Bitki kultu ilə
bağlı inanclar
1-ci yazı
Novruz inanclarının əhəmiyyətli
bir hissəsi ağaclar, bitkilər, meyvələrlə
bağlıdır. Bu inancları diqqətlə öyrəndikdə
görürük ki, bunlar qədim bitki kultunun, yəni
ağaclara pərəstişin, onlara tapınmanın, müxtəlif
bitkiləri müqəddəs hesab etmənin, onlardan şəfa
diləmənin izlərini özündə yaşadır.
Ağac qədim türk
mifologiyasının əsas yaradıcı ünsürlərindən
biri kimi müqəddəs hesab edilib. Asif Hacılı
göstərir ki, ağacla bağlı mifoloji təsəvvürlər
türk etnoqrafiyasında, inanclarda da geniş əks olunub.
Yakutlarda qayın ağacı yer ruhunun
(Aan-doydu-iççite) sığınacağı
sayılır və by ağaca at tükündən
hörülmüş sicim (salama) bağlanırdı. Altaylar ağaca canlı məxluq kimi yanaşır,
ağac ruhuna (aqaştın yesi) tapınaraq ona qurban verirdilər.
Təbiətə ruhsal münasibət nəticəsində
ağacların da öz icması və şaman
ağacların (qam aqaş), başçı ağacların
(paştık aqaş), ana, ata, əcdad ağacların
mövcudluğuna inam vardı. Rövşən
Əlizadə qeyd edir ki, ağac kultu türk etnik-mədəni
ənənəsində ana və ata başlanğıc kimi dəyər
qazanmış və bilavasitə ağac obrazı Azərbaycan
folklorunda çox geniş yayılıb. Müəllifin
yazdığı kimi, ağacı müqəddəsləşdirmənin
izləri Azərbaycan inanclarında canlı şəkildə
yaşamaqdadır. Məsələn:
Tut ağacını qurumamış
kəsmək günahdır. Onun bəhrəsini
də satmaq olmaz. Deyilənə görə,
tut ağacını Xızır peyğəmbər
ehsanlıq üçün əkib. Yeddi
düyünlü, iri koğuşlu qoca xar tutlar pir əvəzindədi.
Dağdağan ağacının çubuğunu
kəsib muncuq kimi düzəldir, sonra da həmin muncuğu
sancağa keçirib uşağın paltarının kürək
tərəfinə asırsan. Bunun adı
olur “göz muncuğu”. “Göz muncuğu”
uşağı bəd nəzərdən, qara qorxudan, sədəmədən
qoruyub uzaq saxlar. Dağdağan
ağacından çubuq kəsməmişdən qabaq gərəkdi
ki, ona sədəqə ayırıb, niyaz eləyəsən.
Yoxsa kəsilmiş çubuğun düşər-düşməzi
olar.
Burada kultlaşdırma
göz qabağındadır. Tut ağacı Xızır kultuna
bağlanır. Xızır burada onun
yaradıcısı kimi təqdim olunur. Dağdağan
ağacı ağac sahibi (ağac əyəsi) kultuna
bağlanır. Ondan çubuq kəsmək
üçün nəzir-niyaz edilməsi, əslində,
ağac sahibindən icazə alınması deməkdir. Hər iki ağac canlı, müqəddəs,
sirli-sehrli, magik təsir gücünə malik varlıq hesab
olunur. Əfsanə və nağıllarda ağac kultunun
struktur-semantik funksiyalarını tədqiq etmiş Ramil
Əliyev onları belə ümumiləşdirib:
Ağac doğur;
Ağac doğulur (oddan);
Ağac ilk yaradıcı rolunda
çıxış edir;
Ağac qoruyur;
Ağac şahidlik edir;
Qız ağaca, gülə, bənövşəyə
çevrilir;
Saç ağaca dönür
(saçın günəş və ağacla əlaqəsi);
İlan kol olur;
Oddan ağac doğulur;
Daraq ağaca çevrilir;
Ağac və su bir-biri ilə əlaqəli
kultlardır;
Ağaclar səcdə edir;
Ağaclar pir funksiyasını
daşıyır;
Ağac inisiasiya ilə
bağlıdır və s.
Bitki kultu ilə bağlı
Novruz inancları müxtəlif mövzular ətrafında birləşir. Bunlardan ən
əsas olanı ağacların, xüsusilə söyüd
ağacının ilin təhvil olunduğu anda
başını torpağa toxundurması, yaxud bir sıra
inanclarda deyildiyi kimi səcdə etməsidir. Bu inanc çox geniş yayılmışdır.
Mətnlərə görə, ilaxır günü il təhvil olanda ağaclar başını əyib
yerə vurur. Deyirlər bunu təkcə at bilir.
