Bu məsələ nə
yerdə qaldı?
- İndiki halda şəxs adlarının içində
alınma adlar olduğu üçün Terminologiya
komissiyası bu məsələ ilə məşğul
olmağa borcludur. Şəxs adları isə ümumilikdə
termin məsələsi deyil. Çünki
şəxs adlarının 90 faizi Azərbaycan xalqının
sözləri, dilinin imkanları əsasında yaranan
adlardır. Bu adların tənzimlənməsi
ilə bağlı Ədliyyə Nazirliyində bir qurum fəaliyyət
göstərir. Çünki adlar son nəticədə
orada qeydiyyatdan keçir. Təsdiq
olunmuş siyahıların hazırlanmasında Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyası iştirak edir. Yəni
adları tərtib edir, müəyyənləşdirir. Hətta deyim ki, Şərqşünaslıq
İnstitutunun əməkdaşı professor Aydın
Abıyevin “Azərbaycan şəxs adları” adlı iki
cildlik kitabı son illərdə nəşr olunub. Bu kitab istiqamətverici əsərdir, bütün
adlar elmi cəhətdən əsaslandırılıb. Şəxs adlarının rəsmiləşdirilməsi
işi tədqiqat mövzusu olmadığı
üçün akademiyanın funksiya və səlahiyyətlərinə
daxil deyil. Akademiya şəxs
adlarının konseptual olaraq müəyyənləşməsinin
prinsiplərini ortaya qoyur, adların elmi-terminoloji mahiyyətini
öyrənir və s. Yəni təkliflər
hazırlayır. Rəyasət heyətinin
tərkibində şəxs adlarını araşdıran
komissiyanın olmağını təklif edirəm.
- Azərbaycanda
ad soyaddan sonra gəlir. Biz müxtəlif ölkələrdə
bunun əksini görürük...
- Rəsmi
yazılışda soyad, ad və atanın adı qeyd olunur. Çünki təkamül baxımından da hər
hansı şəxs üçün soyad birincidir. Şəxsin babasının adı, öz adı və
kimin oğlu olmağı sıra ilə gəlməlidir.
Bu məntiqlidir. Deyilişdə
isə adı qabaqda, soy adı sonra deyə bilirik. Dünyada olan təcrübələrin hamısı
bizim üçün məqbul sayıla bilməz. Rəsmi yazılışda soyadın birinci gəlməsini
məntiqli hesab edirəm.
-
Qanunların dilinin anlaşılan olmaması ilə
bağlı tez-tez narahatlıqlar eşidirik. Bu
haqda nə deyə bilərsiniz?
-
Qanunların dilində nöqsanların olduğu
deputatların çıxışlarında da səslənir.
Bu daha çox tərcümə olunaraq Milli Məclisə
göndərilən qanun layihələrinə aiddir. Bu qanun layihələrində tərcümədən
gələn kifayət qədər nöqsanlar olub.
Bu işlə bağlı əlavə və düzəlişlər
aparılır, qanunların dili sahmana salınır. Milli Məclisin
komissiyalarının hazırladığı qanun layihələri
hüquqi ekspertizadan keçirilir. Professional,
gənc yaşında olan hüquqi ekspertlər var. Onlar qanunun
dilinə, məntiqinə diqqət yetirilər. Əlbəttə,
burda unudulmuş, diqqətdən qaçan məqamlar ola bilər. Əgər
baxsanız, indi hazırlanan qanunların dilində,
leksikasında böyük təkmilləşmə
müşahidə edə bilərsiniz.
-
Akademiyanın institutlarının birləşdirilməsi zərurəti
yenə varmı?
- Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası postsovet məkanında
olan akademiyaların mütləq əksəriyyətindən
daha doğru yol tutaraq, klassik modeli saxlamaqla, islahatlar aparmaq yolu
ilə inkişaf edir. Bu islahatların içində
institutların birləşdirilməsi məsələsi də
var. Amma yalnız zəruri olduqda belə addımların
atılması nəzərdə tutulur. Məsələn,
Eroziya İnstitutu ilə Torpaqşünaslıq İnstitutunun
birləşməsi prosesi baş verdi. Çünki adları fərqli olsa da, hər iki
institutun funksiyaları eyni idi. Belə halda
iki institutun birləşməsi zəruri idi. Zəruri olmayan hallarda akademiyada institutların
bağlanması gündəmdə deyil. Əksinə
akademiyada mövcud ştat vahidini saxlamaqla əlavə maliyyə
vəsaiti tələb olunmadan yeni elmi-tədqiqat
institutlarının açılması prosesi gedir. Bu istiqamətdə Biofizika İnstitutu, Molekulyar
Biologiya İnstitutu yaradıldı. Yeni
qurumların yaradılması mobilliyi artırır, dövlət
əhəmiyyətli problemlərə diqqəti daha da qüvvətləndirir.
