Müstəqillik dövrü
Azərbaycan şeirində
“Novruz” bayramı
II-ci yazı
Novruz şadlıq, şənlik
bayramıdır. Bu bayramda
insanlar ən gözəl paltarlarını
geyinər, ən gözəl nemətlərini
süfrəyə düzər,
nənələr nəvələrinə
naxışlı corablar
toxuyardı. Bütün evlərdə
şəkərbura, paxlava,
qoğal, təndir çökəsi bişirilər,
müxtəlif cür
şirniyyatlar hazırlanardı.
Müəyyən fərqlər ilə
Novruz hazırlıqları
müasir dövrümüzdə
də ənənəvi
olaraq davam etməkdədir. Bu ənənəvi
adətlərin kökündə
bir də “İli necə tutsan o cür də gedər” deyimində olan inancın xüsusi yeri var. Novruz gözün, könlün
toxluğu hissini yaradır, bu inam şair xislətində Sərdar Zeynalın “Mənə bu baharın nəfəsi bəsdir” şeirinin leytmotivinə çevrilir, misra-misra qəlbimizə süzülür:
Nur yağır, al günəş
qızdırır yeri.
Səs salır. Yenə də dənələnir
qar.
Başını yelləyir
arı gülləri,
Üz tutub yurduma gəlir
ilk bahar.
...Çiçəklər
çəmənə daranıb
çıxır,
Dərədə zümzümə, yamacda səsdir.
Gülürəm gözümə min çiçək
baxır.
Mənə bu baharın nəfəsi bəsdir.
Bu gülün-çiçəyin
rajihəsində şair
Zeyqəm Vüqar da könlünü yaza verir. Yazda gül-çiçəyin qoynunda
nazlana-nazlana gəzən
gözəlləri görən
şairin qəlbində
bahar şeiriyyətə
çevrilir, məhəbbət
hissləri baş alıb gedir:
Gecə-gündüz olur taraz,
Bərabərlik sevir bu yaz.
Satdıqca hər gül-çiçək naz,
Yaza könül verdim, Allah,
Bu yazı
da gördüm, Allah.
Novruzu müjdələyən çiçəklərdən
bənövşə zaman-zaman
el aşıqlarının söz-söhbətinin əsas
mötivi olduğu kimi müasir şairlərin də şeir yaradıcılığında
əhəmiyyətli yer
tutur. Kimi onun boynu büküklüyündən, kimi
həsrətindən, kimi
tez aldanmasından, kimi də sədaqətindən
yazır. Ramiz Kərəmin poeziyasında
“Heyf səndən bənövşə” şeiri
aldadılmış gülün
ayrılıqlara düşməsinə
bir təəssüf hissinin təsirini yaradır:
Aldatdı bahar səni,
Hələ çöllər qar imiş.
Hər görüşün
sonunda,
Bir ayrılıq var imiş,
Heyif səndən, bənövşə.
Baharın müjdəçilərindən biri də ağacdələn
quşudur. Vaqif Məmmədovun “Ağacdələn, nə
qapımı döyərsən”
şeirində ağacdələn
şairin qapısını
döyür. Qışın soyuğundan, sazağından
qurtulmamış, yolların
dumanlı-çənli olduğu
bir vaxtda ağacdələnin şairin
qapısını döyməsi
şairi xəyaldan ayırır, ətrafına
baxır, yaz küləklərinin əsdiyini,
havanın hərarətini
duyur, bu da ona ümid
verir, yazın gəlişi ilə yeniliklərin də gəldiyini bildirir. Ağacdələn şairi
xəyaldan ayırıb
müjdələdiyi kimi
şair də ağacdələni muştuluqlayır:
Ağacdələn, gözün
aydın yaz gəlir...
Mənə tərəf bir müqəddəs iz gəlir.
İnsaf elə,
belə günlər az gəlir,
Ağacdələn, nə qapımı döyərsən?..
Bahar gəlişi özü ilə sevgi, məhəbbət də gətirir. Qızlar bulaq başında
su sonaları kimi daranır, oğlanlar yol üstə dayanıb qızları gözləyir,
birini gözaltı edib könlünü açmaq istəyir.
Fəxrəddin Meydanlının “Bir də ki,
Bahar” şeirinin lirik qəhrəmanı da günəşin zərrəsi kimi sevdiyi qızın saçlarına hopmaq, onun könül mülkünü odlu nəfəsi ilə isitmək istəyir.
Sevgilisi gedən yollara xalılar düzmək istəyir ki, ayağına bir daş dəyməsin.
Lirik qəhrəmanın
iki sevgilisindən biri də ona
bu gözəl hissləri yaşadan ilk bahardı:
Öpəm, əzizləyəm,
duyam, iyləyəm,
Barmağın toxunmuş ən kiçik nə var.
Car çəkib
aləmə bunu söyləyəm,
Sevdiyim bir sənsən, bir də ki,
Bahar.
Sevgi, məhəbbət duyğularının
isindiyi bir zamanda quşlar da bir-birinə nəğmə deyir, cavanlar bu bayram
günlərində qaladıqları
tonqalların atəşləri
ilə bir-birlərini
salamlayır, sevinclərini
paylaşırlar. Qızlar oğlanlardan nişan
gözləyir, vüsala
çatacaqları günün
həsrəti ilə yaşayırlar. Bu təbii
hissləri alovlandıran
“Bahar” Nazlı Hacılının poeziyasında
özünəxas şəkildə,
bədii boyalar, təşbihlərlə oxucuya
çatdırılır:
Quşlar nəğmə
deyir biri-birinə,
Cavanlar can atır
tonqal qalasın.
