Novruz ənənələri və
onların mənaları
2-ci yazı
Novruz
bayramını qeyd edən bəzi xalqlarda, xüsusilə də
farslarda “həft sin süfrəsi” deyilən bir anlayış
da var. “Həft sin” farsca “yeddi se”, yəni 7 “se” hərfi deməkdir.
Bu 7 “se” anlayışının həqiqi mənası
çoxdan unudulduğundan “həft sin süfrəsi”nə
qoyulan və adları “s” hərfi ilə başlanan yeddi məmulatın
səciyyəsi də indi formalist xarakter almışdır. Hər bir tədqiqatçı da onlara özünəməxsus
rəmzlər verir. Həm də müxtəlif
xalqlar süfrəyə öz dillərində “se” hərfi ilə
başlayan məmulatlar qoyduğundan bu məmulatların
çeşidi də fərqlənir. Əfqanıstanda
isə buna “həft meyvə” deyilir və süfrəyə ya
yeddi müxtəlif meyvə və ya onların qurusu qoyulur, ya
da onların qarışığından düzəldilən
qaynadılmış meyvə suyu gətirilir. Farslarda isə
süfrəyə “7 sin” nemətləri kimi, əsasən,
aşağıdakı məmulatlar əlavə edilir: alma (sib), səbzə (buğda, arpa və ya mərcimək
cücərtisindən əmələ gələn
yaşıl ot), sirkə, yabanı zeytun (senced), sikkə pul, səmənu
(buğda cücərtisi şirəsinin un və şəkərlə
qarışığından hazırlanan yemək; özbəklər
buna “sumalak” deyirlər) və sarımsaq (sir). Bunlara
aşağıdakı rəmzi mənalar verilir: alma gözəlliyin, səbzə yenidən
canlanmanın, sirkə uzunömürlüyün və dözümlüyün,
yabanı zeytun məhəbbətin, sikkə var-dövlətin,
səmənu həyat enerjisinin, sarımsaq
sağlamlığın rəmzi hesab edilir. Göründüyü
kimi, farslar cücərmiş buğdalardan alınan şirədən
hazırlanan halvaya “səmənu” deyirlər. Bizim başa düşdüyümüz mənadakı
səmənini isə onlar “səbzə” adlandırırlar.
İranda və Əfqanıstanda həmçinin
qonaqların qarşısına qoyulan xonçaya bir-birinə
qarışdırılmış halda qovrulmuş qovun və
ya balqabaq toxumları, noxud, badam, qarğıdalı,
yerfındığı, püstə və kişmiş
yığılır və buna “acil” deyilir.
Bu deyilənlərdən də aydın
görünür ki, “həft sin” anlayışına verilən
mənalar xeyli dərəcədə formalist səciyyə
daşıyır. Bizə görə “həft sin” anlayışı da
yuxarıda göstərilən “yeddi müqəddəs ruh” (həft
spentə) anlayışı ilə bağlı ola bilər. Görünür, islamın
qəbulundan əvvəl süfrəyə onların şərəfinə
və qoruduqları yeddi obyektlə (ünsürlə)
bağlı olan əşyalar qoyulurmuş.
İslamın qəbulundan sonra isə digər dinə mənsub
ruhların (mələklərin) yad edilməsi qadağan
edildiyindən “yeddi spentə” anlayışı “yeddi sin”
anlayışı ilə əvəz edilib. Əsrlər
keçdikcə həmin spentələrə təşəkkür
əlaməti olaraq süfrəyə qoyulan əşyalar
unudulduğundan, onları “s” hərfi ilə başlayan yeddi məmulat
əvəz edib.
Bəzi
İran tədqiqatçıları belə hesab edirlər ki,
islamın qəbuluna qədər süfrəyə “şin” hərfi
(“şe” hərfi) ilə başlayan yeddi əşya
qoyulurmuş: şəkər, şərbət, şirni,
şam, şanə (daraq), şir (süd) və şərab. Onların fikrincə müsəlmanlara şərab
içmək qadağan olunduğuna görə sonradan
“şin” hərfi “sin” hərfi ilə əvəz edilib. Ancaq bu iddia da “şərab” sözünü bu
siyahıya daxil etmək naminə irəli
sürülmüş əsassız bir mülahizədir.
“Həft sin” süfrəsi də Novruzdan əvvəl
keçirilən çərşənbə mərasimləri
kimi, 7 spentədən kömək istəmək və onlara təşəkkür
etmək məqsədilə düzəldilən mərasim
olub.
Zərdüştilik
dininə sadiqliyini saxlamış bəzi kiçik dini qruplar
isə (İranda, Hindistanda) süfrə üzərinə
“Avesta” kitabını, ayna, şam, yanarkən xoş iy, ətirli
tüstü verən bitkilərin yandırılması
üçün soba, müxtəlif rənglərlə bəzədilmiş
yumurtalar, içərisində su və xırda balıq olan
şüşə qab və s. əşyalar qoyurlar. Novruz gecəsi balığın (bəzən də
balıq əvəzinə qoyulan yarpağın) tərpənib,
suyu ləpələndirməsi köhnə ilin təhvil
olması, yeni ilin başlanğıcı hesab edilir.
