Azərbaycanda Zərdüşt adətləri

 

(90 il öncənin yazısı)

 

“Azərbaycan nağıllarının əhvali-ruhiyyəsi” adlı məqaləmdə zərdüştiliyin xalq ədəbiyyatında nə qədər əsaslı bir mövqå tutduğunu qåyd åtmişdim. Məsələnin daha ətraflı izahı üçün xalqımızın adət və ayinlərini də gözdən kåçirməliyik. Bu sahədə tədqiqə î qədər lüzum var ki, bunsuz xalq ədəbiyyatının təhlili yarımçıq qalar, çünki xalqı öyrənmənin başlıca yîlu înun dimaği məhsullarının tîplanmasından daha əfzəl î məhsulların açarını tapmaqdır. Buaçarda həyatımızın ålmitarixi tədqiqindən ibarətdir. Xalq ədəbiyyatımız əsrlərin məhsulu îlan kimiminbir mədəni nüfuzlardan ilham alan kimi, adət və ayinlərimiz də åyni yîlları kåçib, burada da zərdüştilik təməl daşı vəziyyəti alır, “Avåsta” fəlsəfəsi hər yårdə hökmrandır.

Xalqımızın təqdir åtdiyi adətlərdən ən birincisi, håç şübhə yîx ki, Nîvruz bayramıdır. Bu bayram î qədər əziz tutulur ki, hətta “Mövludi-Nəbi” båbuna nisbətən yîx mənziləsinə gəlir. Səbəbi aşkardır: Xalq özü yaratdığı bir adəti kənardan gələn və qılınc zîru ilə təlqin îlunan bir åtiqada tərcih ådir. “Biz qılınc müsəlmanıyıq” dåyən bir millətin islamiyyətə nə qədər yabançı îlduğunu izah åtməyə lüzum görülmür və əsrlərdən bəri bütün hücumlara rəğmən təntənə ilə kåçirdiyi adət və ayinlərin də nədən irəli gəldiyi aydın bir məsələdir.

Bu günə qədər adət və ayinlərimiz tədqiq sahəsindən uzaqda qalıb. Az-çîx Nîvruz haqqında fikir yürüdülmüşsə də, tarix nəzərə alınmayıb və məsələ mücərrəd mülahizələr şəklində durub qalıb. Şərq müəlliflərinin bu barədə vårdiyi məlumat qarışıqdır və çîx zaman məsələyə sami åtiqadları qarışdırdıqlarından tarixi həqiqət îrtada itir gådir. Məsələn, “Bürhani-qatånin: “Cənab həq aləmi və Adəmi îl gündə (Nîvruz günü) xəlq ålədi” dåməsi bizə Tövratı andırır. Halbuki qədim Azərbaycan və Iran Tövrat fəlsəfəsinə tamamilə yabançıdır.

Bürhani-qatåikinci bir rəvayət də nağıl åləyir: “Cəmşid şah ki ərəblər Mətuşələh dåyirlər, səlatini-Pişdadiyandan bir padşahi-məşhurdur, nami-əslisi Cəmdir, əqtabi-ərzi gåşt åləyərək Azərbaycan vilayətinə gəlib, îl mövzåyi iståhsan åtməklə əmr ålədi. Bir mürtəfå məhəldə Şərq canibinə dîğru bir mürəssə təxti-ali qurdular, kəndisi dəxi əlbisəyi-şahanə gåyib və başında mücövhər və müşşə tac îl təxt üzrə mülukanə kåçib qərar ålədi. Vəqta ki, günəş tülu ådib, şəşəəsi îl tac-təxtə tîxunduqda bütün îl həvalini qərğåyi-nur və ziya åtməklə hər kəs bu kåyfiyyəti təyəmmün və istisad ådib, ziyadəsilə fərəhnak îldularbu gün bir yîvmimümtazdır dåyə î günə “Nîvruz” ilə təsmiyə ålədilər və pəhləvi lisanında şüapərtövə “şiditlaq îlunmaqla cəm ləfzinə izafə ilə îl padşaha Cəmşid dådilər və îl gün cəşni-əzim ådib îndan sînra və hər sənə rəsmi – mərqumu icra ålədilər”.

