Təyyar Salamoğlu: ədəbi
portret cizgiləri
2-ci yazı
Təyyar Salamoğlunun “Azərbaycan ədəbiyyatının
müasir problemləri” kitabı eyni zamanda müasir Azərbaycan
ədəbi düşüncəsinin yeni metodoloji
paradiqmasıdır. Kitabın ən önəmli və
mühüm cəhətlərindən biri müəllifin bəzi
məqalələrdə birbaşa, bəzilərində isə
toxunaraq öz metodoloji baxışlarını gerçəkləşdirməsidir.
Bu, filologiyamızda ən mühüm məqamlardan
biridir.
Biz bu məsələ haqqında yeri gəldikcə bəhs
edir, Azərbaycan folklorşünaslığı və
filologiyasında metod məsələsində yaranmış
absurdu daim vurğulayırıq. Müasir Azərbaycan
filologiyası öz “yeniyetməliyinə” baxmayaraq, keçən
əsrin 30-40-cı illərində rus filologiyası ilə
ayaqlaşmağa çalışırdı. Bu işdə həmin dövrdə BDU-da işləyən
rusdilli alimlərin böyük rolu var idi. O vaxt elmin
üfüqlərində Hənəfi Zeynallı kimi nəzəriyyəçinin
boyu görünürdü. 37-nin
repressiyaları bütün boy verənlərin
hamısının boynunu vurdu. 60-70-ci illərdə
filoloji fikirdə bəzi intellektləri çıxmaq şərtilə
aşınma başlandı və bizdə sovet
filologiyasının absurda qədər ideolojiləşdirilmiş,
dünya (o dövrdəki adı ilə: burjua) ədəbi-nəzəri
fikrindən, o cümlədən qabaqcıl, mütərəqqi
rus filologiyasının özündən də təcrid
olunmuş “milli ədəbiyyatşünaslıq” yarandı. Müstəqillik dövründə ədəbi-nəzəri
fikirdə “köhnələrə” münasibətdə sərhəd,
ölçü-biçi bilməyən, kor-koranə inqilab həm
də bu faktordan qaynaqlanır. “Post...”lar
çürüməkdə olana qarşı birmənalı
şəkildə qərb ədəbi-nəzəri modelini
qoyurlar: əvvəlki ifrat, bu isə təfrit. Həqiqət
isə nə ifratda, nə də təfritdə deyil, bu ikisinin
vəhdətindədir. Bu cəhətdən,
Salamoğlu köhnə ilə yeninin arasında elə bir sahədədir
ki, orada ədəbi-nəzəri düşüncə öz
kökləri, öz dayaqları, öz əsasları üzərində
durur. Bu, milli ədəbi düşüncə
məkanıdır. İfratla təfritin
çarpışmasının qaldırdığı
qatı toz dumanında görünməyən bu məkanda
Salamoğlu nə üzərində durduğu, boya-başa
çatdığı ədəbi-nəzəri məkanı
dağıtmaqla, nə də bütün hallarda bu köklərə
bağlı olan “post...”lara qarşı qılınc çəkməkdədir.
O, milli ədəbi-nəzəri məkanı barışmaz
ziddiyyətlərin müstəvisi kimi yox, əksliklərin
vahidin üzlərini təşkil etməsi kimi təsəvvür
edir. Bizim mə- kanın dialektikasında vahidin
iki üzü var. Müəllifə görə, bu üzlər
vahidi yarada (təşkil edə) biləndə milli ədəbiyyat
və ədəbiyyatşünaslıq öz
varlığını sürdürə bilir.
Salamoğlunun kitabın “Ədəbiyyatşünaslıq”
bölməsində verilmiş “Sovet dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının
elmi-nəzəri və metodoloji aspektləri” və
“Çağdaş ədəbi proses” bölməsində
verilmiş “Ədəbiyyat nəzəriyyəsinin
elmi-metodoloji aspektləri” məqa- lələrinin mahiyyətində
bu baxışlar durur. Məhz bu baxışlar müəllifə
“post...”lar kimi üzərində boy
atdığı bünövrəni dağıtmağa yox,
yenidən “yaratmağa” imkan verir.
Birinci məqalədə
“Azərbaycan sovet ədəbiyyatı”, “Sovet dövrü Azərbaycan
ədəbiyyatı” və “Müasir Azərbaycan ədəbiyyatı”
konseptlərinin məna sahələri arasında epistemoloji əməliyyat
aparan müəllif nominativ işarə ilə aksioloji dəyərin
uyarlığını əsas götürür. O yazır
ki, ”sovet siyasi rejimi zamanında Azərbaycan
ədəbiyyatının çağdaş dövrü “Azərbaycan
sovet ədəbiyyatı” kimi müəyyənləşdirilmişdi.