Qızlar dünya
verər kəmər yerinə,
Bir mərdin qolunu belə dolasın.
İlk baharda vüsala yetənlərlə bərabər
sevgisinə qovuşa bilməyənlərin həsrəti
də oxucunu narahat edir. Son baharda doğulub ilk baharda eşq atəşinin alovunda yanan aşiqin göz yaşları yağışa bənzəyir.
“Kim bəzədi bu yazı” şeirində
tənhalıqdan, yalnızlıqdan
kimsəsiz duruma düşüb “əsir-yesir”
olan buludlara oxşayır Rüstəm
Behrudinin lirik qəhrəmanı. Şair
pəncərədən gecə-gündüz
yollara baxır, xəyalında “sevda gecələrində” itirdiklərini
xatırlayır, amma
ilk bahar çiçəkləri
son bahara qalmadığı
kimi, onun da sevgisi unudulubdur,
daha şairin getməyə bir yeri də yoxdur:
Bu da, bu da ilk bahar,
Əsdi yenə ruzgarı.
Tanrı yenə
sirr açır,
Açmağa sirrim də yox.
Çiçək kimi açılır,
Bax dərdimin açarı,
Bu bədəndə
yoruldum,
Getməyə yerim də yox.
Baharın bu xoş anlarında
Rüstəm Behrudinin
sevgisi daşa dəymiş, unudulmuş lirik qəhrəmanı getməyə bir isti ocaq tapmasa
da, Fərqanə Mehdiyevanın təsvir etdiyi lirik qəhrəmanlar
isə bu baharda isti ocaq
qurmaq arzusundadırlar. Bu bahar toylarında gələcək toyların
da bünövrəsi
qoyular, ürəyi quş kimi uçan
qızları cavanlar xəlvətcə gözaltı
edər. Hətta bu
toylarda qol qaldırıb oynayan, durna kimi süzən
nənələrin yadına
öz toyları düşər. Xatirələrin işığında qızınarlar.
Fərqanə Mehdiyeva
şeirin sonunda gəlinlərin toy xınası
yaxmalarını, sevən
könüllərin qisməti
olan bahar toylarını dünyanı
nizamlayan bir toyxanaya çevrildiyi şəkildə yekunlaşdırır:
Gələr ömrümüzə
bahar toyları,
Gəlinlər bələnər toy xınasına.
Sevənlər gözündə
dönər bu dünya,
Sevən könüllərin toyxanasına.
Novruz bayramının mahiyyətini
gənc nəslə çatdırmaq məqsədilə
İbrahim Yusifoğlunun
yazdığı “Novruz
adətlərimiz” şeirini
xüsusilə qeyd etmək lazımdır. Uşaqlara xitabən
yazılan bu şeirdə müəllif
Novruz bayramı öncəsi və bayram günləri keçirilən adət-ənənələri
qələmə almışdır.
Səməni göyərdilməsi,
evlərin, həyətlərin
süpürülüb səliqə-sahmana
salınması, nənələrin
təndir başında
çökə, paxlava,
şəkərbura bişirmələri,
babaların tonqal qalamaq məqsədi ilə quru odunları
toplamaları, axır
çərşənbədə tonqal üstən atlamaları, bayram axşamı qızların
qapı pusmaları, bayram günü səhər-səhər ağsaqqal
və ağbirçəklərin
ziyarət edilməsi kimi ənənələrin
təsviri şeirin əsas qayəsini təşkil edir. Şeirin sonuncu bəndində şair bayrama qədər “həddini aşmış”
cığal uşaqların
da bayram günü barışdıqlarını
qeyd edir:
Ərköyünlər, cığallar
Həddini hərdən aşır.
Kimsə kimdən
küsərsə,
Bayram günü barışır.
Novruz dostluq və barış bayramıdır. Novruzu digər
bayramlardan fərqləndirən
bir cəhəti də bu bayramda
küsülülərin barışmasıdır.
Bu küsülülük ailə
içərisində, dost-tanış
arasında, hətta
el-oba münasibətlərində
ola bilərdi.
Belə hallarda ağsaqqallar ortaya düşər, yaşca kiçik olan küsülünü
özləri ilə birlikdə böyük küsülünün bayramını
təbrikə aparardılar.
Hamı kim
küsülülər də
bir-birinin bayramını
təbrik edər, əl verib salamlaşar
və küsülülük
öz-özünə aradan
qalxmış olardı.
Novruz bayramı haqqında bu günə qədər ədəbiyyatımızda
çox yazılıb,
çox deyilib. Bu gündən sonra da yazılacaq. Müstəqillik dövrü poeziyasında
da Novruz mövzusu önəmli yer almaqdadır. Novruz bayramı elə bir bəşəri bayramdır ki, onun arxaik qatında
olan mətləblər
hələ də tam açılmayıb. Ümid
edirik ki, Novruz bayramının bəşəriyyətə təlqin
etdiyi ali
məqsədlər gələcəkdə
bütün dünya xalqları tərəfindən
əxz olunacaq və qəbul edilərək ümumdünya
mədəniyyət hadisəsinə
çevriləcək.
Nizami Muradoğlu
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
Xalq cəbhəsi.- 2017.- 10 mart.- S. 14.