Bitki kultu ilə
bağlı inanclar
II -ci yazı
Qədim təsəvvürlərdə
səməni ilə bağlı kult obrazı, yəni pərəstiş
olunan, inanılan, tapınılan varlıq olub. Səməni insanlara
sağlam can, ruh verir:
Səməni, ay səməni,
Göyərdərəm mən
səni.
Səndən mən can istərəm,
Damara qan istərəm.
Qanım təmiz gərək,
Dosta canım gərək.
Qansız canım olmaz,
Sənsiz qapım olmaz.
İlətilsin loğmanı,
Yamanlığın
amanı.
Novruz inanclarında yaz
güllərindən olan bənövşənin obrazına da
rast gəlmək olur. Bu inancların öyrənilməsi məlum
edir ki, bu mətnlərdə bitki kultu ilə bağlı təsəvvürlər
öz əksini tapmışdır. Məsələn,
Şəki bölgəsində bayram axşamı bəzən
küsülülərin ayaqlarının altına bənövşə
dəstəsi tullayırlar. Əgər o,
bənövşəni yerdən götürüb
küsülüsünə versə, hamı onları təbrik
edir. Əksinə, bənövşəni tapdalayıb
keçsə, onda bir il heç kəs onu
dindirib-danışdırmaz. İkinci hal
çox nadir hallarda baş verir.
Burada bənövşə
ilə bağlı bitki kultunun izləri var. Belə ki, bənövşə
müqəddəs bitki kimi küsülülərin arasına
atılır.
Onu tapdalamaq olmaz. Bu halda
heç kəs tapdalayanı dindirməz. Bu,
bənövşənin müqəddəsliyini bildirir.
Novruzla bağlı nəğmədə o, məhz yazı,
Novruzu gətirən bitki kimi tərənnüm olunur:
Qış çıxar, açar
yazı bənövşə,
Eyliyər bizə nazı bənövşə,
Hər gülün sərəfrazı
bənövşə.
Aman, ay gülüm, bəsdərəm
səni,
Dəstə
bağlıyıf iylərəm səni.
Novruzun gözəl zinətidir bu,
Allahın bizə şəfqətidir
bu,
Adəm oğlunun adətidir
bu.
Aman, ay gülüm, bəsdərəm
səni,
Dəstə
bağlıyıf iylərəm səni.
Yer ilə yeksan eliyir özün,
Görsədir bizə
göy ala gözün.
Anliyən olmaz söhbətin,
sözin,
Aman, ay gülüm, bəsdərəm
səni,
Dəstə
bağlıyıf iylərəm səni.
Novruz inanclarında otlardan da
bəhs olunur.
Zəngəzur bölgəsinə məxsus mətndə
deyilir ki, axır çərşənbənin səhəri o
başdan durub, səhəngi götürüb, bulağa
gedirik. Üç dəfə
bulağın üstündən atılırıq. Orda da deyilir ki, “ağır-uğuruğun bu suda
qalsın”. Bulaqdan beş daş
götürüb səhəngə atırıq. Çöldən qırılmalı otlardan
beşini də atırıq yenə səhəngə.
Özü də kim tez gəlir o
bulağa, ora konfetdən, buğdadan bir şey qoyar ki, bilsin
ki, biz sizdən tez gəlmişik. Bala, bu
daşı ona görə səhəngin dibinə
atırıq ki,
ağırrığımız-uğurruğumuz bu daşla
qalsın səhəngin içində. Ot
da ona işarədir ki, evimizə ruzi-bərəkət gətirsin.
Sonra səhəngi evə aparırıq, suyun
içirik. Səhəngin suyu qurtarınca, bala, bir on beş gün içində qalır. Sonra daşı evin künclərinə
atırıq. Üzümüzə gələn
Novruza qədər qalır, sonra yenisini gətiririk. Ot səhəngin içində qalır.
Mətndən məlum olur ki, axır
çərşənbənin səhəri günü
sübh tezdən çöldən dərilib su səhənginin
içərisinə atılan ot ruzi-bərəkət
verir. Otun ruzi verməsi, heç şübhəsiz
ki, bitki kultu ilə bağlıdır. İnanclarda
bitki kultunu təcəssüm etdirən buğdadan da bəhs
olunur. Buğda – taxıl qədim dövr
insanlarının həyatında və inanclarında məlum
səbəblərdən mühüm yer tutur. Buğda taxıl bitkisinin dəni kimi bitki kultu ilə
bağlı təsəvvürlərlə əlaqədardır.
