Çağdaş
Azərbaycan poeziyasında "oyun-sevgi" nağılı
Azərbaycan poeziyasında
şeirə oyun elementlərinin gətirilməsi ənənəvi
xarakter daşıyır. XX əsr
poeziyamızda ustad şairlərimiz uşaqlıq zamanı
oynadıqları oyunları xatırlayaraq zaman-zaman o təsiri
poetik düşüncədə fəallaşdırıb saf
və təmiz duyğuların ifadəsi olaraq əsərlərində
təsvir etməyə çalışıblar. Xalq şairi Rəsul Rza bu xarakterli silsilə
şeirlər yazmışdı. “Kimin əli”,
“Yadıma düşdü”, “Balbalacan”, “Qa… qa…”, “Lay-laylar”,
“Babam kimi və bu günlü adam kimi”, Qanadlar”, “Ömür
keçdi, gün keçdi” və s. şairin uşaqlıq
zamanı oynadıqlarının xatirəsi olaraq qələmə
alınmış şeirlərdir.
Bir oyundu məzəli:
Bir kürəkdə neçə
yumruq,
Qışqırardıq dörd
yandan:
– Əl üstə kimin əli?
Ənənənin davamı
olaraq müstəqillik dövrü Azərbaycan şeirinin ana
mövzularından birini də məhz uşaqlıq
oyunları ilə bağlı yazılmış xatirə
duyğuları təşkil edir. Belə ki, Azərbaycan
Respublikası ikinci dəfə müstəqilliyinə
qovuşandan sonra ədəbiyyatımızda xalqın
keçmişinə, adət-ənənələrinə,
milli düşüncəsinə yeni münasibət
formalaşmağa başladı. Yazarlar bədii
əsərlərində xalq təfəkküründən
qidalanaraq yeni, orijinal, lakin keçmişə qırılmaz
tellərlə bağlı olan nümunələr yaratmağa
başladılar.
Oktay Rzanın da şeirlərində
oyun elementlərinə rast gəlirik. Şairin “Qurutdu”
şeiri bu baxımdan xüsusi qeyd olunmalıdır. Hazırda arxaikləşmiş “Qurut¬du” oyunu əsasən
mərkəzi aran rayonlarında icra edilən uşaq
oyunlarından biridir. Oyun iki bərabər
tərəf arasında, qız-oğlan qarışıq
şəkildə oynanılır. Tərəflərdə
olan oyunçular bir-birini qovalayaraq əlləri ilə biri digərini
vurmağa çalışır. Dəstənin
vurulan üzvü quruyaraq yerində qalır. Oyunun sonunda ən çox qurudulan oyunçusu olan tərəf
uduzmuş olur. Hər iki dəstənin üzvləri
udan tərəfi alqışlayır:
Uşaqlıq yaşayır xəyalımızda,
Uşaqlıq özü də
bir məktəb idi.
Qədim elimizdə, mahalımızda
“Qurutdu” oynamaq yaman dəb
idi.
Şair şeirində
uşaq vaxtı qonşu qız ilə oynadığı
“Qurutdu” oyununa lirik məzmun gətirib. O zamandan xeyli keçsə
də şair bəzən o günləri xatırlayır, o
anların xəyalı ilə yaşayır. Lirik
qəhrəman uşaqlığında həmişə
qonşu qızı vurub qurudur, qız da küsüb
gedirmiş. Qızın qəlbindəki
sevgi odunun atəşinə hələ o vaxtlar yanmayan gənc
oğlan bir müddət keçəndən sonra qonşu
qızı bir mələk kimi görür, onun arxasınca
qaçıb ona çatmağa çalışsa da, o
külək qədər sürətli, ələkeçməz
olub. Şairin əlacı xatirələrdə “Qurutdu”
oynamağa qalır:
İndi yol gedirik üzü sabaha,
Nəbzimiz döyünür bu sətirlərdə;
“Qurutdu” oynaya bilmərik daha,
“Qurutdu” oynayaq xatirələrdə.
Uşaq oyunlarının
xatirələrdən süzülərək poetik nümunələrə
çevrilməsi heç də təsadüfü bir hal
deyil. Belə ki, uşaqlıq dövründə
oynanılan oyunlar heç də tam fiziki hazırlıq
nöqteyi-nəzərindən məhdudlaşdırıla bilməz.
Bu oyunların həm də insan xarakterinin formalaşmasında
böyük rolunun olduğu zaman-zaman özünü biruzə
verməkdədir. Uşaqlıq
dövrünün xatirələrini özündə arxaikləşdirən
oyunlar vaxtı gələndə bəzən bir təəssüf
xatirəsinə çevrilir, yazarların lirik qəhrəmanlarının
bədii obrazını gündəmə gətirir.
“Gizlənpaç”,
“Qaldı”, “Qar topu”, “Bənövşə, bəndə
düşə” kimi uşaq oyunlarını adətən
oğlan və qızlar birlikdə oynayırlar. Uşaqlıq
dövrünün ilk sevgi rüşeymləri də oyunlardan
mayalanır. Oyunlar umu-küsülərin
başlanğıcı kimi sonrakı illərdə ərkə,
naza çevrilir, məhəbbət müstəvisində
vüsal və ya hicran ilə nəticələnir.