Yuxarıda
biz gördük ki, Ahura Məzda dünyanı yeddi obyektdən
ibarət yaratmışdır ki, bunların da sonuncusu günəş,
yəni od olmuşdur. Məhz günəşin
istisi, hərarəti nəticəsində digər obyektlər
də cana gələrək, canlı
dünyanı təşkil ediblər. Ona görə
də Novruz canlı dünyanın ilk günü olmaqla
yanaşı, həm də odun (günəşin) şərəfinə
keçirilən bayramdır. Ancaq artıq
qeyd edildiyi kimi, Ahura Məzda oddan əvvəl daha altı
obyekt də yaradıb ki, onlar da Novruzdan əvvəl gələn
çərşənbə günlərində qeyd edilir.
Təbiidir ki, burada çoxları, xüsusilə
də gənc nəslin nümayəndələri təəccüblənə
bilərlər ki, axı biz Novruzdan əvvəl dörd
çərşənbə mərasimi qeyd edirik. Təəssüflə deməliyik ki, bu, bizdə
1980-ci illərdə baş vermiş xoşagəlməz bir səhvin
nəticəsidir. Həmin səhv isə
belə baş verib.
Məlumdur ki, Sovet hakimiyyəti dövründə Azərbaycanda
Novruz yalnız ailə bayramı səviyyəsində
keçirilirdi. Ancaq 1980-ci ilin ortalarından, yəni
“yenidənqurma” siyasəti başlayandan sonra ölkədə
siyasi ab-hava dəyişdi və bu bayramın rəsmi səviyyədə
keçirilməsinə şərait yarandı. O zamana qədər
el arasında çərşənbə mərasimləri həm
adlarına görə, həm də say baxımından
bir-birindən fərqlənirdi. Belə ki, bəzi rayonlarda beş, bəzilərində isə altı
çərşənbə günü qeyd edilirdi. Ən
çox “yalançı çərşənbə”, “əzəl
çərşənbə”, “müjdəçi çərşənbə”,
“gül çərşənbə”, “kül çərşənbə”
və “ilaxır çərşənbəsi” adlarından
istifadə edilirdi. Bayramın rəsmi səviyyədə
keçirilməsi üçün çərşənbələri
sistemləşdirmək və dəqiqləşdirmək zərurəti
ortaya çıxdı. O zaman Novruzla bağlı olan qədim
mənbələrin Azərbaycanda öyrənilməməsi səbəbi
üzündən bizim araşdırıcılar mexaniki surətdə
farsların çərşənbə günlərini
götürüblər. Farslarda qeyd edilən dörd çərşənbə
günü və dörd ünsür isə (torpaq, yel, su, od) zərdüştiliyə yox, farslarda hələ
Novruzdan əvvəl də mövcud olmuş qədim Mitra dininə
mənsub olub. Çünki farslar düşmənləri
saydıqları saklar arasında yaranmış zərdüştiliyi
yalnız Sasanilər dövründə, daha dəqiq desək,
VI əsrdə (İranda yayılmaqda olan xristian dini ilə
mübarizə vasitəsi kimi) rəsmi din kimi qəbul etməyə
məcbur olublar (bu barədə ətraflı bax:
K.Hüseynoğlu. Novruz, yoxsa Mitra bayramı?
“Kredo” qəzeti, 9 oktyabr və 16 oktyabr 2015).
Azərbaycanda isə bu bayram hələ Zərdüştün
zamanından, yəni e.ə. VI əsrdən maqlar tərəfindən
rəsmi olaraq qeyd edilirdi və Azərbaycan zərdüştiliyin
mərkəzi sayılırdı. Sasanilər VI əsrdə
zərdüştiliyi qəbul edərkən özlərinin qədim
Mitra bayramını da Novruza qarışdırıb və o
cümlədən yaranış barədə oradakı Mitra
dininə mənsub dörd ünsürü də (su, yel,
torpaq, od) Novruza daxil ediblər. Halbuki
yuxarıda biz gördük ki, zərdüştilik təlimində
dünya yeddi ünsürdən ibarətdir və bizim əcdadlarımız
da 2500 il ərzində öz
bayramlarında məhz onları qeyd ediblər. Onların xalq
arasında qarışıq halda işlədilən
adlarını isə 1980-ci illərdə belə dəqiqləşdirmək
lazım idi: səma çərşənbəsi, su çərşənbəsi,
torpaq çərşənbəsi, gül çərşənbəsi
(bitki ünsürünü bildirir), kəl çərşənbəsi
(heyvanları bildirir) və ilaxır çərşənbəsi
(insanın yaranışını və ruhları ehtiva edir).
“Od” ünsürü isə zərdüştilikdə Novruz
günü qeyd edilir. Ümumiyyətlə,
hal-hazırda Novruz bayramı 30-dan çox xalq tərəfindən
qeyd edilsə də, onun ənənələri ən
güclü və düzgün şəkildə məhz Azərbaycanda
yaşamaqdadır.