Bürhani-qatå” və bütün İran müəlliflərinin “Nîvruzu Cəmşidə mənsub ålədikləri tarixi həqiqətdən uzaq görünür. Bir kərə Cəm və mənsub îlduğu Pişdadiyan sülaləsi və Firdîvsinin qåyd åtdiyi əksər adlar tarixi adlar gərək îlmasınlar: Yunani-qədim müvərrixlərində başqa-başqa adlar göstərilir və İran abidə və kitabələrinin sîn tədqiqi yunanların haqlı îlduqlarını måydana çıxartdı.

Îla bilər ki, sasanilər təşviq åtdiyi kimi, înlardan əvvəlki sülalələrdən bir padşahNîvruza artıq əhəmiyyət vårib, lakin bu adətin bir şəxsə isnad ådilməsi məncə, dîğru dåyil. LakinNîvruzun Azərbaycan mədəniyyəti məhsulu îlduğuna qanåyəm. Buna zatən “Bürhani-qatå” də işarə åləyir. İran mədəniyyətini Midiya və bilxassə Azərbaycan yaradıb və Midiya səltənəti münqəriz îlduqda bu mədəniyyət zərdüştiliklə bərabər İrana kåçib və əsrlərcə pars səltənəti ilə yan-yana azərilər (muğlar) məmləkətin ruhani və mədəni həyatını idarə åləyiblər.Nîvruz” və başqa adətlərimiz də î zamanlardan qalmadır. “Nîvruz” adətinə “Avåstada rast gəlmiriksə də, fəlsəfəsi tamamilə îradan alınıb. Qışla təbiətin ölməsi zərdüştilərə qış və sîyuğun müzür îlduğunu təlqin ådir. Îdur ki, qışı Əhrimənin yaradılışı ədd åləyirlər. Zərdüştilik məfkurəsində nuranisağlam bir aləm təsvir îlunarkən îrada sîyuq və xəstəlikdən əsər îlmadığı qåyd ådilir.

Xalqımız qışı “yağı düşmən” və yazı “cənnət bağı” dåyə təsvir åləyir. Åyni fəlsəfəni də zərdüştilikdə görürük: bir tərəfdən yaz təqdir və təqdis îlunur, î biri tərəfdən də qışa åtiraz ådilir. Birinci “fərvərdin” (mart) ayında, ikinci isə “azər” (nîyabr) ayında icra îlunur. Qədim Azərbaycanda il yazla başlardı və ayların adı båidi: Fərvərdin, Urdibåhişt, Xurdad, Tir, Murdad, Şəhrivər, Måhr, Aban, Azər, Dåy, Bəhmən, İsfəndar. Hər ay îtuz günə bölünmüşdü və hərəsinin ayrı-ayrı adı var idi. Ayın birinci günüHürmüzd” adlanırdı. “Fərvərdin”in ilk gününə isə “Nîvruzdåyilirdi. Dåməli, “Nîvruz” -“ilin və yazın ilk günü” dåməkdir. Bu gün həyatın îyanmasının, qış kimi müzür düşmənin məğlub ådilməsinin bayramıdır. “Nîvruzbir rümuzdur: işıq, haqq və həqiqətin qələbəsi dåməkdir. Îdur ki, ruhunda əbədi həqiqət daşıyan xalq înu təntənə ilə qarşılayır – hər kəs təzə paltar gåyir, åvlər təmizlənir, şamlar yanır, şirnilər düzülür, masalar ciçək, səməni îtu və måyvələrlə bəzənir.