Bu vaxt kim niyyət eləsə, niyyəti
hasil olar.
Lakin inanclarda ilin təhvil
olmasını bilən ağac kimi söyüdün adı
çəkilir. İnanclara görə, söyüd ağacı təkcə
il axırı səcdə qılır. İl axırı söyüdün, başqa
ağacların səcdə qılmağını bir at, bir də
it bilir. At kişnəyir,
ayağını yerə döyür, it də ulayır.
Deyirlər, ilaxır çərşənbə
gecəsi obaşa yaxın (obaşdana, sübhə yaxın –
S.Q.) çayın suyu dayanar, söyüdlər
başını əyib torpağa dəyər. Bu vaxt hər niyyət yerinə yetər.
Digər bir inanca görə,
ilaxır çərşənbəsi axşamı niyyət
edən doğmalarından birinin əkdiyi söyüdün
altına gedib baxar. Tutalım, o, oğul, var-dövlət, ərinin
qayıtmasını diləyir. Görsə
ki, söyüdün budaqları yerə toxunur, deməli, istədikləri
olacaq. Dəymirsə, bəxtindən
küssün.
Bitki kultu ilə bağlı
Novruz inanclarının içərisində Qaraqoyunlu bölgəsinə
məxsus maraqlı bir mətn var. Həmin mətn qədim
babalarımızın ağacları canlı varlıqlar
olaraq təsəvvür etməsini göstərir. Mətndə deyilir ki,
ilaxırı çərşənbəsinin axşamında
baltanın küpü ilə meyvə ocaqlarının (diblərinin
– S.Q.) kötüyünə bir-iki dəfə yüngülcə
vurub deyərlər: “Nə yatmısan, oyan, bərəkət
payını götür”. Deyirlər, belə edəndə həmin
il ağacların bəhəri bol olar.
Burada yada salmaq yerinə
düşür ki, yazın – Novruzun gəlişi ilə
bütün təbiət ünsürləri oyanır. Ağac qədim
türk mifologiyasında əsas ünsürlərdən
biridir. Bu ünsürlərin oyanması
haqqında maraqlı mətnlər vardır. Şəki-Zaqatala
bölgəsində toplanmış mətndə dörd
çərşənbədə ünsürlərin
oyanmasından bəhs olunur:
Birinci çərşənbədə
hava havaya enir.
Yəni havalar istiləşir. kinci çərşənbədə hava suya
enir. Yəni suyu istiləşdirir,
çayların buzu əriyir, sular artır, çay və
göllər daha buz bağlamır.Üçüncü
çərşənbədə hava yerə enir. Torpağı isidir, torpağın canına isti
keçir, daha donmur. O vaxtdan dağlarda, marxallarda qar
uçqunu başlayır. Əsasən
üçüncü çərşənbədə səməni
qoyulardı. Dördüncü çərşənbədə
hava ağaca enir. Ağaclar, otlar göyərir.
Göründüyü kimi,
yeni ilin gəlişi ilə bütün təbiət
ünsürləri oyanır və ağac da təbiətin,
dünyanın əsas ünsürlərindən biri kimi, bu mətnə
görə, dördüncü çərşənbədə
oyanır. Dördüncü çərşənbə
ilaxır çərşənbədir və yuxarıdakı
mətndə gördüyümüz kimi, Qaraqoyunlu bölgəsində
ağacların baltanın küpü ilə oyadılması
ayini də məhz axır çərşənbə
axşamında icra olunur.
Novruz bayramını səmənisiz
təsəvvür etmək olmur. Ümumiyyətlə,
səməni Novruzun əsas atributlarından sayılır.
Səməni ilə bağlı inanclar da bitki
kultu ilə bağlı qədim təsəvvürlərin izlərini
özündə yaşadır. Qazax
bölgəsi adətlərinə görə, bir camda
qoyulmuş səmənini ailə üzvlərinin
üz-gözünə, sinəsinə toxundururlar ki,
gözü işıqlı, üzü təravətli,
ürəyi möhkəm, sağlam, ömürləri uzun
olsun.
Buradan görünür ki, səməninin
qeyri-adi gücü var: o, insana sağlamlıq və uzun
ömür bəxş edə bilir. Ona görə
də bayramdan sonra saralıb-solan səmənini hara gəldi
atmazdılar. Bunun üçün
xüsusi mərasim var idi. Qaraqoyunlu
bölgəsi inancında deyilir ki, səməni saralıb
solanda onu zibilliyə atmazlar. Bu zaman belə
səmənini çaya atıb, dalınca da şəkər
atarlar. Belə olanda evə xeyir-bərəkət
gələr.
Bu barədə
Naxçıvan bölgəsində çox maraqlı adət
vardır. Burada bir qədər yuxarıda toxunduğumuz kimi
“ilin on üçü” deyilən bir adət mövcuddur.