Sosializm sistemindən ayrılan elə ölkələr
var ki, onların akademiyasında nəinki iki, hətta
üç-dörd institutu birləşdirdilər.
Bu, daha
çox həmin ölkələrin o dövr
üçün olan iqtidarlarının akademiyaya lazımi səviyyədə
diqqət yetirməməsi səbəbindən baş verdi. Bizim ölkəmizdə isə ulu öndərimiz
Heydər Əliyev ən çətin günlərdə
akademiyaya gələrək dedi ki, hansı iqtisadi şəraitdən
asılı olmayaraq akademiya da, onun institutları da
yaşamalıdır. Ulu öndərin fikrinə
görə, Milli Elmlər Akademiyası Azərbaycan
xalqının milli sərvətidir, onu qorumaq və inkişaf
etdirmək lazımdır. Bu siyasət
ölkəmizin prezidenti İlham Əliyev tərəfindən
uğurla həyata keçirilir. Ölkəmizin
prezidenti akademiyanın qarşısında ciddi vəzifələr
qoyub, eyni zamanda akademiyanın inkişafına diqqət və
qayğı göstərir. Milli Elmlər
Akademiyasında süni surətdə institutların
bağlanması yoxdur və olmayacaq.
- Ensiklopediya Mərkəzinin direktoru dövlət
qurumlarının abunəyə maraq göstərmədiyini,
satışın aşağı olduğu haqqında
narahatlıqlarını bildirmişdi. Bu sahədə
irəliləyiş varmı?
-
Qurumların abunə işinə maraq göstərməməsi
problemi var. Halbuki, Ensiklopediya milli sərvətdir. Təyinatından asılı olmayaraq bütün
qurumlarda olmalıdır. Təəssüf ki, bəzi
qurumlarımız buna ikinci dərəcəli iş kimi
baxırlar. Akademiya bu işdən
çıxış yol axtarır. Milli
Ensiklopediya Mərkəzi özünün satış mərkəzini
təşkil edib. Düzdür, həmin
satış mərkəzinə müraciətlər yüksək
deyil, amma artan maraq müşahidə olunur.
- Ola bilərmi,
qurumların qarşısına tələb qoyulsun ki,
ensiklopediyanı məcburi şəkildə almalıdırlar...
-
İndiki halda məcburi qərarın olmasından çox,
maarifçilik işini artırmaq istiqamətində iş görürük.
- Azərbaycanın
müdafiə sənayesi ilə bağlı akademiya və
müvafiq dövlət qurumları arasında hansısa
danışıqlar aparılırmı?
- Milli Elmlər Akademiyasının Yüksək
Texnologiyalar Parkında ölkəmizin müdafiə sənayesi
üçün də məhsul istehsal olunur. Akademiya
dövlətçilik maraqlarına, məqsədlərinə
cavab verə bilən müdafiə sənayesi
avadanlıqlarını hazırlanmasına üstünlük
verir. Müdafiə sənayesi
üçün nəzərdə tutulan avadanlıqların
hazırlanması həm onların müasirliyini, həm də
idarəetmə beyninin ölkəyə məxsus
olmasını zəruri hal kimi qarşıya qoyub.
- Peşə
təhsili haqqında qanun nə vaxta qəbul olunacaq və
qanunda hansı məsələlər ehtiva olunur?
- Peşə
təhsili haqqında qanunun üzərində iş
aparılır. Biz bu işi Təhsil Nazirliyi,
onun qurumları, Peşə Təhsili üzrə Dövlət
Agentliyi ilə birgə aparırıq. Ölkə
reallığı dərindən təhlil olunub öyrənilib.
