Dədə Qorqud obrazı və motivləri
müstəqillik dövrü Azərbaycan şeirində
2-ci
yazı
Burada Dədə Qorqud dastanlarında ağaca sevgi ilə
yanaşı həm də, böyük inam bəslənildiyinin
şahidi oluruq. Bu inam sonrakı dövrlərdə
şairlərin yaradıcılığında öz poetik
inikasını tapıb. Kazım
Körpülünün “Dağdağan ağacı”
şeirində ağaca inam epizodu xalq inanclarında
formalaşan nəzərdən qorunmaq məqsədilə
dağdağan çubuğundan düzəldilən
gözqaytaranla bağlıdır. Ağacın
balaca, nazik budaqlarından kəsib muncuqlar düzəldirlər.
Bu muncuqların üzərində göz
işarəsi həkk edib uşaqların qoluna, inəklərin
buynuzuna və ya boynuna, qoçların buynuzlarına
bağlayırlar. Xalq arasında olan inama
görə həmin muncuq gözdəymənin
qarşısını alır, göz şüalarını
sındırır, xətəri sovuşdurur.
Dağdağan
ağacından
Gözqaytaran
düzəldib
Asardılar
nədənsə,
İnəyin
yaxasından,
Təkənin boğazından.
Uşaqların qolundan.
Buğanın buynuzundan.
Hər əkilən ağac onu əkənin
adını, əməyini illər keçsə də,
xatırladır, yada salır. Təbiətin bəxş
etdiyi ağaclar insanın dostu, etibarlı ərzaq ehtiyatı,
sağlamlığının qarantıdır. Ağac əkmək babalardan bizə əmanət
qalan ənənəvi adətlərdəndir. Atalar demişkən, “Ağac əkənin
ömrü uzun olar”.
“Xanım nənənin ceviz ağacı” şeirində
Xanım nənənin əkdiyi ağacdan bəhs edilir. Nə zamansa
Xanım nənənin əkdiyi ceviz ağacı ondan sonra
yüz illərdir göylərə baş çəkir.
Xanım nənəni görən olmasa da, amma
onun adıyla məşhur olan bu ağac eyni zamanda Xanım nənənin
mənəvi ömrünə ömür qatır.
Şair Xanım nənənin ucalığını bədii
boyalarla cəviz ağacını onun əl ağacına bənzədərək
təsvir edir:
Göylərdən
boylanır ruhu nənənin,
Onun əl ağacı – ceviz ağacı.
Yüksəkdən yıxılmaq eyninə gəlməz.
Əli səxavətli,
dili dualı,
Bir yaman fikir də beyninə gəlməz.
Yüz
ildir daş atır hər yoldan ötən,
Bu
barlı ağacın barı tükənməz.
Ruhu bizimlədir
Xanım nənənin,
Sanki bir mələkdi qarı, tükənməz.
Burada ağac yenə də əcdad arxetipi ilə
bağlıdır. Şeirdə ruhu ağacda təcəssüm
edən Xanım nənənin daim bizimlə olması
ağacın əcdad statusu ilə əlaqəlidir. Ağac ana Xanım nənəni öz qoynuna almaqla
ona əbədiyyət bəxş edir və bu da bir simvol kimi
öz növbəsində oğuzların ağacları
müqəddəs tutması, onları əcdad hesab etməsi
mifindən qaynaqlanır.
“Kitabi-Dədə
Qorqud”un əsas qəhrəmanlarından
biri Qaraca çobandır. Qaraca çoban sadə
xalq nümayəndəsi olsa da, öz igidliyi, sədaqəti,
yurda, torpağa bağlılığı ilə diqqəti cəlb
edir. Dastandan mənəvi qida alıb bəhrələnən
yazarların əsərlərində Qaraca çoban
personajı xüsusi yer tutur. Mayis Səlimin
“Qaraca çoban” şeiri, adından da göründüyü
kimi, “Dədə Qorqud” qəhrəmanlarından Qaraca
çobana həsr edilib. Şair dastanın “Salur
Qazanın evi yağmalandığı boyı bəyan edər”
boyundakı Qaraca çobanın kafərlərə
qarşı təkbaşına apardığı mübarizəni
xatırlayır və həmin əhvalatı bu
günümüzə transfer etməklə ibrət dərsi
verməyə çalışır:
Adi
çoban idi Qaraca çoban,
Düşmənin önündə baş endirmədi.
İki
qardaşını versə də qurban,
Yağıya sürüdən qoyun vermədi.