Milli müstəqillik vaxtı 20-ci illərdən sonrakı
dövrün ədəbiyyatını necə adlandırmaq məsələsi
ortaya çıxanda “Azərbaycan sovet ədəbiyyatı”
anlayışının “Sovet dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı”
və ya “Müasir Azərbaycan ədəbiyyatı”
anlayışları ilə əvəz olunması daha
çox məqbul göründü. Bu, mexaniki
bir əvəzlənmə olmayıb, ciddi metodoloji səciyyə
daşıyırdı. “Sovet dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı”
və ya “Müasir Azərbaycan ədəbiyyatı”
anlayışları “Azərbaycan sovet ədəbiyyatı”
anlayışından fərqli olaraq 20-ci illərdən sonra
yaranan ədəbiyyatı ancaq “sovet ədəbiyyatı” kimi
yox, sovet dövründə yaranan Azərbaycan ədəbiyyatı
kimi dərk və qəbul etməyə metodoloji əsas
verirdi. Məsələ bura- sındadır ki,
20-ci illərdən sonra yaranan Azəarbaycan ədəbiyyatı
ancaq sovet ədəbiyyatı nümunələrindən ibarət
deyildi. Bu ədəbiyyatın sırf milli
ədəbiyyat qolu da var idi”.
Terminlər məntiqi yanaşmanın xüsusi işarələridir. Məntiqi
düşüncə ilə termin arasında mürəkkəb
münasibətlər mövcuddur. Salamoğlu
milli ədəbi düşüncənin bu sahəsinə
daxil olmaqla sözün həqiq anlamında epistemoloji əməliyyat
aparır. N.N.Puqaçova yazır ki,
epistemologiya fəlsəfənin bölməsidir və burada
idrakın təbiəti, biliyin gerçəkliyə
münasibəti kimi problemlər öyrənilir, idrak prosesinin
ümumi əsasları tədqiq edilir və idrakın həqiqiliyinin
şərtləri aşkar edilir. Episte-
mologiya üçün, bir qayda olaraq, idrak prosesinin
bütün səciyyəsi yox, ancaq biliyin əldə edilməsinə
gətirən, başqa sözlə, dünyadakı işlərin
real vəziyyətini təsvir etməklə həqiqilik əlamətlərinə
malik olan cəhətlər əhəmiyyət
daşıyır. N.S.Avtonomova da göstərir ki,
«epistema» biliyin ümumi məkanı, «varlıq qaydasının»
təsbit etmə üsulu, «əşyalar» və «sözlər»
arasında birbaşa nəzərlərdən gizlin qalan
münasibətlər şəbəkəsidir.
Salamoğlu
sovet dövrü Azəarbaycan ədəbiyyyatını
epistemoloji müstəviyə gətirərərək təsdiq
edir ki, “Azərbaycan sovet ədəbiyyatı”
anlayışı 20-30-cu illər ədəbi
materalının nümunəsində “biliyin gerçəkliyə
münasibətini” uyğun şəkildə əks etdirmir və
bu mənada həmin anlayışda “idrakın həqiqiliyi”
öz təsdiqini tapmır. O yazır ki, “bu gün biz həmin
əsərlər haqqında danışarkən, onlara
münasibət bildirərkən birbaşa bədii materialdan
çıxış etmirik, sovet tənqid və ədəbiyyatşünaslığının
həmin material, əsər, yaxud yazıçı, yaxud
şair haqqında formalaşdırdığı rəydən
çıxış edirik. Biz inersiya ilə
mülahizə yürüdür, mövqe nümayiş
etdiririk. Hər hansı bir sənətkar
haqqında, əsər haqqında söylədiklərimiz
bizim fərdi idrakımızın nəticəsi deyil, sovet
dövrü ədəbiyyatının önündə gedən,
onun haqqında rəy formalaşdıran tənqid və ədəbiyyatşünaslığın
qənaətləridir”.
Qeyd edim ki, Salamoğlu bu yazısına “Sovet
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatının elmi-nəzəri
və metodoloji aspekt- ləri” adını qoyub. Və mən
öz yazımda (öz müəlliflik haqqım- dan istifadə
edərək) alimin bu məqaləsini onun funksional- semantik
mahiyyətinə əsaslanaraq “Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığına
epistemoloji çağırış” adlandırmaq həvəsindən
də yan keçə bilmirəm. Bu cəhətdən,
yuxarıda sitat verdiyimiz fikri əsasında T.Salamoğunun
sovet dövrü Azərbaycan ədəbiyyatına metodoloji
baxışlarını səciyyələndirmək,
yanaşma tərzinin üsul və prinsiplərini müəyyənləşdirmək
istəsək, aşağıdakı tezisləri əldə
etmiş olarıq. Beləliklə, Salamoğluna görə:
– Azərbaycan ədəbi-nəzəri
fikir tarixində “sovet” işarəsi ilə işarələndirilmiş
bütün ədəbiyyatın yeganə dəyərləndirmə
meyarı bədii mətnin özüdür. Bədii mətn
çoxyaruslu məna sistemidir: gerçəklik mətndə
müxtəlif məna səviyyələrində inikas
olunmaqla onu “çox zəngin məna potensialından” ibarət
sistem kimi təşkil edir. Müasir ədəbiyyatşünaslıq
istər bədii gerçəkliyə (mətnə), istər
onun gerçəkləşdiricisinə
(yazıçıya), istərsə də gerçəkləşənin
(varlığın) özünə münasibətdə məhz
bədii mətn məkanını çıxış
nöqtəsi kimi götürməlidir. Bədii
mətn öncə “Gerçəklik-Gerçəkləşdirici-Gerçəkləşmə”
prosesinin məhsu- ludur. Sonda proses bədii mətnin
strukturuna çevrilir. Buna görə də,
Salamoğlu belə hesab edir ki, “sovet” epiteti ilə işarələnən
bütün bədii mətnlər “yenidən
oxunmalıdır”. Bu metodoloji yanaşma müəllifin
İ.Əfəndiyevin yaradıcılığından bəhs
edən bir məqaləsində “tarixin yenidən “oxu”su və
bərpası” adı altında tövsif olunmuşdur.