Bu adət məzmunca zəngindir. Orada köhnəlmiş səməni ilə icra
olunan ayin də var. Adətə görə, Novruzdan on iki
gün keçəndə, yəni on üç deyilən
günün səhərində kəndin qız-gəlini
yığışır bir həyətə. Hər kəs də bir şey gətirir özü
ilə “on üç yeməyi” hazırlamağa. Biş-düş edərlər, oxuyarlar,
çalıb-oynayarlar. On üç yeməyində
əriştə də olar. Odur ki deyərlər:
“Əriştə – əlin işdə”.
Yeməkdən sonra da hərə
gedər öz bağçasına. Bayramdan qalma səmənilər
o vaxta saralıb-soluxar da. Onları
çox yerdə atarlar suya. Bizlərdə
suya atmazlar. İlin on üçündə
qız-gəlin aparar qoyar bağçada torpağın
üstünə. Həmin gün arvadlar evə
kibrit gətirər, kişilər evə odun gətirər.
Burada ilin on üçü
adəti bayramın qurtarma mərasimidir. Bayramın əsas
atributu olan səməni həmin vaxta qədər saralıb-solur.
Lakin insanlar bu müqəddəs bitkini
çölə atmır, onunla bağlı xüsusi ayin-adət
icra edir, yəni ya suya axıdır, ya da
bağ-bağçada torpağın üstünə qoyurlar.
Səməni ilə belə hörmətlə rəftar
olunması, heç şübhəsiz ki, bitki kultu – bitkiyə
tapınma ilə bağlıdır. Səmənin
kultlaşdırılmasının izləri onunla bağlı
nəğmələrdə daha aydın şəkildə
qorunmuşdur. Şirvanda Novruz bayramında səməni
ilə bağlı oxunan nəğmə:
Səməni, saxla məni,
İldə göyərdərəm
səni.
Səməni, can səməni,
Sənə qurban, səməni.
Atıl-batıl, səməni,
Vedrə-satıl, səməni.
Tamam cadı-pitilər
Olsun batıl, səməni.
Əhvalımız sağ olsun,
Yediyimiz yağ
olsun.
Azar-bezar çəmənlər
Şəfa tapsın, sağ
olsun.
Yerdən təndir
çapılsın,
Yırpma yuxa yapılsın,
İtən şeylər
tapılsın.
Qovuşsun ayrılanlar,
Həsrətdən
qovrulanlar.
Səməni, can səməni,
Sənə qurban, səməni.
Bu dua-nəğmədə səməninin
qeyri-adi gücünü görürük. Səməninin
gücü cadu-pitini dağıdır, əhvalı
yaxşılaşdırır, xeyir-bərəkət verir, xəstələri
sağaldır, bu gücün sayəsində itiklər
tapılır, ayrı düşənlər bir-birinə
qovuşur. İnsanlar səməninin
üstünə su çiləyib ondan çoxlu arzular diləyirlər.
Məsələn, sevən aşiq ondan öz sevgilisinə
qovuşmaq diləyir:
Ay səməni,
Saxla məni.
Ürəyimdə tutduğum
Yara adaxla məni.
Bəziləri səmənidən
öz əkin-biçininə xeyir-bərəkət diləyir:
Səməni, saxla məni,
İldə göyərdərəm
səni.
Qara yel əsdi keçdi,
Səbrimi kəsdi
keçdi.
Səməni, cəzana gəlmişəm,
Dərdlərdən bezana gəlmişəm.
Buğdamı yel vurutdu,
Arpamı sel vurutdu.
Çovdarı çəyirtkə
aparıtdı,
Çəltiyi qarasu
aparıtdı.
Səməni, saxla məni,
İldə göyərdərəm
səni.
Valideynlər səmənidən
övladlarına bəxt, uğur diləyirlər:
Halvanı şirin eylə,
Arzumun birin eylə.
Buğdanı saxlamışam,
Qızı
adaxlamışam.
Şirnisin yazda gətir,
Atın qotazda gətir.
Səməni, saxla məni,
İldə göyərdərəm
səni.
Göründüyü kimi,
bu nəğmə-dualarda səməniyə canlı varlıq
kimi müraciət olunur. Heç şübhəsiz ki, qədim təsəvvürlərdə
səməni ilə bağlı kult obrazı, yəni pərəstiş
olunan, inanılan, tapınılan varlıq olub. Çünki insanlar səmənini canlı
varlıq şəklində təsəvvür etməsə
idilər, ona müraciət edə bilməzdilər. Bunu digər nəğmə-dua mətnlərində
də görmək olur.
S.Qasımova
araşdırmaçı
Xalq cəbhəsi.-
2017.- 15 mart.- S.14.