Novruz - maddi-mənəvi dəyərlərimizi özündə yaşadan mədəniyyət hadisəsidir

 

1-ci yazı

 

Novruz Azərbaycan xalqının zəngin maddi mənəvi dəyərlərinin mühüm bir hissəsini özündə ehtiva edən böyük mədəniyyət hadisəsidir. Novruzun tərkibi quruluşca mürəkkəb, məzmunca dərin geniş əhatəlidir. Müasir dövrümüz üçün bu bir milli bayramdır. Bu bayrama tarixi inkişaf boyunca baxdığımız zaman onun qədim mədəni köklərə mənəvi qaynaqlara bağlı olduğunu görürük. Keçmişdə olduğu kimi, bu gün Azərbaycanda, digər türk dövlətlərində bir çox qonşu ölkələrdə Novruz Bahar bayramı kimi qeyd olunmaqdadır.

Novruzun əsasında əski xalq mərasimləri dayanır. Dünya xalqlarının bir çox mərasimləri belədir. Onlardan bəzilərinə sonralar dini mahiyyət qazandırılır beləliklə əski mərasim mədəniyyəti ilə dini adətlər birləşdirilmiş olur. Yəni zaman keçdikcə insanlar imtina edə bilmədikləri ibtidai dönəmin ənənələrini yeni dövrə uyğunlaşdırıb dini bayramlar olaraq qəbul ediblər. Novruzun da rəsmi bayram kimi keçirildiyi qədim orta əsrlərdə o, dini əfsanələrlə əlaqələndirilib, ona dini bir mahiyyət qazandırmağa cəhd göstərilib.

Novruz” – hərfi mənadayeni gündeməkdir. Ancaq ifadə etdiyi mərasim semantikasına görə keçidin bitməsi yeni nizamın başlanğıcıdır. Novruza Bozqurd, Çağan, Ergenekon, Nevruz, Sultan Nevruz, Mart Doqquzu, Novruz s. deyilib. “Novruzanlayışı bəzi deyiliş fərqlərilə bir çox türk xalqlarının dillərində işlənməkdədir. Novruz haqqında məlumatlara Biruni Əbu ReyhanınAsarul Baqiye” (Pamyatniki minuvşix pokoleniy), Kaşğarlı MahmudunDivanü Lugat-it Türk”, Balasaqunlu Yusif Has HacibinKutadqu biliq”, Ömər XəyyamınNovruznamə”, NizamülmülkünSiyasətnamə”, Nizami Gəncəvininİsgəndərnamə b. əsərlərində rast gəlirik.

Biruninin müasiri olan mütəfəkkirlər Mahmud Kaşğarlı Ömər Xəyyam Novruz haqqında müəyyən məlumatlar veriblər. Onların əsərlərində təkcə bu bayramın təbiətlə onun qanunauyğunluqları ilə əlaqəsindən deyil, həm onunla bağlı mərasimlər, sınamalar rituallar haqqında bəhs edilir. Məsələn, Biruni belə bir sınama haqqında məlumat verir: “Əgər Novruzun ilk günü gün doğan vaxt hələ heç bir söz demədən üç qaşıq bal yesən üç parça mum yandırsan, bütün xəstəliklərdən xilas olarsan”.

Qədim dövrlərdə Novruz təkcə xalq bayramı kimi deyil, eyni zamanda, dövlət bayramı kimi qeyd olunub. Tarixi məlumatlara görə, Novruz bayramı bir ay davam edirdi. Biruninin əsərindən, Ömər XəyyamınNovruznamə”sindən aldığımız məlumatlara görə, Novruzda yerə su səpərmişlər, yaxınlara hədiyyə verərmişlər, yelləncəkdə yellənərmişlər, şirniyyat paylayarmışlar, yeddi illik məhsulu müəyyənləşdirərmişlər, ritual yuyunması, çimməsi digər mərasimlər icra edilərmiş. Novruz günündə süfrəyə buğda, arpa, darı, qarğıdalı, noxud, mərcimək, düyü, küncüt ya lobya unundan hazırlanmış çeşidli çörəklər düzərmişlər. Süfrənin ortasına yeddi cür ağacın (söyüd, zeytun, heyva, nar s.) zoğunu, yeddi piyalə, dirhəm ya yeni dinar qoyarmışlar.

Novruz bayramı şənliklərində kütləvi gəzintilər, xalq oyunları, yarışlar, rəqs nəğmələr oxunması, məzhəkəçilərin kəndirbazların çıxışları olurdu. Novruz bayramında müharibələr qarşılıqlı çəkişmələr dayandırılır, sülh müqavilələri bağlanır, hətta dəfn belə növbəti günlərə təxirə salınırdı. Bu bayram o qədər şad şən bir bayram olub ki, o günlərdə təkcə təmtəraqlı təntənələr deyil, eyni zamanda, xəstələrə müstəsna diqqət qayğı göstərilib, qohum dostlara baş çəkilib, qohum yaxınların məzarları ziyarət edilib, bir-birinə qarşılıqlı inam simpatiya ifadə edilərək ümumbəşəri dəyərlər üstün tutulub.