Biz sənəd hazırlayarkən dünya təcrübəsini
də öyrənirik. Avropa
Şurasının iki yüksək səviyyəli ekspertinin
çıxışlarını dinləyib müzakirə
etmişik. Bu yaxınlarda Macarıstanda peşə
liseyində oldum, təcrübə ilə tanış
oldum. Bundan başqa, bir neçə ölkənin
qanunvericiliyini öyrənmişik. Avropa
ölkələrinin, Çinin təcrübəsini öyrənirik,
Cənubi Koreyanın təcrübəsi bizdə böyük
maraq doğurur. Artıq öyrənmə
prosesini başa çatdırmışıq. Təhsil Nazirliyində peşə təhsilinin fəaliyyətinə
dair geniş müzakirə keçiriləcək. Məlumat üçün deyə bilərəm ki,
qanun layihəsinin ilkin karkası hazırdır. İyunun axırına qədər işçi
qrupunun müzakirəsini təşkil etməyi
planlaşdırırıq. Peşə təhsilinə
dünyada, o cümlədən, ölkəmizdə
böyük maraq var. Azərbaycanda modern peşə təhsili
məktəbləri qurulur, onlar üçün ixtisaslı
mütəxəssislər hazırlanır. Peşə Təhsili haqqında qanun bunu tənzimləməli,
bu sahənin daha da inkişaf etdirilməsinə zəmin
yaratmalıdır.
- Sizin
dediyiniz kimi peşə təhsilinə son vaxtlar maraq artıb.
Artıq insanlar başa düşür ki,
nüfuzsuz universitetlərdə ödənişli oxumaqdansa,
peşə təhsili alıb mütəxəssis olmaq daha
yaxşıdır. Biz indiyə qədər
insanların marağını peşə təhsilinə nəyə
görə yönəldə bilməmişdik?
- Bunun səbəbi
çoxdur. Birinci səbəb ondan ibarətdir
ki, SSRİ dağılandan sonra keçid dövründə
peşə məktəblərinin maddi-texniki bazası demək
olar, dağıdıldı. Onların bir
çoxu özəlləşdirildi, yerində təyinata
uyğun olmayan ticarət, ictimai iaşə müəssisələri
tikildi. Bu dövrü peşə təhsili
ağır məhrumiyyətlə keçirdi. İnsanlarda peşə məktəblərinə
inam hissi itdi.
Amma ölkəmizdə böyük-iqtisadi inkişaf
prosesləri gedir, sənayeləşmə uğurla davam
etdirilir. Ona görə də əmək bazarının
peşə təhsilli insanlara böyük tələbatı
var. Ən son məlumata görə, ölkədə 81
peşə məktəbi öz fəaliyyətini bərpa edib
və yenidən qurulub. Daha bir neçə
yeni peşə məktəblərinin tikilib istifadəyə
verilməsi gözlənilir. Cənubi
Koreyanın mütəxəssislərinin iştirakı ilə
Bakıda böyük peşə təhsili məktəbinin təməli
atılacaq. Gənc nəsildə peşə
məktəblərinə münasibət də dəyişilib.
İnsanlar inanır ki, gedib orda öyrənə
biləcəklər. Başqa tərəfdən
əmək bazarının tələbatı
böyükdür. Gənclər inanır
ki, yaxşı peşə təhsili alsa, işlə təmin
olunacaq.
- Siz bir
neçə dəfə demisiniz ki, uşaq
bağçalarının Təhsil Nazirliyinin tabeliyinə
verilməsi müzakirə olunmur. Amma cəmiyyətdə ciddi
narahatlıqlar var və insanlar bağçaların nazirliyin
tabeliyinə verilməsini vacib sayırlar...
- Biz məktəbəqədər
təhsil haqqında qanun layihəsini hazırlayarkən Milli Məclisə
də bu cür yazılı və şifahi müraciətlər
olmuşdu. O zaman da verdiyim cavab bundan ibarət idi ki, qanunverici
sənəddə hansı qurumun hansı nazirliyin tabeliyində
fəaliyyət göstərməsi məsələsi qətiyyən
yazılmır. Yazılıb ki, məktəbəqədər
təhsil müəssisələrinin fəaliyyəti
mövcud icra hakimiyyəti orqanı vasitəsi ilə həyata
keçirilir. Mövcud icra hakimiyyətinin
müəyyənləşməsi hüquqi prinsip deyil. Bu, siyasi-inzibati qərardır.
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 8 iyun.-
S.7.