Burada biz Qaraca Çobanı onun dastandan gələn
semantikasını daşıyan obraz statusunda
görürük. Başqa sözlə, Qaraca Çoban dastandan
M.Səlimin şeirinə transmissiya edib. Transformasiya
– obrazın yeni səviyyəyə keçidi, dəyişməsi
deməkdir. Lakin şeirdə Qaraca
Çobanı elə dastandakı obraz statusunda
görürük. Yəni burada tranformasiya yox, transmissiya
(birbaşa keçid) var. Şair bu transmissiya fonunda təəssüflə
demək istəyir ki, özünü Dədə Qorqudun nəvələri
hesab edənlər Qaraca çoban qədər də ola bilmədilər. Qaraca
çoban iki qardaşını kafərlərlə
döyüşdə itirsə də, Salur Qazanın ona
tapşırdığı əmanəti – qoyun
sürüsünü qoruyub saxlaya bildi. Lakin babalardan bizə
əmanət qalan Vətən torpağını biz qoruya
bilmirik:
Vay sənin
halına, ay yazıq Vətən,
Bölüb parça-parça satmışıq səni.
Sənə
diş qıcayır hər yoldan ötən,
Ayaqlar altına atmışıq səni.
Beynəlxalq aləmdə aparılan siyasi-ideoloji işlərdə
də biz Vətənimizin haqqını müdafiə edə
bilmirik.
Harayımız kimsənin qulağına çatmır, bəyimiz,
xanımız – yəni siyasətçilərimiz beynəlxalq
arenada sözünü deyə bilmirsə, bir dövlət
olaraq Vətənimizin haqqı tapdalanırsa, o zaman bizim Vətənə
Qaraca çoban kimi döyüşməyi bacaran ər
oğullar lazımdır:
Çatmır
qulaqlara ahın, fəryadın,
Özgələr əlində qalıb el-oban.
Bəyindən,
xanından yarıyanmadın,
Sənə çoban gərək, Qaraca çoban.
Bu məqamda isə Qaraca Çoban obrazı oğuz milli
qəhrəmanlıq dəyərlərinin simvolu, başqa
sözlə, qəhrəman arxetipi kimi mənalanır.
Qeyd edək
ki, Qarabağ müharibəsinin gətirdiyi bəlalar, nankor
qonşularımızın işğalçılıq siyasəti
“Dədə Qorqud” dastanlarından süzülüb gələn
vətənpərvərlik, mübarizlik, el qeyrəti çəkmək
kimi dəyərlərin nə qədər böyük əhəmiyyət
daşıdığını bir daha isbatladı. İndi bu ülvi hisslər yenidən hər bir azərbaycanlının
qanında oyanıb dilə gəlir. Məhz
elə bu yönümdən də Məmməd Aslanın
“Çoban sənin xəbərin var”, “Qəflət” şeirləri
Qaraca çoban motivindən mayalanıb.
Ağca
sürüm yağmalandı,
Çoban, sənin xəbərin yox.
Zirvəm
çökdü, dağ talandı,
Çoban, sənin xəbərin yox.
Bu şeir parçasında isə Çoban obrazı
qoruyucu qəhrəman arxetipini təcəssüm etdirir. Onun vətən
torpağının yağmalanmasından xəbərzisliyinin
özü də yenə də Dədə Qorqud arxetiplərinə
bağlanır. “Kitabi-Dədə Qorqud”da
yuxu arxetipi, şərab arxetipi var. Yuxuya getmiş qəhrəmanlar,
yaxud al şərabın istisi başına vurmuş qəhrəmanlar
bir müddət reallıqdan təcrid olunurlar. Şeirdəki xəbərsizlik motivi də arxetipik
baxımdan dastandakı müvəqqəti xəbərsizlik
motivləri ilə qaynaqlanır. Yəni qəhrəman
nə vaxtsa oyanacaq, nə vaxtsa ayılacaq və
dünyanın itmiş nizamını bərpa edəcək.
Torpaq
müqəddəsliyi Dədə Qorqud ruhundan qopan ülvi bir
hiss kimi genetik yaddaşımızın yoldaşına
çevrilib. Dastanın “Salur Qazanın evi
yağmalandığı boyı bəyan edər” boyunda Qazan
bəyin yurd ilə xəbərləşdiyi şeir
parçasında torpaq, yurd sevgisi öz parlaq ifadəsini
tapıb:
Qom
qomlamım qoma yurdım!
Qulanla
sığın-keyikə qonşı yurdım!
Səni
yağı nerədən darımış, gözəl
yurdım!
Müstəqillik dövrü poeziyamızda da torpaq – yurd
sevgisi özünə məxsus yer tutur. Bu sevginin
kökündə ana torpaq arxetipi durur. Hüseyn
Hatəminin “Torpağıma himn” şeirində Vətən
torpağının müqəddəsliyindən söhbət
açılır, ana torpağa Dədə Qorqud zirvəsindən
baxılır. Bu torpaq həm də Şah
İsmayıl Xətai kimi bir hökmdarın, sərkərdənin
Vətənidir. Bu torpaqda Məhsəti rübailəri
ilə birlikdə Şah İsmayılın qılıncı
və sözü həmahəngdir:
Dədə Qorqud zirvəsidi bu torpaq.