– Müasir Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığı “sovet” işarəsi
ilə işarələndirilmiş ədəbiyyata
yanaşmada “sovet tənqid və ədəbiyyatşünaslığının
həmin material, əsər, yaxud yazıçı, yaxud
şair haqqında formalaşdırdığı rəydən
çıxış edilməsi” ənənəsindən
imtina etməlidir. Salamoğlunun bu çox ciddi metodoloji
tezisi (“iddiası”) özünə münasibətdə
ehtiyatlı yanaşma tələb edir. Çünki
müəllifin “inersial qiymətləndirmə və təhlil”
hesab etdiyi bu yanaşmadan imtinanın “bətnində” sovet tənqid
və ədəbiyyatşünaslığının
özündən imtina səciyyəsini də görmək
olur. Yəni bu, “inqilabi
dağıdıcılıq” çağırışı
kimi də dəyərləndirilə bilər. Lakin “T.Salamoğlu” fakturası müasir ədəbi-nəzəri
fikir üçün “qəfildən peyda olan” subyekt yox,
artıq ədəbi-nəzəri məkanda yeri, rolu məlum
olan, bu məkanın qurucuları səviyyəsinə
qalxmış ədəbi simadır. O, ədəbi
missiyası etibarilə “inqilabçı” yox, “təkamülçü”dür.
Dağıtmaqla yox, yaradıcı kombinasiyalarla
məşğuldur. Peşəsinin peşəkarı
kimi, yüksək sinir gərginliyi tələb edən işlərdə
yalnız peşəkarlara üz tutur. Onun içərisinə
öz “mən”ini də zəruri element kimi daxil etdiyi “biz”
anlayışı... (məhz – S.R.) professional tənqid və ədəbiyyatşünaslığı
nəzərdə tutur”. Belə kombinator-təkamülçü
yanaşma Salamoğluna postmo- dernist estetikanı sosrealist ədəbiyyatın
“yeni estetikasının” içərisində görməyə
və götürməyə imkan verir: “Postmodernist tənqidin
bədii mətnin “öz strukturu etibari ilə bitib-tükənməz
məna potensialı doğurması” (Q.Quliyev) tipli estetik prin-
sipləri, nə qədər qəribə səslənsə
də, bizim üçün sosrealist ədəbiyyata
yanaşmanın elmi-metodoloji meyarı ola
bilər”.
-
Müasir Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
“sovet” işa- rəsi ilə işarələndirilmiş ədəbiyyata
yanaşmada “fərdi idraki” münasibət əsas metodoloji
davranış formasına çevrilməlidir. Salamoğlunun
bu fikri, bizim fikrimizcə, alt məna qatlarına, yaxud “zəngin
məna potensialına” malikdir. Bu cəhətdən “fərdi
münasibət” anlayışı sovet epoxasında qanlı
repressiyalarla kollektiv qəliblərə oturdulmuş “fərdin
(ədəbi) idrakının” hələ də davam etməkdə,
yeni dövrdə yeni pöhrələr verib, yeni zamanı
öz rənginə bələməkdə olan sovet ədəbi
şüurunun “inersial” ədəbi buxovlarından xilas
olmasını nəzərdə tutur. Lakin Salamoğlunun “fərdi
idraki” münasibət konsepti təkcə “köhnə”
buxovlardan azad olmağı yox, “postzamanda” azadlığın
şüurlarda oyatdığı fizioloji mənşəli
dağıdıcı patalogiyalardan qorunmağı da nəzərdə
tutur.
Təyyar Salamoğlunun “Azərbaycan ədəbiyyatının
müasir problemləri” kitabı eyni zamanda müasir Azər-
baycan ədəbi düşüncəsinin yeni ədəbi tənqid
paradiqmasıdır. Bu paradiqma T.Salamoğlu ədəbi
simasına münasi- bətdə fərqləndirici işarə
kimi işlətdiyimiz “kombinator-təkamülçü” səciyyələndirmə
formulunun məna sahəsini (semantik keyfiyyətini)
prosessual-funksional müstəvidə müşa hidə etmək
imkanı verir.
Seyfəddin Rzasoy
filologiya üzrə
elmlər doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 23 iyun.-
S.14.