Təyyar Salamoğlu: ədəbi
portret cizgiləri
1-ci yazı
Son yazıları ilə maraqlananda ondan “Böyük bir
kitabımı sənə verəcəyəm, oxuyarsan, bəyənsən,
bir “Ön söz” yazarsan” cavabını eşidib,
çaşqınlıq keçirdim. Mənsub olduğum ədəbi
nəsildən olan dostlarla birgə idik. Çaşqınlığımı
büruzə vermədim, lakin nigaranlıq içərisində
çox da dözə bilmədim. Yaxın dostum Ramazan Qafarlıya
zəng vurdum:
- Ramazan,
olmaya kitaba “Ön söz” yazmaq təklifi səndən gəlib?
– deyə soruşdum.
- Yox, Təyyar
müəllim, özü belə hesab edir.
- Axı
mən...
- Yazarsan.
Ramazan
Qafarlı mənim üçün adi dost, sıradan biri
deyil. Bəzən elə olub ki, ayaqda qalmaq
üçün onun mənəvi energetikasından
qidalanmışam. Bu cəhətdən
onun “Yazarsan” imperativi mənə nə qədər daxili inam
enerjisi bəxş etsə də, narahatlığım
keçmədi. Mən, belə demək
mümkünsə, bir folklorşünasam. Ara-sıra, çox ağır ritmlə ədəbiyyatşünaslıq
yazılarım da olur. İndi müasir Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı
və ədəbi tənqidinin sanballı simalarından olan
bir professorun kitabını oxumaq və üstəlik “Ön
söz” yazmaq üçün mənə verməsi
rahatlığımı, sözün həqiqi mənasında,
əlimdən aldı. Çünki onun bir ədəbi
şəxs olaraq kimliyi, bir ədəbiyyat mütəxəssisi,
tənqidçi olaraq nə yazdığı və necə
yazdığı haqqında özümə məxsus təsəvvürlərim
var. Bu təsəvvürlərim haqqında ona heç vaxt deməmişəm.
Belə ki, sərtdir; ədəbiyyat söhbətlərində
həqiqət bildiyi məsələlərdə güzəştə
getmir və ədəbiyyata milli vicdan məsələsi kimi
baxan tək-tük ailmlərimizdəndir.
O, ədəbiyyatla
yaşayır. Ədəbiyyatşünaslıq
onun həyatıdır. Və təkcə
həyatı yox, deyərdim ki, məsləki, əqidəsidir.
Ədəbi dəyərlərin üstündə
əsir, onları çox sərt şəkildə qoruyur.
Yaşının üstünə yaş gəldikcə
bu sərtliyi daha da artır. Elə buna
görə də mən onunla heç vaxt ədəbiyyatşünaslıq
mübahisəsi eləmirəm. Bilirəm
ki, aramsız şəkildə oxuyur və mütaliə edir.
Bir məsələ haqqında səlahiyyətli
söz sahibi olmaq məsuliyyəti onun alim xarakterinin əsas
cizgilərindəndir.
İçərimdə
bir ədəbiyyatşünasın
yaşadığını bilirəm: bu istək məni həmişə
Salamoğlu kimi ədəbiyyatşünasların yanında
çox səmimi bir dinləyiciyə çevirir. Az-az olur ki, boş vaxtlarımızda bir-birimizə
rast gələk. Mənim yaddaş
kitabımda T.Salamoğlunun öz səhifələri var.
Maraqlıdır ki, bu səhifələr heç vaxt silinmir və
zamanla yaddaşımı təzələyir.
Keçən əsrin 80-ci illərinin əvvəlləri
idi. Mən ADPU-nun filologiya fakültəsində oxuyurdum.
Mərhum prof. Abbas Hacıyevin dərsi idi.
Qapı döyüldü. Bir
nəfər çox ciddi sifətli gənc işəri gəlməyə
icazə istədi. Daxil olub, Abbas müəllimlə
şair Səməd Mənsur haqqında nə isə
danışdılar. Gənc həm də
sıxılırdı. Qızlarla dolu
mühazirə auditoriyasında bütün gözlər ona
zillənmişdi. Qısa söhbətdən
sonra getdi. Abbas müəllim o gedəndən sonra nəsihətverici
tonla bizə üz tutaraq dedi: “Bax, gələcəyin
istedadlı alimi olacaq, indi hələ aspirantdır. Çox ciddi çalışır, məsuliyyətli
oğlandır”.