Məhsətinin nəğməsidi bu torpaq.
Xətailər ölkəsidi bu torpaq.
Azərbaycan kəlməsinə qurbanam.
Göründüyü
kimi burada “Dədə Qorqud zirvəsi”, “Məhsətinin nəğməsi”,
“Xətailər ölkəsi” və “Azərbaycan kəlməsi”
semantemləri bir məna sütunu boyunca düzülür. Mənaları birləşdirən ana torpaq
arxetipidir. Dədə Qorqud da, Məhsəti
də, Xətai də, Azərbaycan da bütün hallarda ana
torpaq arxetipinin milli məna sıralarını təşkil
edir.
Qeyd edək ki, at motivi “Dədə Qorqud” dastanlarında
rast gəldiyimiz əsas motivlərdən biridir. Dədə
Qorqudun alqışlarından olan “Çaparkən ağ-boz
atın büdrəməsün!” deyimi atın oğuz igidləri
üçün nə qədər böyük önəm
daşıdığını bildirir. “At
igidin qardaşıdır”, “at vəfalı heyvandı” kimi
deyimlər də türkün ata olan məhəbbətindən
qaynaqlanıb. “Dədə Qorqud”
dastanlarında at ilə bağlı görülən əsas
meyarlardan biri belədir; nə qədər ki, oğuz igidi
atın belindədir, ona zaval yoxdur. At
büdrəsə, qəhrəmanın işi çətinləşir.
Türk at belində doğulub, at belində
ölkələri fəth edib. Türk at
belində olanda qəhrəmanlığı iki dəfə
artıb. Nə qədər ki, düşmənlə
üz-üzə qılınc davasına girirdi, türkün
qorxusu yox idi. Ona görə də atı özünə
qardaş bilir, dost bilir, əcdad bilirdi. Əzizxan Tanrıverdi
Kitabi-Dədə Qqrqudda at kultu ilə bağlı yazır:
“Kitab”da “at kultu”nun qabarıq şəkildə ifadə
olunduğunu təsdiqləyən detallar çoxdur. Məsələn,
at sözü intensivliyi ilə seçilir, at
sözünün iştirakı ilə yaranmış bir
sıra atalar sözləri və məsəllərə,
deyimlərə təsadüf olunur, atlara verilən adların
(zoonimlərin) əksəriyyəti qəhrəmanların
adlarına uyğunlaşdırılmış şəkildədir,
həm də bu tip zoonimlər qəhrəmanların
antroponimik modellərində ləqəb kimi
çıxış edir. At ən dəyərli
hədiyyələrdən biri kimi təqdim olunur, at Oğuz
igidi üçün zərbə qüvvəsi, həm də
sədaqətli yoldaş, qardaşdır. Oğuz
igidi yaralandıqda atının quyruğu kəsilir, oldükdə
isə atı öldürülür və s.
Məlum olur ki, Beyrəyin atı adi at deyil, cins
atdır, dəniz qulunudur. Sahibini heç vaxt
darda qoymayan bu cins atlar türk ərlərin qardaşı əvəzidir.
Həm də bu at ayğır olaraq nəsil
törədicisi kimi sonrakı cins atların sələfi
sayıla bilər. Məşhur Qarabağ atları da bu
nəslin törəmələrindən ola
bilər.
Belə sayılan at cinsləri həmişə beynəlxalq
aləmdə diqqəti cəlb etmişdir. 1956-cı ildə
İngiltərə kraliçası II Yelizavetaya Sovet
İttifaqının o vaxtkı rəhbərliyi tərəfindən
“Zaman” adlı Qarabağ atı hədiyyə verilib. Bəxtiyar Vahabzadənin “Qarabağ atı” adlı
şeirində bu haqda söhbət açılır.
Şeirdə xüsusi olaraq vurğulanır ki, Xanlar xanı
Bayandır xanın, Koroğlunun atlarının xələfləri
olan Qarabağ at cinsləri babaların keçmişdən bu
günümüzə əmanətidir:
Zəmanəmdə
“Qırat”, “Dürat”
“Zaman” oldu.
İgidliyi
kitablara köçürüldü,
Yaddaşlarda unuduldu.
“Zaman”
atım, aman atım!
Keçmişimdən
bu günümə amanatım!
Burada at
motivinin yaratdığı məna sıralarına diqqət
edək: Qırat, Dürat, Zaman, amanat. Qırat
və Dürat Azərbaycan epik düşüncəsində
atla yaranan sürətin milli simvollarıdır. Bunlar öz-özlüyündə zamanı ehtiva
edir. Lakin bu simvollar təkcə epik məkan-zamanın
obrazları olaraq qalmır, şeirdə müəqəddəs
mənəvi əmanətlər kimi tərənnüm olunur.
Nizami Muradoğlu
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 17 iyun.-
S.14.