Nizami Muradın “İtmiş
sevgi nəğməsi” şeirində lirik mən
uşaqlıq zamanı qonşu qızla “Qaldı” oynayır. İki
qonşu məhəllənin uşaqları olaraq
oynadıqları oyunun sonunu düşünmədən qalib gəlməyi
bütün qüvvəsi ilə təmin etməyə
çalışan lirik qəhrəman zamanı gəlincə
peşiman olur, bir dəfə də olsun güzəştə
getmədiyindən sevgisini itirir, qonşu qızın həsrəti
onun ürəyini paralayır, bəxti-taleyi bağlanır.
Qonşu qız bir başqasına ərə
gedir, lirik qəhrəmansa xatirələrin
işığında həsrət çəkir.
Şeir belə başlayır:
İki məhəllənin
uşağı idik,
Yaxınlaşan axşamın
Ayrılıq vədəsində,
O yolun, bu yolun
Kəsişmə nöqtəsində-
Biz “Qaldı” oynayardıq.
Vurardın-“məndə qaldı”,
Vurardım-“səndə
qaldı”.
Bu baxımdan Adilə Nəzərin
“Gizlənpaç oyunu” şeiri də uşaqlıq sevgisini
uduzan¬ların dünya ilə gizlənpaç oynamaq cəhdinə
bənzəyir. Uşaq oyunlarının zamanında
düzgün qiymətləndirilə bilməməsi
ucbatından uğursuzluğa düçar olan sevgilərin
xatirə işığında lirik qəhrəman bu dəfə
dünyanı müqabil tərəf kimi görür. Şairə sələfləri kimi həyatın
amansızlıqları ilə qarşılaşdıqda
bütün təqsirləri dünyada görür. Sanki dünya cığal bir rəqib olaraq oyunun
qaydalarını pozub ədalətsiz qalibiyyət qazanıb.
Əsl həqiqətdə isə oyunun
qaydalarında elə bir pozuntu yoxdur, oynayan tərəf-lərdən
ikisindən biri uduzmalıdır. Oyunda uduzmaq həyatda
uduzmaq deyil, ancaq oyunda uduzanlar öz səhvləri
ucabatından bəzən həyati məsələlərin həllində
də çaşqınlıq içərisində
qalırlar ki, bu da öz fəsadları ilə ömrü
boyu insanı təqib edir...
Nuranə Nurun “Çərpələng”
şeiri uşaqların çox böyük həvəslə
oynadıqları, “kim daha uzağa uçura bilər”
iddiası ilə başlayan çərpələng
yarışması ilə bağlı yazılıbdır. Bəzən
azacıq meh olan havalarda uçurulan çərpələngləri
külək uzaqlara aparır, görünməz edirdi. Saatlarla çərpələngin arxasınca
baxıb yol gözləyərdilər. Nuranə Nurun
lirik məni isə uşaqlıq dünyasının buludsuz
göylərində uçurduğu çərpələngin
yolunu gözləyir:
Gözlərim hələ də ,
Uşaqkən uçurduğum
çərpələngi axtarır göylərdə...
Uşaqlıq
oyunlarının duyğulu xatirələrini poeziyasında əks
etdirən xanım şairlərdən biri də Afət Viləşsoydur. Poeziyası
nisgilli sevgi notları ilə süslənmiş Afətin “Alma
desəm, gəlməzsən” şeiri uşaqlıqda
hamının oynadığı “alma desəm, gəlmə,
armud desəm, gəl” təkərləməsinin xoş
ovqatını yaddaşımızda təzələyir.
Uşaqlıq dünyasının pak, təmiz
duyğuları ilə oynadıqlarının həsrətini
çəkən şairə eşqini qorumaq məqsədi ilə
sevdiyinin də ruhən təmiz qayıtmasını istəyir.
Şeirdə “Allah səni qorusun” misrası
folklorun dərin qatlarından gələn ən çox
yayılmış alqışlardan biridir. Təbii ki,
Allahın qoruduğu sevdalının ruhu da, eşqi də
qorunmuş olur:
Qoyma kirlənə ruhun,
Hara getsən, duru gəl.
Allah səni qorusun,
Sən eşqimi qoru, gəl.
Oyunçular
böyüyüb yaşa dolsalar da, xatirələr yada
düşəndə uşaqlaşırlar. Belə ki,
ayrı-ayrı ailələrdə, bir-birindən uzaqda
olmalarına baxmayaraq, hərdən o günlərə
qayıtmaq, divar künclərində gizlənmək, gözlərini
yumub-açıb bir-birini tapmaq, bu tapıntının sevincini
uşaq kimi yaşamaq istəyirlər.
Qayğısız günlər, sevgi dolu məsum
baxışlar unudulmur:
Ruhumun əkizi sən,
Körpə uşaq kimisən.