Abbas
müəllimin həmin gənc haqqında dedikləri mənim
iç dünyamda, arzular aləmimdə həqiqətən
bir tufan qopardı. Mən elmlə məşğul
olmaq, aspiranturaya daxil olmaq istəyi ilə
alışıb-yanırdım. Cavan, yaşca mənə
yaxın olan aspirant, dissertantlarla ünsiyyətə,
dostluğa can atırdım. Ona görə də ağ köynəkli, nazik qalstuklu, düz qamətli
bu gənc elm adamının siması arzularımın
canlı obrazı kimi yaddaşıma əbədi
yazıldı. Onun Təyyar Cavadov, yəni indiki Təyyar
Salamoğlu olduğunu öyrəndim. Sonra
özüm 90-cı illərin əvvəlində ADPU-nun
aspiranturasına qəbul olundum. Onunla
ara-sıra salamlaşırdıq. O, yaddaşıma bir
alim kimi mənim namizədlik dissertasiyamın müdafisində
yazıldı. İşi çox diqqətlə
oxumuşdu. Uşaq ədəbiyyatından
müdafiə etmiş, müasir ədəbiyyatın problemləri
ilə məşğul olan bu tədqiqatçının mifə
belə ciddi marağı məni bir qədər təəccübləndirmişdi.
Sonra məlum oldu ki, onun bu marağı ədəbiyyat-mifologiya
münasibətlərinə olan konseptual maraqdır. Müzakirədəki sistemli
çıxışından anladım ki, işi ciddi şəkildə
oxuyub. Bu, mənim Təyyara olan münasibətimdə
uzun müddət rol oynadı. O, ardıcıl şəkildə
yazır, nəşr olunur, yazıları ilə
özünü təsdiq etməyə can atırdı. İmkan olanda bu yazılara göz atır, vərəqləyir,
bəzilərini oxuyurdum. Lakin
Salamoğlunun bir yazısı mənim ona olan münasibətimi
tamamilə dəyişdi.
2000-ci ilin ortalarında ondan bizim institutda nəşr
olunan “Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatına dair tədqiqlər”
məcmuəsi üçün yazı istədim. Lakin bilmirdim
ki, bu yazı onun mənim təsəvvürümdəki alim
obrazını tamamilə dəyişəcək. O,
“Postmodernist roman konsepsiyası və “Kitabi-Dədə Qorqud”
adlı bir məqalə gətirmişdi. Yazının
adındakı “postmodernist” sözü diqqətimi cəlb
etdi. Həmin dövrdə (2005-2006-cı
illər) Azər- baycan ədəbi-mədəni
düşüncəsində postmodernizmin tüğyan etdiyi
vaxt idi. Mən Təyyarın
yazısını postmodernizm haqqında bir məlumat almaq məqsədi
ilə oxumaq istədim. O özü də yazını
verəndə “İstəyirəm diqqətlə oxuyasan, bəlkə,
marağını çəkdi” demişdi.
Mən məqaləni oxudum və sözün
düzü, heyrətləndim. Salamoğlu bu məqalədə
ilk öncə “Postmodernizm nədir” sualına bütün nəzəri
oyunbazlıqlardan qaçaraq, sırf filoloji cavab vermişdi.
Onun bir məqalə həcmində posmodernizmi, onun prinsiplərini,
ədəbi-estetik meyarlarını, xüsusilə
konstruksiya-dekonstruksiya, struktur-destruktur məsələlərini
səliqəli sistemlə izah etməsi məni heyran etdi. Bu yazıdan, ümumiyyətlə, Salamoğlu təfəkkürünün
sistem xarakterini, düşüncə məntiqini və onun bir
ədəbiyyatşünas kimi ədəbi materiya və onun
elmi paradiqması olan ədəbiyyatşünaslıq
düşüncəsinin dərinliklərinə nə qədər
və hansı üsullarla enə bildiyini anladım. Eyni zamanda, 1993-cü ildə namizədlik dissertasiyama
göstərdiyi marağın “anatomiyası” da aydın oldu.
O, indi postmodernizmi necə dərin məsuliyyətlə
öyrənmişdisə, o vaxt da mənim dissertasiyamda şərh
olunmuş “mifologiya” konseptini həmin məsuliyyətlə dərk
eləmək istəmişdi. Beləliklə, mənə
Təyyar Salamoğlunu “kəşf etmək” üçün
on ildən çox vaxt lazım oldu.
Bir detalı da demək istəyirəm. Prof A.Hüseynli mənə
Qafqaz Universitetində müasir ədəbi tənqid dərsi verdi. Mən onu növbəti il
tədris etməli idim. Təyyara zəng etdim.
Məsləhət istədim. O da əvvəlcə
kimləri oxumalı olduğumu dedi. Bütün
yay tətili boyunca ədəbi tənqid oxudum. Lakin lazım olan bilik minimumunu əldə edə bilmədim.
Ona görə də dərsdən imtina etdim.
Sonralar bir toy məclisində Təyyarla
rastlaşdım. Kənara çəkildik.
Məndən “Ədəbi tənqid dərsi nə
oldu? – deyə soruşdu? Sonra
heç zəng eləmədin” – dedi. Mən: “İmtina etdim,
deməyə gücüm çatmadı” cavabını
verdim. “Düz eləmisən, məsuliyyət göstərmisən”
– dedi. Hiss etdim ki, mənim ədəbiyyata çox ciddi
yanaşmağım dostuma xoş gəlmişdi.
Salamoğlunun “Azərbaycan ədəbiyyatının
müasir problemləri” kitabı, ilk növbədə,
müasir ədəbiyyatşünas-
lığımızın sanballı kəmiyyət
paradiqmasıdır. Kitabda 54 məqalə var. Bu rəqəm, əslində,
bir alim ömrünün yükü olmağa da yetər.