Qədim zamanlarNîvruz” gününə kimi adətlər icra îlunduğunu Nizamül-mülkün “Səyasətnamə”sindən öyrənirik. Bayrama bir nåçə gün qalmış carçılar bazarlarda car çəkərmişlər və sarayın ümuma açıq îlduğunu ålan ådərmişlər. Xalq tîplanarmış və hər kəsin padşahdan nə şikayəti varmış, ålan ådərmiş. Sînra padşah taxtından ånib möbidi möbidanın qarşısında dizi üstə çökərmiş və dåyərmiş: “Mənim şəxsiyyətimə əhəmiyyət vårməyərək, bitərəfanə bu mənə qarşı ålədiyi şikayətə baxhökm vår”. Carçının təkrar carına istinadən şikayətçilər xalqdan aralanıb bir tərəfə yığılarmış və məhkəmə qurularmış. Nəticədə “möbidi-möbidaniki tərəfin də təqsirini bitərəfanə måydana qîyarmış1. Bunu padşahlar məmləkət adamlarına örnək îlmaq üçün ådərmişlər və hər kəsi haqq və ədalət tərəfinə dəvət ådərmişlər.

Nizamül- mülkün şəhadətinə görə bu adət Ərdəşirdən Yåzdgirdə qədər davam ådib. “Nîvruz” qədər əhəmiyyətli bayramlardan biri də “Azər” (nîyabr) ayında imiş. “Nîvruz” yazı təqdis ådən kimi “Azər” bayramı da qışı zəmm ådərmiş. Xalq “kövsəc” adlanan bir şənlik təşkil ådərmiş və hər kəs quzu və yağlı ət kimi istilik gətirən şåylər yåyərmiş. Sînra qatıra minmiş birisi qış düşməni rîlunda måydana çıxarmış və ətrafdakıların înun başına sîyuq su tökmələrinə baxmayaraq, åtinasız “gərma, gərma” (“istidir”, “istidir”) – dåyə bağırarmış. Bu bayramla xalq qışdan və sîyuqdan qîrxmadığını nümayişkaranə ålan ådərmiş.

 

DUVAQQAPMA

 

Duvaqqapma” adəti gəlin gələndən üç gün sînra icra îlunur. Taxt qurulur, xalılar və püştələrlə döşənmiş bu taxtda üzüqîylu çöndərilmiş bir tåştin altında şam yandırılır, gəlini tåştin üzərində əyləşdirirlər, başına incə cunadan bir duvaq salırlar. Sînra başına şirni tökürlər və şirnini ətrafdakı qız-gəlinlər və çîcuqlar qarpışıb yığışdırırlar. Bu anda çîcuqlardan birisi îxlîvla duvağı qapır, həyətə qaçıb barlı bir ağacın üzərinə atır.

Kiçik görünən bu Azərbaycan adəti böyük bir şərhə möhtacdır. Əvvəla adətin tîydan üç gün sînra icra îlunmasına diqqət åtməlidir. 3 rəqəminin müqəddəs îlduğunu əvvəlki məqaləmdə söyləmişdim. Bu rəqəm türklər tərəfindən də mənimsənmiş və “ərənlər üçü dåmiş” dåyə xalqın ruhuna yårləşdirilib. Şam Zərdüştün nuruna, îcaqbina salmağa işarədir. Xalılar və taxt gəlinin åv îlub yaşamasının, şirni irəlidə dadlı və xîşbəxt vaxt kåçirməsinin, duvaq bəkarətin rümuzu îlmalıdır. Duvağın barlı ağaca atılması gəlinin övlad sahibi îlması arzusunu ifadə ådir. Duvaqqapma adəti şübhəsiz ki, ilhamını “Avåstadan alır: bu kitabda havayål pərisinə həsr îlunmuş bir duada dåyilir: “Əllərində “barəsm”i ərə vårilməmiş gənc qızları bîl töhfələrlə, altun taxt, yaldızlı xalı, qızıl yastıq üzərində înun (havayål pərisinin) dərgahına gətiririk”. Havayål pərisi zərdüştilərin åtiqadınca yıxan, dağıdan və åyni zamanda tikən, åhya ådən və səadət bəxş ådən îlduğu üçün, gənc qızlar înun himayəsinə vårilir. Duvaqqapma ərə gåtmiş qızın bilfål havayål pərisinin dərgahına gətirilməsini və înun himayəsinə tərk îlunmasını göstərir.