Buna nümunə kimi bizim Novruz mərasimlərinin
başlıca atributlarından olan “Kosa-kosa”
tamaşasını göstərmək olar. Bu tamaşa
yalnız Azərbaycan Novruzuna mənsubdur. Onun
indi göstərilən variantında Kosa ilə Keçəl
sanki zarafatlaşırlar. Ancaq
tamaşanın qədim formasında onlar bir-biri ilə
mübarizə aparırdılar. Tamaşanın
Cənubi Azərbaycanda mövcud olan variantlarından birində
qara paltar geyinmiş Keçəl qışın,
qaranlığın, şər qüvvələrin simvoludur.
Keçi dərisindən kürk geyinmiş Kosa
isə yayı, istini, bərəkəti və
işıqlı qüvvələri təmsil edir. Əlində qara bayraq fırladan Keçəl
müxtəlif qorxunc hərəkətlər edərək
sanki uçur. Bununla da o, dünyada öz
hökmranlığını göstərmək istəyir.
Soyuqdan donan Kosa isə ətrafdakı odun
parçalarını bir yerə toplayaraq, tonqal qalamaq istəyir.
Keçəl hər vəchlə ona mane
olmağa çalışır. Ancaq, nəhayət,
Kosa tonqalı alovlandıra bilir. Şər
qüvvələr işıqdan, oddan qorxduqlarına görə
Keçəl qaçıb yaxınlıqdakı divarın
arxasında gizlənir. Kosa gedib onu vurub
“öldürür” və əlindəki qara bayrağı da
alıb tonqalın üstünə ataraq yandırır.
Ətrafdakı insanlar da tonqalın
başına toplanaraq, isinməyə və şənlənməyə
başlayırlar.
Bu tamaşa qədim zamanlar Novruz axşamı
keçirilirdi. Novruzun səhəri günü isə
möbidlər (kahinlər) artıq şər qüvvələrin
qovulmasını və buna görə də ruhların
qayıdıb getməsini elan edirdilər. Bundan
sonra camaat daha sərbəst və rahat şəkildə bayram
şənliklərini davam etdirir, bir-birlərinə hədiyyələr
aparır, təbrik edirdilər. Müxtəlif
idman yarışları (kəndirbazlıq, çovqan oyunu, at
çapmaq, ox atmaq) və digər oyunlar (yumurta
döyüşdürmək, təlxək oyunları, xoruz
döyüşü və s.) keçirilirdi. Mahnı, musiqi və rəqs də Novruz mərasimlərində
mühüm yer tuturdu.
Novruza xüsusi rövnəq verən amillərdən
biri, bəlkə də başlıcası onun baharın gəlişi,
gecə-gündüz bərabərliyi günündə qeyd
edilməsidir.
Bu baxımdan Novruz təkcə insanların deyil, bütün
təbiətin, daha dəqiq desək, yerin şimal
yarımkürəsindəki bütün canlıların
bayramıdır: 20 və ya 21 martda günəş ekvator xəttini
keçərək cənub yarımkürəsindən
şimal yarımkürəsinə qədəm qoyur. Bu zaman şimal yarımkürəsində bahar, cənub
yarımkürəsində isə payız fəsli başlanır.
Novruz həm də elmdə qəbul edilmiş
tropik ilin başlanğıcı ilə üst-üstə
düşür. Tropik il təqrdibən 365, 2422 günəş
sutkası, qriqorian təqvimi isə 365, 2425 günəş
sutkası təşkil etdiyindən gecə-gündüz bərabərliyi,
yəni Novruzun dəqiq gəlişi sutkanın müxtəlif
vaxtlarına düşür. Bu zaman yaranan fərq hər il toplanaraq, nəhayət, gün (sutka) fərqinə
də gətirib çıxarır. Belə ki,
XXI əsrdə Novruzun 21 mart tarixinə düşən sonuncu
gəlişi 2007-ci ildə olub. Bundan sonra
isə XXI əsrdə yaz gecə-gündüz bərabərliyi
20 mart və 19 mart tarixlərinə düşəcək.
BMT və YUNESKO tərəfindən beynəlxalq bayram elan edilmiş Novruz hal-hazırda dünyanın bir çox ölkələrində, o cümlədən Azərbaycanda, Əfqanıstanda, İranda, Albaniyada, Bosniya və Herseqovinada, Hindistanda, Qazaxıstanda, Özbəkistanda, Tacikistanda, Türkmənistanda, Çində (uyğurlar), Monqolustanda, Pakistanda, Tatarıstanda, Başqırdıstanda, Dağıstanda, Gürcüstanda (azərbaycanlılar), Türkiyədə, İraqda (kürdlər) və b. ölkələrdə 400 milyona yaxın insan tərəfindən bayram edilir. Ancaq bir çox orta əsr mənbələrində də deyildiyi kimi, Novruz ənənələri tarix boyu daha geniş və təmtəraqlı şəkildə məhz Azərbaycanda keçirilib. Novruzun Azərbaycanda 2500 illik tarixi var.
Kamil
Hüseynoğlu
Professor
Xalq Cəbhəsi.- 2017.- 18 mart.-
S.14.