Buradakı kəmiyyət yükü kitabın
obyektinin nəhəng məkan-zaman yükünü inikas edir.
Azərbaycan ədəbiyyatı ədəbi
zaman-məkan baxımından nəhəng faktura olduğu
kimi, Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı da
orta əsrlər ədəbi janr paradiqmalarından (təzkirə,
şərh və s.) tutmuş müasir ədəbi təhlil
paradiqmalarınacan kifayət qədər zəngin kəmiyyət
fakturasıdır. Salamoğlunun kitabı,
obrazlı dillə desək – bu nəhəngliyi əks etdirən
güzgü, elmi dillə desək – həmin nəhəngliyi ədəbi
düşüncə paradiqmasında proyeksiyalandıran
baxış sistemidir.
Kitab digər tərəfdən müasir Azərbaycan ədəbi
düşüncəsinin struktur paradiqmasıdır. Burada Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığının bütün
tarixi ənənədən gələn və müasir
düşüncədə təsdiq olunan təhlil
paradiqmaları sistemləşib. Kitab altı fəsildən
ibarətdir: Ədəbiyyat tarixi; Ədəbiyyatşünaslıq;
Çağdaş ədəbi proses; Ədəbi tənqid
tarixi; Türk xalqları ədəbiyyatı; Publisistika.
Bunlar ədəbiyyatşünaslıq elminin, ilk növbədə,
müəllifin məşğul olduğu sahələridir. Bu cəhətdən
Salamoğlunun milli ədəbiyyat və ədəbiyyatşünaslıq
məkanında fəaliyyət dairəsi bu məkanı, demək
olar ki, bütövlükdə əhatə edir. Yazılarına nəzər saldıqda
görürük ki, onun tədqiqatlarında Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin üş əsrini (XIX-XXI) əhatə edən bədii
zaman-məkan çərçivəsindəki proseslər
düşüncə aprobasiyasından keçirilir.
Burada Q.B.Zakir, Axundzadə, Sabir, Abdulla Şaiq, Səməd Mənsur
və b. simasında davam edən və yeniləşən bədii
düşüncə ənənəsi XX əsrdə Mir Cəlaldan,
İlyas Əfəndiyevdən, İsa Hüseynovdan və b.
keçməklə “Azərbaycan ədəbiyyatının ən
yeni mərhələsinə – 80-90-cı illərə” qədər
gətirilir. Bu ədəbi materiala baxış
XXI əsrdən gerçəkləşdirilir. Üç əsrin bədii materialı sonuncu əsrin
ədəbi təhlil bazası əsasında analitik müstəviyə
gətirilir və müəllifin bu təhlillərinin tədqiqata
cəlb olunmuş bədii materialların hansı səviyyələrini
əhatə etməsindən asılı olmayaraq, bütün
diqqət “ədəbiyyatın tarixinə” yönəldilir.
Bu cəhətdən Salamoğlunun ədəbiyyat
tarixçiliyi bizdən asılı olmadan axan obyektiv (ilahi)
zamanın milli bədii düşüncədə yaratdığı
bədii zaman paradiqmasının axtarışına yönəlir.
O, bədii zamanı fərqli məkan obrazlarında – Sabirin
yaratdığı milli intibahda, istiqlala qurban getmiş
şair şəhadətində, kamanın poeziya kökü
üstündə inləyən tellərində, şairin
talesiz taleyində, yaxud bədii janr qəlibləri və
onların ifadə üslublarında (monoloji-dialoji) və s.
aşkarlayır. Və fərqli zamanlarda, fərqli
intellektual-psixoloji ovqatlarda yazılmış bu yazıları
istər bir alimin baxış sistemində, istərsə də
bu sisteminpoliqrafik paradiqması olan kitabın eyni bir fəslində
birləşdirən cəhət onların “ədəbiyyat
tarixi” paradiqmasında mərkəzləşmə – vahid
sistemi təşkil etmə imkanlarıdır. Salamoğlu bu
paradiqmaya köklənərək yazdığı
bütün yazılarda “tarix” konseptini həm ictimai-siyasi və
təbii tarix (insanı əhatə edən gerçəklik:
cəmiyyət və təbiət), həm onun
şüurdakı proyeksiyası (gerçəkliyin
şüurdakı modeli), həm də bu proyeksiyanın bədii
mətndəki paradiqması (bədii obrazı) kimi
aşkarlamağa çalışır. Milli
zamanın ədəbi şüura proyeksiyalanan və oradan bədii
mətnə gələn, yaxud da gələ bilməyərək
yaddaşda qalan hissələrinin izlənilməsi və
bütün bu proporsiyaların vahid sistemdə birləşdirilməsi
Salamoğlunun ədəbiyyat tarixçiliyinin əsas cəhəti
sayıla bilər.
Seyfəddin Rzasoy
filologiya üzrə elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 22 iyun.-
S.14.