Novruz zəngin maddi-mənəvi dəyərlərimizi özündə yaşadan böyük mədəniyyət hadisəsidir

 

2-ci yazı

 

 

Novruz”un türklərin Ergenekon bayramının davamı olması haqqında da fikirlər çox geniş yayılıb. İndiNovruzadı ilə keçirilən bu bayramın türklərin əskiErgenekon bayramıolması haqqında fikirlər vardır. Bu mülahizəyə görə, türklərin əskidən bəri keçirdikləriErgenekon bayramımüəyyən bir dövrdən sonraNovruzadı ilə qeyd olunmağa başlayıb.

Türk tarixindəErgenekondan çıxışgünüNovruzkimi xatırlanıb bu adla qeyd olunmağa başlayıb. Əlbəttə ki, bu səbəbsiz deyil. Ergenekon bayramı təkcə törəyiş deyil, eyni zamanda, əski türklərin 400 il əziyyət çəkərək qaldıqları yerdən bir bozqurdun yol göstərməsi ilə xilas olub çox gözəl bir yerə gəlib çıxmaları yerləşmələrinin bayramıdır. Türklər xilas olduqları günə yerləşdikləri yerəErgenekondeyiblər. Bu mənada Ergenekon həm zamandır, xilas, qurtuluş günüdür, həm məkandır, yeni çox zəngin bir yerdir. Türklər həmin yerə gəldikləri günü, həmin gündə həmin yerdə ənənəvi olaraq qeyd ediblər. Yeni zamanın məkanın qeyd olunduğu hadisə, Tanrıya alqışetmə ritualıdır.

Baharın gəlişi, havaların istiləşməsi, qarın əriməsi, təbiətin canlanması bütün insanlara olduğu kimi türklərə dərin təsir edib, həyəcanlandırıb bu dəyişikliyi müxtəlif mərasimlərlə qeyd etmələrinə səbəb olub. Türk sözü olanbayram” M. KaşğarlınınDivan”ındaBedhrem” (bayram) – bir yerin işıqlarla çiçəklərlə bəzənməsi orada sevinc içində əylənilməsidir” – şəklində izah edilib.

Əski türklərin dini mərasim ayinlərinin necə icra edildiyini bu ya başqa şəkildə Çin ərəb qaynaqları ilə yanaşı türk boylarının dastanlarından, xalq əfsanələri rəvayətlərindəki məlumatlardan öyrənirik. Hazırda əski ənənəvi inancları mərasimləri qoruyub saxlamış Altay Yakut şamanlarının keçirdikləri böyük dini mərasimlər bizim əski türklərin ayinləri haqqında təsəvvürlərimizi genişləndirir.

Şamançı türklərin müəyyən vaxtlarda keçirdikləri ayinlərin yaz, yay payız mövsümlərində baş verir ki, bunların da çox qədim dövrdən qaldığı şübhə doğurmur. Əski türk imperatorluğu dövründə bu ayinlərin dövlətin rəsmi dini bayramları olduğu Çin qaynaqlarının verdiyi məlumatlardan aydın olur. Yaz payız bayramlarında ayinlərin icra olunması hunların zamanından məlumdur. Əski türk dininin saxlandığı monqol imperatorluğu dövründə yaz bayramı bununla əlaqəli mərasimlər dövlətin dini bayramları olmuş bu bayramlarda möhtəşəm ayinlər icra edilib.

Novruztərkib elementləri etibarilə arxaik ritualdır, mövsüm mərasimidir, təqvim bayramıdır ya milli bayramdır. Bunlardan sonuncusu, yəni müasir milli bayram anlayışı onların məcmusunu özündə ehtiva edir.

Novruzun tərkibində arxaik ritual elementlərinin (səməni cücərtmə, tonqal qalama, tonqal üstündən tullanma, qulaq falı ya qapı dinləmə, yumurta boyama yumurta döyüşmə, qurşaq atdı, kosa-kosa, kəndirbaz oyunu, deyimlər, nəğmələr s.) bəzən geniş şəkildə bəzən rudimentlər kimi müşahidə olunması onu ritualşünaslıq aspektindən araşdırmağı şərtləndirir.

Onların hər biri müəyyən bir elementlə simvolizə olunur. Məsələn, təbiətlə bağlı olan insanların yaşayışında mühüm əhəmiyyət daşıyan yaz mövsümü ilə başlanan yaşıllanmanısəmənitəmsil etməkdədir. Bu element təbiətin dirilməsini bitki səviyyəsində simvolizə edir. Bu kompleksin içində ən mərkəzi mövqeyitonqaltutur. Tonqalın od, alov, atəş mənası bir sıra türk dillərində az fərqli sözlərlə işlənməkdədir. Tonqal əski türkcədə günəşin doğmasını bildirəntanq günəşin qürubunu ifadə etmək üçün istifadə olunantünqkəlmələri ilə fonetik semantik baxımdan əlaqəlidir. Heç şübhəsiz ki, tonqal ilk öncə günəşi bundan sonra da Tanq Tenqrini simvolizə edir. Əski türklərdə günəş həm Tanrıdır, həm yaradıcı əcdaddır.

