Axıska türk folklorunda Vətən həsrəti
Türk Dünyasının ulu soylarından olan
Axıska türklərinin taleyi yaşanan türk tarixinin ən
faciəli və həm də mücadilələrlə zəngin
səhifələrindəndir. Dünyanın cənnət
guşələrindən sayılan
Axıska-Çıldır torpaqları hələ əski
çağlardan elə bu özəlliyinə görə bir
çox qəsbkarların diqqətini cəlb edib. Axıskalıların taleyinə yazılan faciələrin
meydana gəlişinin də məhz bu səbəbdən
qaynaqlandığını düşünürük. Bu xalqı məhv etmək, yaxud da
köçürmək, bunun müqabilində isə bu
münbit torpaqlara sahib çıxmaq, əslində bu qəsbkarların
başlıca amacı idi. Fəqət
axıskalılar, yəni bu obada qərar tutmuş zəhmət
adamları hər kimsənin qəlbinə toxunacaq qədər
insanlığa zərər yetirməyib, nəinki onlar dönə-dönə
məhv edilmək təhlükəsi ilə üz-üzə
qalıblar. Bu bir həqiqətdir ki, “xəyanət”axıskalılar
üçün tamamilə yad bir anlayışdır. Nə qonşuya, nə dosta, nə də ki çevrəsində
olduqları millətlərə xəyanət edəcəklərini
onlar heç vaxt zehinlərində belə tutmayıblar.
Nə yazıqlar ki, aşırı humanist və
unutqan olması dəfələrlə türk millətinə
faciələr yaşadıb. Yerində ikən
deyək ki, hazırda Qarabağ olayının da meydana gəlişini
şərtləndirən ana səbəb bu türlü
xarakterə malik olmamışdan qaynaqlanıb. Məsələyə fundamental yanaşsaq, istər
Azərbaycan türkü olsun, istər axısqalı, istərsə
də Türkiyə türkü-bütövlükdə
türk millətinə qarşı yürüdülən
siyasət hiylə və qəsd məramı etibarı ilə
eyni kökənlidir.
Türk ellərinin qovuşuğunda, köç
yollarının üzərində qərar tutmuş bu obada fərqli
türk bölgələrinin bəzi özəllikləri
olduqca maraq doğuracaq bir tərzdə təmərküzləşə
bilib. Axıska mahalında ta qədimlərdən Anadolu və
Qafqaz, Rumeli və Turan mədəniyyətləri
çulğaşaraq, orijinal etnoqrafik səciyyə alıb.
Bu oba gah uzaq İstanbul civarlarını bizə
yansıtır, gah da Anadolu doğmalığı tək bizi
ağuşuna alır.
“Araşdırmalar əsaslandırır ki, Axıska
türkləri Türkiyə və Azərbaycan türkləri
arasında keçid mövqedə duran özünəməxsus
etnoqrafik qrupdur. Şərti olaraq götürsək, Borçalının
Qarapapaq elatı tarix səhnəsinə osmanlılığa
meyilli azəri türkləri kimi qədəm qoymuşdularsa,
Axıska eli azərbaycanlılığa
meyilli Osmanlı türkləri kimi burada mövqe alıb”.
Qədim yurdlardan – ulu dağlardan, yaşıl meşələrdən,
dibsiz dərələrdən qəfil və vəhşicəsinə
qoparılmış axıskalıları amansız
düşmən soyuq və yalquzaq səhralara səpələdi. Sürgün
həyatı nə qədər ağır olsa da, bu,
axiskalilarin milli ruhunu və mənliyini qıra bilmədi.
Fəqət bütün bunlarsa
axıskalıların poetik yaradıcılığında
aydın və çox təsirli şəkildə təzahürünü
tapa bildi. “Axıska türklərinin qəriblik
ovqatını, dərdini, ümid və arzularını
onların folkloru olduqca gözəl ifadə edib. Bu
anlamda, nadir istedadlı müğənni Müdirin
türkülərinin birində belə deyilir:
Nerdə qaldı o Zediban dərəsi?
Eşidilməz suların şər-şərəsi.
Yeşil,
gözəl Azqurumun meşəsi,
Gəl
dönəlim o yerlərə, arkadaş!...”