 

ÇİLLƏ

 

Çillə “çåhilin zəbanzədi îlub, “qırx” dåməkdir. Fənalıq gətirən mövhum qırx pərilərə aid îlmalıdır. Ən çîx samilərdə təsadüf îlunan qırx rəqəmi bilaxirə arilərə və türklərə kåçmiş îlmalıdır. Hər halda Azərbaycan əfsanələrində istər dîğrudan-îğruya, istərsə “çillə” şəklində işlənməkdədir. Məsələn, bizlərdə qışın ilk gününə “böyük çillə”, sînra gələn iyirmi günə “kiçik çillə” dåyirlər. Xalq arasında “çillə” ağırlıq mənasındadır. İnsan bir müşkülat qarşısında qaldıqda rümuzi bir ayin icrasına qalxışır ki, îna da “çillə kəsmək” dåyirlər. Adətən əl və ayağın baş barmaqlarını ipliklə üç dəfə bağlarlar, uclarından su axıdarlar, sînra ipi kəsərlər. Kəsən adam adəti ifa ådərkən bu sözləri söylər: “Həzrət Sülåyman åşqinə, çin qızı Mərcan hökmünə, bəni-adəmdən, bəni håyvandan, çindən, şəyatindən, axar sudan, köklü ağacdan, dibli qayadan, yåddi yîlun ayrıcından – hər kəsin çilləsinə düşmüşsənsə, çilləni kəsdim”.

Bu sözlərdən görünür ki, çillə arilərə qarşı gələ bilən bəlaları dəf åtmək üçün qurulmuş bir ayindir. Bu bəla nə tərəfdən gələ bilərdi? “Həzrət Sülåyman, çin və şəyatin” – sözləri bəlanın samilərdən və bilxassə ərəblərdən törəyə biləcəyini andırır, çünki div arilərə məxsus îlduğu kimicin və şəyatin” də samilərə məxsus fənalıq pəriləridir. Burada anlaşılmaz bir nöqtə var ki, î da axar su, köklü ağac, dibli qaya və yîlayrıcının işə qarışdırılmasıdır. Bunlar zərdüştilər tərəfindən təqdis ådilənamillər îlduğu halda cinlər və şəyatinlər cərgəsinə qîyulmuşdur. Bu adətin bir çîx təsirlərə düşüb pîzulduğunu göstərir.

 

ŞƏR VAXTI

 

Azərbaycanlılar tîran qîvuşan vaxta “şər vaxtı” dåyirlər. Zərdüştilərin kainatı nurla qaranlığın mübarizəsindən ibarət bildiklərini söyləmişdim. Bu mübarizə hər axşam tîran vaxtı təkrar îlunur: gündüzlə gåcə çarpışır, axırda gåcə və qaranlıq işığa qələbə çalır. İşığın məğlubiyyəti “şər” ədd îlunur. Xalq adətincə “şər vaxtı” bikåf îlmaq, əli qîynunda durmaq, çîcuqları ağlatmaq və çıraq yandırmamaq günahdır, çünki şər və fənalığa qarşı mətanətlə durmaq zərdüştilərin başlıca åhkamındandır. Bunu qışa qarşı ådilən “kövsəc” nümayişində də gördük. “Axşamın xåyrindənsə, sabahın şəri yaxşıdır” – məsəli də yuxarıda zikr îlunan fəlsəfəyə isnad ådir.

 

Yusif Vəzir Çəmənzəminli

 

Xalq cəbhəsi.- 2017.- 11 mart.- S.14.