İnsanların tonqal ətrafına toplaşması, onun üzərindən tullanması, ilk öncə hər hansı bir şəkildə onunla təmas yaratmağa cəhd etməsi diqqəti çəkməkdədir. Burada əcdad dünyasına yola salma tonqalda Tenqriyə qurban vermə arxaik ritual hərəkətləri gerçəkləşməkdədir. Tonqal üzərindən tullanarkən söylənənağırlığım, uğurluğum burda qalsın” ritual deyimitürklərdə odun arındırıcıfunksiyası ilə izah olunursa olunsun, bizcə bu çox bəsit ritualın sakral mahiyyəti ilə uzlaşmayan bir yanaşmadan uzağa getmir. Özünü oda atan, alovun içərisindən keçən “ritual personajıözünü Tanq Tenqriyə qurban etmiş olur.

Bu qurbanvermə ritual ya simvolik xarakter daşıyır. Özünü odda qurban verən fərd Tanq Tenqrini simvolizə edən Tonqalda onunla birləşir, bütövləşir, “o dünyada”, xaos məkanında olur, əcdad ruhları ilə, “tın”la təmas yaradır, orada sakrallaşır yenidən oddan çıxaraqbu dünyaya”, kosmos məkanına qayıdır. Bizcə, perifrastik formada işlənməsinə baxmayaraq, tərkibində iki semantemi birləşdirən ritual deyiminin – “ağırlığın(fiziki) uğurluğun(mənəvi)” odda, tonqalda qalması isə fərdin fiziki mənəvi baxımdan özünü Tanrıya qurban verməsinin ifadəsidir.

Novruz bayramı ərəfəsində bayram hazırlıqları başlanır. Buraya ev-eşiyin, həyət-bacanın təmizlənməsi, yeni paltarların alınması, bayram bazarlığı, bayram yeməklərinin hazırlanması s. daxildir. Bayramda müqəddəs yerlər ziyarət edilir, qohumlara baş çəkilir, bayramlaşılır, küsülülər barışır, kasıblara yardım edilir, bayram payı paylanır s. Təmizlənməmiş həyət-baca, köhnə paltar, kasıblıq aclıq xaosu simvolizə edir. Küsülülük, kommunikativ böhran sosial xaosun ifadəsidir. Təmizlik, təzə paltar, yeməklər, xaosun natəmizlik, köhnəlik, aclıq kimi formalarını aradan qaldırır onları yeni nizamla əvəz edir. Küsülülük barışla əvəzlənəndə sosial harmoniya bərpa olunur.

Yumurta döyüşdürülməsi iki dünyanın-qışla yazın, soyuqla istinin, xaosla-kosmosun mübarizəsini nümayiş etdirməkdir. Toxum cücərtmək yaSəməni qoymaqda bir şəkildə təbiəti canlandırmaq, ona təsir etmək vasitəsi kimi anlaşılır. Qulaq falı yaqapı pusmaqyeniləşmənin məlumat səviyyəsini əks etdirir. Novruza aid olan bayram adətlərindən biri müxtəlif şəkildə adlandırılan torba atmaqdır. Novruzla bağlı orta əsrlərə aid yazılı qaynaqlarda bu adətlərin zərdüştlük dönəmində mövcud olduğu onun xüsusi icraçılarZərdüşt kahinləri tərəfindən yerinə yetirildiyi haqqında məlumat verilir.

Sonrakı dövrlərdətorba atmaq” “qurşaq atmaq yaşal sallamaq”la əvəzlənmişdir. Əlbəttə, burada məişət mədəniyyətindəki dəyişikliklər öz təsirlərini göstərib. Ən yeni dövrüntorba atmaqmədəniyyətindədəsmal atmaqpapaq atmaqkimi yeni vasitələrdən istifadə edildiyi müşahidə olunmaqdadır. Novruz bayramının ritual əsaslarının təhlilindən gəldiyimiz qənaətlərə görə, onun yaranışı zərdüştlüklə, islam dini ilə əlaqəlidir. Çünki burada müşahidə olunan arxaik ritual elementləri şaman, buddist, xristian müsəlman türklərin mövsümlə bağlı icra etdikləri ortaq rituallardır.

 

 

Ağaverdi Xəlil

filologiya üzrə fəlsəfə doktoru

 

Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 18 mart.- S.15.