Axıska türk folkloru çox zəngin tutuma malikdir. “Sürgün,
ayrılıq və əzablar içində bu zəngin xəzinənin
necə qorunduğu adamı heyrətləndirir. Birmənalı şəkildə söyləmək
olar ki, bunu yalnız türk ruhunun ölməzliyi və
böyüklüyü fonunda anlamaq mümkündür”. Axıska türk
folkoru janr baxımından çox çeşidlidir. Bunlardan müdrik kəlamlar, qədim dualar, deyimlər,
türkülər, qoşmalar, nağıllar, rəvayətlər,
dastanlar burada geniş yer tutur. Özəlliklə,
manilər (bayatılar) bu folklorda daha üstün mövqeydə
duran və çox da yayğın bir janrdır. Mövzu baxımından da manilər digər halda
olduqca çeşidlidir. Türk
şeirinin ilkin nümunələrindən sayılan manilər
(bayatılar) bir çox məqamlarda bu şeirin arxetipi kimi də
dəyərləndirilir. Təşəkkül
tapdığı etno-mədəni sistemə münasibətdə
sözlü ənənəmizdə elə bir janr müqayisəyə
gəlməz ki, etnosun həyatına, davranışına,
bir sözlə, mənəviyyatına mani
misalında nüfuz edə bilsin. O anlamda, ictimai-siyasi gələnəyimizin
çox az-az tapılan olayı ola bilər
ki, manidə ona münasibət bildirilməsin. Heyrətamizdir
ki, söz ucalıqda dünyamızın elə bir əlçatmaz
zirvəsi qalmayıb ki, burada fəth olunmasın. Amma təəccüb doğuracaq odur ki, çox
fazla məsələlər, həm də poetik dolğunluqda
bu yığcam ölçüdə ifadəsini tapa bilib.
Bu minvalla, diqqətdən keçirdikcə,
insanlığın bu miniatür söz sənətinə
duyğusal münasibətini daha dərindən anlamağa
başlayır və bu münasibətə adekvat münasibət
bildirməyə can atırsan. “Son dərəcə
sadə, yığcam, az sözlə dərin poetik məna
ifadə etmək bayatılara (manilərə - A.Ə.) xas olan
xüsusiyyətlər¬dəndir. Bəzən dörd
misrada elə dərin məna siqləti olur ki, “...kitablara
sığmayan ağıl və hiss” qarşısında adam heyran qalır”.
Ümumiyyətlə, manilər əksər türk
xalqlarının folklorunda geniş yayılmış bir
janrdır. Məsələn,
Azərbaycanda bayatı adı ilə məşhur olan bu janr
İraq Türkmanlarında, yəni Kərkük folklorunda
xoyrat, Axıska folklorunda mani qismində yer
alıb. Maraqlıdır ki, Azərbaycanda bu
konuda ortaya çıxan ilk kitab da (1926) “Manilər” adı
altında basılıb. Bu da ona əsaslandırır
ki, türk xalqları ortaq bir mədəniyyətə, ədəbiyyata
sahibdirlər (Qeyd üçün deyək ki, Azərbaycanda
manilərin arasdırılmasına XIXəsrin sonlarından
baslanılıb).
Artıq qeyd etdik ki, manilərin daha bir səciyyəvi
üstünlüyü saysız-hesabsız mövzularda
aşkarlanmasıdır. Buna rəğmən, Vətən mövzusu mani söyləmələrində daha
öncül mövqedə olub. Maraqlıdır
ki, nə qədər ənənəvi olsa da, zamanca Vətən,
Torpaq möv¬zusu mə¬nəvi yaradıcılıq
sferalarında yeni bir mündəri¬cə¬də gündəmə
gəlir, problem həmişəkindən aktual
görünür. Ötəri nəzər
salsaq görərik ki, istər öncə, istərsə də
sonrakı dönəmlərlə ilişkili yaradılan
Axıska manilərinin də böyük bir qismi bu
konudadır. Digər mövzularda “çağırılmış
mani”lərsə, sanki ideyaca bu ruha
qovuşuq halındadır. Əslində bütün fərdi
hiss və duyğular bu sevgi ilə yoğurulduqdan sonra
dolğun poetik məqama çevrilə bilir. Elə
ona görə də manilərdə vətənə olan məhəbbət
anaya, bacıya, qardaşa, sevgi¬liyə, bir sözlə,
insanlığa olan məhəbbətdən ülvi və
yüksəkdə tutulub. Bu Vətən
heç də mücərrəd parametrlərdə təsəvvür
olunmayıb, o anlamda ki, burada onun sərhədləri dəqiq
işarələnib. Manilərdən bir neçəsini
misal gətirək:
Bu
dağların ardı var,
Könlümün muradı var.
Gözlərindən
anladım,
Orda vətən dərdi var.
Araşdırmalar
göstərir ki, vətən sevgisi Axıska insanına hələ
manilərə qədər nənnilər(laylalar)
vasitəsi ilə asılanıb. Belə ki, bu
insan hələ cocuk ikən besiyinin başında
anasının ona çaldığı nənnidən bu
sevgini duymuş, vətənin varlığı haqda hər
hansı bilgi məhz bu vasitə ilə onun yaddaşına
ötürülüb. Bu anlamda, nənnilər vətən,
torpaq, ana və s. doğmalığı hiss elətdirən
anlayışları ilk olaraq türk insanına
aşıladan mühüm poetik vasitədir. Hər gün bu
sevda ilə uyuyan cocuk artıq bir zaman bu sevdanın cazibəsinə
düşür və həyatının sonunadək nə bu
sevda ondan ayrılmır, nə də ki, o,bu
cazibədən çıxa bilmir. Çünki
cocuk, artıq ruhən bu doğmalığa bağlı olur.