Alma desəm, gəlməzsən,
Armud desəm, bəri gəl.
Arzu
Kazımqızının “Evciyim” şeirində
uşaqlıqda evcik oynamış şairənin duyğuları
verilib. Məleykə
Məmmədova bu oyunun mahiyyətini şərh edərək
yazır: “Qız uşaqlarının balaca vaxtdan sevərək
maraqla oynadıqları və geniş yayılan oyunlardan biri
“Evcik-evcik”dir. Uşaqlar burada böyüdükləri ailə
və mühitin adət-ənənələrinə uyğun
olaraq gördüklərini, böyüklərin elədiklərini
təqlid edərək özləri üçün evcik-evcik
oynayırlar”.
Şairə uşaqlıqda
oynadığı “evcik” oyununa bu günün prizmasından
baxaraq böyük bir dünyanın
cılızlaşdırılıb oyuncaqlardan qurulmuş bir
evciyə sığışdırılmasının
düşüncə fərqini ortaya qoyur:
Həyat dolu məna vardı səhərimdə,
Günəş
çıxar, ay doğardı gözlərimdə.
Arzularım puçur-puçur,
Pöhrələyib gül
açmışdı
Bapbalaca evciyimin üzərində.
Rəfail Tağızadənin
“Ömrün payızı” şeirində gizlənpaç
oyununun məkanı təbiətə transef olunur. Ömrün
payızı ilə təbiətin gətirdiyi payız fəslinin
ortaq məxrəcini tapmağa çalışan şair
uşaqlıqda oynadığı “gizlənpaçı”
xatırlayır. Payız küləkləri
ağacların yarpağını töksə də, yenə
də çılpaq budaqların qulağına sevgi
nağılı oxumaqdadır. Şairə elə gəlir
ki, bu payız fələk onunla da gizlənpaç
oynamağı qərarlaşdırıb:
Payız dodaqaltı
zümzümə edir.
Çılpaq budaqlarla
sevişir külək.
Sevdiyim payızda axşam
çağları
Mənimlə gizlənpaç
oynayır fələk.
Qızlar romantik
arzularını uçana ilə bölüşürdülər. Gülnarə
Cəmaləddin ötənləri yaddaşından silməyə
çalışır. Xatirələrin
işığında mənəvi iztirablara məruz qalan
şairənin bu gün də ümid yeri qırmızı
xallı böcək-uçanadır:
Bapbalaca boyum vardı,
Dam dolusu toyum vardı.
Onda necə bəxtiyardım,
Yaddaşlardan ötənləri
Sil desəm, siləcəkmisən?!
Uçana uç,
Uç, uç, uç, uuuç...
Uşaqlıq
oyunlarını xatırladan şeirlərdən biri də
Sabir Sarvanın “Hara daş atılsa” şeiridir. Əsasən
oğlan uşaqlarının oynadığı “daş atmaq”
oyunu güc və qüvvətin yoxlanılmasına xidmət
edirdi. Kim daha uzağa daş ata bilirdisə,
oyunun qalibi sayılırdı. Xalqın dilində
daş atmaq mənalandırılıb, öz bədii ifadəsini
tapıb:
Ay daş atan bəxtəvər,
Daşın da bir vaxtı
var.
Daşın hamam damına...
Ramiz Rövşən
“Göy üzü daş saxlamaz” deyərək daş
atmağa ayrı bir aspektdən yanaşır¬dısa, Sabir
Sarvan “Adəmdən bu yana atılan daşların
şüşələri çiliklədiyindən” söhbət
açır.
İnsan yaranan¬dan daş ilə təmasdadır,
müəyyən vaxtlarda daşdan ov, əmək aləti kimi
istifadə edib, bəzən də müdafiə məqsədi
ilə daşa tapınıbdır. Özgənin
bostanına atılan daş isə düşmənçilik
yaradıb.
Adəmdən bu yana
təzə görünmür,
Yarandıq, Yaradan gözə
görünmür.
Çoxdaki baxanda gözə
görünmür,
Hara daş atılsa, orda
şüşə var.
Məmməd Arazın poeziyasında
o daş hərcayı gülüşlərin baş
fırladan dalğasından qopub Vətənin ürəyini
parçalayıb:
O qəhqəhin dalğasından,
O məstliyin baş fırladan
Havasından
Qopan daşdı-
Azərbaycan torpağında
Araz boyda şırım
açdı.
Qeyd etməliyik ki, “daş”
oyununu nisbətən böyük uşaqlar oynayırdılar. Burada əzələ
nümayiş etdirmək, güc göstərmək əsas məqsədə
çevrildiyindən intim sevgi hissləri daha ağır məzmunlu,
xarakterli oyunlar ilə əvəzlənirdi. Biz burada daş oyunlarının mahiyyətinə
varmadan oyun-sevgi nağılımızı bitirmək istəyirik.
Nizami Muradoğlu
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Xalq cəbhəsi.-
2017.- 1 mart.- S.14.