Novruzun əkinçilik təqvimi ilə bağlı olması tarixdən məlumdur. Belə ki, bu bayram şimal yarımkürəsində 20-21 martda baş verən yaz bərabərləşməsi ilə əlaqələndirilir. Təbiətin oyanması, canlanması, bitkilərin yenidən öz yaşıl rənginə bürünməsi min illər boyu müşahidə olunmuş təcrübədə təsdiqlənmiş bir gerçəklikdir. Belə bir yeniləşmə gününün başlanğıcı şəmsi-günəş təqviminin ilk ayının ilk gününə (21 mart) təsadüf edir. Həmin günü Novruz (Yeni gün) adlandırıblar.

Azərbaycan xalqının təcrübəsində Novruz təqvim mərasimi olmaqdan çıxdıqdan sonra öz əhəmiyyətini azaltmayıb. Bu da onun arxaik ritualdan gələn genetik əsaslara malik olmasının, başqa sözlə, bu xalqın öz bayramı olmasının təzahürüdür. Novruzun mənşəyi ilə bağlı müxtəlif mülahizələr mövcuddur. Bunlardan biriNovruz”unYaradılış bayramıolmasıdır. Bu mülahizəyə görə Tanrının dünyanı insanı yaratması təbiətin yazda dirilməsi ilə simvolizə olunaraq həmin vaxtda bayram kimi qeyd olunur. Dünyanın yaranmasında iştirak edən dörd ünsür dörd çərşənbədə qeyd olunur bu yaradılış prosesinin sonu bayram edilir.

Digər bir mülahizəyə görə, “Novruzturanlıların “Tura” bayramıdır. Bu mülahizəni K.Hüseynoğlu irəli sürüb. M.CəfərliNovruz”un sosial-mədəni mənəvi aspektinə diqqəti yönəldib, onun dini əsaslardan məhrum olmadığından sosial harmoniyanın təmin olunmasında oynadığı müstəsna rolundan bəhs edib.

Novruz bayramının mənşəyi, onunla bağlı əsatirlər, miflər qədimdir. Orta əsrlər İran əfsanələrinə əsasən, Novruz bayramı ilk dəfə mifik İran şahları Kəyümərs ya Cəmşid tərəfindən tətbiq olunub. Ancaq birinci personaj daha qədimdir Avesta”da Qara Martan adlanan bu obraz ilkin insan ya bəşəriyyətin əcdadı hesab edilir. Bu personajAvesta”ya, heç sübhəsiz, Turan aləmindən daxil olub. Əl Biruninin yazdığı rəvayət isə Novruzun yaranmasını Azərbaycanla bağlayır. Bu rəvayətə görə Cəmşid Azərbaycana gələndə qızıl taxta oturur insanlar onu öz çiyinlərində aparırlar. Günəşin şüası Cəmşidin üzərinə düşdükcə insanlar onu görürlər sevincdən həmin günü bayram edirlər.

Novruz yazın, baharın gəlişinin bayram edilməsidir. Bu, çox geniş yayılmış ümumi bir fikirdir. Bu prizmadan baxaraq bir qədər irəli gedən araşdırmaçılara görə, Novruz əski inisiasiya mərasimi ilə əlaqəlidir. İnsanlar təbiətin qışla ölüb yazla dirilməsini bayram edirlər. Novruzda biz bu ritualın rudimentiniKosa-kosaoyununda görürük. Bu oyunda Kosanın ölümü simvollaşdırılıb. Onunkəfənsiz ölməsibelə heç kimi məyus etmir, əksinə, güldürür. Kosanın ölümü ritual epizodunun oyunda ifadəsidir, yəni arxaik ritualın özü ya onun bütövü deyil. Ancaq bu oyunda arxaik ritualın bərpası üçün çox əhəmiyyətli detallar saxlanılıb.

Novruz oyunları kompleksinə daxil olanKəndirbazoyunu da arxaik ritualın ya başqa sözlə, Novruzun mənşəyinin öyrənilməsində istifadə oluna bilər. Çünki bu oyunda çox əskikeçidritualı oynanılır. ƏgərErgenekon”u Boz qurd cildində olan şamanın arxasınca gedərək dar bir keçiddən, dağ ya qaya arasından keçərək icra edirlərsə, “kəndirbazoyununda bu hərəkətlər havada, daha çətin mürəkkəb şəraitdə yerinə yetirilir. Buradakı keçid o dünyaya gedənqıl körpünü, “uçmağaaparan yolu da simvolizə edə bilər. Keçi isə mərasim icraçısı, mediator, “yumuşçu”, ölüm mələyi kimi ritualda, yalançı ya təlxək kimi oyunda ən müxtəlif funksiyalarda izah oluna bilər . O da mümkündür ki, Hind-Avropa mədəniyyətində rast gəldiyimiz ritual zamanı bütün günahların yüklənib buraxıldığıgünah keçisi”nin lokal variantı həmin Keçidir.

 

Ağaverdi Xəlil

filologiya üzrə fəlsəfə doktoru

 

Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 17 mart.- S.15.