Qısası, manilərdə təbliğ olunan
sevgi əslində ideyasını, gücünü beşik nənnilərindən
alır. Bir Axıska nənnisini misal gətirək:
Nənni
dedim yuxlasın.
Gül götürem koklasın.
Dostlara arxa olsun.
Düşmənləri oxlasın.
Diqqət çəksək, nənnidə çox
önəmli məsələyə toxunulduğunu göz
önünə ala bilirik. Belə ki, dostunu
düşmənindən ayird etsin deyə, hələ
tövsiyyələr nənnilərdən cocuğa
asılanmağa başlanır. Bu konuya yaklaşan bir
azeri-türk nənnisinə diqqət çəkək:
Allah bu
bala xandı, xandı
Baxcada
quş qovandı,
Mirsi
qılınc belə bağlı,
Vurmağa pəhləvandı.
Şübhəsiz, söylənilənlər həm də
informativ xarakterlidir və cocuğun tərbiyə
olunmasında mühüm əhəmiyyət kəsb edir. O anlamda ki, cocuk yaşa
dolduqca ona təlqin olunanları anlamağa
çalışacaq, anlaya bilmədiklərinə dair isə
anasına (yaxud da atasına) suallar verəcək. Məsələn soruşduqda, o, misri qılınc,
ox-kaman kimi silah növlərini dərk edəcək,
Koroğlu kimi xalq qəhrəmanlarını tanımağa
baslayacaq. Buradan işarə almaq olur ki,
cocuk artıq həyatının ikinci, yəni növbəti mərhələsinə
keçid edib.
Qeyd olunduğu kimi, müraciət obyektindən (oğlan
və ya qız uşağına deyilməsindən) asılı
olaraq, nənnilərdə verilən məzmun və bilgi dəyişilə
bilir. Belə keçidlənmələr əhəmiyyət
daşıyır və bunlar yaş, cins və.s psixoloji
durumlarına görə uşaqlara tətbiq olunurdu.
Maraqlıdır ki, bu proses özlüyündə iki şərti
təmin etmiş olurdu. Bilgilərin cinsinə görə
cocuklara paylaşdırılmasından savayı, həm də
bu proses növbəti mərhələyə
hazırlığı üçün bir növ cocuğu
yetkinləşdirirdi. Əlbəttə, manilər
istər məzmun, istərsə də, poetik baxımından
daha dolğun bir janrdır. Çünki
artıq manidə insan həyatının yetkin dövrünə
aid məsələlər canlanırdı və manidə irəli
sürülən ideya insanı vətənə, torpağa
daha möhkəm bağlayırdı. Qısası,
nənni ilə bizə aşılanan vətən, torpaq
sevgisi dünyamızı dəyişənədək manilərdə
bizi müşayiət edir. Məşhur deyimdəki kimi,
“beşiyinin başında nənni çalındı, məzarının
başında mani oxundu” (bizdə buna
ağı deyərlər).
Bir sözlə, türk insanının xarakterini örgənmək
istəyən onun manilərinə müraciət etsin. Hər mani
bir halın (əhvalın) təfsiridir. Burada
türkün yaşam tərzi, mədəniyyəti, ədəbiyyatı,
həyata baxışı, fəlsəfəsi, özəlliklə
də, mənəviyyatı doğal şəkildə ifadəsini
tapıb. Azərbaycan türklərində belə bir
deyim var: “Bir bayatı haqqında həcmcə ondan
böyük əsər yaratmaq olar”.
Sonuc olaraq deyə bilərik ki, türk maniləri
(bayatıları) dünya söz sənətinin nadir incilərindəndir. “Məzmun və
bədii siqləti son dərəcə dərin olan manilərdə
ani insani hisslər və əbədi fəlsəfi məsələlər
çulğaşa bilir. Bu anlamda, manilər həyatın
hər dolayında(yəni doğulduqdan
ölənədək - A.Ə.) insanı müşaiyət
edir – məhəbbət də, kədər də, sevinc də
öz ifadəsini manilərdə tapa bilir”. Axıska
manilərinin də böyük əksəriyyəti məhz
belə duyğuları bizə aşılayır. “Vətən dərdi, yurd dərdi, qəriblik, həsrət,
nakam sevgi, eyni zamanda gələcəyə inam, qürur, ləyaqət
- bu manilərin əsas motivlərini təşkil edir”.
Atəş Əhmədli
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 24 iyun.- S.14.