Bu təsəvvürləri özündə əks
etdirən mətnlərdə göstərilir ki, axır
çərşənbə gecəsinin səhəri evin
damına buğda atırlar ki, bərəkət artıq
olsun.
İnanclarda undan da bəhs
olunur. Bu mətnlərdəki
un obrazı taxıl dənindən
hazırlanan məhsul kimi bitki kultu haqqında təsəvvürləri
əks etdirir. Mətnlərdə deyilir ki, axır çərşənbə
gecəsində un çuvalının
ağzını açıq qoyarlar ki, bərəkət
paylananda bağlı qalmasın. Bu inanclardan
aydın olur ki, axır çərşənbə gecəsi bərəkət
paylanılır. Bərəkət
paylanılırsa, demək, qədim mifoloji təsəvvürlərdə
bu bərəkəti paylayan obrazın – varlığın
özü haqqında da təsəvvürlər olub. öyçədə Novruz bayramında evlərin
tavanına un vururmuşlar ki, ev həmişə ruzili olsun. Ağbaba bölgəsində ikinci çərşənbə
axşamı günü evin tavanını unla
naxışlar, otaqları silib-süpürərdilər.
Göründüyü kimi, istər axır çərşənbə
gecəsi çuvalların ağzının açıq
saxlanması, istərsə də evin tavanının un ilə naxışlanması eyni məqsədə
– ruzi-bərəkətin bolluğu diləyinin yerinə
yetirilməsinə xidmət edir.
İnanclarda alma
obrazına da sıx-sıx rast gəlinir. Alma
ağac-bitki kultunun obrazlarından biri kimi, ümumiyyətlə
folklorumuzda çox geniş yayılmışdır. “Məlikməmməd”
nağılında şahın bağçasında bitən
alma ağacı sehrli idi. Kim ondan yesə
idi, on beş yaşında cavan oğlana
dönürdü. Yaxud nağıllarda dərviş
istəyəndə cibindəki almanı dua ilə qıza
döndərir. Bu o deməkdir ki, alma
sehrli gücə, magik xassələrə malikdir. Vaqif Aslan və
Xəyalə İsayeva folklorumuzdakı alma
obrazının mifik xassələri ilə bağlı
yazırlar ki, alma əbədiyyət və əbədi gənclik,
həyat ağacının meyvəsi, həyat, elçilik,
dirilik simvolu kimi, demək olar ki, bütün xalq ədəbiyyatı
nümunələrində özünü göstərir. u xassələri müxtəlif bölgələrdən
toplanılmış inanclarda da görmək olur. Məsələn, Şəkidə bayram
axşamı düşənə yaxın küsülü
qız almanı elə atır ki, düz küsdüyü
qonşusunun qucağına düşür.
Burada alma
küsülülərin arasında barışıq vasitəsi
rolunu oynayır. Ancaq nağıllarda ərə getmək istəyən
şah qızının onun balkonunun qabağından sıra
ilə keçən oğlanlardan birinə alma
atmasını, yaxud bəzi bölgələrdə toyda alma
atılmasını nəzərə alsaq, almanın bəxt,
tale, niyyət kimi mənalarla bağlılığı
üzə çıxır. Oruc Əliyev yazır ki,
nağıl məntiqinə görə, alma
kimə atılsa, onunla evlənmək qaçılmazdı. Hətta şahzadələr də bu addımı
atıbsa, daha onu pozmaq, qərarı dəyişmək
mümkün olmazmış. Buna
qarşı çıxmaq adət-ənənəyə
qarşı çıxmaq kimi qiymətləndirilərmiş.
Bütün bunlar almanı bitki kultunun obrazı
kimi nəzərdən keçirməyə imkan verir. Bölgələrdən toplanılmış
sınama-inanc mətnlərində bu cəhətləri
aydın görmək olur.
Qaraqoyunlu bölgəsinə məxsus
inanc-sınamada deyilir ki, axır çərşənbə
gecəsi iki alma götürüb birinə
xəlvətcə bir nişan qoyursan. Sonra ürəyində
bir niyyət tutursan. Gəlib evdə ən
xırda uşağı çağırırsan ki, gəlib
almalardan birini götürsün. Əgər
nişanladığın almanı götürsə, onda diləyinə
çatarsan.
Burada bizim mövzumuz baxımından
əsas olan almalardan hansının niyyətlə bağlı
olub-olmaması yox, ümumiyyətlə niyyətin alma ilə yoxlanılmasıdır. Yəni alma bitki kultu ilə bağlı təsəvvürləri
özündə yaşadır. Axır çərşənbə
gecəsi ilin təhvil olacağı son gecədir. Həmin
gecədə alma ilə niyyət tutulursa,
bu o deməkdir ki, alma (ağacı) söyüd kimi ilin təhvil
olunduğu qeyri-adi zaman nöqtəsi ilə
bağlıdır. Digər sınamalar da bunu təsdiq
edir. əncəbasar bölgəsindən
toplanmış mətndə göstərilir ki, axır
çərşənbə gecəsi almanı
qabıqlarını qırmamaq şərtilə bütöv
soyub yeyirsən. Güzgünü həmin
qabıqlarla bir yerdə başının altına qoyub yatsan,
qismətinə çıxacaq adamı yuxuda görərsən
– deyərlər.
Göründüyü kimi, alma burada adi bir meyvə deyil. O, bitki (ağac)
kultu ilə bağlı obraz kimi, bəxt, tale, qismət mənaları
ilə əlaqədardır. Quba-Şabran bölgəsi
inancında deyilir ki, axır çərşənbə
günü alma yeyirlər. Cecədə
olan toxumları sayırsan, on dənəsini
yastığın altına qoyursan və yatırsan, yuxuda qismətini
görürsən. Bu sınama mətni də
yuxarıdakı ilə eyni mənaya bağlanır. İnanclarda heyva obrazına da rast gəlinir. Dərbənd bölgəsinə aid inancda göstərilir
ki, ilin axır çərşənbəsi heyva
ağacının budağından balaca bir parça kəsib
uşağın biləyinə bağlayarlar ki, ona göz dəyməsin.
Demək, heyva burada adi bir meyvə deyildir.
O, bitki kultu ilə bağlı varlıq kimi qeyri-adi gücə
malikdir: bəd nəzəri qaytarır, pis niyyəti puç
edir.
Şəki bölgəsində
toplanmış başqa bir inanc isə bitki kultu ilə
bağlı təsəvvürlərin məzmunca geniş və
zəngin olduğunu göstərir. Mətndə deyilir ki,
əgər axır çərşənbə günü
ölən olarsa, inanırlar ki, o evdə bir nəfərin də
həyatı təhlükədədir. Odur
ki, qəbirin içinə, meyidin baş tərəfinə
kiçik bir xurma budağı qoyarlar, torpaqla örtüləndən
sonra isə üstünə çiy yumurta sındırıb
tökərlər. Mətndən məlum
olur ki, axır çərşənbə günü, yəni
ilin son günündə baş verən ölüm sonrakı
günlərə doğru uzanır. Hər
bir gündən sonra başqa bir gün gəldiyi kimi, bu son
çərşənbə günü də təzə ilin
günlərinə bağlı olur. Demək,
ölüm təzə ildə də davam edəcək və
ailənin başqa bir üzvü də öləcək.
Bunun qabağını almaq üçün iki simvolla
bağlı ayin yerinə yetirilir:
Birincisi, meyidin baş tərəfinə
kiçik bir xurma budağı qoyurlar. Xurma
budağı bitki kultu ilə bağlı magik gücə
malikdir. O, ölümün uzanmasını, ailənin
başqa üzvlərinə aid olmasını
dayandırır. İkincisi, meyid torpaqla
örtüləndən sonra üstünə çiy yumurta
sındırıb tökürlər. Burada
çiy yumurta həyatı, canı, insanı simvolizə
edir. B.N.Toporov yazır ki, bir çox
mifopoetik ənənələrdə dünya yumurtası
adlanan obraz var. Bu obrazdan kainat, yaxud hansısa şəxsləndirilmiş
yaradıcı qüvvə, məsələn,
tanrı-yaradıcı, mədəni qəhrəman-demiurq, bəzən
də insan nəsli əmələ gəlir. Burada da çiy yumurta can-insan mənasındadır.
Onun sındırılması ikinci
ölümü, qurbanverməni simvollaşdırır. Yəni ikinci ölüm baş verməli, ailədən
kimsə ölümə yenidən qurban getməli idi.
Çiy yumurta can, həyat rəmzi kimi həmin
ikinci qurbanı əvəz edir.
Göründüyü kimi,
istər bu inanc, istərsə də bura qədər nəzərdən
keçirilmiş inanclar Novruz kompleksi ilə bağlı
inancların bitki kultu ilə bağlılığını
təsdiqləyir.
S.Qasımova
araşdırmaçı
Xalq cəbhəsi.-
2017.- 16 mart.- S.14.